خلاصه‌ای از جنون دیجیتال

جوامع دیجیتال به شدت وابسته به فناوری در معرض افزایش خطر ابتلا به جنون دیجیتال قرار دارند. در این مقاله اطلاعات بیشتری درباره این نوع جنون ارائه خواهد شد. جنون اختلالی قدیمی است که معمولاً مغز را تحت تأثیر قرار
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خلاصه‌ای از جنون دیجیتال
  خلاصه‌ای از جنون دیجیتال

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

جوامع دیجیتال به شدت وابسته به فناوری در معرض افزایش خطر ابتلا به جنون دیجیتال قرار دارند. در این مقاله اطلاعات بیشتری درباره این نوع جنون ارائه خواهد شد. جنون اختلالی قدیمی است که معمولاً مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به زوال حافظه و تمرکز می‌شود. افراد مسن مبتلا به جنون فراموشکار هستند و یادآوری چیزهایی مانند شماره تلفن، اطلاعات مخاطب و اسم افراد برای آن‌ها به شدت مشکل است. ولی، اگر این علائم زوال شناختی در جوانان بیست سی ساله به وجود آیند چه؟ محققان عبارت جدیدی برای این شرایط به نام جنون دیجیتال به وجود آورده‌اند.
جنون دیجیتال که افراد جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد به استفاده بیش از حد از اسمارت فون‌ها نسبت داده می‌شود. افراد جوان و کم سن و سال که زمان زیادی را جلوی رایانه و تلویزیون صرف می‌کنند و بازی‌های دیجیتال زیادی انجام می‌دهند به طور فزاینده‌ای علائم جنون دیجیتال را نشان می‌دهند. استفاده بیش از حد از فناوری دیجیتال به نظر می‌رسد به مغز صدمه می‌زند و منجر به از دست داد موقتی حافظه بین افراد جوان می‌شود. اعتیاد نسل جوان به اسمارت فون‌ها قسمتی از مغز را که حافظه، تمرکز و توجه را تنظیم می‌کند تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.
آیا فناوری دیجیتال به مغز صدمه می‌زند؟
کره جنوبی بعد از اینک شاهد افزایش رشد بی‌سابقه در حوزه فناوری دیجیتال بود، افزایش تعداد موارد جنون دیجیتال را گزارش داده است. تحقیقاتی روی تأثیر استفاده بیش از حد از اسمارت فون‌ها روی نوجوانان و جوانان در کره جنوبی انجام شد. نتایج نشان داد که جمعیت جوان در کره جنوبی به شدت وابسته به دستگاه‌های دیجیتال هستند که منجر به اختلال در کارکرد مغز و بروز علائم زودرس جنون دیجیتال می‌شود. ادعای محققان درست است و تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که 64درصد نوجوانان در کره جنوبی اسمارت فون دارند. این کشور همچنین یکی از بالاترین مقادیر دسترسی به اینترنت با حدود دسترسی 83درصد جمعیت به اینترنت را دارد.
قسمت راست مغز از کارکرد شناختی مانند حافظه، توجه، تفکر، احساسات و ایده‌های پردازشی پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، نیمکره چپ مغز به منطق و استدلال مربوط است. مطابق گفته محققان به خاطر استفاده بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال به سمت چپ نیز فشار زیادی وارد می‌شود درحالیکه به ندرت از سمت راست مغز استفاده می‌شود. این عدم استفاده از نواحی خاص مغز می‌تواند با گذشت زمان باعث مشکلات حافظه شود که منجر به بروز علائم جنون دیجیتال می‌شود. محققان بر این باورند که عادت استفاده مکرر از اسمارت فون‌ها رشد مناسب مغز را مختل می‌کند. با اختراع اسمارت فون‌ها، به حافظه سپردن دیگر ضروری نیست چون، اطلاعات را می‌توان به آسانی در دستگاه‌ها ذخیره کرد و سپس تنها با یک کلیک ساده به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این سوء استفاده از فناوری به نظر می‌رسد رشد مغز را مختل می‌کند و منجر به افزایش فراموشی در افراد جوان می‌شود. این توانایی یادآوری اطلاعات احتمالاً به خاطر استفاده بیش از حد از دستگا‌های دیجیتال کاهش پیدا کرده است. تحقیقات دیگر انجام شده نیز نشان می‌دهند که استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال عامل مسئول تضعیف حافظه و اختلال در تمرکز است.
با افزایش هر چه بیشتر استفاده از فناوری دیجیتال در زندگی ما و اهمیت دادن بیش از حد به آن، تعداد موارد کارکرد شناختی ضعیف در نوجوانان در حال افزایش است. علائم زوال شناختی معمولاً در افراد مسن یا افرادی که دچار صدمه مغزی شده‌اند مشاهده می‌شود ولی، این روز‌ها نوجوانان نیز این علائم را از خود نشان می‌دهند که جای نگرانی است. وابستگی به وسایل دیجیتال مسئله‌ دیگری است که باید به آن توجه شود. استفاده سنگین از تلفن همراه و لپ تاپ می‌تواند تأثیر منفی در رشد و نمو مغز کودک داشته باشد و این اجازه را به مسئولین می‌دهد تا استفاده از این وسایل را در کلاس‌های درس ممنوع کنند.
به طور کلی، یافته‌های اولیه ارتباط ممکن بین استفاده بیش از حد از فناوری دیجیتال و زوال شناختی را نشان می‌دهند. در زمان امروز، دستگا‌های دیجیتال تبدیل به یک ضرورت شده‌اند ولی، زمان آن رسیده است که استفاده از آن‌ها را محدود کنیم و به سبک زندگی سالم‌تر روی بیاوریم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.