راه‌هایی جهت رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکلی است که نه تنها آزار دهنده بوده، بلکه بسیار خجالت‌آور نیز است. با این حال، در این مقاله راه‌کارهایی نشان داده شده که به شما در مقابله با این مشکل کمک خواهند کرد.
سه‌شنبه، 18 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌هایی جهت رفع بوی بد دهان
راه‌هایی جهت رفع بوی بد دهان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

بوی بد دهان مشکلی است که نه تنها آزار دهنده بوده، بلکه بسیار خجالت‌آور نیز است. با این حال، در این مقاله راه‌کارهایی نشان داده شده که به شما در مقابله با این مشکل کمک خواهند کرد.
بوی بد دهان، که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان هالیتوزیس شناخته می‌شود، مشکلی است که همه‌ی ما زمانی با آن مواجه شده و یا می‌شویم. حتی اگر به طور مرتب دندان‌های خود را تمیز کرده، و هرگز استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید، مواقعی وجود خواهد داشت که بوی بد دهان اجتناب ناپذیر است. شبی که سیگار می‌کشید، و یا روزی که در اداره فشارهای کاری توجه مداوم شما را می‌طلبد و این فشارها در نهایت منجر به مصرف مقدار زیادی قهوه می‌شوند، مثالهای اندکی هستند که در آنها بوی بد دهان آزار دهنده خواهد بود. اگرچه تمیز کردن و شستن فوری دهان و دندان کارهای ساده‌ای جهت مقابله این بوی متعفن می‌باشند، اما گاهی اوقات ممکن است به راه حل‌های فوری مانند جویدن آدامس نیاز داشته باشید.

چه عواملی موجب بوی بد دهان می‌شوند؟

بوی بد دهان به دلیل وجود باکتری‌هایی معروف به باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد می‌شود که بر روی زبان شما تجمع می‌یابند. هنگامی که ماده‌ی غذایی مصرف می‌کنیم، این باکتری‌ها سعی می‌کنند هرآنچه را که باقی مانده شکسته و تجزیه کنند و در این فرایند ترکیباتی گوکردی را تولید نمایند. انتشار این ترکیبات گوگردی است که منجر به بوی بد دهان می‌شود. چند دلیل دیگری که همچنین منجر به بوی بد دهان می‌شوند، در ادامه آورده شده‌اند:
• عادات نادرست دهان و دندان
• کمبود ویتامین B و روی (zinc)
• دندان مصنوعی
• بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه
• بیماری‌های لثوی
• پلاک یا جرم
• سیگار کشیدن
• عفونت‌های گلو
غیر از علل فوق‌الذکر، مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند همچنین به بوی بد دهان منجر شود. این مواد غذایی عمدتاً سیر و پیاز را شامل می‌شوند. بیماری‌های خاصی مانند سرطان مری، بیماری‌های کبدی و دیابت وجود دارند که همچنین گفته می‌شود به بوی بد دهان می‌انجامند.

راه حل‌های آسان جهت رفع بوی بد دهان

بهداشت دهان و دندان
ابتدایی‌ترین و اصولی‌ترین درمان، مسواک زدن منظم حداقل دو مرتبه در روز است. گاهی اوقات، ممکن است مواد غذایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی پیاز است. در این مواقع، لازم است که یک مرتبه‌ی دیگر نیز دندانهای خود را شسته و دهانتان را با محلول شستشوی دهان پس از صرف نهار و یا شام بشویید. در صورتی که به درستی مسواک نزنید، این کار کمکی به شما نخواهد کرد. لازم است که کناره‌ها و سطوح داخلی دندان‌ها را نیز مسواک بزنید. برای آنکه مسواک زدن مؤثرتر واقع شود، می‌توانید مسواک‌های کوچکی را خریداری کنید که کناره‌های دندان‌ها را به خوبی تمیز می‌کنند. استفاده از نخ دندان را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. استفاده از یک تمیز کننده‌ی زبان یک ضرورت به حساب می‌آید، چرا که اکثر باکتری‌ها بر روی زبان تجمع می‌یابند.

درمانهای خانگی

چنانچه از بوی بد دهان برای مدتی طولانی رنج می‌برید، دارو و درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که می‌توانید به آنها توسل جویید. مصرف میوه‌هایی مانند لیمو شیرین و پرتقال گفته می‌شود که بسیار کمک می‌کند. همچنین، یک قطره خوراکی از روغن‌های طبیعی مانند نعناع و روغن درخت چای به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند. گاهی اوقات، فرصت مسواک زدن دندان‌هایتان را ندارید. در چنین مواقعی، می‌توانید چند دانه‌ی هل را با خود همرا داشته و آنها را در دهان انداخته و بجوید. یکی دیگر از گزینه‌های مشابه برگ نعناع است. این کارها نه تنها با بوی بد دهان مقابله می‌کنند، بلکه احساس تازگی و طراوت آنی را به دهان می‌بخشند. میوه و سبزیجاتی مانند آووکادو، جعفری، و سیب نیز به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کنند.

دیگر راه‌های جلوگیری از بوی بد دهان

ساده‌ترین راه با خود همراه داشتن آدامس در تمامی لحظات است. هرچند، اثربخشی جویدن آدامس و یا هر نوع چیز نعنایی متفاوت است. یک بطری کوچک لیسترین همچنین می‌تواند بسیار کمک کند. گفته شده است که غرغره کردن دهان خود به مدت 30 ثانیه با لیسترین به شما کمک خواهد کرد با بوی بد دهان مبارزه کرده و همچنین از شر باکتری‌ها خلاص شوید. همچنین می‌توانید پراکسید هیدروژن برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها را مورد استفاده قرار دهید. دهان خود را با میزان نصف ـ نصف از محلول پراکسید هیدروژن و آب بشویید. به محض آنکه دهانتان را با این محلول شستید، آن را مجدداً با آب بشویید، به این دلیل که این محلول دهانتان را خشک خواهد کرد. گفته می‌شود که خمیردندان‌های اورگانیک برای مقابله با بوی بد دهان بهتر می‌باشند. هنگامی که قصد دارید خمیر دندان انتخاب نمایید، نمونه‌ای را برگزینید که حتماً حاوی فلوراید بوده و مهر بهداشت بر روی آن باشد.
بهترین پیشنهاد بکار بردن اقدامات پیشگیرانه و حفظ بهداشت دهان و دندان است. مشکلات بوجود آمده برای دهان و دندان می‌توانند به برخی بیماری‌های لثوی واقعاً جدی منجر شوند. اگر به طور مداوم دچار بوی بد دهان هستید، و استفاده از این درمان‌ها به نظر بی‌تأثیر می‌رسند، در اسرع وقت با دندانپزشک خود این موضوع را درمیان گذارید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط