روغن کرچک هندی: کاربردها و عوارض جانبی

روغن کرچک هندی از دانه‌های درخت Croton tiglium استخراج می‌شود. اگر چه این روغن سمی است ولی، مصرف مقدار مناسب آن کاربردهای متعددی دارد.
چهارشنبه، 19 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن کرچک هندی: کاربردها و عوارض جانبی
روغن کرچک هندی: کاربردها و عوارض جانبی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

روغن کرچک هندی از دانه‌های درخت Croton tiglium استخراج می‌شود. اگر چه این روغن سمی است ولی، مصرف مقدار مناسب آن کاربردهای متعددی دارد.
اولین استفاده از روغن کرچک هندی به زمان چین باستان باز می‌گردد. در آخر قرن 16 بازرگانان این روغن را از شرق به اروپا آوردند. همانطور که گفته شد، این روغن از درخت Croton tingilum استخراج می‌شود که بومی هند است. روغن کرچک هندی از دانه‌های کرچک هندی و با فرآیند فشار سرد استخراج می‌شود.
روغن کرچک هندی طعم خوبی ندارد و بوی تهوع آوری دارد. روغن کرچک هندی ماده‌ای چسبنده و نیمه شفاف است. روغن کرچک هندی به رنگ زرد تا قهوه‌ای یافت می‌شود. ترکیبات روغن کرچک هندی با توجه به روش استخراج آن متفاوت است. روغن کرچک هندی حاوی اسید‌های چربی مانند اسید اولئیک ، اسید لینولئیک و غیره و همچنین جاوی اسید‌های چرب غیر اشباع است.
مردم غنا روغن کرچک هندی را ماده‌ای سمی می‌دانند و به این خاطر از آن به عنوان سمی ماهی استفاده می‌کنند. در سودان از دانه‌های کرچک هندی به عنوان مسهل استفاده می‌کنند. در جنوب شرقی آسیا از ریشه‌ی کرچک هندی به عنوان مسهل و برای تحریک سقط جنین استفاده می‌کنند. در مالزی از روغن کرچک هندی در صابون‌ها و برای روشن کردن لامپ‌ها استفاده می‌کنند.
از روغن کرچک هندی در محصولات لایه بردار پوست استفاده می‌شود. روغن کرچک هندی تأثیر جوان کننده‌ای بر روی پوست دارد. روغن کرچک هندی لایه‌ی بالایی پوست را لایه برداری می‌کند و به این ترتیب به نمایان شدن لایه‌های زیرین پوست و جوان سازی پوست کمک می‌کند. روغن کرچک هندی به از بین بردن چین و چروک و اسکار‌ها نیز کمک می‌کند. مقدار استفاده از روغن کرچک هندی بسته به ناحیه‌ی مورد نظر متفاوت است.
از روغن کرچک هندی برای درمان اختلالات مختلفی مانند ورم ، سکته ، تشنج ، یبوست ، انسداد روده ، تب شدید ، فشار خون بالا و غیره استفاده می‌شود.
روغن کرچک هندی به کاهش تحریک پذیری کمک می‌کند ولی، ممکن است باعث التهاب در ناحیه‌ای شود که مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، استفاده از آن برای همه‌ی انواع پوست ایمن نیست.
از روغن کرچک هندی به عنوان روغن مالش و محرک استفاده می‌شود. از روغن کرچک هندی همچنین برای درمان التهاب ناشی از زخم‌ها ، روماتیسم مزمن ، درد اعصاب ، تورم غده‌ای ، برونشیت مزمن ، آسم ، التهاب حنجره و مشکلات ریوی دیگر استفاده می‌شود.
از روغن کرچک هندی برای درمان شیستوزمیازیس و مشکلات دیگر روده استفاده می‌شود.
از روغن دانه‌ی کرچک هندی در داروها برای درمان سلول‌های سرطانی ، گلو درد ، فلج ، نیش مار و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می‌شود. از روغن دانه‌ی کرچک هندی برای تولید صابون و شمع نیز استفاده می‌شود.
عوارض جانبی
روغن کرچک هندی باعث خارش ، زخم شدن و تاول زدن پوست می‌شود.
روغن کرچک هندی ممکن است باعث آسیب دیدن شدید بافت‌ها ، اعصاب و رگ‌های خونی شود.
روغن کرچک هندی دارای ترکیبی است که ممکن است رشد تومورها را تحریک کند.
مصرف روغن کرچک هندی باعث اسهال و شکم درد می‌شود.
مصرف بیش از حد روغن کرچک هندی ممکن است باعث التهاب روده و معده شود که با درد ، استفراغ ، بی قراری ، سردرد و سرگیجه همراه است. مصرف بیش از حد روغن کرچک هندی حتی ممکن است باعث مرگ می‌شود.
از روغن کرچک هندی باید به مقدار کم استفاده کنید زیرا، سمی است. مصرف بیش از حد 2 تا 3 قطره از روغن کرچک هندی توصیه نمی‌شود. قبل از استفاده از روغن کرچک هندی با پزشک متخصص مشورت کنید.
مقدار مصرف روغن کرچک هندی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عواملی مانند سن ، وضعیت جسمانی و شرایط دیگر بستگی دارد.
کودکان و زنان باردار به هیچ وجه نباید از روغن کرچک هندی استفاده کنند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.