فواید ویتامین C برای سلامتی

ویتامین C که به مقدار زیادی در سبزیجات دارای برگ سبز و مرکبات یافت می‌شود به تقویت دستگاه ایمنی بدن و به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. اجازه دهید نگاهی به فواید مختلف این ویتامین برای بدن داشته
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فواید ویتامین C برای سلامتی
فواید ویتامین C برای سلامتی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

ویتامین C که به مقدار زیادی در سبزیجات دارای برگ سبز و مرکبات یافت می‌شود به تقویت دستگاه ایمنی بدن و به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. اجازه دهید نگاهی به فواید مختلف این ویتامین برای بدن داشته باشیم. فواید ویتامین C قرن‌هاست که شناخته شده‌اند. ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی، افزایش سلامت لثه‌ها و همچنین پیشگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. ویتامین C که اسید آسکوربیک نیز نامیده می‌شود، ویتامینی محلول در آب است که بدن به طور منظم به آن نیاز دارد. قبل از بحث درباره فواید ویتامین C اجازده دهید نگاهی به مقدار نیاز روزانه ویتامین C در افراد مختلف داشته باشیم.

گروه سنی

مقدار لازم

کودکان 0-6 ماهه

40میلی‌گرم در روز

کودکان 7-10 ماهه

50 میلی‌گرم در روز

کودکان 1-3 ساله

15 میلی‌گرم در روز

کودکان 4-8 ساله

25 میلی‌گرم در روز

کودکان 9-13 ساله

45 میلی‌گرم در روز

دختران نوجوان

65 میلی‌گرم در روز

پسران نوجوان

75 میلی‌گرم در روز

زنان بالای 19 سال

75 میلی‌گرم در روز

مردان بالای 19 سال

90 میلی‌گرم در روز

زنان باردار یا شیرده باید روزانه 100 تا 135 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کنند. به همین شکل افراد سیگاری نیز روزانه به 100-135 میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند.

فواید ویتامین C برای سلامتی

خاصیت آنتی اکسیدانی

مرکبات دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند که رادیکال‌های آزاد ناشی از متابولیسم سلولی را از بین می‌برد. در غیر این صورت، رادیکال‌های آزاد می‌توانند به بدن صدمه بزنند. قرار گرفتن یک تکه سیب در مقابل به هوا سرعت قهوه‌ای می‌شود ولی، قرار دادن سیب در آب لیمو برای مدت طولانی‌تری سالم باقی می‌ماند. این بدان خاطر است که آب لیمو سرعت اکسیداسیون را کاهش می‌دهد. به همین شکل، مصرف کافی ویتامین C به مبارزه با پیری زودرس و بیماری‌های دیگر مرتبط با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

ویتامین C نمی‌تواند سرماخوردگی را درمان کند ولی، مطمئناً به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌هایی مانند عفونت ریه، ذات‌الریه و غیره کمک می‌کند. مصرف خود مرکباتی مانند پرتقال و لیمو یا به صورت آبمیوه می‌تواند به تقویت بدن کمک کند و مانع سرماخوردگی‌های فصلی شود.

کمک به تقویت دستگاه ایمنی

گلبول‌های سفید واحد‌های دفاعی بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌هایی مانند مهاجم‌های باکتریایی و غیره هستند. ولی، این سلول‌ها به مقدار زیادی ویتامین C برای انجام کار خود نیاز دارند. به همین خاطر است که دریافت مقدار کافی ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به تضعیف بدن شود و بدن را مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها کند.

درمان عفونت

ویتامین C به درمان مشکلات دستگاه تنفسی مانند آسم، سرماخوردگی، برونشیت و غیره کمک می‌کند. ویتامین C همچنین به غشا مخاطی در ریه‌ها کمک می‌کند تا طی زمان عفونت خشک شوند. تأثیر ویتامین C در درمان عفونت‌های مجاری ادراری نیز شناخته شده است.

تشکیل کلاژن

کلاژن پروتئینی بلند، رشته‌ای و ساختاری در بدن است که نقش اولیه آن توسعه بافت‌هاست. کارکرد غیر عادی آن می‌تواند منجر به بیمار‌ی‌های پزشکی مختلف مانند درد عضلانی، آرتریت روماتوئید، التهاب رگ‌های خونی، نقرص، پیری، تب روماتوئید و غیره شود. اگر کلاژن توانایی تجدید خود را داشته باشد، می‌توان مانع بروز این مشکلات شد. با مصرف مقدار زیادی ویتامین C، بدن می‌تواند به تجدید کلاژن کمک کند و از این بیمار‌ی‌ها در امان بماند. ویتامین C همچنین پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

پیشگیری از کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خونریزی لثه‌ها و غشای مخاطی شود. این کمبود همچنین منجر به ایجاد لکه‌هایی در پاها می‌شود. کمبود شدید ویتامین C بسیار مضر است چون، می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان‌ها و عفونت زخم‌ها شود. بنابراین، ویتامین C به حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.
چون بدن ویتامین C تولید نمی‌کند، نیاز به ویتامین C باید از طریق منابع خارجی تأمین شود. ویتامین C در منابعی مانند پرتقال، لیمو، انگور فرنگی، پاپایا، گریپ فروت، کلم، کلم بروکلی و غیره وجود دارد. چون، ویتامین C هنگام پختن به سرعت از بین می‌رود، بهتر است تا جایی که می‌توانید آن‌ها را خام مصرف کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.