آیا عرق موجب ایجاد آکنه می‌شود؟

بسیاری از افرادی که تمرینات شدید ورزشی انجام می‌دهند اغلب این سئوال برایشان پیش می‌آید که آیا آکنه یا جوش پوستی می‌تواند در اثر تعریق بوجود آید.
يکشنبه، 10 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا عرق موجب ایجاد آکنه می‌شود؟
یکی از بزرگترین مصیبت‌های دوران بلوغ، آکنه است. پوست لطیف و صاف کودک گونه‌ی شما جای خود را به آکنه‌ی زشت و دردناک می‌دهد. این مرحله‌ا‌ی اجتناب ناپذیر از رشد بوده که بایستی تا زمانی که به انتها می‌رسد، دوام آورد. آکنه بر اثر تنها یک عامل ایجاد نمی‌شود. عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند این جوش‌های زشت را روی پوست فرد ایجاد کنند. تولید بیش از حد چربی پوست، عفونت باکتریایی، هورمون، وجود سم در خون، بسته شدن منافذ پوست و غیره چند عامل متداول ایجاد کننده‌ی آکنه می‌باشند. اما افرادی زیادی هستند که معتقدند آکنه همچنین می‌تواند در اثر عرق بوجود آید. اگر شما یکی از منتقدانی هستید که مطمئن نیستید که آکنه ممکن است در اثر عرق بوجود آید، این مقاله کمک کرده شک و تردید شما نسبت به این موضوع یعنی تأثیر عرق بر ایجاد جوش برطرف شود.
 

آیا تعریق برای پوست خوب است؟

بدن انسان دارای دو نوع غده عرق می‌باشد. یکی از آنها غدد اکرین (eccrine) بوده که در سراسر بدن یافت شده و به تنظیم درجه حرارت بدن کمک می‌کنند. از آنجا که تعریق توسط هیپوتالاموس در مغز کنترل می‌شود، هرگونه افزایش در درجه حرارت مرکزی، موجب می‌شود غدد اکرین عرق تولید کنند. نوع دیگر غدد عرق، غدد آپوکرین (apocrine) را شامل می‌شود. این غدد تنها در زیر بغل و ناحیه ناف وجود دارند. این غدد تنها زمانی عمل می‌کنند که تحریک شده و یا تحت استرس و فشار قرار گیرند. در این صورت عرق چگونه برای پوست مفید می‌باشد؟ خوب بایستی گفت که عرق حاوی آب، کلرید سدیم و تا اندازه‌ای پتاسیم است. اما زمانی که عرق می‌کنید منافذ پوست خود را باز می‌نمایید. این امر به شما کمک کرده عرق کنید. هنگامی که عرق می‌کنید، آب به همراه خود، مواد سمی و کثیفی‌ها را به منافذ پوست شما می‌آورد. در نتیجه تا اندازه‌ای انسداد منافذ پوست را باز کرده و پوست را سم زدایی می‌نماید. اما بایستی متوجه شده باشید که در برخی موارد عرق وضعیت‌هایی مانند جوش و حتی اگزما را تشدید می‌سازد. اجازه دهید بیابیم که آیا عرق در واقع دوست بوده و یا دشمنی در لباس مبدل می‌باشد.
 

آیا عرق می‌تواند موجب ایجاد آکنه گردد؟

بسیاری از افرادی که ورزش می‌کنند ویا تحت فعالیت بدنی قرار دارند، عرق زیادی می‌کنند. به خصوص پس از آنکه در زیر آفتاب داغ در یک روز خشک و غبار آلود پا به بیرون گذارند. یک عرق خوب قطعاً به باز شدن منافذ پوست شما و دفع کثیفی‌ها از پوست کمک می‌کند. اما، تعریق بیش از حد ممکن است اوضاع را بدتر سازد. هنگامی که شخصی عرق می‌کند، این عرق بایستی بلافاصله از پوست پاک شود. در غیر این صورت ممکن است موجب مسدود شدن منافذ از پیش باز شده گردد. دوست دارید بدانید چگونه؟ اجازه دهید توضیح دهم.

هنگامی که شما عرق می‌کنید، پوست‌تان مرطوب می‌شود. این پوست مرطوب، گرد و خاک و کثافات را به خود جذب کرده و شروع به چسبیدن به منافذ پوست می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، منافذ شروع به گرفتگی کرده و چربی ترشح شده توسط پوست موجب چسبیده شدن این کثافات به منافذ شما می‌گردد. به محض آنکه از بین رفته و خشک شد، تمام گرد و غبار و کثیفی‌ها و همچنین باکتری‌ها را روی سطح پوست شما باقی می‌گذارد. چنانچه صورت خود را با آب و صابون نشویید، این منافذ به صورت بسته باقی می‌مانند. و در نهایت، روز بعد خواهید دید که آکنه به شما سلام می‌کند.

بسیاری از اوقات، افراد آکنه مکانیکا (acne mechanica) می‌شوند. که نوعی آکنه بوده که به دلیل مالش پوست در اثر لباس و یا تجهیزات ورزشی بوجود می‌آید. این بدان معناست که سایش مداوم به دلیل وجود کمربند، بند، الیاف مصنوعی و یا کلاه و پدهای شانه با پوست همراه با عرق می‌توانند به آکنه مکانیکا منجر شوند. پوست قادر به نفس کشیدن در زیر لباس مصنوعی یا مواد سایشی در برابر آن نیست. این افراد شروع به عرق کرده و حرارت مضاعف، فشار و سایش موجب آسیب پذیر شدن آنها در برابر آکنه می‌گردد. این نوع آکنه می‌تواند در هر سن و هر زمانی ایجاد شود. این نوع جوش ممکن است نه تنها در صورت ظاهر شود، بلکه در شانه‌ها، پشت، دور کمر، پاها، زیر بغل و یا در ناحیه کشاله ران نیز بوجود آید.

 عرق منجر به بوجود آمدن آکنه می‌گردد به این دلیل که به گرد و غبار و کثیفی‌ها اجازه داده به پوست شما بچسبند. اما عرق همچنین تا حد کمی به پاکسازی پوست کمک می‌کند. بنابراین ضرورت دارد که میان عرق خوب و تعریق بیش از حد تعادل ایجاد نمایید. اگر شما از آندسته از افرادی هستید که زیاد عرق می‌کنید، حتماً صورت خود را تمیز کرده و یا به طور مرتب حمام کنید. افرادی که در معرض جوش مکانیکا قرار دارند، مانند موسیقی دان‌ها، ورزشکاران و غیره بایستی حتماً لباسهای گشاد و یا با پارچه‌ی کتان به تن کنند. کمربند، تسمه و کلاه را برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید. می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کرده و از شر جوش‌هایی که ممکن است بزنید، خلاص شوید. رعایت کمی بهداشت، این اطمینان را به شما می‌دهد که عرق شما منجر به ایجاد آکنه و جوش نخواهد شد.
 

علت جوش حاصل از عرق

1.دستگاه بدنسازی
دستگاه های بدنسازی موجود در باشگاه عمومی هستند، شما با استفاده از دستگاه ها، و بعد لمس کردن پوست خودتون با دست آلوده، باکتری را انتقال می دهید.
 
2.تشک های ورزشی
استفاده از تشک های ورزشی برای انجام حرکات ورزشی (مثل یوگا و ...) موجب انتقال باکتری ها می شوند. 
 
3.حوله آلوده
عموما استفاده از حوله آلوده یا کثیف برای پاک کردن عرق باعث ایجاد جوش های چرکین می شود.
 
4.استفاده از لوازم آرایشی
عرق کردن و داشتن آرایش باعث می شود که آلودگی به منافذ پوستتان نفوذ کرده و آنها را مسدود کند. همچنین مالیده شدن موها به پوست یا استفاده از محصولات مو نیز باعث ایجاد جوش می شود.
 
5.ورزش کردن
عرق ناشی از ورزش زمان طولانی روی صورت شما می ماند، با اینکه عرق به طور طبیعی دارای خاصیت آنتی باکتریال است، اما با مخلوز شدن آن با باکتری ها، آن ها به داخل منافذ پوستی می روند. عموما مصرف انرژی و ورزش، باعث گرم شدن، قرمزی و یا خارش بیش از اندازه بدن شود که تمام اینها عاملی برای کهیر و یا جوش می باشند.
 
6.لباس نامناسب
استفاده از لباس تنگ یا لباس های چسب که موجب اذیت شدن پوستتان یا ایجاد اصطکاک می شود
 

پیشگری از جوش حاصل از عرق

1. شستن صورت قبل از ورزش
قطعاً فقط عرق‌کردن نیست که باعث جوش‌زدنِ صورت بعد از ورزش خواهد شد. عرق با چه چیزی در تماس است؛ اگر عرق با باکتری‌ها و آلودگی‌های صورت تماس داشته باشد، بدون شک جوش خواهید زد. به‌خاطر همین بهتر است پوستتان قبل از شروعِ تمرین، کاملاً تمیز باشد و هرگونه باکتری موجود روی صورتتان را کاملاً پاک کرده باشید. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه موقع ورزش، آرایش روی صورتتان نباشد؛ البته استفاده از مرطوب‌کننده یا کرم ضدآفتاب بدون عطر، بدون پارابن و بدون چربی نیز پیشنهاد بدی نیست؛ ولی بهتر است که کاملاً صورتتان تمیز باشد.
 
2.شستن صورت بعد از ورزش
بهتر است بلافاصله بعد از ورزش، صورتتان را بشویید. اگر حس می‌کنید شستن با آب فایده ندارد، بهتر است از پاک‌کننده‌هایِ حاویِ بنزوئیل پروکساید استفاده کنید تا خیالتان از اینکه دیگر جوش نزنید و کاملاً میکروب‌کشی شده باشید، راحت باشد.
 
3.ضدعفونی وسایل عمومی
بهتر است هر چند وقت یک‌بار با دستمال و مایع ضدعفونی‌کننده، همه وسایل و دستگاه‌های ورزشی را تمیز کنید؛ زیرا باکتری‌ها همیشه در حال رشد هستند و با تماس دست، بلافاصله میکروب‌ها به صورتتان منتقل می‌شود.
 
4.آبرسان و اسپری کردن آن روی بدن
چه قبل از ورزش و چه در حین ورزش و بعد از آن از اسپری آب استفاده کنید، اسپری های آب در برندهای متنوع ( از قبیل ویشی، لاروش پوزای، اون . ...) موجودند و با استفاده متناوب از آنها هم رطوبت پوست حفظ می شود، هم التهابات و قرمزی ناشی از ورزش کم می شود و هم آنتی باکتریال هستند و باکتری های موجود در صورت را از بین می برند!
 
5.حوله تمیز
حتما همراه خود یک حوله کوچک و تمیز داشته باشید و به جای پاک کردن عرق با دست، لباس و ... از آن استفاده کنید. نکته مهم این است که مراقب باشید اگر حوله رو روی دستگاه ها می گذارید، باز هم باکتری ها را دریافت می کند، پس بهتر است تا از یک کیف دستی شخصی یا یک کیسه برای گذاشتن حولتان استفاده کنید.
 
می توانید به جای حوله، یک بسته دستمال مرطوب آنتی باکتریال همراهتان باشید و صورتتان را خشک کنید.
 
و در نهایت حوله را روی صورتتان محکم نمالید چون موجب تحریک پوست می شود.در جای خنک ورزش کنید.
 
6.هوای مطبوع و خنک
به دلیل فعالیت های ورزشی بدن گرم می شود، گرما و رطوبت می تواند موجب استرس پوست، افزایش روغن در سطح پوست و مسدود شدن منافذ شود، برای جلوگیری از این شرایط سعی کنید اگر در باشگاه ورزش می کنید حتما سیستم تهویه و خنک کننده مناسب داشته باشد، اگر در منزل کولر را روشن کنید و اگر در فضای باز ورزش می کنید، زمان خنک و مناسب مانند ابتدای صبح یا غروب را به ورزش کردن اختصاص بدهید.
 
7.اسکراب پوست
اولین کار بعد از ورزش معمولا دوش گرفتن است. اما پاک کردن سر تا پا به طور کامل و دقیق کار زمان بریست. با انجام لایه برداری کامل پوستتان از شر آلودگی‌ها، روغن‌های اضافی و عرق که طی ورزش روی سطح پوست جمع شده‌اند خلاص شوید. اگر شاهد شیوع جوش در سطح پوست بدنتان هستید سعی کنید استفاده از شامپو بدن حاوی ترکیبات ضد جوش مثل سیاسیلیک اسید را امتحان کنید.
 
همچنین برای داشتن پوستی بسیار لطیف، جوان و شاداب شستشوی بدن با هد براش های مخصوص شستشوی بدن که قابل اتصال به فیس براش های کیوت اسکین هستند را امتحان کنید و شستشوی کاملا متفاوت را تجربه کنید.
 
این براش ها نرمی بی نظیر به همراه می‌آورند، خصوصا در نواحی شانه ها، زانوها و سایر نواحی خشک و زبر پوستتان شاهد این تغییر خواهید‌بود. براش‌ها به صورت اختصاصی برای انجام ماساژ و لایه‌برداری پوست بدن طراحی شده‌اند. سعی کنید بعد از انجام ورزش برای بهترین نتیجه با آب ولرم دوش بگیرید تا چربی‌های لازم پوستتان از بین نرود.
 
8.تعویض لباس
بعد از ورزش هر چه بیشتر در لباسهای عرقی تان بمانید، احتمال جوش زدن بدنتان را بیشتر می کنید. این اتفاق دو علت زیاد دارد: اول سایش، مالش و اصطکاک بین پوست و لباس های خیس و دومی هم احتمال رشد باکتری و کثیفی در بافت لباس های خیس شما.
 
9.شستن البسه
این اتفاق چندان میوفتد که افراد مت یوگا را بعد از بهره گیری لوله می‌کنند و کناری می گذارند و تا بهره گیری ی بعدی یادشان می‌رود که آن را تمیز کنند. یا حوله ی خیس را درون ساک پرت می‌کنند و آن را فراموش میکنند و بار بعد از همان حوله بهره گیری میکنند. محیط های مرطوب احتمال رشد باکتریها را به شدت افزایش میدهند و شما این باکتریها را به پوستتان منتقل میکنید.
 
هر زمان که ورزش می‌کنید، چند دقیقه برای تمیز کردن مت خود وقت صرف کنید. حوله ها و لباسهای خیس و عرقی را بلافاصله در سبد لباسهای کثیف بیندازید یا چند تا از آنها داشته باشید و هر روز از یک حوله و لباس تمیز بهره گیری کنید.
 

سخن آخر

پوست انسان لطیف و حساس هست. برای جلوگیری از جوش، لک و یا چروک شدن آن بسیار باید مواظب بود. زیرا زیبایی پوست یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه گردد. جوش های مرتبط با باشگاه و ورزش در بسیاری افراد دیدن می‌شوند. عرق کردن همراه با باقی مانده های محصولات مراقبت از مو به اضافه ی برخورد با وسایل ورزشی باشگاه هر یک نقشی ایفا میکنند. 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.