كسب و كار تجاري شركت بلك واتر در يك نگاه

در سايه سياست‏هاي خصوصي‏سازي كاخ سفيد در دوره حكومت بوش، ما شاهد حضور ابرشركت‏هاي امنيتي خصوصي قدرتمند و با نفوذي نظير بلك واتر و هاليبرتون در عراق هستيم. نويسنده با نگاهي به تلاش شركت امنيتي بلك واتر در جهت گسترش دامنه فعاليت‏هاي بين‏المللي خود در بخش‏هاي جاسوسي، پاسداري صلح، مبارزه با موادمخدر و ارائه كمك‏هاي اطلاعاتي به دولت‏ها و ابرشركت‏هاي تجاري، همراه با تشكيل بخش‏هاي هوايي و دريايي و ساخت سلاح‏هاي جديد انفرادي، معتقد است كه به
چهارشنبه، 27 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كسب و كار تجاري شركت بلك واتر در يك نگاه
كسب و كار تجاري شركت بلك واتر در يك نگاه
كسب و كار تجاري شركت بلك واتر در يك نگاه

نويسنده: جرمى اسكاهيل
در سايه سياست‏هاي خصوصي‏سازي كاخ سفيد در دوره حكومت بوش، ما شاهد حضور ابرشركت‏هاي امنيتي خصوصي قدرتمند و با نفوذي نظير بلك واتر و هاليبرتون در عراق هستيم. نويسنده با نگاهي به تلاش شركت امنيتي بلك واتر در جهت گسترش دامنه فعاليت‏هاي بين‏المللي خود در بخش‏هاي جاسوسي، پاسداري صلح، مبارزه با موادمخدر و ارائه كمك‏هاي اطلاعاتي به دولت‏ها و ابرشركت‏هاي تجاري، همراه با تشكيل بخش‏هاي هوايي و دريايي و ساخت سلاح‏هاي جديد انفرادي، معتقد است كه به دليل فقدان نظارت‏هاي قانوني، ما بايك ارتش خصوصي مزدور و بي‏هويت روبه‏رو هستيم كه براي كسب سود بيشتر از هيچ اقدامي فروگذار نمي‏كند.
قتل عام چندي پيش 17 شهروند غيرنظامي عراق در يك حادثه، از سوي مقامات ارتش ما با برچسب "جنايت" روبه‏رو گرديد. چندين پروژه تحقيقاتي هم در اين زمينه از سوي نمايندگان كنگره انجام شد. يك گروه مشورتي نيز معرفي گرديد. مسأله قاچاق سلاح‏هاي غيرقانوني در رسانه‏ها انتشار يافت. خانواده‏هاي قربانيان، از عاملان اين قتل‏عام شكايت نمودند. دادستاني فدرال براي اين اقدام هراس‏انگيز از صفت جنايت جنگي بهره برد. احكام قضايي عاملان اين تيراندازي اعلام مي‏شود. مديران عامل اين قتل‏عام، همچنان از تخفيف‏هاي مالياتي بهره مي‏برند. دولت دست نشانده جديد عراق، نيروهاي آمريكايي را "جنايتكار" مي‏خواند. همه روزه يك رسوايي جديد نيروهاي آمريكايي افشا مي‏گردد و بسياري ايمان دارند كه در يك طرف چنين فجايعي، شركت امنيتي "بلك واتر" قرار دارد. قراردادهاي جديد با بلك واتر منعقد مي‏شود. انتظار انحلال اين شركت بيهوده به نظر مي‏رسد و دامنه قدرت و نفوذ آنان، روز به روز گسترده‏تر و پابرجاتر مي‏شود. به جاي پرده‏پوشي و اميدواري به پايان يافتن چنين رسوايي‏هايي، دولت بوش تنها در صدد تغيير نام و لوگوي تجاري اين شركت است. در پايگاه اينترنتي اين شركت از نوآوري، انسجام و اميد به ساختن دنياي ايمن‏تر، صحبت به ميان مي‏آيد. مالك 38 ساله بلك واتر اريك پرينس در فهرست 50 فرد قدرتمند ايالات متحده، در رتبه 11 ايستاده است، مردي كه به گفته شوراي انتخاب اين نشريه، "با كنترل الگوها و عادات خريد شما، به تغيير فضاي جامعه‏اي كه در آن زندگي مي‏كنيم، كمك مي‏نمايد. " در يكي از فعاليت‏هاي اخير عجيب و غريب و باورنكردني بلك واتر، چتربازان آنها در روز اول دسامبر، با يك عمليات فرود آزاد، همراه با پرچم‏هاي شركت، نه در بغداد و يا كابل كه در استاديوم كوالكام سانديگو و در نيمه بازي فوتبال ميان دو تيم سان ديگو استيت و بي‏واي‏يو (BYU) از يك هواپيما، به زمين مسابقه فرود آمدند. از سوي ديگر، آنان سفارش ساخت يك تفنگ 9 ميليمتري جديد 18 دلاري را براي بازي كودكان، با آرم بلك‏واتر به شركت "سيگ ساوير" ارائه كرده‏اند.
گويي بازار امنيتي كنوني عراق، در حال از بين رفتن است. يكي از مديران عالي رتبه بلك واتر نيز چنين پيش‏بيني مي‏نمايد. چند روز پس از اين مصاحبه كه در روزنامه "وال‏استريت ژورنال" انتشار يافت، آنان اطلاعيه استخدام تعدادي از متخصصان امور امنيتي را در نشريات آمريكا انتشار دادند. آنان تاكنون يك ميليارد دلار، از اقداماتشان در عراق، سود خالص به دست آورده‏اند. آنان در حفظ جان مسئولان آمريكايي حاضر در عراق كاملاً موفق بوده‏اند، اما يك راز كثيف در اين ميان وجود دارد. در حقيقت، آنان براي جان شهروندان عراقي، ارزش بسيار كمتري در مقايسه با جان ميهمانان عالي‏رتبه آمريكايي‏ها قايل هستند. اين كارنامه موفقيت‏آميز مي‏تواند سنگ بناي گسترش دامنه فعاليت‏هاي آنان در سراسر دنيا باشد. پرنيس قول مي‏دهد كه شركت متبوعش در همه بخش‏هاي عمليات‏هاي امنيتي و نظامي و اطلاعاتي، به ايفاي نقش خواهد پرداخت. امضاي يك قرارداد 5 ساله به ارزش 15 ميليارد دلار با پنتاگون در بخش مبارزه با موادمخدر، عرصه جديدي را به روي اين شركت گشوده است. قراردادي كه مي‏تواند آنها را به عنوان "پدرخوانده" تجارت جنگ‏افروزي نظير شركت‏هاي "لاكهيد مارتين"، "نورشاروپ گرومن" و "رايتيون" تبديل نمايد.
علاوه بر تجارت رو به گسترش در بخش‏هاي امنيتي و آموزش‏هاي اطلاعاتي، آنان در حال توسعه دامنه فعاليت‏هايشان هستند. در ادامه به تعدادي از پروژه‏ها و برنامه‏هاي در دست اجراي اين شركت توجه كنيد:
- يكي از شركت‏هاي زيرمجموعه بلك واتر كه دفتر مركزي آن در باربادوس است، در صدد استخدام نيروهاي مورد نياز خود از سراسر دنياست. به علاوه، آنان در حال ايجاد يك گروه پاسدار صلح فرامليتي نيز مي‏باشند تا در مناطق ناآرام دنيا به انجام مأموريت بپردازد.
- استخدام مأموران بازنشسته سازمان سيا نيز در دستور كار مديران بلك واتر قرار دارد. آنان با اين كار قصد دارند كه خدماتي مشابه فعاليت‏هاي سازمان سيا را در يك بازار آزاد به دولت‏هاي ديگر و يا ابرشركت‏هاي تجاري ارائه دهند.
- آنان با ساخت تفنگ انفرادي "گريزلي" كه ادعا مي‏شود همه كاره‏ترين اسلحه دنيا مي‏باشد، به يك موفقيت تجاري خيره‏كننده اميد بسته‏اند. چرا كه گفته مي‏شود، با انجام تغييراتي در اين تفنگ، امكان استفاده قانوني از آن در همه بزرگراه‏هاي ايالات متحده فراهم خواهد شد.
- بخش هوايي بلك واتر هم اينك 40 فروند هواپيما دارد. در اين ناوگان هوايي، از هواپيماهاي توربوتراپ با قابليت فرود بر روي زمين‏هاي معمولي نيز استفاده مي‏شود. آنان با انعقاد يك قرارداد با شركت هواپيماسازي "توكانو"ي برزيل، قصد دارند كه تعدادي از هواپيماهاي شبه‏نظامي "سوپر توكانو" را كه هم اينك براي آموزش خلبانان جنگي در سراسر دنيا مورد استفاده قرار مي‏گيرد، جهت انجام عمليات‏هاي مقابله با شورشيان به كار گيرند.
- به دنبال انجام آزمون‏هاي مربوط به هواپيماهاي فاقد سرنشين "پولار 400" شركت بلك واتر، گفته مي‏شود كه آنان پس از انعقاد قرارداد با وزارت امنيت داخلي ايالات متحده، مسئوليت كنترل مرز آمريكا و مكزيك را برعهده خواهند گرفت.
در اين ميان، انجام شكنجه‏هاي شرم‏آور كاركنان بلك‏واتر عليه متهمان دستگير شده، به ويژه فرو كردن طولاني سر آنان در زير آب كه با اعتراضات فراواني نيز روبه‏رو گرديده، همچنان با موضع‏گيري جانبدارانه از سوي مديران اين شركت امنيتي روبه‏رو مي‏شود. گويي آنان ميان آنچه را كه قادر به انجام آن هستند و فعاليت‏هايي كه مجاز به دست زدن به آن نيستند، هيچ تمايزي قايل نيستند. در دوره حكومت بوش، اين شركت‏هاي خصوصي از چنان آزادي عملي برخوردار گرديده‏اند كه از نظر افكار عمومي، آنان حتي از فروش كيك كليسا نيز فروگذار نمي‏نمايند. به طور خلاصه اينكه، بلك واتر با تمام توان به سوي جلو پيش مي‏رود. دولت ما، هم اينك به راديكال‏ترين خصوصي‏سازي تاريخ ايالات متحده دست زده است و شركت‏هايي نظير بلك واتر، بيش از پيش براي شعله‏ور كردن آتش جنگ‏هايي جديد، آماده مي‏شوند. بدين ترتيب، تا زماني كه اين سيستم از بين نرود، تغيير نام و لوگوي بلك واتر، تنها بهانه‏اي براي نقش‏آفريني بيشتر در عرصه‏هاي ملي و بين‏المللي خواهد بود، حقيقتي كه مديران اين ابرشركت خصوصي نيز به خوبي آن را درك كرده‏اند.
منبع: ماهنامه سياحت غرب




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.