سروش آسمانی و الهامات ربّانی

بر گوش و چشم انسان، مهر خدا نهاده شده، و الا در پس حجاب‌ها و پشت پرده‌ها صورت‌ها و طنین بانگ‌ها بسیار است. مولانا می‌گوید: در پشت حجاب‌های دنیوی و پرده‌های عالم محسوس، صورت‌هایی از تجلیات لطیفه و قهریه
يکشنبه، 20 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سروش آسمانی و الهامات ربّانی
 سروش آسمانی و الهامات ربّانی

 

مؤلف: محمدرضا افضلی




 
هست بر سمع و بصر مهر خدا *** در حجب بس صورت است و بس صدا
آن‌چه او خواهد رساند آن به چشم *** از جمال و از کمال و از کرشم
وآن‌چه او خواهد رساند آن به گوش *** از سماع و از بشارت وز خروش
کون پر چاره‌است هیچت چاره نی *** تا که نگشاید خدایت روزنی
گرچه تو هستی کنون غافل از آن *** وقت حاجت حق کند آن را عیان

بر گوش و چشم انسان، مهر خدا نهاده شده، و الا در پس حجاب‌ها و پشت پرده‌ها صورت‌ها و طنین بانگ‌ها بسیار است. مولانا می‌گوید: در پشت حجاب‌های دنیوی و پرده‌های عالم محسوس، صورت‌هایی از تجلیات لطیفه و قهریه حضرت حق تعالی و سروش‌های غیبی و الهامات ربانی وجود دارد که برای چشم‌ها و گوش‌هایی که در حجاب‌های دنیایی مستور شده‌اند، قابل دیدن و شنیدن نیست. تنها چشم‌ها و گوش‌هایی می‌توانند بر آن واقف شوند که از کمند عالم محسوسات رسته باشند. خداوند هرچه را از کمال و جمال و ناز بخواهد، همان را به چشم می‌رساند و هرچه از سماع و بشارت و وجد و حال‌ها بخواهد به گوش جان می‌رساند. عالم هستی، سراسر پُر از درمان و راه علاج است، اما تو هیچ چاره‌ای نداری مگر آن‌که حق تعالی دریچه‌ای به روی تو بگشاید.
مولانا می‌گوید: حواس و توانایی‌های ما به مشیت حق به کار می‌افتد و «تا که نگشاید خدایت روزنی» از تو کاری ساخته نیست. اگر چه تو اکنون بدان چاره‌ها و راه حل‌ها غافلی، ولی هنگام ضرورت، حق تعالی آن چاره‌ها را برای تو نمایان می‌کند. مولانا علت محجوب ماندن انسان از سروش آسمانی و الهامات ربانی را با استناد به آیه 23 سوره‌ی جاثیه، تبعیت از هوای نفس می‌داند که منجر به از کار افتادن ابزار شناخت معنوی می‌گردد: (أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى‏ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى‏ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى‏ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهْدِیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ)؛ آیا دیدی کسی را که هوای نفس را خدای خود کرد و پروردگار با علم به این، او را به گمراهی افکند و بر گوش و دلش مهری و بر چشمش پرده‌ای نهاد! چه کسی جز خدا می‌تواند او را راهنمایی کند! آیا به این نکته می‌اندیشید.»

گفت پیغمبر که یزدان مجید *** از پی هر درد درمان آفرید
لیک زآن درمان نبینی رنگ و بو *** بهر درد خویش بی‌فرمان او
چشم را‌ای چاره‌جو در لامکان *** هین بنه چون چشم کشته سوی جان
این جهان از بی‌جهت پیدا شده است *** که ز بی‌جایی جهان را جا شده است
بازگردد از هست سوی نیستی *** طالب ربی و ربانیستی
جای دخل است این عدم از وی مرم *** جای خرج است این وجود بیش و کم
کارگاه صنع حق چون نیستیست *** جز معطل در جهانِ هست کیست

مولانا می‌گوید: پیامبر فرمود: خداوند بزرگ برای هر دردی درمانی آفرید، ولی تو بدون اذن الهی و فرمان حضرت حق، نمی‌توانی حتی رنگ و بوی آن را دریابی. اشاره دارد به این حدیث نبوی: «لکل داء دواء فاذا اُصیل الداء برأ با ذن الله». «چاره‌جو» در این جا کسی است که می‌خواهد از این جهانِ مقید آزاد شود. مولانا می‌گوید: راه تو این است که «چشم در لامکان بنهی» و بکوشی تا حقایق عالم غیب و هستی مطلق را بدانی. وی حالت چنین جوینده‌ای را به کشته‌ای تشبیه می‌کند که نگاهش به یک سو می‌ماند و گویی جان را دنبال می‌کند. در منابع حدیثی، موافق مضمون کلام مولانا این است: «انّ الروح اذا قبض تبعه البصر؛ هرگاه روح از جسم بازستانده شود چشم در پی آن رود.» عالم عدم که در ان هرچیز بدون صورت و مقیدات عالم ماده در علم الهی موجود است، چون مقید نیست، زمان و مکان و جهت هم ندارد و از همین بی‌جهت و بی‌مکان، جهت و مکان به اراده حق پدید می‌آید. مولانا می‌گوید: اگر طالب پروردگار و مرد ربانی هستی، از این «هست» مقید به «نیستیِ» فارغ از قید و شرط، باز گرد. منظور مولانا این است که از عدم بالأخره چیزی پدید می‌آید و پیوستن به آن سودی دارد، اما این هستی مادی و ظاهری (وجود بیش و کم) اسیر بیشی و کمی و فناپذیر است. اسیران این هستیِ ظاهری معطلند و کسی که بخواهد «صنع حق» را ببیند باید «هستی عالم امکان» را رها کند و صنع ربوبی را در آن فنای هستی امکان بیابد.
منبع مقاله :
افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین‌المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا