هشت دلیل روزه گرفتن مسلمانان در ماه رمضان

مسلمانان سراسر جهان در ماه رمضان به روزه داری می‌پردازند. ارکان اصلی این ماه مبارک، روزه داری از سپیده دم تا غروب ‏آفتاب است. همانطور که احتمالاً می‌دانید روزه فراتر از خودداری از خوردن و آشامیدن است.‏
دوشنبه، 1 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشت دلیل روزه گرفتن مسلمانان در ماه رمضان
اجازه دهید ابتدا با معرفی ماه رمضان و ذکر جزئیاتی در خصوص آن مطلب خود را آغاز کنیم. رمضان نهمین ماه قمری است و ماهی است که قرآن کریم به عنوان راهنمای انسان از طرف خداوند به پیامبر اکرم (ص) نازل شد. همچنین «شب قدر» در ماه رمضان قرار دارد.

بسیاری از افراد غیر مسلمان همواره این سؤال برایشان پیش می‌آید که چرا مسلمانان روزه می‌گیرند؟ در این بخش دلایل آن را ذکر خواهیم کرد.
 

1- ستون دین

اسلام دینی است که بر پنج رکن شهادتین، نماز، روزه، زکات و حج استوار شده است. رکن نخست که «شهادت» نام دارد، عبارتی است با این مضمون: «هیچ خدایی جز خدای یکتا نیست و محمد (ص) رسول خدا است» و هر فرد به هنگام پذیرش اسلام باید به آن اقرار نماید. رکن دوم پنج نماز واجب روزانه را تشکیل می‌دهد.

قرآن کریم

سوم، زکات نام دارد. ستون چهارم اسلام روزه است که انجام آن در روزهایی از سال بر مسلمان واجب می‌باشد. شرایط بسیاری وجود دارد که روزه گرفتن در اسلام را واجب می‌سازد که یکی از آنها روزه داری در ماه رمضان است. رکن پنجم و پایانی زیارت مکه مکرمه و حج است.

کعبه


2- سلامت روان

در ماه مبارک رمضان، مسلمانان به تمرین صبر و خودداری از بروز خشم و ناراحتی ترغیب می‌شوند. خشم ممکن است به صدمه رساندن به دیگران، خواه کلامی و خواه جسمی منجر شود که می‌تواند موجب باطل شدن روزه آن روز گردد. با این کار فرد باید پس از ماه رمضان قضای آن را به جا آورد.
انجام این اعمال عبادی است که باعث می‌شود در ماه رمضان احساس آرامش داشته باشیممسلمانان همچنین تشویق می‌شوند روزهای خود را به جای انجام فعالیتهای غیر مفید مانند بازی یا انجام فعالیتهایی که موجب پریشانی می‌شوند، به خواندن قرآن سپری کنند. انجام این اعمال عبادی است که باعث می‌شود در ماه رمضان احساس آرامش داشته باشیم.
 

3- شکرگزاری

مسلمانان در ماه رمضان همچنین به خاطر آنچه در طول سال به دست آورده‌اند خواه پیشرفت کاری یا موفقیت در یک آزمون یا حتی برخورداری از یک زندگی موفق، از طریق دعا شکرگزاری می‌کنند.

هر خانواده مسلمان در سراسر جهان روزه‌های خود را به شکلی متفاوت افطار می‌کند. ممکن است بعضی خانواده‌ها قادر به تهیه ضیافت بزرگی باشند در حالی که برخی دیگر قادر به تهیه غذای مناسبی برای افطار  نیستند.
 

4- تحکیم پیوند و رابطه با عزیزان

 ماه رمضان همچنین به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که برای پایان دادن به روزه خود در زمان افطار طبق توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) گرد یکدیگر جمع شوند. مسلمانان اغلب این فرصت را غنیمت شمرده تا با سپری کردن وقت بیشتر با یکدیگر، روابط خود را با عزیزان و نزدیکان تجدید نمایند.

تحکیم پیوند
 

5- مقاومت در برابر عوامل وسوسه برانگیز

در جامعه مدرن امروزی، مسلمانان در سراسر جهان ممکن است مجبور شوند در برابر بسیاری از عوامل وسوسه برانگیز مقاومت نمایند. این عوامل ممکن است به اشکال مختلفی خود را نشان دهند که متداول‌ترین آنها غذاهایی است که در دسترس روزه داران قرار دارند. در این صورت افراد روزه دار بایستی جهت اجتناب از این عوامل تمرکز نمایند. خواندن قرآن و انجام اعمال عبادی در طول روز، به آنها این امکان را می‌دهد تا بر روزه خود متمرکز شده و از وسوسه‌ها دوری کنند.
 

6- همدلی

همانطور که مسلمانان روز‌های خود را به روزه داری سپری می‌کنند، بایستی به فکر افراد نیازمند به ویژه نیازمندان کشورهای جهان سوم باشند. فقر یک واقعیت است و بسیاری به خاطر فقر بهداشت، آب تصفیه نشده و کمبود مواد غذایی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند.

بعضی از مسلمانان به دلیل بیماری یا کهولت سن قادر به روزه گرفتن نیستند و نیز افرادی را می‌توان دید که روزه بر آنها واجب است اما قادر به تهیه یک وعده غذایی مناسب در زمان افطار نیستند. به مسلمانان توصیه شده است که به افراد نیازمند و کسانی که از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند حتی در طول ماه رمضان بیشتر کمک کنند. و به همین دلیل است که مساجد در سراسر جهان فعالیتهایی را برای مسلمانانی که مایل به کمک به فقرا از جمله توزیع مواد غذایی به درب خانه‌ها هستند، ترتیب می‌دهند.

کمک به فقرا
 

7- سم زدایی

اشتباه نکنید. منظور ما از سم زدایی با هدف اصلی کاهش وزن تفاوت دارد. منظور واقعی از این عبارت، ترک عادتهای بدی است که ممکن است به روح معنوی مسلمان آسیب وارد سازند. به عنوان نمونه مسلمانانی که عادت به استعمال دخانیات دارند باید در طول روزه داری از انجام این کار خودداری کنند که این خود می‌تواند یک نقطه شروع برای ترک این عادت در روزهای غیر از ماه رمضان باشد.

سم زدایی

ماه رمضان می‌تواند همچنین فرصتی را برای مسلمانان فراهم سازد تا خود را به دین و خدا نزدیکتر نمایند. ترک عادتهای بد، خودداری از انجام فعالیتهای نامشروع (از نگاه دین) نمونه‌هایی از آن به شمار می‌روند.
 

8- تندرستی

علاقه‌مندان به تناسب اندام قبول دارند که روزه گرفتن برای دستگاه گوارش مفید بوده و به بهبود عضلات و پاکسازی بدن کمک می‌کند و سموم بدن را دفع می‌سازد. این امر به شرط آن است که در طول سحری (وعده غذایی قبل از نماز صبح) و افطاری (وعده غذایی هنگام غروب آفتاب) زیاده روی نکنیم.
سنت مصرف خرما و شیر به ویژه به هنگام صرف سحری، از زمان پیامبر اکرم (ص) در میان همه مسلمانان جاری بوده استسنت مصرف خرما و شیر به ویژه به هنگام صرف سحری، از زمان پیامبر اکرم (ص) در میان همه مسلمانان جاری بوده است. خرما نه تنها ماده غذایی سالمی است بلکه انرژی کافی را برای یک روز طولانی خصوصاً برای مسلمان روزه دار مهیا می سازد.

سنت مصرف خرما

به مسلمانان همچنین توصیه می‌شود که به هنگام روزه داری فعالیت خود را حفظ کنند و تمام روز را به استراحت نگذرانند. از دیدن بعضی از روزه داران در ورزشگاه‌ها یا در حال فعالیت و دویدن در اطراف شگفت زده نشوید.

امیدواریم که این مقاله علت روزه داری مسلمانان در طول ماه رمضان را به خوبی نشان داده باشد. از افراد غیر مسلمان نیز استقبال می‌شود که به این امر پیوسته و زندگی مسلمانان روزه دار در ماه رمضان را تجربه نمایند. بنابراین اگر دوستان غیر مسلمان دارید، آنها را به گرفتن روزه ترغیب سازید. کاملاً مطمئن هستیم که این تجربه شما را فروتن خواهد ساخت.
 
 
منبع:
havehalalwilltravel


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما