علائم کمبود ویتامین B6 در زنان

ویتامین‌ها به یک زندگی سالم کمک می‌کنند. کمبود هر ویتامینی تأثیر منفی بر سلامت ما دارد. در این مقاله در مورد علائم کمبود ویتامین B6 در زنان، نشانه‌های مختلف، علل و درمان این کمبود بیشتر خواهیم آموخت.
شنبه، 11 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم کمبود ویتامین B6 در زنان

  علائم کمبود ویتامین B6 در زنان
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

ویتامین‌ها به یک زندگی سالم کمک می‌کنند. کمبود هر ویتامینی تأثیر منفی بر سلامت ما دارد. در این مقاله در مورد علائم کمبود ویتامین B6 در زنان، نشانه‌های مختلف، علل و درمان این کمبود بیشتر خواهیم آموخت.
ویتامین‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل می‌دهند و به ما در تنظیم عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کنند. ویتامین‌ها انواع بسیاری داشته و تمامی آنها برای برخی اهداف رشد مناسب و توسعه‌ی بدن مورد نیاز می‌باشند. یکی از ویتامین‌های مهم یعنی ویتامین B6 که همچنین تحت عنوان پیریدوکسین شناخته می‌شود، نیز یکی از هشت ویتامین محلول در آب به حساب می‌آید. این ویتامین به عنوان کوآنزیم و یا کمک آنزیم در بدن باقی مانده و به متابولیسم پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، تولید انسولین، سلول‌های قرمز و سلول‌های سفید خون و حصول اطمینان از سیستم عصبی و ایمنی بدن مشغول است. علاوه بر این، وجود آن جهت حفظ منظم درجه حرارت بدن و سلول‌های عصبی و عضلانی سالم اهمیت دارد. همچنین به تولید DNA و RNA کمک می‌کند. اکنون که به مزایای بسیار این ویتامین پی بردیم، واضح خواهد بود که کمبود ویتامین B6 برای بدن خوب نمی‌باشد.
کمبود ویتامین B6 زمانی رخ می‌دهد که این ویتامین در بدن توسط یک بیماری و دارو جذب شده و یا زمانی که بدن با یک متابولیسم و یا سوخت و ساز غیر منتظره‌ی سریع مواجه شود. این ویتامین به عنوان پیریدوکسین، پیریدوکسال و پیریدوکسامین در بدن وجود دارد. وجود آن همچنین جهت نوکلئیک و بیوسنتز حیاتی است. اگر چه بسیار نادر است، مواردی وجود دارد که در آنها افزایش ناگهانی از کمبود ویتامین B6 دیده می‌شود. همچنین مواد غذایی بسیاری وجود دارند که غنی از ویتامین B6 می‌باشند، اما به دلیل بیش از حد پخته شدن و شستن‌شان از بین می‌روند. افسردگی یکی از متداول‌ترین نمونه‌های علائم کمبود ویتامین B6 در زنان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که کمبود آن مسئول اختلالات خلقی است.

علائم کمبود

کمبود ویتامین B6 در زنان شاغل بسیار متداول بوده و عمدتاً به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب و کم قوت بوجود می‌آید. علائم کمبود در زنان، خستگی، ریزش مو، نوسانات خلقی مکرر، از دست دادن اشتها، خشکی پوست در لب‌ها و زبان را شامل می‌شود. بدخلقی، عصبانیت، اضطراب، و ضعف عمومی تمام علائم کمبود آن می‌باشند. افراد مبتلا به موارد شدید کمبود نیز ممکن است از ورم مفاصل و پوکی استخوان رنج ببرند. سنگ کلیه نیز ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، مصرف کمتر ویتامین B6 ممکن است به کاهش رشد مناسب عضلانی، میگرن‌های مکرر، و پیری زودرس منجر شود. زنان باردار و زنانی که قرصهای ضد بارداری مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری از دچار شدن به این کمبود قرار دارند.

علل

یکی از علل اصلی کمبود ویتامین B6 شیوه زندگی جدیدی است که افراد با آن وفق پیدا کرده‌اند. این شیوه زندگی همراه با مواد غذایی غیر طبیعی و کنسرو شده است که ناسالم بوده و تمام ویتامین‌های بدن را از بین می‌برند.
• یکی از متداول‌ترین علل کمبود ویتامین B6 سوء تغذیه شدید است که به معنی پیروی نکردن از یک رژیم غذایی متعادل می‌باشد.
• افرادی که از اسهال مداوم رنج می‌برند نیز از قربانیان کمبود B6 به شمار می‌روند. به دلیل این وضعیت، بدن قادر به ذخیره‌ی مواد مغذی ضروری نخواهد بود.
• اعتیاد به الکل و کشیدن سیگار نیز ظرفیت بدن برای ذخیره ویتامین B6 را از بین می‌برد.
• افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های مختلف کبد، و گرسنگی بیش از حد از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

درمان

جهت تغیین مقدار دقیق ویتامین B6 ابتدا بایستی بر روی افراد مبتلا به کمبود ویتامین B6 یک آزمایش خون انجام شود. کمبود آن می‌تواند به راحتی با مصرف مکمل‌های ویتامین B6 با دوز یا میزان‌های 10 تا 20 میلی گرم در روز درمان شود. افرادی که هنوز هم برخی داروها را مصرف می‌کنند بایستی تا 100 میلی گرم از آن را در روز مصرف کنند. کسانی که مبتلا به اختلالات مختلف می‌باشند باید بیش از 500 میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنند،، اما تمامی آنها بایستی دقیقاً با تجویز پزشک انجام شود.
بنابراین، مواردی که ذکر شد، تمام اطلاعاتی بودند که در مورد علائم کمبود ویتامین B6 نیاز به دانستن داشتید. همیشه به یاد داشته باشید قبل از مصرف دوز ویتامین با دکتر خود مشورت کنید. همچنین از پزشک خود در مورد مزایای مختلف ویتامین B6 و چگونه بایستی آن را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید، سئوال نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و قصد جایگزینی توصیه‌های متخصص را به هیچ عنوان ندارد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.