ویتامین‌های موجود در هویج

هویج فواید زیادی برای بدن دارد. هویج دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ویتامین‌های موجود در هویج ارائه شده است. فواید مختلف هویج آن را تبدیل به راه درمانی برای انواع مختلف مشکلات
سه‌شنبه، 26 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ویتامین‌های موجود در هویج
  ویتامین‌های موجود در هویج

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

هویج فواید زیادی برای بدن دارد. هویج دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی است. در این مقاله اطلاعاتی راجع به ویتامین‌های موجود در هویج ارائه شده است. فواید مختلف هویج آن را تبدیل به راه درمانی برای انواع مختلف مشکلات کرده است. هویج فاقد چربی است و به همین خاطر مصرف آن به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند توصیه می‌شود. هویج حاوی انواع مختلف ویتامین‌ها ، مواد معدنی و فیبر است. در زمان‌های باستان از هویج برای اهداف درمانی مانند درمان اختلالات معده ، کبد ، زخم معده و همچنین ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شده است.
ویتامین A
چرا هویج نارنجی رنگ است؟ رنگ نارنجی هویج به خاطر بتا کاروتن موجود در آن است. بتا کاروتن در میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ قرمز ، زرد یا نارنجی دارند و همچنین در برخی از گیاهان دارای برگ سبز یافت می‌شود. بتا کاروتن در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود.
ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است که به افزایش و حفظ سلامت پوست کمک می‌کند ، بینایی را بهبود می‌بخشد ، رشد مو را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در رشد و کمک به عملکرد دستگاه ایمنی ایفا می‌کند. ویتامین A برای بینایی و دید در شب بسیار ضروری است. هویج یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین A به شمار می‌رود. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به شب کوری شود.
ویتامین‌های دیگر
از جمله‌ ویتامین‌های دیگری که در هویج وجود دارد می‌توان به ویتامین K اشاره کد. ویتامین K به جلوگیری از بروز سرطان و آلزایمر کمک می‌کند و سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. هویج حاوی ویتامین C است که به عملکرد بهتر دستگاه ایمنی کمک می‌کند و همچنین شفافیت پوست را بهبود می‌بخشد. ویتامین E موجود در هویج از غشای سلولی در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند. ویتامین B1 ، B2 ، B3 و B6 نیز در هویج یافت می‌شوند. ویتامین B به افزایش متابولیسم کمک می‌کند و همچنین برای سلامت پوست نیز مفید است.
هویج حاوی بتا کاروتن است که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکا‌ل‌های آزادی که به پوست آسیب می‌زنند و باعث بروز سرطان می‌‌شوند مبارزه می‌کنند. آن‌ها از بدن در برابر اختلالات دیگر مانند بیماری‌های قلبی و تحلیل رفتن عضلات نیز محافظت می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهند که بتا کاروتن و ویتامین C خطر حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
جدول زیر مقدار ویتامین‌های موجود در 100 گرم هویج را نشان می‌دهد.

ویتامین در 100 گرم هویج

مقدار

ویتامین A

93 درصد

ویتامین C

12 درصد

ویتامین D

-

ویتامین E

-

ویتامین K

4ر9 میکروگرم

تیامین

3 درصد

ریبوفلاوین

3 درصد

نیاسین

8 درصد

ویتامین B6

8 درصد

فولات

5 درصد




 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.