مشخصات هالوژن ها

خانواده ی هالوژن ها شامل مجموعه ای از عناصر فلزی می باشد. این مجموعه از عناصر در گروه 17 جدول تناوبی عناصر شیمیایی قرار دارند. عناصر متعلق به گروه هالوژن ها شامل کلر، فلور، ید، برم و استاتین می باشند.
چهارشنبه، 3 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مشخصات هالوژن ها
مشخصات هالوژن ها

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 

 


این مقاله اطلاعاتی را درباره ی خواص یک گروه از عناصر به نام هالوژن ها ارائه می دهد.
خانواده ی هالوژن ها شامل مجموعه ای از عناصر فلزی می باشد. این مجموعه از عناصر در گروه 17 جدول تناوبی عناصر شیمیایی قرار دارند. عناصر متعلق به گروه هالوژن ها شامل کلر، فلور، ید، برم و استاتین می باشند. آنانسپتیوم یک عنصر بوده که به صورت طبیعی ایجاد نمی شود و اعتقاد بر این است که این عنصر نیز متعلق به گروه هالوژن ها می باشد. یک ویژگی منحصر به فرد هالوژن ها این است که تنها گروه جدول تناوبی هستند که شامل عناصری هستند که وقتی تحت شرایط استاندارد فشار و دما نگه داری می شوند، دارای هر سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز می باشند.
ویژگی های مهم هالوژن ها
همه ی این عناصر به شدت واکنش پذیر هستند.
به دلیل واکنش پذیری بالای آن ها، هالوژن ها نمی توانند به صورت عناصر خالص در محیط وجود داشته باشند. آن ها معمولاً به عنوان ترکیبات یا به عنوان یون ها وجود دارند.
اکثر یون ها و اتم های هالوژن می توانند در ترکیب با ترکیبات دیگر موجود در دریا یا آب معدنی یافت شوند. این امر به این دلیل است که عناصر هالوژن هنگامی که در تماس با فلزات قرار می گیرند و به منظور تشکیل ترکیبات با آن ها ترکیب می شوند، تمایل به ایجاد نمک دارند.
همانطور که قبلا ذکر شد، هالوژن ها تنها گروه عنصری در کل جدول تناوبی هستند که از عناصری تشکیل شده اند که همه ی سه حالت کلاسیک ماده (جامد، مایع و گاز) را دارند، این واقعیت زمانی که آن ها تحت دمای اتاق و فشار نرمال نگه داشته می شوند، اتفاق می افتد، استاتین و ید به فرم جامد هستند، برم به صورت مایع ظاهر شده و کلر و فلور به شکل گاز هستند.
همه ی عناصر هالوژن از هالیدهای هیدروژن تشکیل شده اند، که وقتی با هیدروژن ترکیب می شوند و ترکیبات باینری را تشکیل می دهند، اسیدهای بسیار قوی می باشند.
در واکنش میان خودشان در گروه هالوژن، این عناصر تشکیل ترکیبات هالوژنی دواتمی را می دهند.
هالوژن ها به واسطه ی سطوح بالای الکترونگاتیویته ی اتم های خود، تمایل بالایی به واکنش با مواد دیگر دارند که منجر به بار هسته ی مؤثر بالا در همه ی اتم های هالوژن می گردد.
زمانی که موجودات زنده در معرض مقادیر زیاد هالوژن ها قرار می گیرند و یا در معرض مقادیر کم این عناصر برای مدت زمان طولانی قرار می گیرند، ممکن است اثرات مضری را بر این موجودات به جای بگذارد.
خواص
همه ی خواص هالوژن ها می تواند به خواص شیمیایی و فیزیکی که عناصر این گروه دارند، نسبت داده شود. جدول زیر برخی از خواص هالوژن ها را به صورت خلاصه بیان می کند.
خواص فیزیکی خواص شیمیایی
آن ها در هر سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز وجود دارند. همه ی هالوژن ها الکترونگاتیو هستند. آن ها الکترون ها را بسیار سریع به دست آورده و با همه ی ترکیبات شیمیایی واکنش می دهند.

هالوژن ها هنگامی که تحت دمای اتاق قرار می گیرند، دو اتمی هستند. هالوژن ها به آسانی به ذرات اتمی جدا شده و می تواند با عناصر اطراف به منظور تشکیل ترکیبات، ترکیب گردد.
هالوژن هایی مانند فلور، بور و کلر ماهیتی سمی دارند و هر کدام دارای سطوح مختلفی از سمیت می باشند.
هنگامی که با هیدروژن ترکیب می شوند، تولید هالیدها را می کنند که ترکیبات اسیدی بسیار قوی هستند.
هیچ هالوژنی کاملا بی رنگ نیست. هالوژن ها دارای نقطهی ذوب و جوش بسیار پایینی هستند.
در فرم جامد آن ها، همه ی هالوژن ها بافتی شکننده دارند. هالوژن ها صرفنظر از حالت فیزیکی آن ها هادی های ضعیفی برای گرما و برق هستند،
مصارف هالوژن ها شامل استفاده از آن ها به عنوان اجزای کلیدی برای تولید ضدعفونی کننده ها، سرد کننده ها، حشره کش ها، رنگ های خوراکی، رنگ ها، فراورده های نفتی، عوامل ضد شعله و غیره می باشد. لامپ های هالوژنی توسط پرکردن گاز شامل مقدار کمی از ید یا بروم درون لامپی که دارای یک رشته تنگستن است، تولید می شود. در میان همه ی اعضای گروه هالوژن ها، مصارف استاتین هنوز مشخص نشده است.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.