چرا مدیریت زمان مهم است؟

مدیریت زمان مجموعه‌ای از اصول، تمرین‌ها، مهارت‌ها و ابزار و سیستمی است که به شما کمک می‌کند از زمانی که در اختیار دارید برای به انجام رساندن کارهایتان استفاده کنید. مدیریت زمان در زندگی شخصی و موفقیت شغلی شما
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چرا مدیریت زمان مهم است؟
چرا مدیریت زمان مهم است؟

 

مترجم: پ. م.
منبع:راسخون




 

مدیریت زمان مجموعه‌ای از اصول، تمرین‌ها، مهارت‌ها و ابزار و سیستمی است که به شما کمک می‌کند از زمانی که در اختیار دارید برای به انجام رساندن کارهایتان استفاده کنید. مدیریت زمان در زندگی شخصی و موفقیت شغلی شما تاثیر به سزایی دارد. این مهارت به شما کمک می‌کند از زمانی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده را ببرید
در زیر به بعضی از اهمیت¬های مدیریت زمان در زندگی می¬پردازیم:

• زمان منبعی استثنایی است که شما نمی¬توانید آن را ذخیره کنید و بعدا از آن استفاده کنید. هر شخص در هر روز زمان مشخصی را در اختیار دارد، بنابراین مراقب زمان باشید چرا که اگر به درستی از آن بهره نبرید برای همیشه آن را از کف داده‌اید.
• بسیاری از افراد، احساس می‌کنند که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند اما زمان کافی در اختیار ندارند. آن‌ها کمبود وقت را عامل اصلی مشکلاتی چون وضعیت بد مالی، استرس، مشکل در روابط و ... می¬دانند. مدیریت عاقلانۀ زمان به شما کمک می‌کند تا برای رسیدن به آرزوها و خواسته¬های خود برنامه¬ریزی کنید و بعدها حسرت نخورید.
• شما برای اینکه به آنچه از زندگی می¬خواهید برسید، نیاز به زمان دارید. اگر برای رسیدن به آرزوهای خود منتظر زمان طلایی و وقت اضافه بمانید، بازی زندگی را باخته¬اید. از طریق مدیریت زمان به طور مناسب، می‌توانید زمان طلایی برای رسیدن به آرزوهایتان را خلق کنید نه اینکه منتظر آن بمانید. با برنامه‌ریزی دقیق زمان بیشتری برای انجام کارها در اختیار خواهید داشت.
• با مهارت¬های مدیریت زمان زندگی سازنده¬تری را تجربه خواهید کرد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا با تلاش و زمان کمتر کارها را به انجام برسانید و از اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری می‌کند و شما را خلاق¬تر و سازنده‌تر می‌کند.
• زندگی مدرن امروزی علت بسیاری از حواس¬پرتی¬ها و عدم تمرکز انسان است؛ بنابراین باعث می¬شود بسیار راحت در اثر فعالیت¬های بی¬اهمیت زمان خود را از دست دهیم. دیدن برنامه¬های تلویزیونی که محتوای خوب و مفیدی ندارند، ساعت¬ها حرف زدن با تلفن و غیبت و بدگویی از دیگران، فکر کردن به چیزهای بیهوده و صرف وقت و انرژی رای انجام کارهای غیر ضروری و غیر مفید چه تأثیری بر زندگی شما خواهد داشت و آیا شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند؟

مدیریت زمان به شما کمک می‌کند میزان زیادی از انرژی عاطفی و ذهنی خود را صرف آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند یا می‌گویند، نکنید، از حواس پرتی ها دوری کنید و از مسیر مستقیم اهداف خود خارج نشوید.

• با مدیریت زمان می‌توانید تصمیم¬های بهتری بگیرید: انتخاب¬های زیادی در زندگی وجود دارد و در بسیاری مواقع مجبور هستیم در یک زمان، انتخاب¬های مختلفی داشته باشیم. وقتی مهارت مدیریت زمان را بیاموزید، زمان بیشتری برای آرامش خواهید داشت و ذهن شما بازتر خواهد شد و این به شما اجازه می‌دهد بهترین انتخاب را داشته باشید. هنگامی که برای یک انتخاب و تصمیم زمان کمی داشته باشید، سریع باید به نتیجه برسید و بنابراین اگر وقت کافی برای فکر کردن نداشته باشید ممکن است نتوانید تصمیم مناسب بگیرید.
• هنگامی که بر زمان خود کنترل مؤثری داشته باشید، می‌توانید بیشتر بیاموزید و تجارب بیشتری به‌دقت آورید. به عنوان مثال دانشجویانی که کنترل مناسبی بر زمان خود دارند، زودتر فارغ‌التحصیل می¬شوند، زودتر وارد بازار کار می¬شوند و با استفاده از این مهارت، فرصت بیشتری برای تجربه و آموختن چیزهای مختلف در کار خود خواهند داشت.
• یکی از دلایل اصلی استرس، مضیقه زمان و احساس عجله در افراد است. عبارت: "من کارهای زیادی برای انجام دادن دارم ولی وقت خیلی کمی دارم" به طور کلی باعث سرخوردگی و استرس در افراد می¬شود. با مدیریت زمان شما می¬دانید که چقدر زمان دارید، برای انجام این کار چقدر وقت نیاز دارید و چقدر طول می¬کشد تا این کار به اتمام برسد، بنابراین می‌توانید وظایف خود را به خوبی انجام ¬دهید وقت آزاد بیشتری خواهید داشت. این باعث می‌شود کمتر تحت فشار قرار داشته باشید، احساس عجلۀ کمتری داشته باشید و استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند. مدیریت کارآمد برای شما آرامش درونی به همراه خواهد آورد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.