مراحل ساده در مورد نحوه ی ساخت یک مدل سلول گیاهی

مدل سازی یک سلول گیاهی می تواند یک راه سرگرم کننده به منظور درک ساختار و عملکرد اندامک های آن باشد. مقاله ی حاضر یک راه آسان به منظور ساخت مدل سلول گیاهی با استفاده از مواد تزئینی ساده و همچنین رفتارهای
چهارشنبه، 3 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مراحل ساده در مورد نحوه ی ساخت یک مدل سلول گیاهی
مراحل ساده در مورد نحوه ی ساخت یک مدل سلول گیاهی

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

مدل سازی یک سلول گیاهی می تواند یک راه سرگرم کننده به منظور درک ساختار و عملکرد اندامک های آن باشد. مقاله ی حاضر یک راه آسان به منظور ساخت مدل سلول گیاهی با استفاده از مواد تزئینی ساده و همچنین رفتارهای خوراکی مانند ژله و آب نبات ارائه می دهد.
سلول ها به عنوان بلوک های ساختاری در سازمان های ساختاری و عملکردی موجودات زنده به خدمت گرفته می شوند. آن ها واحدهای اساسی زندگی بوده که همراه با هم به منظور انجام وظایف زندگی مطلوب کار می کنند.
بسته به ساختار اساسی سلول، همه ی موجودات زنده به دو بخش گسترده ی یوکاریوت ها و پروکاریوت ها تقسیم می شوند. پیچیدگی ساختاری و عملکردی پروکاریوت ها در مقایسه با یوکاریوت ها به دلیل تفاوت های عمده ی عدم وجود هسته در پروکاریوت ها کمتر می باشد.
گیاهان متعلق به گروه یوکاروت های پرسلولی بوده و آن ها دارای توانایی سنتز قند در حضور نور خورشید هستند. خودخواری یکی از متمایزترین ویژگی های آن ها می باشد. سلول های آن ها شامل اندامک های اضافی خاصی برای فتوسنتز می باشد.
در زیر یک روش ساده به منظور ساخت یک مدل سلول گیاهی از برخی اقلام در دسترس آسان که می تواند به منظور نشان دادن اندامک های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، ارائه شده است.

مدل سلول گیاهی

مرحله ی اول

در یک سینی مربوط به پخت و پز 12 × 12 اینچی، مقداری مخلوط ژله ای لیموی خالص (یا هر نوع مخلوط ژله ای سبز رنگ دیگر) به منظور نشان دادن سیتوپلاسم قرار دهید. سینی به عنوان ساختار حمایتی برای مدل شما عمل می کند. مقداری خاک رس قهوه ای را به درون یک لوله ریخته و آن را بر روی لبه های سینی به منظور نشان دادن دیواره ی سلولی قرار دهید. این مخلوط را تا زمان ژله ای شدن در یخچال نگه داشته اما باید به اندازه ی کافی سفت بوده، به طوری که شکسته یا قطعه قطعه نشود.
دیواره ی سلولی یک ساختار قوی اما انعطاف پذیر اطراف غشاء بوده و پشتیبانی خارجی از غشاء و کل سلول را به عهده دارد. این دیواره به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و تنها به مولکول های خاصی اجازه ی ورود به سلول را می دهد.
سیتوپلاسم یک ساختار ژل مانند بوده که همه ی ساختارهای داخلی سلول را در کنار هم نگه می دارد. این اندامک یک نقش مهم را در حرکت داخلی اندامک های سلولی ایفاء می کند. سیتوپلاسم در توزیع اکسیژن، مواد غذائی و دیگر مولکول های ضروری به بخش های مناسب سلول نیز دخالت دارد.

مرحله ی دوم: توپ تنیس به عنوان هسته

به منظور نشان دادن هسته، از یک توپ تنیس استفاده کرده و آن را به آرامی به درون ژله در یک گوشه ی سینی قرار دهید. در صورت لزوم، به دقت قسمتی از ژله را به یک قاشق به منظور محکم قرار دادن توپ خراش دهید.
هسته مهم ترین اندامک بوده و به عنوان یک مرکز کنترل سلول عمل می کند. هسته حاوی مواد ژنتیکی در قالب DNA سازمان یافته درون کروموزوم ها می باشد.

مرحله ی سوم: گل ختمی به عنوان واکوئل

یک تکه ی گرد از گل ختمی بزرگ را برش داده و آن را در گوشه ی مقابل به هسته به منظور نشان دادن واکوئل قرار دهید. حالا بقیه ی اندامک ها می توانند در فضای اطراف این دو اندامک مرتب شوند.
واکوئل ها اندامک های ذخیره سازی سلول های گیاهی می باشند. آن ها حاوی آب، مولکول های غذایی و همچنین ضایعات سلولی می باشند.

مرحله ی 4: تسمه های ارغوانی به عنوان شبکه ی آندوپلاسمی

تسمه های پوشیده با قند در اطراف توپ های تنیس به منظور نشان دادن شبکه ی آندوپلاسمی قرار دهید.
شبکه ی آندوپلاسمی شبکه ای از غشاءهای موجود در خارج از هسته می باشد. شبکه ی آندوپلاسمی زبر ریبوزوم هایی به آن متصل بوده و محلی برای سنتز پروتئین می باشد. شبکه ی آندوپلاسمی صاف عاری از ریبوزوم ها بوده و محلی برای سنتز لیپیدها و انتقال پروتئین می باشد.

مرحله ی 5: توپ های ترموکول نارنجی به عنوان ریبوزوم ها

توپ های ترموکول متعددی را در سراسر سیتوپلاسم به منظور نشان دادن ریبوزوم ها قرار دهید. چند تا از آن ها را بر روی بخشی از کمربند به منظور نشان دادن شبکه ی آندوپلاسمی زبر بچسپانید.
ریبوزوم ها ساختارهای کروی ایجاد شده از RNA و پروتئین ها هستند. آن ها در سیتوپلاسم پراکنده بوده و در ترکیب با شبکه ی آندوپلاسمی زبر نیز وجود دارند، آن ها مسئول سنتز پروتئین های مورد نیاز برای فرایندهای مختلف سلولی می باشند.

مرحله ی 6: تسمه های آبی به عنوان جسم گلژی

تعدادی تسمه های پوشیده از قند با رنگ های مختلف نسبت به آن های استفاده شده برای شبکه ی آندوپلاسمی برداشته و آن ها را در منحنی های متحدالمرکز قرار دهید. 2 – 3 مجموعه از چنین کمربندهایی در سیتوپلاسم ژله ای به منظور نشان دادن دستگاه گلژی سلول قرار دهید.
دستگاه گلژی شبکه ی پیچیده ی دیگری از توده های غشایی بوده و در اصلاح پروتئین نقش دارند. آن ها در بسته بندی مولکول ها درون وزیکول ها و انتقال آن ها به اطراف و همچنین به داخل و بیرون سلول نیز نقش دارند.

مرحله ی 7: دانه های ژله ای سبز رنگ به عنوان کلروپلاست

3 تا 4 دانه ی ژله ای سبز رنگ را به صورت تصادفی در سیتوپلاسم به منظور نشان دادن کلروپلاست ها قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که به داخل فضاهای میتوکندری وارد نشده اند و سلول بیش از حد شلوغ نشود.
کلروپلاست یک اندامک سازنده ی غذا در سلول های گیاهی بوده، آن ها محلی برای فتوسنتز می باشند. هر کلروپلاست شامل شبکه ای از غشاءها بوده که حاوی رنگدانه ها و آنزیم های ضروری برای برداشتن انرژی نوری و تبدیل آن به انرژی شیمیایی می باشد.

مرحله ی 8. برش های میوه به عنوان میتوکندری

در نواحی چپ سیتوپلاسم، 2 تا 3 برش میوه (ترجیحا زرد رنگ) به منظور نشان دادن میتوکندری قرار دهید.
میتوکندری به عنوان موتور خانه ی سلول ها شناخته شده، چون این اندامک ها در سنتز انرژی در قالب ATP (آدونوزین تری فسفات) نقش دارند. این ساختارهای غشائی نقش مهمی را در بقاء سلول ایفاء می کنند.

مرحله ی 9: توپ های ترموکول زرد رنگ به عنوان پراکسی زوم ها

4 تا 5 توپ ترموکول بزرگتر را به منظور نشان دادن پراکسی زوم ها اضافه کنید.
پراکسی زوم ها اندامک های کروی بوده که در تجزیه ی اسیدهای چرب نقش دارند. آن ها نقش مهمی را در چندین فرایندهای متابولیکی سلول به ویژه در طول جوانه زنی بذر ایفاء می کنند.
ساخت یک مدل سلول گیاهی کاری آسان و سرگرم کننده می باشد. اطمینان حاصل کنید که عملکرد هر کدام از اندامک ها را به خوبی درک کرده اید، به طوری که بتوانید این مدل را به خوبی برای دوستان خود نیز شرح بدهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما