فواید و زیان‌های غیر مشهور ارتباط الکترونیکی

ارتباط الکترونیکی شکلی از ارتباط است که برای انتقال داده، تصاویر و سیگنال‌ها و غیره از طریق سیم، انرژی الکترو مغناطیسی، رادیو و سیستم‌های فوتو الکترونیکی و یا فوتو نوری به کار می‌رود. محبوبیت سریع ارتباط الکترونیکی،
شنبه، 8 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فواید و زیان‌های غیر مشهور ارتباط الکترونیکی
  فواید و زیان‌های غیر مشهور ارتباط الکترونیکی

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

ارتباط الکترونیکی شکلی از ارتباط است که برای انتقال داده، تصاویر و سیگنال‌ها و غیره از طریق سیم، انرژی الکترو مغناطیسی، رادیو و سیستم‌های فوتو الکترونیکی و یا فوتو نوری به کار می‌رود. محبوبیت سریع ارتباط الکترونیکی، تواضع دقت و درستی، آسانی بی‌همتای مصرف و راحتی آن است. اما جنبه‌ی معکوس این سناریو نیز وجود دارد چون جنبه‌های منفی نیز وجود دارد که در شهرت آن سهم دارند.
این کار برای اولین بار به طور موفق بر روی آرپانت در سال 1974 توسط ریموند ساموئل تاملینسون انجام شد. ارتباط الکترونیکی نه تنها یک ابزار نو و بدیع است بلکه به عنوان روش جالب ارتباطی نیز عمل می‌کند. با این که ارتباط الکترونیکی یک شکل ترد از انتقال و رساندن پیام است، اما جنبه‌ای نیز دارد که به سمت منفی‌ها متمایل است. ما به عنوان افراد، در ردیابی رکوردهای دنیا بسیار درگیر شده‌ایم به طوری که علاقه به حفظ روابط فوری را که به هیچ وضعیت مشخصی نمی‌رسند، حفظ کرده‌ایم. گفتگوی دو به دوی اینترنتی، یک شکاف بین الزامات شخصی ایجاد کرده است به طوری که شوخی عجیب اقشار مردم شده است. در نتیجه ارتباط الکترونیکی دارای دو جنبه‌ی اوج لذت و عواقب ذلت بار است.

مزایای ارتباط الکترونیکی :

ارتباط الکترونیکی، افراد کل دنیا را با دادن امتیاز به آنها برای به اشتراک گذاشتن تصاویر تلویزیونی، صحبت‌ها، گرافیک‌ها، کنفرانس‌ها و نرم افزارهای تأثیر گذار بر یک دیگر، بهره‌‌مند ساخته است. تعامل بین افراد، طرز برخورد و رفتار سنگین را دیگر با لحن خاصی بیان نمی‌کند. اگر شما با کسانی که در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف ساکن هستند آشنایی داشته باشید، ارتباط آزار دهنده نمی‌شود. فرصت‌های تکنولوژیکی به ما کمک کرده‌اند تا به آسانی با یک دیگر ارتباط برقرار بکنیم و فرآیند را به فعالیت لذت بخش تبدیل کنیم.
ارتباط بصری و متنی نیز . . .
صحبت‌های شما می‌توانند بصری و متنی نیز باشند. کار شریفی که از طریق ارتباط الکترونیکی انجام می‌شود، یاری کردن افراد با نقص شنوایی در رساندن پیام‌هایشان است. با این نوع ارتباط، گیرنده، پیام را در عرض چند ثانیه که از طرف فرستنده ارسال می‌شود، دریافت می‌کند. گیرنده می‌تواند پیام را هر زمان و هر کجا، با توجه به راحتی خود، بخواند.

ارتباط سریع‌تر :

ارتباط به عنوان یک فرآیند، عمل خود را نیز دریافت کرده است و منجر به تسریع یافتن و شتاب گرفتن پردازش مطالب مهم و مرتبط با تجارت، اقتصاد، بازرگانی و داد و ستد و غیره شده است. برای مثال عمل کسب اطلاعات در مورد موضوع گفته شده، به روندهای خسته کننده‌ی جمع آوری مدارک و اسناد، وابسته نیست چون ارتباط به نخ‌های پیش بند، گره زده نشده است.

کار از خانه :

چون هیچ دیکته‌ای در مورد کاربرد زمانی و مکانی وجود ندارد، برخی افراد ترجیح می‌دهند مشاغلی را انتخاب کنند که می‌توانند از راحتی خانه‌ی خود انجام دهند. به دست آوردن شغلی که اقدامات و روندهای اداری را قانونی می‌کند تا از خانه فرستاده شوند، یک عامل ثابت شده در تولید فرصت‌های شغلی است. این شکل از قرار کاری، عموماً دورکاری عنوان می‌شود. فردی که مشکلات سلامتی دارد ممکن است ترجیح دهد که از خانه کار کند به جای این که مطابق ساعت‌های اداری و سیاست‌های کاری باشد.

ذخیره‌ی طولانی مدت و دسترسی آسان :

پیام‌های ارتباطی می‌توانند به طور دائمی و یا موقت بر روی دیسک‌ها و یا نوارها برای سالها ذخیره شوند و یا حتی می‌توانند چاپ شوند و در فایل‌هایی ذخیره شوند. حالا فرآیند یادگیری، ابتدایی و موثر در نظر گرفته می‌شود چون اطلاعات می‌توانند طبق نیاز به دست آیند و یا بازیابی شوند.

پس انداز پول :

چون ارتباط از طریق نسخه‌های چاپی انجام نمی‌شود پس پول صرف شده برای کاغذ خرید و هزینه وارد آمده برای چاپ و مرسولات پستی تنظیم می‌شود. بعد از این که ایمیل به گیرنده ارسال می‌‌شود به طور ایمن در هارد دیسک کامپیوتر گیرنده قرار می‌گیرد.

معایب ارتباط الکترونیکی :

معضل اصلی ارتباط الکترونیکی، امنیت است. کامپیوتر شما می‌تواند هک شود و یا به ویروس کامپیوتری آلوده شود. این موضوع می‌تواند اثر مخربی بر روی سیستم کامپیوتر و شبکه داشته باشد. حجم داده‌ی منتقل شده با سریع شدن انتقال، بزرگ می‌شود. در نتیجه جذب، پردازش و درک آن، برای کار فرمایان و مدیران دشوار می‌شود و بازخورد مناسبی برای کارمندان خود فراهم نمی‌کنند.

نگرانی‌های امنیتی :

سرعتی که با آن پیام‌ها منتقل می‌شوند اغلب ساختار پیام را تغییر می‌دهند و بارها پیام‌ها می‌توانند اشتباه تعبیر شوند. داده‌ها‌ی الکترونیکی می‌توانند بارها و بارها بدون هیچ گونه سند تکثیر، تکرار و تکثیر شوند. هم چنین این پیام‌ها می‌توانند اصلاح شوند. مردم می‌توانند بارها به طور عمدی برنامه‌های بدخواهانه مثل ویروس، کرم و تروجان را از طریق ایمیل بفرستند که تشخیص آنها دشوار می‌شود.

فقدان حریم شخصی :

عیب دیگر ارتباط الکترونیکی، مسئله‌ی مربوط به حریم شخصی ایمیل است. ایمیل به شکل بسته‌ی داده از طریق شبکه‌ی کامپیوتری ارسال می‌شود. این بسته‌های داده قبل از این که به مقصد خود برسند از تعدادی از روترها (کامپیوتری که برای فرستادن بسته در شبکه‌ی کامپیوتری استفاده می‌شود) و کامپیوترها عبور می‌کنند. در نتیجه احتمال مداخله‌ی فرد در ایمیل قبل از رسیدن به گیرنده‌ی آن وجود دارد.

اعتبار مشکوک :

وقتی بسته‌های داده از یک سیستم کامپیوتری به سیستم دیگر منتقل می‌شوند می‌توانند هنگامی که یک روتر آن را به دیگری می‌فرستد، گم شوند و یا از بین بروند. اگر یک روتر با تعداد زیادی از بسته‌های داده که بیشتر از ظرفیت حمل خود است، بمباران شود، گیرنده می‌تواند تأخیری در دریافت آن تجربه کند. هدر یا سر ساز "پیام از" می‌تواند اصلاح شود در نتیجه به اعتبار آن ضربه می‌زند.

اعتیاد سایبری :

تکنولوژی اختراع شد و به طور موفقیت آمیز کشف شد تا قابلیت مصرف را ناز پرورده کند. اما وقتی قابلیت مصرف به طور غریزی همیشگی شد، مشکلات بروز کردند. تکنولوژی، روش کار اقشار مردم شده و منجر به اعتیاد سایبری شده است. وقتی باعث شوید حضورتان نسبت به نت بسیار زننده شود، ممکن است علایمی از انزوای اجتماعی را فرا بخوانید. برخی افراد در مورد کنترل کردن مداوم متن نوشتاری خود و یا جعبه‌ی پیام ایمیل خود بسیار هیجان زده می‌شوند. تنها یک ناظر درک خواهد کرد که او چقدر احساس پوست کندگی می‌کند وقتی که شاهد چنین رفتاری است.

مهمان ناخوانده‌ی زمان خصوصی :

مداخلات تکنولوژیکی که به طور تصادفی توسط افراد ایجاد شدند، کار عجیب و غریب مهمان ناخواندگی برای زمان خصوصی را انجام دادند و به طور غیر عمدی منجر به روابط گسسته و به طور غیر حیرت آور، طلاق شدند. برخی افراد به هنگام کنترل مداوم متن نوشتاری خود و یا جعبه‌ی پیام ایمیل خود، هیجان زده می‌شوند و تنها یک تماشاگر خواهد دانست که او چقدر احساس پوست کندگی می‌کند وقتی که شاهد چنین رفتاری است.
اکثریت کارهای تکنولوژیکی در دنیا مزایا و معایب خود را دارند. با وجود معایب ارتباط تکنولوژیکی، بیشتر ما برای کارهای خود به آن وابسته هستیم چون آن بخش الزامی از زندگانی ما شده است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.