فرق بین بینایی شناسی و چشم پزشکی

واقعاً گیج کننده است. سردرگم کننده‌تر از آن گرفتن تصمیم برای ملاقات بین یکی از آن‌ها است. خوب، بعد از اینکه مقایسه زیر بین چشم پزشک و بینایی شناس را مطالعه کردید بدون هیچ عجله‌ای قادر خواهید بود بدانید کدام چشم پزشک
دوشنبه، 11 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فرق بین بینایی شناسی و چشم پزشکی
 فرق بین بینایی شناسی و چشم پزشکی

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون



 

واقعاً گیج کننده است. سردرگم کننده‌تر از آن گرفتن تصمیم برای ملاقات بین یکی از آن‌ها است. خوب، بعد از اینکه مقایسه زیر بین چشم پزشک و بینایی شناس را مطالعه کردید بدون هیچ عجله‌ای قادر خواهید بود بدانید کدام چشم پزشک است و کدام بینایی شناس. مقایسه‌ای که امروز انجام می‌دهیم یک مقایسه جالب است. حالا برای آنهایی که نمی‌دانند این متخصصان مراقبت از سلامتی به کدام شاخه از پزشکی تعلق دارند، بگذارید یک راهنمایی در اختیارشان قرار دهیم. هم چشم پزشک‌ها و هم بینایی شناسان یا همان عینک سازها با مشکلات مربوط به چشم درگیراند. آنها آموختگان حرفه‌ای هستند که مجازاند مراقبت‌های مورد نیاز برای چشم بیمار را تامین کنند و فرایند تشخیص و درمان را انجام دهند. با این حال تفاوت‌های اندکی میان وظایف آنها وجود دارد. این وظایف و مسئولیت‌ها کلاً ماهیت کار، مقیاس دستمزدها و جنبه‌های شغلی آنها را دگرگون می‌کند. پس اجازه دهید در این نوشته تفاوت‌های اصلی یک بینایی شناس و یک چشم پزشک را نشان دهیم. که در ادامه ماهیت کار، وظایف و میزان درآمد آنها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. اما قبل از خیز برداشتن به سوی هر کدام از اینها به تعریف مناسبی از هر کدام می‌پردازیم.

بینایی شناس

تعریف: یک بینایی شناس یا عینک ساز یک متخصص مراقبت از سلامتی است که مجاز است مشکلات مختلف بینایی را مورد سنجش قرار دهد و درمان مربوطه را برای آن تجویز کند. او آموزش دیده تا چشم‌ها را آزمایش کند سپس برای بهبود بینایی عینک و لنز تجویز کند.

چشم پزشک

تعریف: چشم پزشک یک متخصص مراقبت از سلامتی است که مجاز است تمام مراقبت‌های حوزه‌ی چشم، از درمان‌های پایه نقص بینایی مانند تجویز عینک و لنز گرفته تا جراحی‌های پیچیده چشمی را انجام دهد.

شرایط آموزشی

برای یک عینک ساز گذراندن یک برنامه 4ساله معتبر آموزشی در بینایی شناسی ضروری است که یک مدرک دکتری در زمینه بینایی شناسی برای او به دنبال خواهد داشت. متقاضی باید کارشناس ارشد یکی از رشته‌های علم، زیست شناسی و یا شیمی باشد. علاوه بر این یک نفر مشتاق برای تحصیل در این حوزه می‌تواند در یک دوره یکساله کلینیکی ویژه‌گر آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کند که مهارت کلینیکی پیشرفته برای پرداختن به بینایی شناسی در سطح‌های بالاتر را برای او به ارمغان خواهد آورد. در طرف دیگر برای چشم پزشک داشتن یک مدرک 4ساله پزشکی در مقطع دکتری الزامی است که به یک دوره 4ساله دیگر آموزش پزشکی برای به دست آوردن تخصص در چشم پزشکی ثبت نام می‌کند. مدرک چشم پزشکی از رتبه‌های بالا و بسیار تخصصی محسوب می‌شود که با اراده بالا به دست می‌آید. به خاطر داشته باشید هم برای بینایی شناسان و هم برای چشم پزشک‌ها گرفتن یک مدرک در بخشی که می‌خواهند فعالیت کنند اجباری است.

ماهیت فعالیت

یک تفاوت جزئی میان کار یک چشم پزشک و یک بینایی شناس وجود دارد. برای شروع، یک بینایی شناس بیماری‌های مختلف چشم مانند آب مروارید و آب سیاه را تشخیص می‌دهد و درمان‌های مورد نیاز را برای آنها فراهم می‌کند.
بینایی شناس بیمارانی را که از بیماری‌های بنیادی چشم نظیر نزدیک بینی، پیرچشمی آستیگماتیسم رنج می‌برند را درمان می‌کند و تجویز معمولاً دارو، عینک، لنز و یا جراحی های بسیار ابتدایی را شامل می‌شود که این بیماری‌ها را درمان می‌کند.
چشم پزشک در طرف دیگر، یک پزشک حرفه‌ای با مدرک دکتری تخصصی است که آموزش دیده تا تمام شیوه‌های مراقبت از چشم، از جراحی‌های ساده گرفته تا روش‌های جراحی عمده که ذاتاً بسیار پیچیده‌تر هستند، را انجام دهد. پژوهش در مورد چشم در حوزه شغلی چشم پزشک است، پس می‌تواند در مورد بیماری‌هایی که تشخیص آنها از هر جهت سخت است، عمیقاً کار کند.
زمینه‌های فعالیت یک چشم پزشک شامل درمان بیماری‌های مربوط به قرنیه، آسیب به عصب بینایی و گذرگاه بینایی می‌شود. علاوه بر این، زمینه‌های خاصی که یک چشم‌پزشک در آن کار می‌کند عصب شناسی چشم، چشم پزشکی کودکان، بیماری‌های زجاجیه و جراحی‌های پلاستیک است.

مقیاس هزینه‌ها

به دلیل آنکه هر دو این متخصصان با ناحیه بغرنجی از چشم سروکار دارند، درآمد آنها باید چیزی بیشتر از درآمد یک شغل معمولی باشد. براساس آماری که توسط اداره آمار مشاغل امریکا گردآوری شده، میزان درآمد سالانه یک بینایی شناس چیزی بین 75000 تا 200000 دلار تخمین زده می‌شود. میزان درآمد بینایی شناسان و چشم پزشکان براساس میزان تجربه و منطقه جغرافیایی سنجیده می‌شود. اما طبق آمار از آنجایی که چشم پزشکان در مقایسه با بینایی شناسان با فرایندهای مراقبتی پیچیده‌تری سروکار دارند، درآمد آنها به مراتب بیشتر است.
چنان به نظر می‌آید که به لطف برنامه آموزشی تخصصی و پیچیده، چشم پزشکان تنها متخصصانی هستند که مجازاند جراحی‌های چشم را انجام دهند.
با این گفته‌ها مطمئنم دانستید که در صورت بروز یک ناخوشی چشمی کدامیک را ببینید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.