شواهد و نظریه‌‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های موجودات زنده (1)

نظریه‏ی تکامل علت تنوع حیات را، با تمام تفاوت‏های شناخته شده‏ی بین گونه‏های مختلف جانوران، گیاهان و ریز موجودات تشریح می‏کند، اما شباهت‏های بنیادی آن‏ها را نیز توضیح می‏دهد.‏ این شباهت‏ها غالباَ در سطح ظاهر خصلت‏های بیرونی قابل
سه‌شنبه، 6 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شواهد و نظریه‌‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های موجودات زنده (1)
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)

 

نویسنده: برایان و دبورا چارلز ورث
مترجم: عبدالمجید مهدوی دامغانی




 

نظریه‏ی تکامل علت تنوع حیات را، با تمام تفاوت‏های شناخته شده‏ی بین گونه‏های مختلف جانوران، گیاهان و ریز موجودات تشریح می‏کند، اما شباهت‏های بنیادی آن‏ها را نیز توضیح می‏دهد.‏ این شباهت‏ها غالباَ در سطح ظاهر خصلت‏های بیرونی قابل مشاهده‏اند‏، اما حتی به ریزترین جزئیات ساختار میکروسکوپی و کارکرد زیست شیمیایی گونه‏های مختلف نیز تعمیم می‏یابند.

شباهت‏های گروه‏های مختلف گونه‏های زنده

حتی بین موجودات زنده کاملاَ متفاوت، شباهت‏هایی در تمام سطوح، از شباهت‏های آشنای ظاهری و مشهود تا شباهت‏های چرخه‏ی زیستی و ساختار ماده‏ی ژنتیکی، برقرار است. ‏این شباهت‏ها حتی آشکارا بین موجودات کاملاَ متفاوتی مانند انسان و باکتری نیز دیده می‏شود.‏ این شباهت‏ها، توضیحی طبیعی و روشن برای‏ این ‏ایده را در بردارند که بین موجودات زنده از طریق یک فرایند تکاملی توارث از نیاکان مشترک، رابطه برقرار است. ما خودمان، مطابق شکل 1. الف، شباهت‏های آشکاری با بوزینه‏ها داریم که از آن جمله می‏توان به شباهت ویژگی‏های درونی، مانند ساختار و سازمان مغز اشاره کرد. شباهت‏های انسان به میمون‏ها کمتر، و‏ این شباهت به سایر پستانداران حتی کمتر از میمون و با وجود تمام تفاوت‏ها، کاملاَ آشکار است. پستانداران شباهت‏های بسیاری به دیگر مهره داران دارند که از‏ این میان می‏توان به ویژگی‏های اصلی استخوان بندی، سامانه‏های گوارشی، گردش خون و عصبی آن‏ها اشاره کرد. شگفت انگیزتر، شباهت‏های پستان داران با موجوداتی مانند حشرات، مثلاَ در قطعه بندی پیکره، نیاز به خواب، کنترل ضرباهنگ‏های روزانه‏ی خواب و بیداری و همچنین شباهت‏های بنیادی کارکرد عصب‏ها در جانوران گوناگون است.
سامانه‏های طبقه بندی زیستی از دیرباز بر پایه‏ی ویژگی‏های ساختاری‏ای استوار بوده‏اند‏ که به سادگی مشاهده می‏شوند. مثلاً، حتی پیش از مطالعه‏ی علمی ‏زیست شناسی، حشرات در حکم گروهی از موجودات مشابه در نظر گرفته می‏شدند که از سایر بی‏مهرگان مانند نرم تنان در ویژگی‏هایی مانند پیکره قطعه قطعه، داشتن 3 جفت پای بنددار، پوسته‏ی سفت خارجی و صفاتی از ‏این دست، کاملاً متمایزند. بسیاری از‏ این صفات در دیگر گروه‏های جانوری مانند سخت پوستان و عنکبوت‏ها نیز دیده می‏شوند، با‏ این تفاوت که ممکن است تعداد پاها متفاوت باشد (عنکبوت‏ها 8 پا دارند).‏ این گونه‏های مختلف در قالب گروه بزرگ تری به نام بندپایان قرار
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
الف- دست (M) و پا (p)ی گونه‏های گوناگون نخستی که نمایانگر شباهت‏های بین گونه‏های مختلف و تفاوت‏های ناشی از شیوه‏ی حیات آن‏ها است، مانند انگشتان متقابل در گونه‏های بالا رونده است (هیلوباتس نوعی میمون دراز دست، ماکاکا نوعی میمون رزوس، نیکتی سبوس و تارسیوس از نخستی‏های اولیه‏ی درخت زی هستند).
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
ب- استخوان‏های یک خفاش و یک پرنده که شباهت‏ها و تفاوت‏های آن‏ها در شکل نمود شده است.
می‏گیرند. بنابراین حشرات در گروه بندپایان قرار می‏گیرند و در آن‏ها، مگس‏ها گروهی را تشکیل می‏دهند که همگی یک جفت بال دارند، و البته ویژگی‏های مشترک بسیار دیگری نیز در مگس‏ها یافت می‏شود. پروانه‏ها و بیدها گروه دیگری از حشرات را تشکیل می‏دهند که روی دو جفت بال همگی آن‏ها فلس‏های ریزی وجود دارد. در بین مگس‏ها، می‏توانیم مگس خانگی را از سایر خویشاوندانش از گروه‏های دیگر تمییز دهیم و هر یک از آن‏ها را به نامی‏ بخوانیم که گونه خوانده می‏شود؛ مثلاَ مگس خانگی، گونه‏ی Musca domestica است. گونه‏ها، گروهی از افراد مشابه‏اند‏ که قطعاَ می‏توانند با همدیگر آمیزش کنند. گونه‏های مختلف یک جنس (1) قرار می‏گیرند که مجدداً، گونه‏های مختلف یک جنس دارای ویژگی‏های مشترکی‏اند‏ که جنس‏های دیگر موجودات زنده فاقد‏ این ویژگی‏هایند. زیست شناسان، هر گونه را با دو نام می‏شناسند: نام جنس و به دنبال آن، نام خود گونه. مثلاً نام علمی ‏انسان Home sapiens (انسان‏ اند‏یشه‎مند) است که Homo نام جنس و sapiens نام گونه‏ی آن است. بنا به قاعده‏ی علمی،‏ این نام‏ها با قلم‏ ایتالیک نوشته می‏شوند.
یکی از پیشرفت‏های مهم زیست شناسی، طبقه بندی سلسله مراتبی موجودات زنده به گروه‏های مختلف بود مبنی بر‏ اینکه هر یک دارای ویژگی‏ها و صفات مشترکی‏اند‏ که گروه‏های دیگر فاقد آن هستند. طبقه بندی موجودات زنده به گونه‏های مختلف و سامانه‏ی نام گذاری آن‏ها بسیار پیش از داروین شکل گرفته بود. پیش از‏ این که زیست شناسان، مطالعه‏ی تکامل گونه‏ها را آغاز کنند، لازم بود به مفهوم گونه به عنوان موجوداتی (هویت‏هایی) متمایز پی ببرند و به آن برسند. ساده ترین و طبیعی ترین راه برای توجیه الگوی سلسله مراتبی شباهت‏ها از‏ این قرار است که موجودات زنده در بستر زمان تکامل می‏یابند، که از شکل‏های نیایی آغاز و گوناگون شده‏اند‏ تا گروه‏های زنده امروزی، و نیز موجودات بی‏شمار منقرض شده، را پدید آورند (ر. ک. فصل چهار). چنان که در فصل شش خواهیم گفت، اکنون می‏توان با مطالعه‏ی مستقیم اطلاعات مربوط به ماده‏ی ژنتیکی، ‏این الگوی شناخته شده‏ی دودمان شناختی را در بین گروه‏های مختلف موجودات زنده شناسایی، بررسی، و گروه‏های مختلف را از همدیگر تفکیک کرد.
تغییرات ساختاری مشابه در گونه‏های مختلف، مجموعه‏ای دیگر از وقایع‏اند‏ که نظریه‏ی تکامل را قویاَ تأیید می‏کنند. مثلاً، استخوان‏های بال خفاش‏ها و پرندگان به روشنی حاکی از آن است که بال‏ها، شکل تغییر یافته‏‏ی اند‏ام‏های حرکتی جلو هستند، هر چند ظاهراَ با‏ اند‏ام‏های حرکتی جلویی دیگر مهره داران کاملاً فرق دارد (شکل 1- ب). به همین ترتیب، با وجودی که باله‏های نهنگ‏ها بسیار شبیه به باله‏های ماهی‏ها است، و آشکار است که برای شنا کردن کاملاَ سازگار شده‏اند‏، ساختار داخلی آن‏ها شبیه‏ اند‏ام حرکتی پستان داران است، با‏ این استثنا که تعداد انگشتان آن‏ها بیشتر است. ‏این امر، همراه با شواهد دیگر (مثلاَ، نهنگ‏ها با ریه‏ها تنفس می‏کنند و به فرزند خود شیر می‏دهند) نشان می‏دهد که نهنگ‏ها، پستان داران تغییر شکل یافته‏اند‏. یافته‏های سنگواره‏ای حاکی از آنند که دو جفت ‏اند‏ام حرکتی مهره داران خشکی، از دو جفت باله‏ی ماهیان نرم باله (که کوالاکانت‏ها (2) مشهورترین ماهیان زنده‏ی ‏این گروه به شمار می‏آیند؛ ر. ک. فصل چهار) مشتق شده‏اند‏. در واقع، تعداد انگشتان در پاهای نخستین سنگواره‏های مهره داران ساکن خشکی، دقیقاَ مانند ماهیان و نهنگ‏ها، بیش از پنج انگشت بود. مثال دیگر در‏ این مورد، سه استخوان کوچک در گوش پستان‏داران است، که صوت را از بیرون به‏ اند‏امی ‏می‏رساند که صوت را به پیام‏های عصبی تبدیل می‏کند. ‏این استخوان‏های ریز از ریشه‏های آرواره و جمجمه‏ی جنینی تکوین یافته‏اند‏ و در خلال تکوین خزندگان، دراز شده‏اند‏ و اجزایی از سر و آرواره را تشکیل داده‏اند‏. سنگواره‏های حد واسط که رابطه‏ی خزندگان با پستان‏داران را روشن می‏کنند، حاکی از تغییرات پیاپی‏ این استخوان‏ها در افراد بالغ و در نهایت، شکل گیری تکاملی ‏این سه استخوان گوش در پستان‏داران هستند. ‏این مثال‏ها فقط بخش ‏اند‏کی از نمونه‏های شناخته شده‏ی متعددی‏اند‏ که بر اساس آن‏ها، ساختارهای پیکره‏ای موجودات زنده در خلال دوره‏های تکاملی و براساس نیازهای ناشی از کارکردهای مختلف، به نحو چشمگیری تغییر کرده‏اند‏.

نمو جنینی و ‏اند‏ام‏های تحلیل رفته

نمو جنینی، موارد فراوان دیگری از شباهت‏های بین گروه‏های مختلف موجودات زنده را فراهم می‏آورد که آشکارا حاکی از وجود نیای مشترک در موجودات زنده‏ی بعدی است. فرم جنینی گونه‏های مختلف، اغلب بسیار به هم شبیه‏اند‏، حتی در گونه‏هایی که فرد بالغ آن‏ها کاملاَ با یکدیگر متفاوت‏اند‏. مثلاً، در یک مرحله از نمو پستان داران، تیغه‏های آبششی ظاهر می‏شوند که شبیه همین تیغه‏ها در ماهیان‏اند‏ (شکل2). اگر خاستگاه ما نیاکانی شبه ماهی باشد،‏ این پندار درست است، در غیر‏ این صورت هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد. از آنجا که ساختار موجود زنده در زمان بلوغ، شرایط سازگاری آن را با محیط فراهم می‏آورد، ‏این تیغه‏ها به احتمال زیاد از طریق گزینش تغییر می‏کنند. احتمالاَ رگ‏های خونی در حال نمو (تغییر تکاملی) برای هدایت و شکل گیری در مکان نهایی خود به‏این تیغه‏ها نیاز دارند، بنابراین‏این تیغه‏ها، حتی در جانورانی که هیچ گاه به آن‏ها نیاز ندارند، حفظ می‏شوند. اما، نمو می‏تواند سیر تکاملی را طی کند. پستانداران در قالب بسیاری از جزئیات دیگر نمو کاملا متفاوتی با ماهیان دارند؛ در نتیجه سایر ساختارهای جنینی که اهمیت کمتری در نمو داشته‏اند‏، از بین رفته و ساختارهای جدیدی شکل گرفته‏اند‏.
شباهت‏ها فقط به مراحل جنینی محدود نمی‏شوند. از دیرباز ‏اند‏ام‏های تحلیل رفته (3) را بقایای ساختارهایی دانسته‏اند‏ که در نیاکان موجودات زنده امروزی، کارکرد داشته‏اند‏. تکامل ‏این ‏اند‏ام‏ها بسیار جالب است؛ زیرا‏ این موارد به ما خاطر نشان می‏کنند که تکامل همواره به آفرینش و بهبود ساختارها نمی‏انجامد، بلکه گاه آن‏ها را فرو می‏کاهد ( به سوی ساختارهای ساده‏تر هدایت می‏کند ). آپاندیس آدمی، که شکل کاملاً تحلیل یافته‏ی بخشی از لوله‏ی گوارشی است که در اورانگوتان بسیار بزرگ است، یکی از نمونه‏های آشنای ‏این امر است. پاهای تحلیل یافته جانوران بدون پا از دیگر مثال‏های ‏این مورد است. سنگواره‏هایی از مارهای اولیه ‏یافت شده که دارای ‏اند‏ام حرکتی جلوی تقریباَ کاملی‏اند‏ که حکایت دارد مارها از نیاکانی شبه مارمولکی دارای‏ اند‏ام حرکتی، تکامل یافته‏اند‏. پیکر مار امروزی از قفسه سینه‏ای طولانی با تعداد زیادی مهره (بیش از 300 عدد در پیتون‏ها) تشکیل یافته است. در پیتون، تغییر از پیکر به دم از طریق
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
جنین انسان و سگ که در آن شباهت‏های فراوان ‏این دو گونه در ‏این مرحله‏ی نموی دیده می‏شود. شکاف‏های تنفسی که توسط کمان‏های امعایی (fوg) پوشیده شده‏اند‏، کاملاً مشخص‏اند‏. اقتباس از کتاب تبار انسان و گزینش در ارتباط با جنس (1871) اثر داروین.
مهره‏های بدون دنده مشخص و در چنین نقطه‏ای پاهای تحلیل رفته ‏یافت شده است. یک حلقه‏ی لگنی و یک جفت استخوانِ کوتاه شده‏ی رانی یافت می‏شوند که نموشان از سیر طبیعی سایر مهره داران تبعیت می‏کنند با بیان ژن‏های مشابهی که به طور طبیعی کنترل کننده نمو پا هستند. پیوند بافت‏ اند‏ام حرکتی عقبی پیتون حتی می‏تواند به تحریک شکل گیری یک انگشت اضافه در بال‏های جوجه انجامد که حاکی از آن است که هنوز بخش‏هایی از سامانه‏ی نمو‏ اند‏ام حرکتی عقبی در پیتون‏ها وجود دارد. اگرچه، مارهای تکامل یافته‏تر از هر گونه ‏اند‏ام حرکتی بی‏بهره‏اند‏.

شباهت‏های یاخته‏ای و کارکردهای آن

شباهت‏های موجودات زنده منحصر به ویژگی‏های ظاهری و مشهودشان نیست.‏ این شباهت‏ها در کوچک‏ترین مقیاس میکروسکوپی و در بنیادی‏ترین جنبه‏های حیات نیز به چشم می‏خورند. یکی از ویژگی‏های اصلی حیات تمام جانوران، گیاهان و ریزموجودات،‏ این است که بافت‏های آن‏ها از واحدهای ذاتاَ مشابهی به نام یاخته تشکیل یافته است. یاخته‏ها، اساس پیکره‏ی تمام موجودات زنده به جز ویروس‏ها به شمار می‏آیند. از مخمرهای تک یاخته‏ای و باکتری‏ها گرفته تا پیکرهای چندیاخته‏ای با بافت‏های بسیار تمایز یافته همانند بافت‏های پستانداران. در تمام موجودات عالی (4) ( یعنی کلّ حیات یاخته‏ای غیرباکتریایی )، یاخته‏ها به دو بخش سیتوپلاسم (5) و هسته (6) تقسیم می‏شوند که ماده‏ی ژنتیکی در هسته قرار دارد ( شکل3 ). سیتوپلاسم فقط مایع احاطه شده توسط غشای سلول را تشکیل نمی‏دهد که هسته در آن شناور است، بلکه دارای مجموعه‏ای از سیستم‏های تشکیلاتی بسیار کوچک محتوی تعداد زیادی ساختارهای درون یاخته‏ای است. میتوکندری که انرژی یاخته را تولید می‏کند و کلروپلاست که فتوسنتز در گیاهان عالی در آن رخ می‏دهد. از جمله مهم ترین‏اند‏امک‏های (7) یاخته‏ای به شمار می‏آیند. اکنون مشخص شده است که خاستگاه هر دوی ‏این‏ اند‏امک‏ها باکتری‏هایی بوده‏اند‏ که‏ یاخته‏ها را اشغال کرده و در حکم یکی از اجزای یاخته‏ای به آن‏ها راه‏ یافته‏اند‏. باکتری‏ها نیز یاخته‏اند‏ (شکل3)، اما ساده‏تر و فاقد هسته ‏یا ‏اند‏امک‏ها هستند؛ باکتری‏ها و موجودات مشابه، آغازی (8) خوانده می‏شوند. ویروس‏ها، تنها شکل بدون یاخته‏ی حیات هستند و انگل‏هایی به شمار می‏روند که داخل یاخته‏ی موجودات زنده‏ی دیگر تکثیر می‏شوند و دارای یک پوشش پروتئینی ساده در پیرامون ماده‏ی ژنتیکی هستند.
یاخته‏ها، کارخانه‏هایی بسیار ظریف و فوق العاده پیچیده‏اند‏ که مواد شیمیایی مورد نیاز موجود زنده را می‏سازند، انرژی را از منابع غذایی تأمین می‏کنند، و ساختارهای پیکره‏ای را، مانند استخوان‏های جانوران، می‏سازند. بخش عمده‏ای از ‏این ماشین‏ها و بسیاری از اجزای‏ این کارخانه، (( پروتئین‏ها )) هستند. برخی پروتئین‏ها، آنزیم‏هایی‏اند‏ که ‏یک ماده‏ی شیمیایی را می‏گیرند و روی آن یک عمل انجام می‏دهند؛ مثلاً، برش دادن ترکیبی شیمیایی به دو جزء یا دو مؤلفه، مانند یک قیچی شیمیایی از‏ این جمله است. آنزیم‏هایی که در شوینده‏های زیستی به کار می‏روند، پروتئین‏ها (مانند پروتئین‏های
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
الف- عکس میکروسکوپی الکترونی و نگاره‏ی بخشی از یک یاخته‏ی لوزالمعده‏ی پستان داران که کروموزوم‏ها درون هسته و توسط غشاء هسته‏ای محصور شده‏اند‏؛ ناحیه‏ی خارج هسته دارای تعداد زیادی میتوکندری (این‏اند‏امک نیز دارای غشاهایی است که آن را پوشانده) و ساختارهای شبه غشایی است که در ساخت و انتقال پروتئین‏ها و ورود مواد به داخل یاخته نقش دارند. هر میتوکندری، ‏اند‏کی کوچک‏تر از یک یاخته‏ی باکتریایی است.
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
ب- عکس میکروسکوپی الکترونی و نگاره‏ی یک یاخته‏ی باکتریایی که ساختاری ساده شامل یک دیواره‏ی یاخته‏ای و DNA که در داخل هسته قرار ندارد، است.
خون و عرق) را به ذرات کوچک قابل شستشو و پاک شدن از لباس تقسیم می‏کنند؛ آنزیم‏های مشابهی در معده‏ی ما می‏توانند مولکول‏های غذا را به ذرات کوچک تری که برای یاخته قابل جذب باشند، بشکنند. وظیفه‏ی پروتئین‏های دیگر در بدن موجودات زنده، نگهداری یا انتقال مواد است. هموگلوبین در گلبول‏های قرمز خون حامل اکسیژن است و یک پروتئین به نام فریتین در کبد آهن را گرفته و آن را ذخیره می‏کند. پروتئین‏های ساختمانی هم وجود دارند، مانند کرآتین که پوست، مو و ناخن انگشتان را درست می‏کند. به علاوه، یاخته‏ها پروتئین‏هایی را می‏سازند که عامل انتقال اطلاعات به‏ یاخته‏ها یا‏ اند‏ام‏های دیگرند. هورمون‏ها از جمله آشناترین پروتئین‏های ارتباطاتی به شمار می‏آیند که در خون جریان دارند و بسیاری از کارکردهای بدن را کنترل می‏کنند. پروتئین‏های دیگری در سطح یاخته قرار دارند و در ارتباطات با سایر یاخته‏ها نقش دارند. از جمله‏ی ‏این برهمکنش‏ها می‏توان پیام رسانی برای کنترل رفتار یاخته در خلال نمو و سیر تکامل، ارتباطات بین تخمک و اسپرم در هنگام لقاح و شناسایی انگل‏ها توسط سامانه‏‏ی ایمنی را برشمرد.
یاخته‏ها، مانند هر کارخانه‏ای، تحت عوامل کنترل کننده‏ی پیچیده‏ای قرار دارند. یاخته‏ها به اطلاعات بیرونی واکنش بروز می‏دهند (از طریق پروتئین‏هایی که روی غشای یاخته قرار دارند و شبیه قفل (سوراخ کلید)ها که در صورت تطابق، با مولکول‏های جهان خارج، جفت می‏شوند؛ ر. ک. به شکل4). پروتئین‏های گیرنده‏ی حسی، مانند گیرنده‏های بویایی و گیرنده‏های نور، در ارتباطات بین یاخته‏ها و محیط خود به کار می‏روند. پیام‏های شیمیایی و نوری جهان خارج به تکانه‏های الکتریکی تبدیل و توسط اعصاب به مغز منتقل می‏شوند. تمام حیواناتی که مطالعه شده‏اند‏ در دریافت مواد شیمیایی و نور از پروتئین‏هایی بهره می‏گیرند که تا حد زیادی مشابه‏اند‏. برای بیان شباهت‏هایی که در یاخته‏های موجودات زنده مختلف کشف شده‏اند‏ می‏توان از یک پروتئین میوزین (حرکتی)، شبیه به پروتئین‏های یاخته‏های ماهیچه‏ای یاد کرد که، در پیام رسانی چشمان مگس‏ها و گوش‏های آدمی‏ شرکت دارد؛ یکی از اشکال ناشنوایی ناشی از جهش‏های ژن‏ این پروتئین است.
زیست شیمی‏دانان، آنزیم‏های موجودات زنده را به بسیاری انواع مختلف رده بندی کرده‏اند‏، و هر آنزیم شناخته شده (در جانور پیچیده‏ای مانند ما انسان‏ها، هزاران آنزیم) دارای یک شماره در سامانه‏ی بین المللی شماره گذاری است. از آنجا که آنزیم‏های فراوانی در یاخته‏های موجودات زنده‏ی متعددی وجود دارند، ‏این سامانه هر آنزیم را بر اساس وظیفه‏ای که دارد، و نه موجود زنده‏ای که‏ این آنزیم از آن نشأت می‏گیرد، طبقه بندی می‏کند. بعضی آنزیم‏ها، مانند آنزیم‏های گوارشی، مولکول‏ها را به ذرات کوچک تری تجزیه می‏کنند؛ بعضی آنزیم‏ها مولکول‏های مختلف را به‏ یکدیگر پیوند می‏دهند؛ برخی آنزیم‏ها مواد شیمیایی را اکسیده (آن‏ها را با اکسیژن ترکیب) می‏کنند و به همین ترتیب تا آخر.
راه و روش تولید انرژی از منابع غذایی توسط یاخته‏ها تا حد زیادی گوناگون، مشابه است. در‏ این فرایند، یک منبع انرژی (قندها و چربی‏ها در یاخته‏های انسان، اما برای موجودات دیگر مانند باکتری‏ها، منابع دیگری مثل سولفید هیدروژن) وجود دارد. یک یاخته، ترکیب اولیه را طی چند مرحله‏ی شیمیایی جذب می‏کند و طی برخی از آن‏ها، انرژی آزاد می‏شود. چنین مسیر سوخت و سازی مانند خط تولید عمل می‏کند که در آن توالی از زیرفرایندها
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
مسیرهای بیوسنتزی که توسط آن‏ها ملانین و یک رنگ دانه‏ی زرد در یاخته‏های ملانوسیت پستان داران از تیروزین که اسید آمینه‏ی پیش ماده است، ساخته می‏شوند. هر مرحله‏‏ی این مسیر را یک آنزیم متفاوت کاتالیز می‏کند. فقدان آنزیم تیروزیناز فعال موجب شکل گیری جانور زال می‏شود. گیرنده‏ی هورمونی محرک ملانوسیت، عامل تعیین کننده‏ی مقدار نسبی رنگ دانه‏های سیاه و زرد است. عدم حضور ممانعت کننده با هورمون موجب ساخت رنگ دانه‏ی سیاه می‏شود، ولی حضور آن به از کار افتادن گیرنده و تشکیل رنگ دانه‏ی زرد می‏انجامد.‏این فرایندها عامل شکل گیری اجزای زرد و سیاه پیکر گربه‏های ببری و موهای قهوه‏ای موش‏ها به شمار می‏آیند. جهش‏هایی که به از کار افتادن ممانعت کننده منجر می‏شوند، به تیره‏تر شدن موجود زنده می‏انجامند؛ با ‏این حال، جانوران سیاه معمولاً حاصل چنین جهش‏هایی نیستند، ولی گیرنده‏ی آن‏ها بدون توجه به غلظت هورمون، همیشه فعال است.
رخ می‏دهد. هر فرایند توسط ((ماشین)) پروتئینی ویژه‏ی خودش انجام می‏شود؛‏ این‏ها آنزیم‏هایی برای هر یک از مراحل‏ این مسیر هستند. مسیرهای مشابهی در طیف گسترده‏ای از موجودات زنده‏ یافت می‏شود و در منابع علمی‏ نوین زیست شناسی، مسیرهای سوخت و سازی مهم بدون نیاز به ذکر موجود زنده‏ی برخوردار از‏ این مسیرها، شناسایی و بررسی شده است. مثلاً، هنگامی ‏که مارمولک‏ها پس از دویدن خسته می‏شوند، ‏این خستگی ناشی از تولید اسید لاکتیک است که دقیقاً همان اتفاقی است که در ماهیچه‏های ما رخ می‏دهد. یاخته‏ها دارای مسیرهای تولید مواد شیمیایی متعدد و گوناگون و همچنین تولید انرژی از مواد غذایی‏اند‏. مثلاً، برخی یاخته‏های ما مو تولید می‏کنند، بعضی استخوان می‏سازند، برخی رنگ دانه‏ها را تولید می‏کنند، یاخته‏های دیگری به تولید هورمون‏ها می‏پردازند و مانند‏ این‏ها. مسیر سوخت و سازی که رنگ دانه‏ی ملانین پوست در آن ساخته می‏شود (شکل4) در انسان، پستان داران دیگر، پروانه‏هایی که رنگ دانه‏های سیاه در بال خود دارند و حتی در قارچ‏ها (مثلاً در‏ هاگ‏های سیاه) یکسان است و بسیاری از آنزیم‏های دخیل در‏ این مسیر توسط گیاهان نیز در ساخت لیگنین، ماده‏ی شیمیایی اصلی چوب، استفاده می‏شود. شباهت بنیادی ویژگی‏های اصلی مسیرهای سوخت و سازی، از باکتری‏ها تا پستان داران، بر اساس مبانی علم تکامل نیز قابل فهم است.
هر یک از پروتئین‏های متعددی که برای کارکردهای یاخته و بدن به آن‏ها نیاز است به واسطه‏‏ی یکی از ژن‏های موجود زنده شناخته می‏شود که در ادامه‏ی همین فصل به ‏این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت. کارکرد هر مسیر زیست شیمیایی به آنزیم‏های آن بستگی دارد. هر آنزیمی‏ که قادر به انجام وظیفه‏ی خود در ‏این مسیر نباشد، محصول نهایی تولید نخواهد شد، درست مانند وقفه در فرایند خط تولید کارخانه که مانع از تولید محصول نهایی می‏شود. مثلاً، جهش‏های زال تنی (آلبینو) ناشی از فقدان آنزیم مورد نیاز برای تولید رنگ دانه‏ی ملانین است (شکل4). متوقف کردن یکی از مراحل‏ این مسیر، ابزار مناسبی برای کنترل فراورده‏ی نهایی ماشین یاخته‏ای است؛ بنابراین یاخته‏ها حاوی بازدارنده‏هایی‏اند‏ که وظایفی را، مانند کنترل تولید ملانین، عهده دارند. مثال دیگر، پروتئین انعقاد خون است که در بافت‏ها، اما به شکل محلول، وجود دارد؛ فقط زمانی یک لخته‏ی خون تشکیل می‏شود که ‏این مولکول پیش ماده تجزیه شود. آنزیمی ‏که‏این پروتئین را برش می‏دهد نیز در بافت وجود دارد که در حالت عادی، غیرفعال است؛ هنگامی ‏که رگ‏های خونی آسیب می‏بینند، عواملی آزاد می‏شوند که آنزیم انعقاد خون را تغییر می‏دهند و بلافاصله‏ این آنزیم فعال می‏شود و با لخته کردن پروتئین به انعقاد خون می‏انجامد.
پروتئین‏ها مولکول‏های بسیار بزرگی‏اند‏ که از رشته‏های چند ده تا چند صد واحد فرعی (یا زیر واحد) به نام اسید آمینه (9) تشکیل شده‏اند‏ که هر اسید آمینه به اسید آمینه‏ی مجاور متصل است و زنجیره‏ای را شکل می‏دهند (شکل 5 - الف). هر اسید آمینه مولکول بسیار پیچیده‏ای است که‏ اند‏ازه و ویژگی‏های شیمیایی منحصر به فردی دارد. بیست نوع اسید آمینه‏ی گوناگون در پروتئین‏های موجودات زنده وجود دارد؛ هر پروتئین، مانند هموگلوبین در گلبول‏های قرمز خون ما، از مجموعه‏ای اسید آمینه که به ترتیب خاصی در کنار هم قرار گرفته‏اند‏، تشکیل شده است. هنگامی‏ که ‏این اسید‏های آمینه با ترتیب صحیح کنار هم قرار بگیرند، زنجیره‏ی پروتئینی تا می‏خورد تا پروتئین فعال شکل گیرد. توالی اسیدهای آمینه در زنجیره ‏یا زنجیره‏های شکل دهنده‏ی پروتئین است که ساختار پیچیده‏ی سه بعدی یک پروتئین را تعیین می‏کند؛ توالی اسیدهای آمینه نیز، به نوبه‏ی خود، به شدت تحت کنترل توالی واحدهای شیمیایی DNA (شکل 5 - ب) در ژن است که پروتئین را تولید می‏کند و در ادامه به آن پرداخته می‏شود.
مطالعه‏ی ساختار سه بعدی هر پروتئین یا آنزیم خاص در گونه‏های کاملاً مختلف نشان می‏دهد که ‏این پروتئین حتی در فواصل تکاملی بسیار زیاد، مانند فاصله‏‏ی یک باکتری تا یک پستان دار، شباهت‏های بسیار زیادی دارند، حتی اگر توالی اسیدهای آمینه‏ی آن‏ها تغییرات زیادی کرده باشد. پروتئین میوزین، نمونه‏ای از‏ این مورد است که پیش‏تر در مورد آن سخن گفتیم و در پیام رسانی در چشم مگس‏ها و گوش پستان داران نقش دارد.‏ این شباهت‏ها به نحوی شگفت آور به‏ این معنی است که اغلب می‏توان یک کمبود سوخت و سازی را در یاخته‏های مخمر، با استفاده از معرفی یک ژن گیاهی یا جانوری با کارکردی مشابه، برطرف کرد. مشکل یاخته‏های مخمری که بر اثر جهش، توانایی جذب آمونیم را از دست داده‏اند‏، با معرفی یک ژن انسانی برطرف شد (ژن مربوط به پروتئین گروه خونی رزوس، RhGA، که به نظر می‏رسید کارکرد مشابهی داشته باشد). پروتئین مورد نظر در مخمرهای طبیعی (جهش نیافته)، تفاوت‏های بسیار زیادی از نظر اسیدهای آمینه با پروتئین انسانی RhGA دارد؛ با‏این حال، پروتئین انسانی در‏ این آزمایش می‏تواند جایگزین پروتئین یاخته‏های مخمر شود و وظایف آن را انجام دهد. نتایج‏ این آزمایش همچنین حاکی از ‏این
شواهد نظریه‏ی تکامل: شباهت‏ها و تفاوت‏های بین موجودات زنده (1)
الف- ساختار سه بعدی پروتئین میوگلوبین (یک پروتئین ماهیچه‏ای که مشابه هموگلوبین، پروتئین گلبول‏های قرمز خون است) که نمایانگر توالی از اسیدهای آمینه‏ی منفرد در زنجیره‏ی پروتئین است که از 1 تا 150 شماره گذاری شده‏اند‏، به همراه مولکول هم که حاوی آهن است و به پروتئینی متصل است. مولکول هم به اکسیژن یا کربن دی اکسیدکربن پیوند می‏خورد و وظیفه‏ی پروتئین حمل ‏این مولکول‏های گازی است.
ب- ساختار DNA، مولکولی که در اکثر موجودات زنده حامل ماده‏ی ژنتیکی است. DNA از دو رشته‏ی مکمل تشکیل می‏شود که در یک مارپیچ به دور هم تنیده شده‏اند‏. اساس هر رشته از مولکول‏های داکسی ریبوز قندی (S) است که توسط مولکول‏های فسفات (P) به هم متصل‏اند‏. هر قند به ‏یک نوع مولکول موسوم به نوکلئوتید متصل است؛ ‏این مجموعه است که «حروف» الفبای ژنتیک را تشکیل می‏دهند. چهار نوع نوکلئوتید وجود دارد: آدنین (A)، گوانین (G)، سیتوزین (C)، و تیمین (T). هر نوکلئوتید از یک رشته با نوکلئوتید مکمل خود از رشته‏ی دیگر جفت می‏شود که به شکل خطوط دوگانه نشان داده می‏شوند. قاعده‏ی ‏این جفت شدن به‏ این صورت است که A با Tو G با C جفت می‏شوند. هنگامی ‏که DNA طی تقسیم یاخته‏ای دو برابر می‏شود، ‏این دو رشته از هم باز می‏شوند و از هر یک از آن‏ها، یک رشته‏ی مکمل دختر بر اساس همان قاعده‏ی جفت شدن، ساخته می‏شود. بر‏ این اساس، مکانی که A و T در مولکول مادری به هم متصل بوده‏اند‏، در هر یک از مولکول‏های دختر یک مکان با A وT تولید می‏شود.
امر مهم است که ممکن است تغییر توالی اسیدهای آمینه، اختلالی در انجام وظایف یک پروتئین ‏ایجاد نکند.

پی‌نوشت‌ها:

1- genus.
2- coelacanths.
3- vestigial organs.
4- (هو هسته‏ای) eukaryote.
5- cytoplasm.
6- nucleus.
7- organelle.
8- prokaryote.
9- amino acid.

منبع مقاله :
چارلزورث، برایان و دبورا؛ (1390)، تکامل، عبدالحمید مهدوی دامغانی، تهران: بصیرت، چاپ دوم.

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
play_arrow
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
play_arrow
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
play_arrow
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
play_arrow
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
play_arrow
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
play_arrow
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
play_arrow
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
play_arrow
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
play_arrow
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
گزارش یک جنگ
play_arrow
گزارش یک جنگ
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
play_arrow
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است