13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

«بوگاتی ویرون» در حال خارج شدن از دور است. این اتفاق بر اثر ورود مدل جدیدی رخ خواهد داد که قدرت بیشتر، حداکثر سرعت بیشتر و شتاب بیشتری دارد. البته در ویدئوی 35 ثانیه‌ای که در یوتیوب برای معرفی جانشین بوگاتی
دوشنبه، 18 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

 13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم
 

 






 

1- تکنولوژی

شکار جانشین بوگاتی

«بوگاتی ویرون» در حال خارج شدن از دور است. این اتفاق بر اثر ورود مدل جدیدی رخ خواهد داد که قدرت بیشتر، حداکثر سرعت بیشتر و شتاب بیشتری دارد. البته در ویدئوی 35 ثانیه‌ای که در یوتیوب برای معرفی جانشین بوگاتی ویرون عرضه شده، جز صدای قدرتمند موتور چیز بیشتری دیده یا شنیده نمی شود. با این حال، برخی رسانه‌های اروپایی مشخصاتی از آن را اعلام کرده‌اند.
آن طور که در این رسانه‌ها دیده می‌شود، زیر کاپوت مدل جدید «شیرون» (chiron) نام دارد، یک موتور هزار و پانصد اسب بخاری می‌غرد که سیصد اسب بخار از موتور ویرون قدرتمندتر است. این قدرت در موتور هشت لیتری شانزده سیلندری تولید می‌شود که آرایش سیلندرهای آن به شکل W است. ویرون در حال حاضر با حداکثر سرعت 429 کیلومتر بر ساعت، سریع ترین ماشین جهان به حساب می‌آید، اما گویا باید این مقام را به ماشین دیگری با حداکثر سرعت 461 کیلومتر بر ساعت واگذار کند. مطابق گمانه زنی‌ها، صفر تا صد این ماشین به حدود دو ثانیه می‌رسد و در سال 2017، با حداقل قیمت دو و نیم میلیون دلار به بازار عرضه خواهد شد. در عین حال، ویدئوی عرضه شده، رسمی نیست و در خیابان هنگام تست فیلم برداری شده است.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

2- فضا

کاهوی فضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی، برای نخستین بار طعم کاهویی را چشیدند که به دور از جاذبه‌ی زمین و در این ایستگاه پرورش یافته بود. «اسکات کِلی»- فضانورد ناسا که در ایستگاه ماموریت دارد-، روز هشتم ژوئیه این کاهوها را کاشته بود که زیر نورهای آبی، سبز و قرمز، درون ابزاری به نام «VEGGIE» پرورش یافتند. این ابزار، طرحی مفهومی برای پرورش و محافظت از گیاهان در فضای بدون گرانش است؛ محفظه‌ای کم هزینه با بالشتک‌هایی درون خود که مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه‌ی گیاه می‌رساند. سرانجام بعد از 33 روز، این گیاه درون این ابزار به شکل قابل خوردن درآمد و فضانوردانی که آن را چشیدند، طعمش را خوب توصیف کردند. کاشت گیاه در شرایط بی وزنی علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی، می‌تواند باعث تأمین غذای تازه در سفرهای طولانی فضایی شود.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

3- زیست شناسی

شخصیت چشمی

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند؛ می‌شود انسان‌ها را از روی چشم‌هایشان شناخت. حالا محققان می‌گویند می‌توان همین مساله را به صورتی دیگر درباره‌ی حیوانات هم بیان کرد. آن‌ها با بررسی ساختار و شکل چشم 214 حیوان مختلف، دریافتند که با بررسی خصوصیات این چشم‌ها، می‌توان فهمید که حیوان شکار است یا شکارچی. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان داده قرنیه‌ی چشم بیشتر حیوانات علف خوار (مثل گوسفند و بز) و حیواناتی که شکار هستند، افقی است. این در حالی است که قرنیه‌ی چشم حیوانات شکارچی، دایره‌ای و در گربه سانان به صورت عمودی است. دلیلش هم این است که قرنیه‌ی عمودی، امکان دیدن فواصل دورتر را با دقت و جزئیات بیشتر فراهم می‌کند. در حالی که قرنیه‌ی افقی، به حیواناتی که شکار هستند، کمک می‌کند دید بازتری داشته باشند و سریع‌تر متوجه حضور دیگر حیوانات در اطراف شان شوند.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

4- زیست شناسی

قدیمی ترین شواهد تولید مثل

«رنجومورف»‌ها (Rangemorphs)، یکی از نخستین ارگانیسم‌های پیچیده‌ی روی زمین بودند و هرچند اطمینان از این موضوع کمی دشوار است، اما به عنوان یکی از نخستین حیوانات در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها در دوره‌ی «ادیاکاران» بین 580 تا 541 میلیون سال پیش، در اقیانوس‌های زمین پخش و گسترده شدند و گاهی ابعادشان تا دو متر هم می‌رسید، هرچند‌اندازه‌ی بیشترشان تا 10 سانتی متر بوده است. آن‌ها بسیار شبیه سرخس‌ها بودند و احتمالاً دهانی برای غذاخوردن نداشتند یا نمی توانستند به این سو و آن سو بروند؛ بلکه مواد غذایی را از آب‌های اطراف شان جذب می‌کردند. به هر حال ما چیز زیادی از آن‌ها نمی دانیم. حالا دکتر «امیلی میچل» و تیمش از دانشگاه کمبریج، نتایج تحقیقی را در نشریه‌ی «نیچر» Nature به چاپ رسانده‌اند که نشان می‌دهد این موجودات با چه روش تولیدمثلی جمعیت شان را زیاد می‌کرده‌اند. میچل و گروهش با یک شیوه‌ی آماری، به پراکندگی جمعیت این موجودات نگاه کردند و به این نتیجه رسیدند که پراکندگی و نحوه‌ی شکل گیری خوشه‌های جمعیتی آن‌ها، نشان دهنده‌ی نوعی تولیدمثل اولیه است. در پراکندگی رنجومورف‌ها، نمونه‌های جوان‌تر در اطراف دو رنجمورف پیرتر (پدربزرگ و مادربزرگ) جمع می‌شدند و الگوی پراکندگی به همین ترتیب ادامه می‌یافت.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

5- کیهان شناسی

جهان دارد می‌میرد

یک گروه بین المللی از اخترشناسان با بررسی بیش از دویست هزار کهکشان، انرژی تولیدشده در بخش گسترده‌ای از فضا را با دقتی بیش از گذشته اندازه گرفته‌اند. این دقیق ترین اندازه گیری از انرژی تولیدشده در کیهان تا به امروز است.
این اندازه گیری یک نتیجه‌ی جالب هم داشته و نشان داده که کیهان ما به آرامی در حال مرگ است. نتیجه‌ی این محاسبه نشان می‌دهد که مجموع انرژی‌های تولیدشده در تمامی طول موج‌ها، تقریباً نصف مقداری است که دو میلیارد سال قبل تولید می‌شده است. در این پژوهش شماری از نیرومندترین تلسکوپ‌های جهان به کار گرفته شدند، از جمله تلسکوپ‌های پیمایشی «VISTA» و «VST» متعلق به «ESO» در رصدخانه‌ی «پارانال» شیلی. دو تلسکوپ فضایی ناسا («GALEX» و «WISE» ) و تلسکوپ فضایی «هرشل» سازمان فضایی اروپا هم در این بررسی همکاری داشته‌اند. همه‌ی انرژی موجود در کیهان، از انفجار بزرگ حاصل شده؛ بخشی از این انرژی تبدیل به جرم و بخشی دیگر تبدیل به نور شده است. قسمت اعظم این جرم هم در ستارگان وجود دارد و آن‌ها با پراکنش این جرم به صورت نور، در حال ضعیف‌تر شدن هستند. به این ترتیب، هرچه از عمر کیهان می‌گذرد. میزان نور موجود در جهان کمتر می‌شود و جهان رو به خاموشی می‌رود.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

6- علوم اعصاب

آشکارساز احساسات

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند روشی برای خواندن فکر شما پیدا کنند، ولی امروز حداقل قادرند احساسات شما را بخوانند. «بولدرو پیتزبرگ»، دو نفر از روان شناسان دانشگاه کلرادو، الگوریتمی با دقت 93 درصد برای بررسی شدت واکنش یک احساس منفی از طریق الگوی فعالیت مغزی یافته‌اند. آن‌ها طی آزمایشی، بروز واکنش‌های احساسی منفی حدود 180 نفر را از طریق دیدن تصاویر دل خراش مانند صحنه‌ی تصادف یا آسیب‌های جسمانی، مورد ارزیابی قرار دادند. نهایتاً با استفاده از بخشی از ام آر آی (MRI) مغزی، الگوریتمی برای پیش بینی شدت درد بر اساس مدل دقیقی از فعالیت شبکه‌ی عصبی حاصل شد. این الگوریتم در مقایسه با بیان شخصی افراد از احساسات شان، 93 درصد دقیق است. همچنین تا 92 درصد، درد فیزیکی و احساسی را تمیز می‌دهد. هرچند در این مطالعه، کمتر از دویست نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و این تعداد، برای ایجاد یک تصویر دقیق از الگوریتم واکنش مغز به بروز احساسات کافی نیست، اما حداقل اطلاعات مهمی درباره‌ی چگونگی پردازش احساسات در مغز ارائه می‌کند. آگاهی از مکانیسم عصبی مغز در تولید یا کنترل احساسات منفی، در زندگی بسیار مهم و اثرگذار است.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

7- سخت افزار

ذخیره دو سال فیلم

شرکت سامسونگ از‌هارد درایو «پی اِم 1633 آ» (PM1633a) رونمایی کرده. این‌هارد درایو، دارای ظرفیت اسمی 16 ترابایت و ظرفیت قابل استفاده‌ی 15 ممیز 36 ترابایت است. پیش از این، شرکت‌های «سی گِیت» و «اچ جی اس تی» نیز به ترتیب از‌هارد درایوهایی با ظرفیت‌های هشت و 10 ترابایتی رونمایی کرده بودند. اگر حجم یک فیلم دو ساعته‌ی معمولی را یک و نیم گیگابایت در نظر بگیریم، این‌هارد درایو قادر است 10 هزار و 240 فیلم دو ساعته (معادل 853 روز، یا دو سال و چهار ماه) را در خود ذخیره کند!
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

8- زمین شناسی

مغناطیس زمین پیرتر شد

بر طبق یافته‌های جدید محققان، میدان مغناطیسی زمین- که مانند سپر، از این سیاره و اتمسفرش در برابر تشعشعات مضر محافظت می‌کند- حداقل چهار میلیارد سال عمر دارد. این رقم حداقل 550 میلیون سال قدیمی‌تر از چیزی است که پیش از این درباره‌ی قدمت میدان مغناطیسی زمین تصور می‌شد. محققان دانشگاه «روچستر» در نیویورک، این موضوع را با آنالیز کردن کریستال‌هایی دریافتند که در غرب استرالیا پیدا شده بود. این کریستال‌ها، حاوی اطلاعاتی از میدان مغناطیسی زمین بودند که در فرآیند شکل گیری آن‌ها به جا مانده بود.
نتایج این تحقیق (که در مجله‌ی science به چاپ رسیده) نشان می‌دهد چرخش اتم‌های آهن موجود در کریستال‌های سنگی این ناحیه، متناسب با چینش میدان مغناطیسی زمین است. همچنین در این نمونه سنگ‌ها، کریستال‌های «زیرکونیوم» نیز وجود دارد که قدمت شان به چهار میلیارد سال قبل می‌رسد و آن‌ها هم مطابق جهت میدان مغناطیسی زمین چیده شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی زمین، از حدود چهار میلیارد سال قبل وجود داشته و شکل گرفته است. میدان مغناطیسی زمین، حاصل چرخش هسته‌ی مذاب و خارجی زمین است و فهم نحوه‌ی شکل گیری آن، از این جهت اهمیت دارد که شکل گیری حیات روی زمین، مدیون وجود این ویژگی است. هیچ کدام از دیگر سیارات منظومه‌ی شمسی، میدان مغناطیسی ندارند. میدان مغناطیسی یکی از ویژگی‌هایی است که باعث شکل گیری حیات روی زمین شده است و بدون آن حیات در صورت شکل گیری به سرعت از بین می‌رود.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

9- دورسنجی

جنگ ماهواره‌ای با قاچاق انسان

با بهره گیری از ماهواره‌ها، یک کمپانی کوچک می‌تواند از دفتر خود در ساختمانی در محله «وست مینستر»، به مقابله با یک جنایت جهانی کمک کند. «مایکل فرفور» از شرکت کلرادو- که قادر است با عکس‌های ماهواره‌ای، چهارگوشه‌ی زمین را از دفتر کار خود تحت نظر بگیرد- در این باره می‌گوید: «ماهواره‌ها چهارصد مایل (حدود 650 کیلومتر) از سطح زمین ارتفاع دارند، به همین خاطر وضوح تصاویرشان عالی است! » ماهواره‌های شرکت کننده در این پروژه، مربوط به شرکت «دیجیتال گلوب» هستند و در حال حاضر کشتی‌ها و قایق‌های مشکوک به حمل برده را تحت نظر دارند. البته به گفته‌ی فرفور، این شرکت در حال متمرکز کردن دید ماهواره‌ها روی مناطقی است که اطلاعاتی از قاچاق در آن در دسترس است. کیفیت عکس‌های ماهواره‌ای آن قدر بالاست که شرکت می‌تواند حتی بازبودن در قسمت بار را تشخیص دهد. این تصاویر با کیفیت، قطعاً کمک شایانی به مبارزه علیه قاچاق انسان خواهند کرد.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

10- روباتیک

روبات کافه دار هم اختراع شد

گروهی از دانشمندان دانشگاه اِم آی تی، سه روبات اختراع کرده‌اند که همزمان با هم در کافی شاپ کار می‌کنند تا علاوه بر دریافت سفارش، نوشیدنی مورد نظر شما را آماده و سرو کنند. در یک کنفرانس روباتیک، این گروه از محققان از سیستم روباتیک جدیدی رونمایی کردند که علاوه بر کاربری گسترده در رستوران‌ها و کافه‌ها، می‌تواند اقلام مورد نیاز را در مکان‌های بحرانی مانند بیمارستان‌ها یا شرایط اورژانسی، جابه جا کند. این سیستم روباتیک از یک روبات «پی آر» (PR2) و دو روبات «ترتل بوت» (Turtel Bot) تشکیل شده است. هر یک از دو روبات ترتل بوت، به عنوان یک گارسون عمل می‌کنند؛ یعنی سفارش را از مشتری گرفته و به روبات پی آر 2 به عنوان متصدی تحویل می‌دهند و در آخر، سفارش آماده شده را به مشتری می‌رسانند. البته طراحان این سیستم روباتیک، برای تست عمل کرد روبات‌هایشان، دفتر کار خود را به یک کافه تبدیل کرده‌اند.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

11- روباتیک

گوگل قوانین تست پهپاد را دور می‌زند

کسب مجوزها و شرایط لازم برای پرواز پهپادها در حوزه‌ی هوایی آمریکا، آن قدر سخت است که برای سازندگان یک پرنده‌ی تستی، معمولاً به دردسرش نمی‌ارزد، به نوشته‌ی گاردین، دقیقا به همین دلیل کمپانی گوگل در یک پروژه‌ی مشترک با ناسا پهپادهای خود را تست می‌کند. این کمپانی از مجوز قانونی ناسا (COA) بهره می‌گیرد که به آژانس‌های دولتی مثل ناسا اجازه‌ی تست پرواز در خاک آمریکا را می‌دهد، مشروط بر آن که از این پرنده‌ها استفاده‌ی تجاری نشود. البته قانون دیگری وجود دارد که تأکید می‌کند آژانس تست کننده‌ی پرنده یا باید مالک آن باشد یا کاربر اختصاصی اش. به این ترتیب یا گوگل، نمونه‌ی آزمایشی خود را به ناسا فروخته یا تنها خلبان‌های ناسا روی آن کار می‌کنند.
گاردین همچنین اعلام کرده به اطلاعات توافقاتی دست یافته که طبق آن، ناسا و گوگل تست‌های میدانی مشترکی را روی پهپادها انجام خواهند داد که بعد از آن، ناسا برای پرواز پرنده مجوز صادر می‌کند. بر اساس شنیده‌ها، این تست‌ها در زمین‌های خصوصی ناسا در کالیفرنیا و طبیعتا با همکاری خودش انجام خواهد شد.
هدف این تحقیقات و تست شش ماهه، بررسی سیگنال‌های گوشی‌های موبایل به عنوان سامانه‌هایی برای کنترل ترافیک هوایی عنوان شده است.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

12- هوش مصنوعی

تکامل رباتیک

هیچ گاه به ذهنتان خطور کرده است که روبات ها هم بتوانند تکامل پیدا کنند؟ همواره در ذهن بشر، این نکته به طور بدیهی بوده است که روبات ها به همان شکلی که توسط ما ساخته می‌شوند، باقی خواهند ماند. تکامل در ذهن ما مخصوص موجودات زنده است، نه روبات‌ها. اما محققین شکلی از تکامل مصنوعی را ممکن کرده‌اند؛ روباتی که نسلی از فرزند- روبات‌های کوچک می‌سازد، آن‌ها را بر اساس معیار‌هایی با یکدیگر مقایسه می‌کند و بهترینشان را به عنوان نسل برتر برای ادامه زندگی بر می‌گزیند؛ در این تحقیق که در دانشگاه کمبریج و تحت مدیریت «فومیالیدا» انجام شده، روبات مادر روبات‌های کوچک‌تری را به وسیله چسباندن قطعات به هم می‌سازد و حتی برای برخی، موتورهایی در موقعیت‌های متفاوت قرار می‌دهد. سپس مشاهده می‌کند که هر یک از روبات‌های فرزند، چقدر سریع قادر به حرکت خواهند بود.
در مرحله‌ی بعدی، طرح سریع‌تر را نگه داشته و طرح فرزندان ضعیف‌تر را با باز کردن قطعاتشان از بین خواهد برد. در نهایت روبات مادر از این اطلاعات برای بهبود نسل‌های بعدی استفاده می‌کند؛ با جهش دادن نسل‌های برتر، سعی در بهبود آن‌ها خواهد داشت یا از ویژگی‌های روبات‌های برتر، در ساخت روبات‌های دیگر استفاده خواهد کرد.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم

13- پزشکی

غذای تند و طول عمر

غذاهای چینی مثل «توفو» و «هات پات» سرشار از ادویه‌های تند هستند و البته بر سر میزهای غذای این کشور، همیشه روغن فلفل حاضر است؛ «من غذاهای تند را دوست دارم»؛ این را «لوکی» اپیدومیولوژیست مدرسه‌ی سلامت عمومی دانشگاه‌هاروارد می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من تقریباً هر روز، غذای تند می‌خورم». این سنت «تندخوری»، الهام بخش لو کی و همکارانش در تحقیقی بود که نشان داده یک دُز روزانه‌ی فلفل، ممکن است نقش موثری در سلامت شما داشته باشد.
برای این تحقیق، محققان از تقریباً نیم میلیون داوطلب چینی که بین 30 تا 79 سال سن داشتند، ثبت نام کردند. سپس از آن‌ها درباره‌ی وابستگی شان به غذاهای تند پرسیدند و بعد وضعیت سلامتی هر کدام را برای مدت هفت سال زیر نظر گرفتند. طی این زمان، تقریباً بیست هزار نفر از سوژه‌ها درگذشتند. اما بعد از کنترل و حذف عواملی همچون اعتیاد به سیگار و وضعیت درآمدی، محققان دریافتند که ریسک مرگ در آن‌هایی که دو یا سه بار در هفته غذای تند مصرف می‌کنند، 10 درصد کمتر از کسانی است که از خوردن غذای تند امتناع می‌ورزند. آن‌ها همچنین دریافتند ریسک مرگ کسانی که هر روز فلفل مصرف می‌کنند (مثل خود لو)، 14 درصد کمتر است. این نتیجه در مورد هر دو جنس زن و مرد صدق می‌کند و تفاوت جنسیت، آن را تغییر نمی‌دهد. در حالی که این تحقیق، نشانگر تاثیر مثبت این موضوع است، لو تاکید دارد که: «فلفل دارو نیست.»
مطالعات قبلی نشان داده بود که «کپسایسین»، ترکیبی که عامل موثر تندی در فلفل است، اثر ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. اما قبل از این که با شتاب سراغ فلفل بروید، یادتان باشد که این مطالعه، رابطه‌ی علت و معلولی این مساله را ثابت نمی‌کند و توضیح نمی دهد که چطور این رابطه وجود دارد. برای مثال، ممکن است این موضوع باعث شود کسانی که طبیعتی ضعیف‌تر دارند و از فلفل اجتناب می‌کنند، در مقایسه با دیگران ضعیف‌تر به نظر برسند، در حالی که واقعا این طور نیست. در عین حال، نویسنده‌ی مقاله می‌گوید به هیچ عنوان شروع یک رژیم پر از فلفل را توصیه نمی‌کند، مخصوصا اگر دستگاه گوارش حساسی دارید. بنابراین بعد از خواندن این خبر بلافاصله شروع به خوردن غذای تند نکنید.
13 اتفاق علمی و تکنولوژیک مهم
منبع مقاله :
نشریه‌ی دانستنیها همشهری، شماره‌ی 136

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط