نگاهی به یك اصطلاح در علم اصول

أصل عدم

همه چیز از عدم و نیستی به وجود آمده، و «هست» گردیده است. پس اصل، عدم هر چیز است تا وجودش ثابت گردد. بنابراین با اصل عدم حكم می‌كنیم. به نبودن هر امری كه وجود فعلی آن مورد تردید باشد. بر این اساس هرگاه اختلافی
جمعه، 24 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
أصل عدم
 أصل عدم

 

نویسنده: عیسی ولایی




 

نگاهی به یك اصطلاح در علم اصول

همه چیز از عدم و نیستی به وجود آمده، و «هست» گردیده است. پس اصل، عدم هر چیز است تا وجودش ثابت گردد. بنابراین با اصل عدم حكم می‌كنیم. به نبودن هر امری كه وجود فعلی آن مورد تردید باشد. بر این اساس هرگاه اختلافی بین دو نفر وجود داشته باشد كه یكی مدعی امری و دیگری منكر آن شود، كافی است كه منكر بگوید: چنین نیست و من تكذیب می‌كنم. مثلاً اگر كسی ادعا كند كه فلانی از منزلش سرقت كرده، اما آن دیگری منكر سرقت شود، مدعی باید ادعای خود را با دلیل اثبات كند. و اگر دلیل اقامه نشد دادرس به اعتبار «اصل عدم» آن ادعا را رد می‌كند.

تفاوت اصل عدم و استصحاب عدمی

گرچه نتیجه‌ی اصل عدم یا استصحاب عدمی یكسان است، زیرا در هر دو حكم به عدم شیء معینی می‌شود. منتهی دلیل حجیّت «اصل عدم» عقل است. زیرا عقل می‌گوید: برای اثبات وجود هر امری باید دلیل اقامه كرد. و اگر دلیلی اقامه نشود عقل حكم به عدم آن امر می‌كند. در حالی كه دلیل استصحاب فقط شرعی است. بنابراین ماده‌ی «359» قانون مدنی كه در این باره می‌گوید: «هرگاه دخول شیءای در مبیع عرفاً مشكوك باشد آن شیء داخل در بیع نخواهد بود. مگر اینكه تصریح شده باشد.» مضمون این ماده از مصادیق جریان قاعده‌ی «اصل عدم» است. همان گونه كه می‌تواند از مصادیق استصحاب عدمی یا وجودی باشد. با این توضیح كه آن شیء مشكوك قبل از بیع داخل در مبیع نیست، اكنون نیز با اجرای استصحاب عدم، حكم به عدم دخول می‌كنیم. و یا با استصحاب وجودی حكم به بقاء آن در ملكیت بایع خواهیم كرد. زیرا پس از عقد تردید ایجاد می‌شود آیا شیء مشكوكی كه قبل از عقد در ملكیت بایع بوده، در اثر عقد از ملكیت او خارج گردید یا خیر؟ استصحاب بقاء ملكیت می‌كنیم.

تفاوت اصل عدم و اصل برائت

بین «اصل عدم» و «اصل برائت» عموم و خصوص مطلق است، زیرا موضوع اصل برائت شك در تكلیف است. در حالی كه «اصل عدم» اعم از تكلیف و موضوع است. به دلیل اینكه هر اصل برائتی اصل عدم است. در حالی كه هر اصل عدمی اصل برائت نیست.
منبع مقاله :
ولائی، عیسی، (1391)، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، تهران: نشر نی، چاپ نهم

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حاشیه‌های دیدار مداحان و شاعران اهل بیت (ع) با رهبر انقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار مداحان و شاعران اهل بیت (ع) با رهبر انقلاب
روز مادر و بهانه‌ای برای دیدار با مادر پهلوانان شهید
play_arrow
روز مادر و بهانه‌ای برای دیدار با مادر پهلوانان شهید
مداحی عربی محمد الجنامی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی عربی محمد الجنامی در محضر رهبر انقلاب
وایرال‌ترین اتفاق والیبال جهان؛ سقوط یک داور!
play_arrow
وایرال‌ترین اتفاق والیبال جهان؛ سقوط یک داور!
وضعیت گزارشگران شبکه ورزش در استودیو حین گزارش بازی حساس بارسلونا و اتلتیکومادرید
play_arrow
وضعیت گزارشگران شبکه ورزش در استودیو حین گزارش بازی حساس بارسلونا و اتلتیکومادرید
پانسمان عجیب صورت مبین دهقان توسط کادر پزشکی خیبر خرم‌آباد
play_arrow
پانسمان عجیب صورت مبین دهقان توسط کادر پزشکی خیبر خرم‌آباد
اعتراف جالب ترامپ از نقش و تاثیر ایلان ماسک در نتیجه انتخابات
play_arrow
اعتراف جالب ترامپ از نقش و تاثیر ایلان ماسک در نتیجه انتخابات
درگیری مسلحانه نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین با رزمندگان مقاومت
play_arrow
درگیری مسلحانه نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین با رزمندگان مقاومت
پرواز ایران‌بانو با ۱۱۰ زن نخبه ایرانی با خلبانی نخستین بانوی خلبان ایرانی در مشهد به زمین نشست
play_arrow
پرواز ایران‌بانو با ۱۱۰ زن نخبه ایرانی با خلبانی نخستین بانوی خلبان ایرانی در مشهد به زمین نشست
صحبت‌های جالب خلبان زن ایرانی و دستیارش
play_arrow
صحبت‌های جالب خلبان زن ایرانی و دستیارش
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
music_note
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404