کروموزوم‏ها: توابعی از حاملان اطلاعات ژنتیکی

کروموزوم های حامل ژن ها: آن‏ها مسئول ساخت اندام‏هایی هستند که به رشد، گسترش و تولید مثل یک سلول کمک می‏کنند. این عملکرد و عملکردهای دیگر کروموزوم ها در زیر به صورت روشن بیان شده است.
شنبه، 8 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کروموزوم‏ها: توابعی از حاملان اطلاعات ژنتیکی
 کروموزوم‏ها: توابعی از حاملان اطلاعات ژنتیکی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

کروموزوم های حامل ژن ها: آن‏ها مسئول ساخت اندام‏هایی هستند که به رشد، گسترش و تولید مثل یک سلول کمک می‏کنند. این عملکرد و عملکردهای دیگر کروموزوم ها در زیر به صورت روشن بیان شده است.
کروموزوم‏ها ساختارهایی رشته مانند و نظام مند بوده که از ترکیبی از DNA و پروتئین ساخته شده و در هسته‏ی سلول‏ها یافت می‏شوند.کروموزوم‏ها دارای تنوع وسیع بوده و در میان موجودات مختلف متنوع می‏باشند. در انسان‏ها، هر سلول حاوی 23 جفت کروموزوم بوده که یکی از هر جفت کروموزوم‏ها از هر والد گرفته شده است. از این 23 جفت کروموزوم، 22 جفت، یا 44 کروموزوم غیر جنسی هستند که به عنوان اتوزوم شناخته می‏شوند و یک جفت از کروموزوم‏ها از یک کروموزوم جنسی ساخته شده‏اند.
در زنان، کروموزوم جنسی از توالی X مضاعف ساخته شده‏اند، در حالی که در مردان کروموزوم‏های جنسی از یک توالی XY ایجاد شده‏اند. این اساسی‏ترین تفاوت بین زنان و مردان در سطح سلولی را تشکیل می‏دهد. DNA موجود در کروموزوم حاوی اکثر اطلاعات ژنتیکی بوده و انتقال وراثت را نیز کنترل می‏کند.

ساختار کروموزوم

در پروکاریوت‏ها، یا سلول هایی که دارای هسته نمی‏باشند مانند باکتری‏ها، کروموزوم معمولا ساختار حلقوی دارد. در محل هسته، پروکاریوت‏ها حاوی چیزی است که نوکلئوتید نام دارد و حاوی DNA می‏باشد. در یوکاریوت‏ها، یا سلول‏هایی که حاوی هسته هستند، کروموزوم ساختار خطی دارد. هنگامی که غیر مضاعف هستند، به عنوان رشته‏ی منفرد ظاهر می‏شود، در حالی که کروموزوم‏های مضاعف شامل دو رشته می‏باشند که توسط سانترومر با هم ارتباط دارند. هر یک از دو رشته از کروماتیدهای خواهری ساخته شده‏اند. کروموزوم‏های مضاعف دارای ساختار معمولی بوده که به یک نسخه‏ی نامتقارن از کلمه‏ی X با دو کروماتید متقاطع در سانترومر شبیه می‏باشد. به طور معمول، یک بازو طویل‏تر از بازوی دیگر است.

عملکرد

در وسیع‏ترین مفهوم، عملکرد کروموزوم به کنترل تمام فعالیت‏های یک موجود زنده اشاره دارد. این عملکردها می‏تواند صورت زیر شرح داده شود:

فرایند تقسیم سلولی

کروموزوم‏ها برای فرایند تقسیم سلولی ضروری بوده و مسئول تکثیر، تقسیم و ایجاد سلول‏های دختری که حاوی توالی صحیحی از DNA و پروتئین هستند، می‏باشد. پروتئین‏ها یکی از مهم‏ترین اجزاء بدن را تشکیل می‏دهند. آن‏ها مسئول ساخت ماهیچه‏ها و بافت‏ها، رشد و ترمیم و همچنین سنتز هزاران آنزیم مانند آنزیم‏های تکثیر DNA تولید شده توسط بدن می‏باشند. مراحل سنتز پروتئین و انجام موفقیت آمیز آن به عهده‏ی ژن‏هایی بوده که در کروموزوم‏ها وجود دارند. عملکرد کروموزوم شامل نگه‏داری از ژن‏ها – واحدهای وراثت می‏باشد.

بسته بندی ژن

ژن‏ها در نقاط خاصی بر روی کروموزوم قرار دارند که به عنوان جایگاه آن‏ها شناخته می‏شود. هر کروموزم حاوی DNA در ساختار مارپیچ مضاعف بوده که هزاران ژن در امتداد رشته هر کدام در جایگاه خودشان وجود دارد. ژن‏ها واحدهایی هستند که دارای کدهایی بوده که ساخت و نگهداری از سلول‏ها را کنترل می‏کند. آن‏ها صفات مشخصه‏ی انتقال ژن از والدین به فرزندان را نیز کنترل می‏کنند.

بسته بندی عناصر تنظیمی

DNA در ژن‏های کروموزوم، عناصر تنظیمی و دیگر توالی‏های نوکلئوتید وجود دارند. توالی تنظیمی موجود در مولکول نوکلئوتید اسید، تشدید و انحطاط ژن‏های خاصی که ایجاد کننده‏ی تنوع در صفات ژنتیکی والدین – دختری هستند را تحت تاثیر قرار می‏دهد. این توالی تنظیمی برای بیان ژن موجود در کروموزوم ضروری می‏باشد.

بسته بندی DNA

کروموزوم‏ها اغلب به عنوان "بسته بندی مواد" که DNA و پروتئین‏ها را همراه با هم در سلول‏های یوکاریوت (سلول‏هایی که دارای هسته هستند) نگه می‏دارد، نامیده می‏شود. تقسیم سلولی یک فرایند مداوم بوده که باید برای عملکرد یک موجود، خواه برای رشد، ترمیم یا تکثیر آن انجام شود. در طول مراحل تقسیم سلولی، این کروموزوم‏ها مسئول تکثیر و توزیع DNA در میان سلول‏ها می‏باشند. عملکرد کروموزوم‏ها در سلول‏های گیاهی به اندازه‏ی عملکرد آن‏ها در سلول‏های حیوانی عجیب می‏باشد. در واقع، کروموزوم‏ها از نظر ساختاری بین یوکاریوت‏ها و پروکاریوت‏ها در گونه‏های مختلف، متفاوت می‏باشند.

ناهنجاری‏های کروموزومی و جهش ژن

اگرچه تکثیر DNA عمدتا دقیق می‏باشد، اما گاهی مواقع با وجود تغییرات در توالی ژن پایه، اشتباهاتی در این تکثیر اتفاق می‏افتد. این اشتباهات به عنوان جهش شناخته می‏شوند. تغییرات در محتوای کروموزومی یک سلول شامل خطا در تکثیر، DNA و جهش‏های ژنی می‏تواند تعدادی از بیماری‏ها مانند سندروم داون را افزایش دهد. با این حال، یک والد با ناهنجاری‏های کروموزومی احتمال بالاتری دارد که یک کودک با اختلالات ژنتیکی را به دنیا آورد. هر چند با پیشرفت‏های ایجاد شده در زمینه‏ی مهندسی ژنتیک، امیدهایی برای افراد با چنین شرایطی وجود دارد.
عملکردهای انجام شده توسط کروموزوم‏ها اساس زندگی و تداوم آن را تشکیل می‏دهد. کروموزوم‏ها و ژن‏ها موضوعات شگفت انگیزی در زمینه‏ی ژنتیک می‏باشند. آن‏ها برای چندین دهه است که درک آرایش ساختار بدن انسان، حیوان و گیاه را مورد مطالعه قرار می‏دهد. ژنتیک علل بیماری‏ها و اختلالات را نشان داده و راه حل این اختلالات و بیماری‏ها را نیز ارائه می‏دهد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.