مصارف روغن‏های سیلیکونی

روغن سیلیکونی یک روان‏کننده‏ی ضدآب موثر بوده که توسط طیف گسترده‏ای از مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می‏گیرد. ما در زیر خواص منحصر به فرد این ماده و فواید و کاربردهای این روغن‏ها در زندگی روزمره خود را مورد مطالعه
سه‌شنبه، 23 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مصارف روغن‏های سیلیکونی
  مصارف روغن‏های سیلیکونی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

روغن سیلیکونی یک روان‏کننده‏ی ضدآب موثر بوده که توسط طیف گسترده‏ای از مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می‏گیرد. ما در زیر خواص منحصر به فرد این ماده و فواید و کاربردهای این روغن‏ها در زندگی روزمره خود را مورد مطالعه قرار می‏دهیم.
بسیاری از انواع روغن‏های سیلیکونی برای صنایع لاستیک مبتنی بر سیلیکون و اقلام پلاستیکی مضر هستند. روغن‏های لاستیکی قرمز یک جایگزین خوب برای سیلیکون می‏باشد.
روغن‏های سیلیکونی مختلف مقاومت به حرارت متنوعی دارند، که برای اهداف مختلف مناسب هستند. اگر شما یک روان‏کننده‏ی موتور را بخواهید، پس نیاز به بک روغن سیلیکونی با مقاومت بالا به حرارت دارید،
روغن سیلیکون توسط مخلوط کردن غلیط‏ کننده‏هایی مانند سیلیکای آمورف با روغن سیلیکونی مانند پلی متیل سیلوکزان به دست می‏آید. این ماده حاوی زنجیره‏های طولانی از پلی‏مرهای خطی بوده که به راحتی بر روی همدیگر حرکت می‏کنند. این ماده به طور کلی خمیر ضخیم، شفاف و سفید رنگی می‏باشد. با این حال، رنگ آن ممکن است بسته به نوع و خواص روغن و غلیظ کننده‏ها تغییر کند.
روغن سیلیکونی یک محصول بسیار مفید برای آزمایشگاه‏های شیمیایی، صنایع بزرگ و مصرف کننده‏های معمول، به دلیل مقاومت به آب، مواد شمییایی و گازهای طبیعی و اشعه ی ماوراء بنفش می‏باشد. روغن سیلیکونی غیر سمی بوده و در محدوده‏ی وسیعی از دماها بی اثر باقی می‏ماند. استفاده از روغن سیلیکونی می‏تواند برای سال‏های زیادی به طول انجامد. همه‏ی این خواص یک بخش فوق العاده‏ی همه کاره از فعالیت‏های مختلف را ایجاد کرده است. ما در مطالعه‏ی حاضر این مصارف از نزدیک مورد بحث قرار می‏دهیم.
استفاده از روغن روان‏کننده‏ی سیلیکونی

مصارف صنعتی

کاربرد اسپری‏های روان‏کننده‏ی سیلیکونی بسیار زیاد می‏باشد، آن‏ها برای اهداف الکترونیکی و وسایل نقلیه، توسط کاهش زنگ زدگی و اصطحکاک شدید مورد استفاده قرار می‏گیرند. بسیاری از صنایع مقادیر زیادی از روغن‏های سیلیکونی را به منظور روان‏کاری چرخ دنده‏ها و دیگر بخش‏های متحرک درون ماشین استفاده می‏کنند.
این روغن‏ها برای روان‏کاری اکثر قطعات لاستیکی و پلاستیکی نیز مفید می‏باشند، به این دلیل که آن‏ها بر خلاف روان‏کننده‏های دیگر نرم یا سفت نمی‏باشند.
این مواد خواص دی الکتریک نیز داشته که باعث شده یک ماده‏ی ایده‏آل برای اتصال قطعات الکتریکی دریایی با ولتاژ بالا باشند.
بسته به کاربرد، این مواد می‏توانند در فرمولاسیون‏های مختلفی یافت شوند. برای مثال، فرمولاسیون مورد استفاده در روان‏کننده‏های قطعات الکتریکی سمی و ضخیم بوده و به حرارت مقاوم هستند، در حالی که آن‏هایی که برای درپوش‏های لوله‏های آب استفاده می‏شوند، نازک تر بوده و کاملا غیر سمی می‏باشند.

استفاده در آزمایشگاه های شیمی

روغن سیلیکونی در آزمایشگاه‏های شیمی به واسطه ی روان‏کنندگی زیاد آن و کیفیت مهر و موم کردن استفاده می‏شود. این روغن‏ها عمدتا به منظور مهر و موم کردن اتصالات ظروف شیشه‏ای آزمایشگاه که در آن‏ها ترکیبی از محلول‏ها و ترکیبات وجود دارد، استفاده می‏شوند.
این مواد همچنین برای آزمایشات شیمیایی، به دلیل اینکه یک ماده‏ی خنثی بوده که در فرایندهای واکنش دخالت نمی‏کند، و برخلاف روان‏کننده‏های دیگر، ذرات گرد و غبار را جذب نمی‏کند.
همچنین در جداسازی ماکرومولکول ها از ژل دناتوره توسط کاهش اختلالات و ناهنجاری‏ها در طول این واکنش الکتروشیمیایی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

کاربرد توسط مصرف‏کننده

بسیاری از محصولات مصرفی مانند لامپ‏های نوری، چراغ قوه، و روغن سیلیکونی مورد استفاده برای اسلحه و لولای در، برای روان‏کنندگی و محافظت از خوردگی می‏باشند.
انواع غیر سمی برای اهداف لوله کشی توسط مهر و موم کردن شیرآلات در حال نشت و لوله‏های موجود در خانه ها مورد استفاده قرار می‏گیرد.
همچنین به عنوان روان‏کاری پیچ و مهره، شیلنگ، اسباب بازی‏ها و بسیاری از موارد خانگی دیگر کاربرد دارد.
روغن سیلیکونی به منظور ساخت دوربین ضد آب نیز استفاده می‏شود. همچنین می توان از روان‏کننده‏های سیلیکونی برای دیگر تجهیزات الکترونیکی مانند فریزرها، اجاق گازها به واسطه‏ی مقاومت آن‏ها به تغییرات دمایی مورد استفاده قرار داد.
این مواد حتی به عنوان روان‏کننده برای چشم‏های مصنوعی / پروتزی نیز استفاده می‏شود.
می‏توان از روان‏کننده‏های سیلیکونی برای درهای کشویی توسط تمیز کردن منظم شیارها و اسپری روغن سیلیکونی بر روی این مناطق استفاده کرد. یکی از مصارف روغن سیلیکونی برای نوار گردان‏ها و سایر تجهیزات ورزشی به منظور طولانی کردن عمر بخش‏های لغزنده و چرخنده در بخش‏های الکترونیکی و موتورهای مورد استفاده در چنین تجهیزاتی می‏باشد. در حالی که این مصارف ممکن است باعث شود که روغن سیلیکونی به عنوان یک ماده‏ی شگفت انگیز به نظر برسد، اما این ماده دارای محدودیت‏هایی نیز می‏باشد. این ماده نمی‏تواند در جاهایی که روان‏کننده‏ نیاز به تجزیه در طول زمان دارند استفاده شود، چون از نظر بیولوژیکی زیست تخریب‏پذیر نیستند، و همچنین به شدت با دیگر اقلام سیلیکونی واکنش نشان می‏دهند. بنابراین، زمانی که از این محصول استفاده می‏شود، نیاز به اقدامات احتیاطی و مراقبتی وجود دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.