راه‌هایی جهت تهیه‌ی رنگهای خوراکی طبیعی

عوامل رنگهای خوراکی طبیعی، ته رنگی را ایجاد می‌کنند که نمونه‌های شیمیایی آن به وجود می‌آورند. جایگزین کردن رنگهای خوراکی صنعتی موجود در آشپزخانه‌تان با این رنگهای خوراکی طبیعی که به راحتی درست می‌شوند، به دور
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌هایی جهت تهیه‌ی رنگهای خوراکی طبیعی
راه‌هایی جهت تهیه‌ی رنگهای خوراکی طبیعی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

عوامل رنگهای خوراکی طبیعی، ته رنگی را ایجاد می‌کنند که نمونه‌های شیمیایی آن به وجود می‌آورند. جایگزین کردن رنگهای خوراکی صنعتی موجود در آشپزخانه‌تان با این رنگهای خوراکی طبیعی که به راحتی درست می‌شوند، به دور نگاه داشتن عوارض جانبی دراز مدت و مختلف کمک می‌کنند. در مقاله زیر نکاتی را جهت آماده‌ سازی این رنگهای خوراکی طبیعی در خانه فراهم ساخته‌ایم.
رنگهای خوراکی یکی از انواع افزودنی‌های خوراکی به شمار می‌روند که جای خود را در آشپزخانه‌هایمان پیدا کرده‌اند. با این حال، امروزه، مردم ترجیح می‌دهند از عوامل طبیعی که تازه و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و سمی هستند، استفاده کنند. رنگهای مصنوعی عمدتاً از نفت و مشتقات پتروشیمی و قطران زغال سنگ (آبگونه‌ى غلیظ‌ و سیاه‌ كه‌ از تقطیر زغالسنگ‌ به‌ دست‌ مى‌آید) تهیه می‌شوند. این مواد شیمیایی به راحتی توسط بدن انسان و یا دیگر حیوانات هضم نمی‌شوند. این مواد خطرات زیادی را برای سلامتی ایجاد می‌کنند، بنابراین انتخاب راهی طبیعی همواره گزینه‌ی بهتری خواهد بود. با وجود آنکه، رنگهای تهیه شده از مواد طبیعی ممکن است کمی بر طعم غذا تأثیر بگذارند، اما گزینه‌های بی‌خطرتری محسوب می‌شوند. در ذیل چند نمونه از طرز تهیه‌ی رنگهای طبیعی را برایتان آورده‌ایم.

رنگ خوراکی قرمز

چغندر رنگ شاد و درخشانی را بدون تغییر طعم غذا ارائه می‌دهد. این رنگ می‌تواند به سادگی با جوشاندن چغندر له یا خرد شده بدست آید. روش تهیه‌ی این رنگ به قرار ذیل است:

• حدود یک پوند (454 گرم) چغندر را خریداری کرده و جهت زدودن هرگونه آلودگی از روی آنها، به خوبی ساییده و بشویید.
• این چغندرها را درون یک قابلمه گذاشته و مقداری آب به آن بیفزایید. سر قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا به جوش آید و تا زمانی که چغندرها نرم شوند.
• چغندرها را از آب در آورده و آنها را پوست کنده و خرد کنید. هر آبی که در حین فرایند خرد و ریز کردن از آنها خارج شود، بایستی به آبی که جهت به جوش آوردن آنها مورد استفاده قرار گرفته بود، اضافه شود به این دلیل که قرار است از آن استفاده شود.
• چغندر‌های خرد شده را به آب برگردانید و اجازه دهید چند ساعتی در آن بمانند.
• یا می‌توانید آب آن را مستقیماً پس از فشردن و صاف کردن چغندرها مورد استفاده قرار دهید و یا می‌توانید چغندرها را در آب له کرده و سپس این خمیر را برای بدست آمدن رنگی غلیظ‌تر صاف کنید.
• رنگ بدست آمده را درون یک ظرف ریخته و جهت حفظ رنگ 2 قاشق چای خوری سرکه به آن بیافزایید.

این رنگ را همچنین می‌توانید با پیروی از یک فرآیند مشابه با گیلاس، تمشک، و انار، و یا کنسانتره (شیره) آب آنها بدست آورید. این میوه‌ها علاوه بر رنگ، به غذا طعم خوشی نیز می‌بخشند.

رنگ خوراکی سبز

رنگ سبز را می‌توان با استفاده از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج بدست آورد. جدای از این، شما همچنین می‌توانید از سبزینه یا کلروفیل مایع جهت اضافه کردن رنگ سبز درخشان به غذای خود استفاده نمایید. روش درست کردن این رنگ از اسفناج به شرح ذیل است:

• مقداری اسفناج یا آوکادو برداشته، آن را کاملا شسته و با مخلوط کن به صورت پوره در آورید تا زمانی که نرم شود. در یک ظرف با اندازه‌ی متوسط، چهار فنجان آب ریخته و حدود نصف فنجان از پوره‌ی اسفناج یا آوکادو را به درون آن بریزید.
• این مخلوط را جوشانده، و سپس اجازه دهید برای چند ساعت روی شعله‌ی کم و ملایم جوش بخورد.
• مواد را از صافی گذرانده و مایع بدست آمده را درون یک ظرف بریزید و اجازه دهید سرد شود. می‌تواند یک چهارم قاشق چای خوری بکینگ پودر را به این مایع اضافه کرده تا رنگ سبز سیری را بدست آورید.
• رنگ را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که بخواهید از آن استفاده کنید.

با وجود آنکه، طعم آووکادو خیلی قوی نیست، و می‌توانید آن را تقریبا با هر غذایی مخلوط نمایید، اما افزودن اسفناج به غذا کمی طعم آن را تغییر می‌دهد. رنگ خوراکی سبز را می‌توان همچنین با پیروی از همین فرایند با برگ کلم پیچ بدست آورد، طعم آن کمی ملایم‌تر از اسفناج است.

رنگ خوراکی آبی

درست کردن رنگهای بنفش و آبی مشکل می‌باشد، اما آنها را می‌توان با استفاده از انواع میوه‌هایی مانند بلوبری یا زغال اخته، شاه توت و غیره بدست آورد. اما، بهترین راه تهیه‌ی رنگ آبی از کلم قرمز است. می‌توان آن را با کمک مراحل ذیل از کلم قرمز درست کرد:

• نصف کلم سر قرمز متوسط را بردارید.
• کلم را درون یک قابلمه‌‌ای که درون آن آب می‌باشد، بگذارید و اجازه دهید با شعله‌ی متوسط به جوش آید. پس از آن که به جوش آمد، شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت چند ساعت جوشیده تا اینکه نرم شود و یا به رنگ سبز تیره در آید.
• آن را صاف کنید به طوریکه رنگ آبی تیره بدست خواهد آمد.
• مایع را درون یک ظرف ریخته و جهت حفظ رنگ درون یخچال بگذارید. درون خامه‌ای که برای روی کیک استفاده می‌کنید ریخته تا رنگی منحصر بفرد را به شما ببخشد.

این رنگ را همچنین می‌توانید، با پیروی از فرآیندی مشابه با انگورفرنگی سیاه و زغال اخته بدست آورید. به سادگی آن را جوشانده، خمیری از آن بدست آورده، آن را فشرده و صاف کنید تا رنگ آبی پر رنگی بدست آورید.

رنگ خوراکی زرد

این رنگ را به سادگی می‌توانید با استفاده از پودر زردچوبه‌ی کهنه و مانده بدست آورید. کهنه به این دلیل که عطر و طعم خود را از دست داده اما رنگ آن همچنان پررنگ است. همچنین جوشاندن پوست لیمو و پرتقال و یا خرد کردن هویچ و پیروی از فرایند مشابهی که در بالا اشاره شد، به بدست آوردن رنگ خوراکی طبیعی زرد کمک خواهد کرد.

نکاتی جهت استفاده از رنگهای خوراکی طبیعی

ممکن است آماده سازی و نگهداری این رنگها کار ساده‌ای باشد، اما هنر استفاده از رنگهای خوراکی طبیعی کمی به مهارت و دقت نیاز دارد.

• همیشه به خاطر داشته باشید که چه نوع غذایی را می‌خواهید به آن رنگ ببخشید. همانطور که قبلاً ذکر شد، این عوامل رنگی ممکن است عطر و طعم غذای شما را تغییر دهند، اما این تغییر طعم بسیار کم خواهد بود. با این وجود، سعی کنید از رنگ سبز تهیه شده از اسفناج جهت رنگ‌دار کردن کیک و پوشش آن استفاده کنید.
• از این رنگهای خوراکی که تهیه کرده‌اید در طول مدت 2 هفته استفاده کنید، به این دلیل که رنگ و خواص تغذیه‌ای خود را در صورت نگهداری برای مدت زمان بیشتر، از دست خواهند داد. اگر در طول این دوره‌ی زمانی از آنها استفاده نکردید، آنها را دور بریزید.
• از آنجا که تمام رنگهای خوراکی به شکل مایع می‌باشند، می‌توانند بر غلظت غذایی که درست می‌کنید، تأثیر بگذارند. همچنین به قدرتمندی و مؤثری رنگهای خوراکی صنعتی نبوده و لازم است به مقدار بیشتر از آنها استفاده کرد.
• هنگام تهیه‌ی غذایی که به رنگ نیاز دارد، مقدار کمتری مایع جهت درست کردن آن غذا نیاز است و آن را با رنگ خوراکی مایع متعادل سازید. با این حال با اضافه کردن مقادیر کم شروع کنید تا زمانی که به رنگ مورد نظر دست یابید.

در نتیجه، به جای استفاده از رنگهای خوراکی تجاری یا مصنوعی، می‌توانید خودتان رنگهای خوراکی طبیعی درست کنید و ترکیب رنگهای جالبی را بدست آورید تا غذای شما به همان اندازه که خوشمزه است، خوش رنگ نیز باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما