علائم کمبود ویتامین D در زنان

از علائم کمبود ویتامین D در زنان می‌توان به ضعیف شدن استخوان‌ها، خستگی و تاری دید اشاره کرد. آیا می‌دانید ویتامین نور خورشید چیست؟ این ویتامین D است. این نام به ویتامین D داده شده است چون، منبع عمده ویتامین D
دوشنبه، 24 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم کمبود ویتامین D در زنان
  علائم کمبود ویتامین D در زنان

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

از علائم کمبود ویتامین D در زنان می‌توان به ضعیف شدن استخوان‌ها، خستگی و تاری دید اشاره کرد. آیا می‌دانید ویتامین نور خورشید چیست؟ این ویتامین D است. این نام به ویتامین D داده شده است چون، منبع عمده ویتامین D خورشید است. بدن ما هنگام تماس مستقیم با نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید 2-3 بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه نیاز بدن به ویتامین D در طول سال را تأمین می‌کند. ویتامین D از ویتامین‌های مهم برای عملکرد طبیعی بدن به شمار می‌رود. توصیه می‌شود زنان بالغ روزانه حداقل 5 میکروگرم ویتامین D تا سن 50 سالگی دریافت کنند. بعد از 50 سال این مقدار باید حداقل 10 میکروگرم باشد که بعد از 70 سالگی نیز به 15 میکروگرم افزایش خواهد یافت. در این مقاله، به بحث درباره علائم کمبود ویتامین D در زنان خواهیم پرداخت.
علائم کمبود ویتامین D در زنان
ویتامین D به کارکرد‌های مختلف بدن کمک می‌کند.کاهش سطح ویتامین D بدن علل مختلفی دارد. همانطور که گفته شد خورشید منبع اصلی برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن است پس، قرارگیری کم در معرض نور خورشید ممکن است علت اصلی کمبود ویتامین D باشد. ولی، علاوه بر خورشید، بسیاری از محصولات حیوانی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، جگر و غیره نیز غنی از ویتامین D هستند. تأمین مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن برای گیاهخواران ممکن است مشکل باشد. زنانی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، با مشکلات کمبود ویتامین D مواجه می‌شوند چون، ملانین موجود در بدن مانع جذب نور خورشید می‌شود. چاقی نیز منجر به بروز برخی مشکلات می‌شود چون، سلول‌های چربی اضافی موجود در بدن محتویات ویتامین D را جذب ی‌کنند که می‌تواند باعث کاهش سطح ویتامین D در خون شود. این علل کمبود ویتامین D می‌توانند باعث ایجاد برخی مشکلات شوند. در ادامه علائم کمبود ویتامین D که در زنان مشاهده می‌شوند ارائه شده است که نباید نادیده گرفت.
• ویتامین D برای حفظ استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است. در مورد کمبود ویتامین D، زنان ممکن است از شکنندگی استخوان‌ها، درد استخوان و احساس ترک خوردگی در استخوان‌ها رنج ببرند. ضعف عضلانی، خستگی و درد در ناحیه پشت از علائم شایع دیگر کمبود ویتامین D در زنان هستند.
• زنان همچنین ممکن است دچار افسردگی، عدم تمرکز، از دست دادن اشتها و ضعف شوند. این ممکن است همچنین منجر به خواب نامنظم یا مناسب شود.
• علائم کمبود ویتامین D ممکن است به صورت کاهش سطح ایمنی نمایان شوند. ایمنی کاهش پیدا می‌کند که ممکن است منجر به بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات شود.
• کاهش سطح انرژی ممکن است علت بسیار شایع ناشی از ضعف استخوان‌ها باشد. این پدیده در زنان مسن بسیار دیده می‌شود.
• ویتامین D برای زنان باردار بسیار ضروری است و به رشد و نمو مناسب جنین کمک می‌کند. تأثیرات کمبود ویتامین D در زنان باردار ممکن است به صورت نوسانات خلق و خو، رفتار افسردگی و درد شدید در استخوان‌ها ظاهر شود. کمبود ویتامین D رشد جنین را نیز مختل می‌کند.
• کمبود شدید ویتامین D می‌تواند بسیار خطرناک باشد. علائم آن ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلال شناختی، آرتروز، دیابت، فشار خون بال، ام اس و غیره مربوط باشد.
برطرف کردن کمبود ویتامین D پیچیده و مشکل نیست. بهترین راه حل مصرف مکمل‌های ویتامین D است. این مکمل‌ها نیاز بدن به ویتامین D را برطرف می‌کنند و به عملکرد طبیعی آن کمک می‌کنند. همچنین، با گنجاندن مواد غذایی دارای ویتامین D مانند تخم مرغ، ماهی، سبزیجات، قارچ، پنیر و غیره در رژیم غذایی می‌توانید کمبود خفیف ویتامین D را جبران کنید. علاوه بر این‌ها، قرارگیری در معرض نور خورشید یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام داد. قرار گرفتن روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید به تأمین نیاز ویتامین D کمک خواهد کرد. همچنین، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین D خصوصاً اگر باردار هستید با پزشک مشورت کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.