اشکال فتوت درامامت

احمد کاتب مي گويد : « برخي از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت و قول به فتوت ، همانند فتوت بين انبياء شده اند و در ادعاي خود به اخباري تمسک کرده اند که دلالت بر امکان انقطاع امامت دارد ، خصوصاً هنگامي که خداوند بر خلقش غضب کند. آنان مي گويند : « نزد ما الآن همان وقت است.
دوشنبه، 4 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشکال فتوت درامامت
اشکال فترت درامامت
اشکال فتوت درامامت

احمد کاتب مي گويد : « برخي از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت و قول به فتوت ، همانند فتوت بين انبياء شده اند و در ادعاي خود به اخباري تمسک کرده اند که دلالت بر امکان انقطاع امامت دارد ، خصوصاً هنگامي که خداوند بر خلقش غضب کند. آنان مي گويند : « نزد ما الآن همان وقت است.(1)
پاسخ :
اولاً : شيخ مفيد رحمه الله در « الفصول المختاره » بعد از آن که به گروه هاي مختلف بعد از امام حسن عسکري عليه السلام اشاره کرده ، مي فرمايد : ولي در زماني که الآن ما در آن قرار داريم به جز شيعه ي دوازده امامي همگي منقرض شده و يا به ا ين دسته گرويده اند . (2)
ثانيا ً: با مراجعه به رواياتي که مستمسک « احمد الکاتب » در انکار ولادت و وجود حضرت مهدي عليه السلام شده ، پي مي بريم که آن روايات نه تنها بر عدم ولادت دلالت ندارد بلکه بر وجود و ولادت حضرت مهدي عليه السلام دلالتي صريح دارد . اينک نص روايت را مرور مي کنيم :
محمد بن فرج مي گويد : امام ابو جعفر عليه السلام در نامه اي بر من چنين نوشت : « اذا غضب الله تبارک و تعالي علي خلقه نحانا عن جوارهم » ؛(3) « هر گاه خداوند تبارک و تعالي بر خلقش غضب کند ما را از همجواري آن ها دور خواهد کرد . »
اين روايت به طور صريح دلالت بر ولادت و وجود حضرت مهدي عليه السلام دارد ، لکن مستفاد آن اين است که در عين وجود ، از منظر شما غايب است .
ثالثاً : روايت از حيث سند ضعيف است ، همان گونه که مرحوم مجلسي نيز به آن اشاره کرده است .
رابعاً : اين روايت مخالف روايات ديگري است که متواتر بوده و دلالت بر خالي نبودن زمين از حجت دارد .

زير نويس ها

1- تطور الفکر السياسي ، ص 123.
2- الفصول المختاره ، ص 259.
3- کافي ، ج 1 ، ص 343 ،ح 32.

منبع: کتاب غيبت کبري




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط