جزيره ثروتمندان (دبی)

خورشيد پشت دريا و درختان نخل در ساحل جميره پنهان مي شود و با تاريك شدن هوا چراغ هاي ماشين آلات ساختماني در چند صد متري ساحل بيشتر جلوه پيدا مي كند. با روشن شدن اين چراغ ها در تاريكي شب مي توان متوجه شد كه كارگران و مهندسان در سه شيفت كاري و به صورت شبانه روزي مشغول فعاليت هستند. اينجا شهر دوبي است. دوبي هم گاز دارد و هم نفت، اما اين دو محصول استراتژيك تنها ۶ درصد از توليد
چهارشنبه، 30 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جزيره ثروتمندان (دبی)
جزيره ثروتمندان (دبی)
جزيره ثروتمندان (دبی)

خورشيد پشت دريا و درختان نخل در ساحل جميره پنهان مي شود و با تاريك شدن هوا چراغ هاي ماشين آلات ساختماني در چند صد متري ساحل بيشتر جلوه پيدا مي كند. با روشن شدن اين چراغ ها در تاريكي شب مي توان متوجه شد كه كارگران و مهندسان در سه شيفت كاري و به صورت شبانه روزي مشغول فعاليت هستند. اينجا شهر دوبي است. دوبي هم گاز دارد و هم نفت، اما اين دو محصول استراتژيك تنها ۶ درصد از توليد اقتصادي اين شهر را شامل مي شود كه به احتمال بسيار زياد نفت و گاز اين شهر بندري تا ۱۰ سال ديگر به پايان خواهد رسيد.
مقامات دوبي طي سالهاي اخير از محل درآمد حاصل از فروش نفت و گاز براي سرمايه گذاري در صنعت جهانگردي استفاده كرده اند كه در اين امر بسيار موفق بوده اند.

جزيره ثروتمندان

در چند صد متري ساحل جميره، مهندسان مشغول ساخت خانه هاي ويلايي در بزرگترين جزيره دست ساز جهان مي باشند. اين جزيره دست ساز به شكل درخت نخل است كه خانه هاي آن را فوتباليست هاي ثروتمند و يا تاجران ميلياردر خريداري كرده اند.
سال گذشته هنگامي كه ۲ هزار ويلاي اين جزيره پيش فروش شد. ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس يكي از اولين خريداران اين ويلاها بود.
۳۰ سال قبل دوبي يك بيابان بود كه در آن تنها قصر يك شيخ به چشم مي خورد. همچنين اين شهر به محل استقرار دزدان دريايي در خليج فارس تبديل شده بود. كه اين دزدان دريايي كالاهاي سرقتي را از طريق اين شهر انتقال مي دادند.
اما امروزه دوبي يك بندر متحول شده به شمار مي آيد و سمبل سرمايه داري در دنياي عرب است. امروزه دوبي صاحب ۲۷۲ هتل با ۳۰ هزار اتاق است. و در سال به طور متوسط ۵ ميليون نفر جهانگرد از ۳۰ مركز خريد اين شهر بازديد مي كنند.
همچنين ظرفيت فرودگاه دوبي با سه برابر افزايش به۶۰ ميليون مسافر در سال رسيده است. علاوه بر اين با صرف ۱۹ ميليارد دلار، يك مركز تفريحي در ميان بيابان ساخته شده كه دو برابر مساحت ديزني ورلد در فلوريداست.
در سال ۱۹۶۶ نفت در اين شهر كشف شد كه از پول حاصل از فروش آن پروژه هاي عمراني اجرا شد. در حقيقت بزرگترين بندر دست ساز جهان در جبل علي از محل فروش نفت ساخته شده است. وجود اين بندر باعث شد تا دوبي به مركز دادوستد كالا در خاورميانه تبديل بشود. در حال حاضر بسياري از ۲۶۰۰ فعال در اين منطقه آزاد تجاري از بندر جبل علي براي انتقال كالاهاي خود به چين استفاده مي كنند.
البته نبايد از نقش محوري هواپيمايي امارات در شكوفايي دوبي به سادگي عبور كرد. از آغاز تاكنون، دوبي سياست آسمان باز را به اجرا گذاشته است. به عبارت ديگر، از كليه شركت هاي هواپيمايي خارجي كه قصد رقابت با هواپيمايي امارات را در آسمان دوبي دارند، استقبال مي كنند.
به همين دليل هم اكنون بيش از ۱۰۰ شركت هواپيمايي، دوبي را به ۱۴۵ مقصد در سراسر جهان متصل مي كنند.
دوبي همچنين قرارداد آسمان باز با آمريكا را امضاء كرده كه براساس اين قرارداد از ماه آينده هواپيمايي امارات پرواز مستقيم و بدون توقف به نيويورك خواهد داشت كه پس از آن پرواز هاي مستقيم به سان فرانسيسكو و شيكاگو برقرار خواهد شد. با اين سرويس، شهروندان آمريكايي قادر خواهند بود بدون تعويض هواپيما در اروپا، خود را به منطقه خليج فارس و آفريقا برسانند.
در يك كلام شهر دوبي و هواپيمايي امارات هر يك به رشد يكديگر كمك كرده اند. اين همكاري از اوايل دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زماني كه مقامات شركت هواپيمايي امارات، هتلداران را متقاعد ساختند كه براي اسكان كوتاه مدت مسافران، نرخ اجاره اتاق ها را كاهش بدهند. به همين دليل تاجران در مسير شهر خود از اروپا به استراليا و بالعكس، دوبي را براي استراحت برگزيدند.
با توجه به اينكه مراكز خريد متعدد در دوبي به چشم مي خورد و جهانگردان قادرند بدون پرداخت ماليات به خريد بپردازند. هر روز به تعداد جهانگردان دوبي افزوده مي شود. همچنين برگزاري رقابت هاي ورزشي و تفريحي، باعث جذب جهانگردان بيشتر شده است.
البته دوبي هنوز از محل صادرات نفت درآمد خوبي كسب مي كند به همين دليل تاكنون نياز به دريافت ماليات نداشته است. اما از همه مهمتر، ضعف اقتصادي كشورهاي همسايه يكي از عوامل اصلي پيشرفت و توسعه دوبي بوده است. اين شهر سرمايه هاي سرگردان در بيروت، بغداد، كابل، عربستان، كويت، مصر، هند و پاكستان را به طرقي جذب كرده است.
با در نظر گرفتن استانداردهاي موجود در ميان كشورهاي عربي، دوبي يك محل ايده آل براي جهانگردان خارجي است. بيش از ۸۰ درصد از جميعت ۵/۱ ميليون نفري دوبي را مهاجران خارجي تشكيل مي دهند كه در خيابانهاي اين شهر انگليسي ها، ايراني ها، هندي ها و لبناني ها به وفور به چشم مي خورند.
همچنين براي ساخت جزيره مصنوعي ساحل جميره از كارگران پاكستاني و هندي كه تشنه كار هستند استفاده شده است.
با توجه به اينكه افراد خارجي قادر به خريد املاك در دوبي هستند، افراد بسياري براي كار و زندگي به اين شهر مراجعه مي كنند. در حقيقت دوبي شباهت هاي بسياري با سنگاپور و هنگ كنگ دارد. رئيس هيأت مديره توسعه اقتصادي دوبي مي گويد: هدف اصلي اين مركز گشودن درها براي بخش خصوصي است.
پروژه بعدي اين مركز احداث برج دوبي است كه به مرتفع ترين ساختمان جهان تبديل خواهد شد. قرار است در آخرين طبقه اين برج، هتل احداث شود.
در مناطق آزاد تجاري دوبي برخلاف معمول، نياز به شريك محلي نيست. اين مناطق هم اكنون در حال جذب بخش خدمات هستند. قرار است در هر منطقه كليه شركت هايي كه در يك حوزه مشخص فعاليت دارند، اسكان داده شوند. به عنوان مثال، در خانه هاي شهر اينترنتي، دفاتر شركت هايي چون مايكروسافت، دل، زيمنس، اچ- پي و آي.بي.ام تأسيس مي شود.
همچنين در شهر رسانه ها، شبكه هاي تلويزيوني منطقه اي گردهم خواهند آمد.
اغلب بودجه مورد نياز براي اجراي اين پروژه ها توسط سرمايه گذاران ثروتمند در حوزه خليج فارس و عربستان تأمين شده است. بر اين اساس، دوبي قصد دارد خود را به عنوان بزرگترين بازار پول مناطق معرفي كند.
در صورتي كه دوبي موفق به انجام اين كار شود- كه احتمالاً خواهد شد- آنگاه منتقدان ديگر نمي توانند اين شهر را به دليل گذشته نابسامان و تاريكش، مورد هجوم خود قرار بدهند.
منبع:به نقل از اكونوميست




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.