بررسی اجمالی مرغ ارگانیک

مرغ ارگانیک چه مرغی است؟ چگونه پرورش داده می‌شود؟ آیا مواد مغذی آن برتر از مرغ پرورشی به روش معمول و مرسول است؟ پاسخ تمام این سئوالات را در این مقاله بیابید. نگاهی به آن بیاندازید...
چهارشنبه، 19 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بررسی اجمالی مرغ ارگانیک
  بررسی اجمالی مرغ ارگانیک

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

مرغ ارگانیک چه مرغی است؟ چگونه پرورش داده می‌شود؟ آیا مواد مغذی آن برتر از مرغ پرورشی به روش معمول و مرسول است؟ پاسخ تمام این سئوالات را در این مقاله بیابید. نگاهی به آن بیاندازید...
هنگامی که از غذا خوردن سالم صحبت می‌کنیم، به نظر می‌رسد که این کار بدون گنجاندن مواد غذایی ارگانیک تکمیل نخواهد شد. هنگامی که به سوپرمارکت محله‌ی خود می‌روید، محصولات غذایی زیادی را خواهید دید که برچسب «ارگانیک» بر روی آنها زده شده است. این مواد غذایی گران‌تر از نمونه‌های معمول می‌باشند. نمونه‌ای از مرغ ارگانیک را برداشته و قیمت روی آن را با مرغ معمولی مقایسه کنید. اما آیا صرف مبلغ بیشتری پول جهت انتخاب یک رژیم غذایی ارگانیک ارزش دارد؟
احتمالاً با کشاورزی ارگانیک یا طبیعی آشنایی دارید که در آن میوه و سبزیجات بدون استفاده از کودهای شیمیایی، تنظیم کننده‌های رشد گیاهی و آفت کش‌ها پرورش داده می‌شوند. در عوض، به منظور پرورش این میوه و سبزیجات از روش‌های سازگار با محیط زیست جهت بالا بردن میزان رشد (با افزودن کمپوست (کود آلی)) و رسیدگی به مشکلات گیاه (از طریق کنترل بیولوژیکی آفات) استفاده می‌شود. همین تکنیک‌ها برای پرورش دام و طیور به منظور تولید گوشت ارگانیک بکار برده می‌شود. این روش نه تنها برای سلامت فرد مفید می‌باشد، بلکه آلودگی زیست محیطی را به حداقل رسانده و عملکرد طبیعی اکوسیستم را حفظ می‌نماید.

مرغ ارگانیک چه نوع مرغی است؟

معمولاً، هدف بدست آوردن گوشتی است که از نظر قیمت ارزان‌تر باشد. همانطور که انتظار می‌رود، مرغ‌های دورگه خصوصاً به منظور بدست آوردن گوشت بیشتر پرورش داده می‌شوند. آنها را با غلات فربه ساز مخلوط با هورمون‌های رشد تغذیه کرده تا رشد این طیور را سریعتر ساخته و بتوانند در ظرف یک ماه نیم تا دو ماه ذبح شوند. به مرغ‌های بیمار، به منظور درمان سریع آنتی بیوتیک و داروهای شیمیایی داده می‌شود.
در پرورش طیور به روش ارگانیک شاهد تغییرات بسیاری خصوصاً در شیوه‌ی تغذیه، محل نگهداری و درمان مرغ‌ و جوجه‌های بیمار نسبت به روش‌های پرورش مرسوم و معمولی خواهیم بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان شیوه‌های پرورش مرسوم و ارگانیک داشته باشیم، بایستی بگوییم که روش دوم یعنی ارگانیک بر تغذیه‌ی مرغ بر پایه‌ی ارگانیک یا طبیعی متمرکز است. این طیور نه تنها در محوطه‌هایی بزرگ نگهداری می‌شوند، بلکه به آنها اجازه داده می‌شود به خارج از محوطه‌ی خود بروند. در نتیجه، محیط پرورش این طیور بیشتر شبیه به زیستگاه طبیعی آنها است به جای آنکه در فضاهایی محدود و بسته نگهداری شوند.
در خصوص بیماری‌ها بایستی گفت که میزان وقوع بیماری در آنها نسبتاً کمتر از شیوه‌های پرورش مرسوم می‌باشد. در پرورش مرغ به روش ارگانیک، اقدامات احتیاطی به منظور به حداقل رساندن بروز بیماری انجام می‌شود. به علل ریشه‌ای بیماری طیور مانند جمعیت بالا و یا ازدحام بیش از حد آنها و تغذیه‌ی بد و نامناسب رسیدگی می‌شود. اقداماتی به موقع مانند، فراهم ساختن تسهیلات چرای دوره‌ای (به جای تغذیه‌ی تمام طیور در یک زمان)، دادن رژیم غذایی متعادل، حفظ مناسب بهداشت و تنظیم شرایط صدای محیط اتخاذ می‌شود. در صورتی که به فرض بیماری حادث شد، مرغ‌های بیمار از سایر طیور جدا شده تا از شیوع بیماری جلوگیری کرده و آن را مهار سازند. اما به هیچ وجه به این مرغ‌های بیمار آنتی بیوتیک داده نمی‌شود.

محصولات مرغ ارگانیک

برای آنکه به محصولات برچسب ارگانیک زده شود، کشاورزان و تولید کنندگان بایستی از استانداردهای دولتی وضع شده توسط وزارت کشاورزی تبعیت کنند. بنابراین، از مرغداران انتظار می‌رود که به طیور طبق قوانین استاندارد رسیدگی شود. این طیور را نبایستی در معرض هورمون‌ها، آنتی بیوتیک، آفت کش‌های شیمیایی و هر نوع مواد تشکیل دهنده‌ی مصنوعی قرار داد. همچنین به طور اکید تأکید می‌شود که آنها را با مواد غذایی ارگانیک و طبیعی تغذیه کرده و به آنها اجازه‌ی رفتن به محیط بیرونی داده شود.

مواد مغذی

بنابراین، آیا ارزش غذایی گونه‌های مرغ ارگانیک بیشتر از انواع مرسوم است؟ این یک بحث بی پایان از زمان معرفی مواد غذایی ارگانیک در بازار بوده است. در حالی که حامیان آنها مدعی بوده که بهترین انتخاب مواد غذایی برای اطمینان از سلامت مطلوب می‌باشند، بسیاری دیگر این ادعاها را قبول نداشته و آن را نوعی بازار گرمی جهت بدست آوردن سود بیشتر می‌دانند. طبق گزارشات داده شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، هیچ مدرکی دال بر اثبات بالا بودن مواد مغذی مرغ ارگانیک نسبت به مرغ پرورش داده شده به روش مرسوم وجود ندارد.
می‌توان این گونه نتیجه گرفت که نکات مثبت پرورش دام و طیور به روش ارگانیک، تغذیه‌ی آنها با مواد غذایی طبیعی و استفاده نکردن از هورمون‌ها و مواد شیمیایی است. در بازار می‌توانید، ناگت، سوپ، براث یا عصاره‌ی مرغ و تخم مرغ ارگانیک را تهیه نمایید. پیش از آنکه هریک از این محصولات را وارد سبد خرید خود کنید، ابتدا برچسب وزارت کشاورزی روی آن را بررسی کنید. در غیر این صورت، فایده‌ای ندارد پول اضافی برای هر کالایی بدهید که ادعای ارگانیک بودن می‌کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.