عدم تعادل هورمونی و ریزش مو

هورمون‌ها به حفظ هم ظاهر و هم سلامت شما کمک می‌کنند. عدم تعادل هورمونی و ریزش مو دست در دست یکدیگر پیش می‌روند. بسیاری از مردان و زنانی که از ریزش موی بیش از حد شکایت دارند، به ترتیب از عدم تعادل هورمون
شنبه، 22 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عدم تعادل هورمونی و ریزش مو
عدم تعادل هورمونی و ریزش مو

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

هورمون‌ها به حفظ هم ظاهر و هم سلامت شما کمک می‌کنند. عدم تعادل هورمونی و ریزش مو دست در دست یکدیگر پیش می‌روند. بسیاری از مردان و زنانی که از ریزش موی بیش از حد شکایت دارند، به ترتیب از عدم تعادل هورمون مردانه‌ی آندروژن و هورمون زنانه‌ی استروژن رنج می‌برند. به منظور درک چگونگی تأثیر عدم تعادل هورمونی بر ریزش مو در زنان و مردان، ادامه‌ی مطلب را مطالعه بفرمایید.
همه‌ی ما دوست داریم موهایی مقاوم و براق داشته باشیم. موی ضخیم یا پرپشت سالم به بهتر شدن ظاهر شما کمک زیادی می‌کند. واضح است که کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند به ریزش مو منجر شوند. در چند دهه‌ی گذشته، موی کم پشت به عنوان علامت هشدار دهنده از مکانیسم پیری در نظر گرفته می‌شد. این روزها، مردان و زنان در تمام سنین از ریزش مو شکایت دارند. این افراد تصور می‌کنند با استفاده از لوازم آرایشی گران قیمت به راحتی مشکل خود را حل خواهند کرد. کمتر کسی سعی می‌کند از ارتباط میان عدم تعادل هورمونی و ریزش مو اطلاع یابد. مردان معمولاً چندان از طاسی نگران و ناراحت نمی‌شوند، به این دلیل که این وضعیت را طبیعی می‌دانند. زنان بیشتر از مردان نسبت به ریزش مو نگران می‌شوند. طاسی در زنان به لحاظ زیبایی یک نگرانی محسوب می‌شود. مشاهده شده است که امروزه مردان نیز به مدل‌های موی جدید علاقه پیدا کرده‌اند. داشتن ظاهری زیبا به بالا بردن اعتماد بنفس فرد کمک می‌کند. این روزها، مردان نیز درست مانند زنان، از ظاهر خود، خصوصاً مو و پوست خود مراقبت می‌کنند.

ریزش موی ناشی از عدم تعادل هورمونی

ریزش مو در زنان بالای 40 سال، علت اولیه‌ی نگرانی در سراسر جهان است. چنانچه می‌خواهید مویی مقاوم و سالم داشته باشید، طبیعی و نرمال بودن سطوح هورمون در بدن امری ضروری است. هورمون‌ها، همراه با ویتامین‌ها و مواد معدنی، به رشد مو کمک می‌کنند. زنان در مقایسه با مردان، احتمال بیشتری دارد که دچار عدم تعادل هورمونی شوند. بدن یک زن مراحل و فازهای مختلفی مانند بلوغ، تخمک گذاری، قاعدگی، لقاح، بارداری، زایمان، شیردهی، یائسگی، و غیره را از سر می‌گذراند. غده‌ی هیپوفیز عملکرد تیروئید، غدد آدرنال و غدد جنسی را تحت کنترل قرار می‌دهد؛ و هیپوتالاموس غده هیپوفیز را کنترل می‌کند.
کم کاری تیروئید می‌تواند به ریزش مو، ضعیف شدن مو، شکننده شدن ناخن، خشکی پوست، خستگی بیش از حد، و افزایش وزن منجر شود. تیروئید بیش از حد فعال می‌تواند باعث ریزش مو، پوست چرب، کاهش وزن، افزایش اشتها، عرق کردن عمیق، سریع شدن ضربان قلب، و غیره شود. کمبود هورمون پاراتیروئید نیز می‌تواند به نازک شدن مو، تجمع بیش از حد رنگدانه در پوست و گرفتگی عضلانی منجر شود. هورمون آدرنالین (اپی نفرین) و نورآدرنالین (نوراپی نفرین) به مقابله در برابر استرس کمک می‌کنند. اگر این هومون‌ها به قدر کافی تولید نشوند، شما قادر نخواهید بود استرس را تحت کنترل قرار دهید. داشتن استرس بیش از حد می‌تواند به ریزش موی شدید بیانجامد. تولید کم و یا حتی بیش از حد کورتیزون توسط غدد آدرنال (غدد فوق کلیوی) همچنین مسئول ریزش مو است. کورتیزون اضافی می‌تواند به مشکلات پوست سر، افزایش وزن، تجمع بیش از حد چربی و موهای زیاد در صورت زنان منجر شود. زنان مقادیر کمی از هورمونهای جنسی مردانه‌ی آندروژن در بدن خود دارند. وجود بیش از حد آندروژن می‌تواند به عقب رفتن خط مو، مانند آنچه مردان تجربه می‌کنند، ریزش مو، مو بیش از حد صورت، و پدیدار شدن تعداد زیادی آکنه منجر شود.
زنان به طور کلی در طول دوران بلوغ، بارداری، زایمان و یائسگی دچار ریزش مو می‌شوند. هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون نقش مهمی در تمام این مراحل ایفاء می‌کنند. میزان پایین پروژسترون و میزان بالای استروژن (چیرگی استروژن) می‌تواند نوسانات خلقی، عدم تخمک گذاری، رشد مو در صورت، اشکال در باروری، سقط جنین، افسردگی، خستگی و ریزش مو را موجب شود. چنانچه‌ هورمون‌های شما در طول دوران بارداری و زایمان، مختل شوند، ممکن است دچار ریزش مو با سرعتی بیشتر شوید. معمولاً در دوران بارداری، یک زن سطوح هورمونی بالایی را تجربه می‌کند. در حین بازگشت سطوح هورمون پس از زایمان به حالت طبیعی، مو شروع به ریزش می‌نماید. به طور مشابه، هنگامی که خانمی وارد مرحله‌ی یائسگی خود می‌شود، تخمدان‌ها شروع به تولید استروژن کمتر می‌کنند. سطح پایین استروژن و افزایش سطح تستوسترون در طول پیش یائسگی و یائسگی، منجر به ریزش مو می‌شود.
نه تنها زنان، بلکه مردان نیز از ریزش مو به دلیل افزایش سطوح هورمون تستوسترون یا کمبود هورمونهای خاصی در بدن رنج می‌برند. زنان به منظور متعادل ساختن آندروژن، از سطوح بالای استروژن برخوردارند. بنابراین، ریزش مو در زنان به متداولی مردان نمی‌باشد. واکنش‌های هورمونی در طول عوارض خود ایمنی نیز می‌تواند به از دست دادن مو و طاسی زودرس منجر شود. اکثر قرص‌های ضد بارداری حاوی فرم‌های مصنوعی هورمونهای زنانه‌ی استروژن و پروژسترون می‌باشند. مصرف بیش از حد این قرص‌ها می‌تواند به عدم تعادل هورمونی و ریزش مو منجر شود. خانمها معمولاً نسبت به این واقعیت آگاهی ندارند.
اکثر مردان و زنان به منظور جلوگیری از ریزش مو به مواد آرایشی زیادی روی می‌آورند. اما در واقع آنها نیاز دارند که شیوه‌ی زندگی خود را مورد بررسی قرار دهند. چنانچه یک سبک زندگی پرمشغله و پرتنش را در پیش گیرند، به علت نیاز مداوم به هورمون استرس یعنی کورتیزول، غدد آدرنال آنها به احتمال زیاد پرکار می‌شود. در مورد زنان، این امر منجر به تولید بیش از حد آدرنالین، تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT)، شده و به ریزش مو می‌انجامد. هم زنان و هم مردان بایستی سعی کنند استرس خود را کاهش داده و زندگی سالمی را در پیش گیرند. انجام مرتب ورزش نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی ایفاء می‌کند. از آنجا که چرخه رشد مو توسط هورمونها در بدن تنظیم می‌شود، عدم تعادل هورمونی یکی از علل اصلی ریزش مو به حساب می‌آید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.