تمرینات و شیوه‌های تفکر مثبت

داشتن تفکر مثبت به منظور مواجهه با تمام شرایط پیش آمده در زندگی ضروری است. شیوه‌ و تمرینات خاصی وجود دارند که اعتماد بنفس‌مان را افزایش داده و به ما در دوری گزیدن از افکار منفی کمک می‌کنند. در این مقاله، تمرینات مختلفی را
يکشنبه، 21 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تمرینات و شیوه‌های تفکر مثبت
تمرینات و شیوه‌های تفکر مثبت

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

داشتن تفکر مثبت به منظور مواجهه با تمام شرایط پیش آمده در زندگی ضروری است. شیوه‌ و تمرینات خاصی وجود دارند که اعتماد بنفس‌مان را افزایش داده و به ما در دوری گزیدن از افکار منفی کمک می‌کنند. در این مقاله، تمرینات مختلفی را معرفی می‌کنیم که احتمالاً در یافتن نگاهی خوش بینانه در زندگی مفید فایده می‌باشند.
گفته می‌شود که لحظات سخت هرگز دوام ندارند، اما مردمان سخت در زندگی دوام می‌آورند. اغلب این سئوال پیش می‌آید که چه چیز نیروی محرکه‌ی خطاناپذیری آنها است. به نظر می‌رسد که یکی از دلایل آن می‌تواند خوش بینی باشد. در غیر این صورت، غیر ممکن خواهد بود که براحتی از عهده‌ی شرایط سخت در زندگی‌شان برآیند. تقریباً تمام آنها با مراحل سخت و طاقت فرسا در زندگی خود مواجه می‌شوند. با این حال، لازم است که منفی بافی را ترک کرده، و این کار می‌تواند با پروراندن چند باور مثبت بدست آید. منظورمان این نیست که تنها در صورتی که فرد هرجا که دچار بحران شد، بایستی این تکنیک‌‌ها را انجام داده و با این کار از این دردسر بیرون ‌آید. بلکه این تمرینات را بایستی به طور مرتب انجام داده تا فرد را قادر سازند از عهده‌ی خوشی‌ها و نیز ناخوشی‌ها برآمده و به یک وضعیت روحی متعادل دست یابد.

مثبت اندیشی

اعتقاد بر این است که افکار فرد، سخنان او را تحت کنترل قرار داده بطوریکه به مغز رسیده و سپس مغز آنها را به عمل تبدیل می‌سازد. از اینرو، بایستی افکار خود را در صورتی که به سوی افسردگی و منفی بافی کشیده می‌شوند، تغییر داده و به سمت چیزهای مثبت راهنمایی کرد، به این دلیل که بر چگونگی رفتارهای فرد اثر می‌گذارند. در واقع می‌توان تصویر مثبتی را تجسم کرده و در مورد چیزهایی فکر کنیم که ما را خوشحال کرده و سعی کنیم منفی بافی را تحت کنترل در آوریم.

کلام خردمندانه

همیشه باید سعی کنید از کلمات مثبت در حین صحبت استفاده کنید. هرگز نگویید «نمی‌توانم». باید باور داشته باشید که می‌توانید و تمام سعی خود را برای تحقق آن بکار برید. در نتیجه، باید خود را به این جهت پیش برید. به طور مداوم جمله‌هایی مانند «من می‌توانم»، «انجام خواهم داد»، «به خودم اطمینان دارم» را تکرار کنید. جنبه‌ی دیگر آن بازی با کلماتی است که شما را خوشحال ساخته و اعتماد بنفس را در شما القاء می‌سازند. حتماً کلماتی را بکار برید که قدرت و حس موفقیت را در شما برانگیزانند.

باور و اعتقاد کلید کار است

اگر تنها گفته‌های مثبت را زمزمه کرده و عمیقاً در خود نپرورانید، بیهوده خواهد بود. برای آنکه این باورها و گفته‌های مثبت جامه‌ی عمل بپوشند، بایستی به آنها اعتقاد و ایمان داشته باشید. باید ایمان داشته باشید که موفق خواهید شد و به هرآنچه دوست دارید، خواهید رسید. حتی بهتر است باور کنید به خواسته‌های خود رسیده‌اید.

شکرگزاری، بهترین اقدام عاقلانه است

معمولا، عموم مردم تمایل دارند اشتباهات و کاستی‌ها را بزرگ کرده و خود را تحت فشار قرار دهند. در عوض بایستی شکرگزار چیزهای خوبی که نصیبشان شده باشند و آنگاه متوجه‌ی تفاوت ایجاد شده خواهند شد. باید روز خود را با شکر و سپاسگزاری از آغاز یک روز فوق‌العاده، شروع کنید. این روش بسیار مؤثر جهت وارد نمودن افکار مثبت در زندگی‌مان است.

تهیه‌ی یک فهرست

باید فهرستی از تمام چیزهایی که در زندگی خود می‌خواهید را تهیه کرده و چگونگی رسیدن به آنها را مجسم کنید. باید خود را توجیه کنید که چرا لایق رسیدن به این چیزها بوده و چرا می‌خواهید به آنها دست یابید. شما بایستی بر روی دلایل رسیدن به آن بجای علت احتمالی نرسیدن به آن تمرکز کنید.

دیدن روی دیگر سکه

می‌گویند هر سکه دو رو دارد. هر موقعیت در زندگی فرد نیز مانند آن است. گاهی تنها یک جنبه از آن موقعیت دیده می‌شود. البته، چیزهای ناخجسته و ناخوشایند نیز اتفاق می‌افتند. با این حال، بایستی سعی شود ببینیم چه چیزی می‌توانست اتفاق افتد و خروجی مثبت آن اتفاق ناخوشایند چه بوده است. قسمت خوب را ببینید، به این دلیل که در هر شری، خیری نهفته است.

ساختن روزهایی شاد

هر روز بایستی در فعالیتهایی شرکت کنید که شما را شاد ساخته و به فراموش کردن تمام نگرانی‌ها و تنش‌های دنیوی کمک نمایند. این فعالیتها می‌توانند، رفتن به باشگاه ورزشی، شرکت در کلاس موسیقی، گوش کردن به موسیقی، خواندن کتاب، آشپزی و یا هر کار دیگر زیر نور خورشید باشد. هنگامی که تأثیر آرامش بخش این فعالیت‌ها جاری شد، فرد به سوی خلق و خویی مثبت پیش خواهد رفت. این یکی از ساده‌ترین رهنمودها است.
شیوه‌هایی که در بالا اشاره شد، نکات ساده و ابتدایی بودند که هرکس به منظور دستیابی به تفکر مثبت نیاز به انجام آنها دارد. ابعاد بسیار دیگری برای آن وجود دارد، اما هنگامی که فرد به آن حالت رسید، چیزی نمی‌تواند مانع از رسیدن به موفقیت در زندگی‌اش شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما