اين چتر سفيد سلامتي مي آورد

قارچ گياه بسيار زيبايي است كه كودكان در نقاشيها كلاهي قرمز با لكه هاي سفيد براي آن مي كشند، اما آيا مي دانيد اين نوع قارچ سمي است و نوع خوراكي آن نه تنها لكه اي ندارد بلكه كاملاً سفيد است . متخصصان تغذيه به خانواده ها توصيه مي كنند كه هميشه قارچ را در برنامه غذايي خود بگنجانند، زيرا قارچ به علت داشتن «ژرمانيوم» موجب افزايش انرژي و رفع خستگي در افراد مي شود .
يکشنبه، 14 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اين چتر سفيد سلامتي مي آورد
اين چتر سفيد سلامتي مي آورد
اين چتر سفيد سلامتي مي آورد

نويسنده: خجسته ناطق

   قارچ گياه بسيار زيبايي است كه كودكان در نقاشيها كلاهي قرمز با لكه هايسفيد براي آن مي كشند، اما آيا مي دانيد اين نوع قارچسمي است و نوعخوراكي آن نه تنها لكه اي ندارد بلكه كاملاً سفيد است.
متخصصان تغذيه بهخانواده ها توصيه مي كنند كه هميشه قارچ را در برنامه غذايي خود بگنجانند، زيراقارچ به علت داشتن «ژرمانيوم» موجب افزايش انرژي و رفع خستگي در افراد مي شود.
سابقه كشت قارچ
حدود دو هزار سال از كشت اين سبزي در دنيا مي گذرد. ژاپني ها اولين كساني بودند كه آن را كشت كرده و مورد استفاده قرار دادند. آب وهواي گرم و مرطوب ژاپن زادگاه مناسبي براي اين سبزي به حساب مي آيد.
قارچ در طبسنتي، مصارف بسياري داشته است، به اين ترتيب كه در طب شرقي از آن استفاده هايفراواني مي كردند، زيرا معتقد بودند كه اين سبزي براي قلب بسيار مفيد است و مقاومتبدن را در برابر عفونتهاي ويروسي افزايش مي دهد، به علاوه يك ماده غذايي بسيارمناسب براي رفع خستگي است.
در طب چيني نيز قارچ مصارف گوناگوني داشته است، امادر قرن پانزدهم به دليل امكان وجود سم و داشتن انرژي فراواني كه به اين سبزي نسبتداده مي شد، مصرف آن در ميان مردم اين كشور به شدت كاهش يافت.
سابقه كشت قارچدر ايران به 50 سال پيش برمي گردد و در حال حاضر، در حدود 120 واحد توليدي و پرورشقارچ خوراكي در كشور وجود دارد.
با اينكه هزاران نوع از اين سبزي در طبيعت يافتمي شود، اما تنها 25 نوع از آن كشت و مورد استفاده قرار مي گيرد.
شهرستانهايكرج، شهريار، ساوجبلاغ و نظرآباد به دليل برخورداري از شرايط مناسب آب و خاك،قابليت لازم را براي پرورش قارچ خوراكي دارند. در حال حاضر سرانه مصرف قارچ دركشور  150 گرم است، در حالي كه اين ميزان در جهان، بيش از يك كيلو و 500 گرم محاسبهشده است.
محققان معتقدند، حدود 38 هزار نوع قارچ شناخته شده است كه در ميانآنها قارچ هاي سمي نيز وجود دارند. اين سبزي به دليل كالري پايين براي كساني كه قصدكاهش وزن دارند، مناسب است.
مطالعات نشان مي دهد كه هر 100 گرم قارچفقط 12 كالري، انرژي دارد. قارچهاي خوراكي كشت شده در كشور چهار دسته هستند، قارچدكمه اي، صدفي، ژاپني و چيني به علاوه سالانه  21 هزار تن قارچ خوراكي در استانتهران توليد مي شود.
فوايد بيشمار قارچ
قارچ يكي از سبزيهايي است كه بهتقويت سيستم ايمني بدن كمك مي كند.
مطالعات اخير در مؤسسه هاي تحقيقاتي غربيبيان مي كند كه قارچ با تحريك گلبولهاي سفيد موجب فعاليت هر چه بيشتر دستگاه ايمنيمي شود.
مطالعات نشان مي دهد كه در قارچ دو نوع قند به نام هاي «ترهولوز» و«كيتين» وجود دارد كه دريافت بالاي آنها در بدن موجب تحريك سيستم ايمني بدن مي شود،به اين ترتيب آنها مانع فعاليت ويروسها و باكتريها شده و از فعاليتهاي زيانبار اينميكروبها جلوگيري مي كند.
اين سبزي داراي مقادير مناسبي «روي» است كه وجود اينماده مغذي به حفظ سلامت سيستم دفاع بدن كمك فراواني مي كند.
جالب است بدانيدقارچ داراي تركيبي از گروه «فيتونوترينتهاست» كه به نام «لنتينان» شهرت دارد. اينتركيب در قارچهاي دكمه اي و صدفي يافت مي شود و مانع رشد تومورهاي بدخيم مي گردد. به علاوه قارچ داراي مقادير بالايي ويتامينC است و نيز سرشار از سلنيوم مي باشد كهفعاليت آنتي اكسيداني دارد و از بروز سرطان كولون در افراد مستعد پيشگيري مي كند.
مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظيم ميزان هورمون استروژن درخانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگيري مي كند.
اين سبزي باعث رقيق شدن خوننيز شده و مانند روغن ماهي به سلامت قلب و عروق كمك فراواني مي كند و با همينمكانيسم احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي را كاهش مي دهد.
همچنين اين سبزي سرشاراز فيبرهاي غذايي به نام «كيتين» و «بتاگلوكان» است كه هر دو پايين آورنده كلسترولبوده و به حفظ سلامت قلب كمك مي كنند، به طوري كه در هر 100 گرم قارچ يك گرم فيبرغذايي وجود دارد و نيز در همين مقدار قارچ  320  ميلي گرم پتاسيم موجود است كه مصرفآن براي افرادي كه از فشار خون رنج مي برند، بسيار كمك كننده مي باشد.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.