رسانه‌های اروپایی

اروپای رسانه‌زده

کتاب «رسانه‌های اروپایی» به دنبال ارائه‌ی گزارشی در خصوص رسانه‌های معاصر و تمرکز آن بر تحولات و مشکلات پیش روی رسانه‌ها در اروپاست. کتاب حاضر با پوشش طیف گسترده‌ای از بازارهای رسانه‌ای، بخش‌های جدیدی
دوشنبه، 18 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اروپای رسانه‌زده
 اروپای رسانه‌زده

 





 

«رسانه‌های اروپایی»
نام کتاب: رسانه‌های اروپایی
نویسندگان: استیلیانوس پاپاتاناسوپولوس رالف نگرین
مترجم: هومن عابدی
ناشر: انتشارات سروش
تعداد صفحات: 282 صفحه
قیمت: 15000 تومان
 

کتاب «رسانه‌های اروپایی» به دنبال ارائه‌ی گزارشی در خصوص رسانه‌های معاصر و تمرکز آن بر تحولات و مشکلات پیش روی رسانه‌ها در اروپاست. کتاب حاضر با پوشش طیف گسترده‌ای از بازارهای رسانه‌ای، بخش‌های جدیدی را که در حال ظهور است، بررسی می‌کند و عواملی را که موجب جلو بردن تجارت رسانه‌ای در قرن 21 می‌شود، به اختصار توضیح می‌دهد. کتاب همچنین به بررسی ساختار فعلی بخش‌های مختلفی می‌پردازد که بازار رسانه‌ای اروپا را تشکیل می‌دهد و بازیگران و مسائل عمده را شناسایی و ارزیابی می‌کند.
نویسندگان این کتاب، که دو کارشناس شناخته شده‌ی رسانه‌های اروپایی هستند، با زبانی شیوا، مخاطب را با مسائل «اقتصاد سیاسی رسانه‌ها در اروپا»، «اروپایی سازی رسانه‌ها» و «پروژه‌ی فرهنگی- سیاسی اروپا» آشنا می‌کنند.
این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول به ساختار رسانه‌های اروپایی می‌پردازد و نگاهی کلی به عملکرد این رسانه‌ها دارد. فصل دوم به دنبال توصیف برخی از ابعاد ساختاری اولیه‌ی رسانه‌ها در اروپاست. این فصل مروری دارد بر ویژگی‌های مشترک و نیز ویژگی‌هایی که سیستم‌ها را از یکدیگر و از سایر نقاط جهان تفکیک می‌کنند. فصل سوم نیز به بحث در خصوص تحولات رسانه‌های نوین در اروپا، به ویژه در حوزه‌های تلویزیون دیجیتال، نفوذ اینترنت و توسعه‌ی تلویزیون‌های اینترنتی و تلویزیون‌های همراه می‌پردازد.

 اروپای رسانه‌زده


تمرکز بخش دوم کتاب بر اروپایی‌سازی رسانه‌هاست. بحث اصلی در فصل چهارم این بخش، این است که اتحادیه‌ی اروپا در سی سال گذشته، به دنبال پایه‌گذاری سیاست‌هایی در جهت «اروپایی‌سازی» کل بخش ارتباطات در کشورهای عضو خود بوده و بحث اصلی در فصل پنجم این است که ازدیاد پایگاه‌های رسانه‌ای، بخش اروپایی را از نظر همگرایی و دیجیتالی شدن بخش ارتباطات رسانه‌ای، دگرگون کرده است.
بخش سوم کتاب به ابعاد سیاسی و فرهنگی اروپا و اتحادیه‌ی اروپا می‌پردازد. فصل ششم و هفتم در این بخش به بررسی این بحث می‌پردازد که آیا حوزه‌ی اروپایی وجود دارد یا نه. فصل هشتم مفهوم «اروپا» و «اروپایی‌سازی» را مورد بررسی قرار می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌سازد که چگونه رسانه‌ها موضوعاتی را پوشش می‌دهند که به بالا گرفتن مسائلی در خصوص مرزهای فیزیکی، فرهنگی و سیاسی اروپا دامن می‌زنند.
فصل نهم نیز تمام بحث‌هایی را که در کتاب مطرح شد، جمع‌بندی می‌کند و راه‌کاری برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در کتاب ارائه می‌نماید.
منبع مقاله :
نشریه خردنامه همشهری، شماره 142.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.