تأثیرات فیزیکی استرس

قرار گرفتن در معرض استرس باعث تحریک هورمون استرس – کورتیزول می‌شود که عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کند و منجر به بروز اختلالات مختلفی می‌شود. تأثیرات استرس می‌توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند.
چهارشنبه، 26 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تأثیرات فیزیکی استرس
تأثیرات فیزیکی استرس

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

قرار گرفتن در معرض استرس باعث تحریک هورمون استرس – کورتیزول می‌شود که عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کند و منجر به بروز اختلالات مختلفی می‌شود. تأثیرات استرس می‌توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند.
استرس به عنوان پاسخ‌دهی به اضطراب بیش از حد تعریف می‌شود. افکار مضطرب که به ذهن خطور می‌کنند باعث استرس می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که در طی یک رویداد استرس‌زا بدن هورمون استرس آزاد می‌کند که می‌تواند منجر به بروز طیف گسترده‌ای از مشکلات شود که معمولاً آن‌ها را تأثیرات فیزیکی استرس می‌نامند.

تأثیر کوتاه مدت استرس

فردی که تحت استرس قرار دارد ناراحت است و سریع نفس می‌کشد. افرادی که تحت فشار زیاد کار می‌کنند ممکن است دچار لرزش دست‌ها و پاها نیز شوند. مشکلات دیگر مربوط به استرس در زیر ارائه شده‌اند:

دفع مدفوع نامنظم

استرس بیش از حد می‌تواند دفع مدفوع را مختل کند. شروع الگوی دفع مدفوع نامنظم ممکن است ناگهانی باشد و به شکل اسهال یا یبوست اتفاق می‌افتد.

فشار خون بالا

هنگامی که تحت استرس قرار داریم، مجموعه‌ای از هورمون‌ها توسط غدد فوق کلیوی به جریان خون آزاد می‌شوند. این باعث افزایش فشار خون می‌شود ولی، با از بین رفتن منبع استرس، فشار خون به حالت طبیعی باز می‌گردد.

ضربان نامنظم قلب

افزایش ضربان قلب در افرادی که تحت استرس زیاد قرار دارند واکنش طبیعی است. هنگام مواجهه با استرس قلب خون را سریع‌تر پمپاژ می‌کند که ممکن است باعث افزایش فشار خون نیز شود.

درد بدن

امروزه درد در ناحیه‌ی پشت و گردن پدیده‌ای شایع است. فشار بیش از حد استرس اغلب باعث انقباض غیر ارادی ماهیچه‌های ناحیه‌ی پشت و گردن می‌شود. این جریان خون در آن نواحی را کاهش می‌دهد که در نهایت ممکن است منجر به بروز درد شود.

کاهش میل جنسی

استرس همچنین می‌تواند میل جنسی را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که در معرض استرس زیاد قرار دارند، اغلب از کاهش میل جنسی شکایت می‌کنند. به عبارت دیگر، استرس بیش از حد روابط جنسی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ریزش مو

کاهش تراکم مو یا ریزش سکه‌ای موها چیزی است که ارتباط زیادی با استرس دارد. مهم نیست منبع استرس چه چیزی باشد، استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود.

تأثیرات بلند مدت استرس

بی‌خوابی

اختلالات خواب مانند بی‌خوابی نیز به استرس مزمن نسبت داده شده‌اند. زندگی پر استرس اغلب خوابیدن برای مدت زمان طولانی را دشوار می‌کند.

دیابت

استرس کوتاه مدت سطح قند خون را به طور موقت افزایش می‌دهد. این باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می‌شود. ولی، استرس مزمن باعث افزایش مکرر سطح انسولین بدن می‌شود تا قند خون را کاهش دهد. در ابتدا بدن پاسخ می‌دهد ولی، با گذشت زمان نسبت به فعالیت انسولین مقاوم می‌شود که ممکن است منجر به بروز دیابت نوع 2 شود.

اختلالات روده‌

استرس مکرر باعث می‌شود مسائل گوارشی به شکل مشکلات روده‌ خود را نشان دهند. فرد ممکن است از سندروم روده‌ی تحریک پذیر رنج ببرد. در این بیماری روده‌ی بزرگ نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

حمله‌ی قلبی

همانطور که گفته شد استرس مزمن می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود و به این ترتیب خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مانند حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

تشدید مشکلات موجود

اگر فرد نتواند با استرس کنار بیاید، مشکلات تنفسی مانند آسم ممکن است تشدید شوند. بیماری‌های پوتسی مانند آکنه و مشکلات معده و روده مانند GERD نیز می‌توانند به خاطر استرس مزمن تشدید شوند.

کاهش وزن

استرس مزمن می‌تواند میل به غذا خوردن را کاهش دهد. این معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که فرد نمی‌تواند با استرس کنار بیاید. کاهش اشتهای ناشی از استرس در نهایت ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.