یائسگی و ریزش مو

عدم تعادل هورمونی با یائسگی و ریزش مو ارتباط دارد. با تغییر سبک زندگی ، روش‌های گیاهی و هورمون درمانی می‌توان ریزش مو ناشی از یائسگی را درمان کرد.
سه‌شنبه، 26 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
یائسگی و ریزش مو
  یائسگی و ریزش مو

 

مترجم: امین حسین پور





 

عدم تعادل هورمونی با یائسگی و ریزش مو ارتباط دارد. با تغییر سبک زندگی ، روش‌های گیاهی و هورمون درمانی می‌توان ریزش مو ناشی از یائسگی را درمان کرد.
یائسگی فاز دشواری در زندگی زنان به شمار می‌رود که پایان چرخه‌ی قاعدگی را نشان می‌دهد. این تغییر از مرحله‌ی باروری به ناباروری با تغییرات جسمی و عاطفی همراه است. مشکل نازک شدن موها در 50-70 درصد زنان یائسه دیده می‌شود. ولی، رابطه‌ی میان یائسگی و ریزش مو چیست؟ آیا روش‌هایی برای کاهش نازک شدن موها در طی این فاز انتقالی وجود دارد؟ اجازه دهید نگاهی به علل ایجاد ریزش مو در زنان یائسه و روش‌های درمان آن داشته باشیم.
آیا یائسگی منجر به ریزش مو می‌شود؟
با شروع دوره‌ی یائسگی نوسانات هورمونی زیادی در بدن اتفاق می‌افتند. این تغییرات هورمونی علت اصلی علائم یائسگی هستند و ریزش مو در دوران یائسگی و بعد از آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. با شروع دوره‌ی یائسگی سنتز استروژن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. استروژن هورمون زنانه‌ای است که فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا مو تولید کنند. کاهش سطح استروژن باعث افزایش تولید تستوسترون می‌شود.
کاهش ناگهانی سطح استروژن و افزایش سطح تستوسترون عامل اصلی ریزش مو در زنان یائسه به شمار می‌رود. همچنین، افزایش سطح تستوسترون مسئول تحریک ریزش مو و طاسی در مردان است. این هورمون فولیکول‌های مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تولید مو را متوقف می‌کند. زنان یائسه بر خلاف مردان در مقابل افزایش سطح تستوسترون به گونه‌ای متفاوت واکنش نشان می‌دهند. زنان دچار نازک شدن موها می‌شوند.
نازک شدن موها در زنان یائسه مسئله‌ای طبیعی است. نازک شدن موها نیز نشانه‌ی کاهش سطح استروژن در بدن است. علاوه بر این عامل، ریزش مو و کاهش قطر تارهای مو توسط افزایش سطح استرس و فرآیند پیری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. افزایش سن باعث می‌شود فرآیند تولید و جایگزین کردن موها توسط فولیکول‌ها مختل شود که منجر به نازک شدن موها می‌شود.
درمان ریزش مو ناشی از یائسگی
روش‌های درمان علائم ریزش مو بر روی عدم تعادل هورمونی متمرکز است. درمان در سطح هورمونی رشد مو و علائم دیگر یائسگی مانند بی‌خوابی ، نوسانات خلق و خو ، افزایش وزن ، خستگی ، سر درد و تغییر در اشتها را بهبود می‌بخشد. برای درمان ریزش مو در دوران یائسگی، استفاده از داروهای تجویز شدن و تغییر سبک زندگی برای دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می‌شود.
این نکته را باید در ذهن داشت که هورمون درمانی با استروژن باعث بروز عوارض جانبی می‌شود. از اینرو، باید قبل از هورمون درمانی مزایا و معایب آن را در نظر گرفت. روش ایمن برای بازگرداندن رشد طبیعی موها استفاده از گیاه‌های غیر استروژنی و فیتواستروژن‌ها می‌باشد. استفاده از گیاه‌های غیر استروژنی سیستم درون‌ ریز بدن را تحریک می‌کند سطح هورمونی را تنظیم می‌کند. در مقابل، استفاده از فیتواستروژن‌ها تولید استروژن را افزایش می‌دهند تا ریزش مو و علائم دیگر یائسگی را درمان کند.
اگر چه استفاده از داروهای جایگزین برای درمان ریزش مو در زنان یائسه ممکن است به اندازه‌ی استفاده از قرص‌ها و پماد‌ها مؤثر نباشد ولی، باعث بروز عوارض جانبی چندانی نیز نمی‌شود. برای درمان ریزش مو ناشی از یائسگی مصرف الکل را ترک کنید ، مصرف کافئین را کاهش دهید ، از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید و به طور منظم ورزش کنید. اگر کمبود مواد مغذی علت ریزش مو باشد، پزشک مکمل‌ غذایی تجویز می‌کند.
از آنجایی که استرس نیز یکی از عوامل ریزش مو در زنان یائسه به شمار می‌رود، استفاده از روش‌های کنترل استرس مانند یوگا ، مدیتیشن و غیره برای برطرف کردن مشکل ریزش مو لازم است. برای درمان ریزش مو و طاسی از کاشت مو نیز می‌توان استفاده کرد.
همانطور که می‌بینید ارتباط قوی میان یائسگی و ریزش مو وجود دارد. به جای وارد کردن استرس به خود و تشدید شرایط بهتر است به دنبال اقدامات مناسب برای مراقبت از مو مانند ماساژ دادن موها با روغن ، شانه کردن ملایم موها و استفاده از محصولات ایمن و رعایت کردن دستورات پزشک برای دستیابی به نتایج بهتر باشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.