کمیاب‌ترین گروه خونی

گروه‌های خونی به طور مساوی توزیع نشده‌اند. برخی گروه‌های خونی متداول هستند و برخی دیگر کمیاب. در این مقاله به بحث درباره‌ی گروه‌های خونی کمیاب خواهیم پرداخت.
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کمیاب‌ترین گروه خونی
کمیاب‌ترین

 

منبع:راسخون



 

گروه‌های خونی به طور مساوی توزیع نشده‌اند. برخی گروه‌های خونی متداول هستند و برخی دیگر کمیاب. در این مقاله به بحث درباره‌ی گروه‌های خونی کمیاب خواهیم پرداخت.
AB- و B- کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در دنیا به شمار می‌روند. گروه‌ خونی بمبئی hh نیز یکی از کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در دنیا به شمار می‌رود. ما می‌دانیم که A ، B ، AB و O چهار گروه خونی هستند که می‌تواند Rh مثبت یا منفی باشند. گروه خونی O+ متداول‌ترین گروه خونی در دنیا به شمار می‌رود در حالی که AB- کمیاب‌ترین گروه خونی است. اطلاعات ارائه شده در این مقاله به درک بهتر موضوع کمک خواهد کرد.

گروه‌های خونی کمیاب کدام هستند؟

AB-

AB- کمیاب‌ترین یا نادرترین گروه خونی در دنیاست. گروه خونی AB- در کمتر از 1 درصد جمعیت جهان یافت می‌شود. به طور دقیق‌تر، افراد دارای گروه خونی AB- 45ر. درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند یعنی 1 نفر در هر 175-200 نفر. افراد دارای گروه خونی AB- می‌توانند از همه‌ی گروه‌های خونی Rh منفی خون دریافت کنند.

B-

B- دومین گروه خونی کمیاب در دنیاست. گروه خونی B- در 5ر1-2 درصد جمعیت جهان یافت می‌شود یعنی 2 نفر در 70-100 نفر. افراد دارای گروه خونی B- می‌توانند تنها از گروه‌های B- و O- خون دریافت کنند.

A- ، O- و AB+

A- ، O- و AB+ نیز از گروه‌های خونی کمیاب به شمار می‌روند که به ترتیب 3 ، 4 و 5 درصد جمیعت کل جهان را تشکیل می‌دهند. همانطور که گفته شد گروه‌های خونی به طور مساوی توزیع نشده‌اند. ولی، نسبت یا درصد نسبت به جمعیت کل مشابه است.

گروه خونی بمبئی hh

یکی از کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در دنیا گروه خونی hh است. نامگذاری این گروه خونی بدین خاطر است که اولین بار در بمبئی کشف شد. گروه خونی hh در قسمت‌های دیگر دنیا در 1 نفر از هر 000ر250 نفر یافت می‌شود. ولی، این گروه خونی در هند خصوصاً در شرق هند چندان کمیاب نیست و در هر 1 نفر از 7000-8000 نفر یافت می‌شود.
گروه‌های خونی و فاکتور رزوس در سال 1901 توسط دکتر کارل لندشتاینر دانشمند اتریشی کشف شد.

آنتی‌ژن‌ها و فاکتور Rh

مطابق گفته‌های دکتر لندستینر، خون دارای پروتئین‌هایی به نام آنتی ژن است. با توجه به وجود این پروتئین‌ها، خون به گروه‌های مختلف A ، B ، AB و O تقسیم می‌شود. گروه‌های خونی به صورت منفی یا مثبت نیز تقسیم می‌شوند. مثبت یا منفی بودن گروه خونی با فاکتور Rh مشخص می‌شود. فاکتور Rh یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تعیین دقیق گروه خونی افراد به شمار می‌رود. وجود فاکتور رزوس D در خون تعیین می‌کند که آیا گروه خونی مثبت است یا منفی. بنابراین، در موردی که آنتی ژن B و فاکتور Rh D وجود دارند، فرد دارای گروه خونی B+ است. ولی، در صورت عدم وجود فاکتور Rh D برای این آنتی ژن، گروه خونی B- است.
گروه خونی O- اهدا کننده‌ی عمومی است زیرا، آن را می‌توان به انواع گروه‌های خونی انتقال داد. از طرف دیگر، AB+ گیرنده‌ی عمومی است زیرا، افراد دارای گروه خونی AB+ می‌توانند از گروه‌های خونی دیگر خون دریافت کنند. ولی، امروزه نوع دقیق گروه خونی تطابق داده می‌شود و سپس انتقال خون انجام می‌شود تا از بروز واکنش‌های مختلف جلوگیری شود.
امروزه بانک‌های خون زیادی در دنیا وجود دارند که می‌توان از طریق آن ها اهدا کننده‌ مناسب برای گروه‌های خونی مختلف را پیدا کرد. اگر چه شناسایی گروه خونی فرد با کمک آزمایش کار آسانی است ولی، در موردی که شخص از گروه خونی خود آگاه است مطمئناً این کار در صرفه جویی زمان مفید خواهد بود.
کشف و شناسایی گروه‌های خونی یکی از مهم‌ترین اکتشافات قرن به شمار می‌رود زیرا، به پیشگیری و درمان بیمار‌ی‌های مختلف کمک می‌کند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.