فواید روغن آرگان

روغن آرگان از میوه‌ی درخت آرگان به دست می‌آید. روغن آرگان فواید زیادی هم برای پوست و هم برای موها دارد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به فواید روغن آرگان ارائه شده است.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فواید روغن آرگان
فواید روغن آرگان

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون


 

روغن آرگان از میوه‌ی درخت آرگان به دست می‌آید. روغن آرگان فواید زیادی هم برای پوست و هم برای موها دارد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به فواید روغن آرگان ارائه شده است.
درخت آرگان بیشتر در مراکش رشد می‌کند ولی، در نواحی خاصی از الجزایر و اسرائیل نیز یافت می‌شود. از آنجایی که درخت آرگان در چند ناحیه‌ی خاص رشد می‌کند تقاضا برای آن زیاد ولی، کمیاب است. فرآیند استخراج روغن آرگان فرآیندی پیچیده است و 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. بنابراین، روغن آرگان از روغن‌های گران قیمت به شمار می‌رود. از روغن آرگان به خاطر فواید زیاد آن در لوازم آرایشی مختلف نیز استفاده می‌شود.

چرا روغن آرگان مفید است؟

روغن آرگان حاوی اسید‌های چرب ضروری مانند اسید لینولئیک است. اسید لینولئیک دارای خاصیت ضد پیری ، ضد التهابی ، مرطوب کننده و آنتی اکسیدانی است. گفته می‌شود روغن آرگان می‌تواند به درمان بیماری‌های پیری پوست که باعث دفع آب و از بین رفتن انعطاف‌پذیری پوست می‌شوند کمک کند.
روغن آرگان تقریباً دو برابر ویتامین E بیشتری نسبت به روغن زیتون دارد. توکوفرول موجود در روغن آرگان به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و دارای خاصیت درمانی برای بدن است. روغن آرگان آنتی اکسیدانی طبیعی است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و حفاظت از بافت‌های نرم کمک می‌کند. روغن آرگان همچنین حاوی ویتامین A و اسید چرب امگا 9 است که هر دو برای سلامت پوست مفید هستند.

فواید روغن آرگان

برای پوست
روغن آرگان به کاهش چین و چروک و نرم کردن پوست کمک می‌کند.
روغن آرگان همچنین انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد.
روغن آرگان به جوان ‌سازی پوست کمک می‌کند و از پیری زودرس به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، آلودگی ، استرس ، سیگار کشیدن و غیره جلوگیری می‌کند.
روغن آرگان دارای خواص مرطوب کننده‌ی قوی‌تری از روغن زیتون است بنابراین، استفاده از آن برای کسانی که پوست خشک دارند مفید است.
روغن آرگان ترشح سبوم را تنظیم می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد. روغن آرگان به آسانی توسط پوست جذب می‌شود. تحقیق انجام شده بر روی 20 نفر از افراد گروه سنی 17-20 سال نشان داد که استفاده از کرم حاوی روغن آرگان دو بار در روز به مدت 4 هفته چربی صورت را کاهش می‌دهد.
روغن آرگان دارای خاصیت ضد میکروبی است و همچنین pH پوست را تنظیم می‌کند که به کاهش تحریک پذیری و التهاب پوست کمک می‌کند. اگر از آکنه یا اسکار‌های آبله مرغان رنج می‌برید، استفاده از روغن آرگان مفید خواهد بود. روغن آرگان برای درمان سوختگی‌ها نیز مفید است.
کسانی که از لواز آرایشی استفاده می‌کنند ممکن است دچار خشکی پوست شوند. با استفاده از روغن آرگان می‌توان از خشکی پوست جلوگیری کرد. 5 دقیقه قبل از آرایش 1-2 قطره روغن آرگان را روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید.

برای موها

آرگان به تقویت و سلامت موها کمک می‌کند
با استفاده از روغن آرگان می‌توان موهای آسیب دیده را ترمیم کرد.
روغن آرگان همچنین به درخشندگی موها کمک می‌کند. مقدار بالای ویتامین E در این روغن برای بازگرداندن زندگی به موها مفید است.
روغن آرگان رطوبت ریشه‌ی موها را حفظ می‌کند و از زبر شدن موها جلوگیری می‌کند.
روغن آرگان نه تنها از آسیب دیدن موها به خاطر حالت دادن و فعالیت‌های خارج از خانه جلوگیری می‌کند بلکه همچنین الکتریسیته را بهبود می‌بخشد و ریزش موها به خاطر شکنندگی را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن آرگان به تقویت موهای شکننده کمک می‌کنند.

برای بدن

استفاده از روغن آرگان به کاهش درد ناشی از روماتیسم و آرتروز کمک می‌کند.
روغن آرگان می‌تواند سطح تری گلیسرید در مردان را کاهش دهد که این به نوبه‌ی خود از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
روغن آرگان به تقویت دستگاه ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند زیرا، دارای خواص آنتی اکسیدانی بالا است. این باور وجود دارد که روغن آرگان از بروز سرطان سینه ، پروستات و روده‌ی بزرگ پیشگیری می‌کند. البته، صحت این ادعا از لحاظ علمی ثابت نشده است.
روغن آرگان مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد.
کسانی که ناخن‌های شکننده دارند می‌توانند با استفاده‌ی منظم از روغن آرگان ناخن‌های خود را تقویت کنند.

چه مقدار روغن آرگان باید مصرف کرد؟

استفاده‌ی روزانه 1-2 قاشق غذاخوری از روغن آرگان کفایت می‌کند. روغن آرگان را باید به صورت خام مصرف کنید تا خواص خود را در اثر پختن از دست ندهد. از روغن آرگان می‌توان برای سالاد یا تهیه‌ی غذاهای مختلف استفاده کرد.
روغن آرگان فواید زیادی دارد و بعضی از آن‌ها از لحاظ علمی ثابت شده‌اند. شاید تنها عیب روغن آرگان را بتوان قیمت بالا و ماندگاری کم آن دانست. شما نیز می‌توانید از روغن آرگان برای محافظت از پوست و موهای خود استفاده کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.