حقایقی جالب در باره ی پرتقال

پرتقال بزرگترین میوه ی خانواده ی مرکبات در جهان می باشد و به طور گسترده در سراسر جهان رشد می کند. در آمریکا، حدود 25 میلیارد درخت پرتقال سالانه کشت می شود و این میوه چهارمین میوه ی محبوب در این کشور می
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حقایقی جالب در باره ی پرتقال
  حقایقی جالب در باره ی پرتقال

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 

پرتقال بزرگترین میوه ی خانواده ی مرکبات در جهان می باشد و به طور گسترده در سراسر جهان رشد می کند. در آمریکا، حدود 25 میلیارد درخت پرتقال سالانه کشت می شود و این میوه چهارمین میوه ی محبوب در این کشور می باشد. از طرف دیگر، اسپانیا، 35 میلیون درخت پرتقال دارد. این درخت به خوبی در شرایط اقلیمی گرم و استوایی رشد می کند. این درختان میوه هایی آبدار، تازه و گوشتی را تولید می کنند که نه تنها برای خواص لذید و عطر و طعم خوب آن، بلکه برای ارزش تغذیه ای آن ها نیز شناخته شده هستند.

منشاء پرتقال

پرتقال از بخش های جنوب شرق آسیا مانند چین و منطقه ی آسام در هند منشاء گرفته است که از 2500 سال قبل از میلاد این درخت را کشت می کردند. برای هزاران سال، پرتقال (انواع ترش) تنها توسط مردم جنوب شرق آسیا مصرف می شد، در حالی که مردم شرق مدیترانه، یونان، ایتالیا و دیگر بخش های جهان از مزه ی خوب این میوه بی اطلاع بودند.

تاریخچه ی پرتقال

در قرن اول بعد از میلاد، رومیانی که به دنبال غذاهای عجیب و غریب بودند، توسط سفر به هند درختان پرتقال کوچک را به رم وارد کردند. با این حال، با سقوط رم در قرن پنجم بعد از میلاد، کشت و واردات پرتقال برای قرن ها متوقف شد. علاوه بر رم، حتی شمال آفریقا نیز در قرن اول میلادی پرتقال را به کشور خود وارد کردند. در زمان پیروزی آن ها در قرن هشتم بر اسپانیا، مسلمانان بومی شمال آفریقا پرتقال را همراه با خود به اسپانیا وارد کردند و این میوه را به این کشور معرفی کردند. در هنگام سلطنت ملکه ویکتوریا، پرتقال به انگلیس وارد شد.
از آن به بعد، پرتقال در بسیاری از مناطق دیگر به روش های مختلفی وارد شد. کریستف کلمپ بذور پرتقال را در سال 1493 در تمام طول اقیانوس اطلس با خود حمل کرد و از جزایر قناری به هائیتی برد و در آن جا باغ های پرتقال احداث کرد. در سال های 1516 و 1518 پرتقال به ترتیب به کشورهای پاناما و مکزیک معرفی شد. در همان زمان، برزیل نیز شروع به کشت درختان پرتقال کرد. در این کشور بیشتر ارقام ترش پرتقال کشت می شد و در آن زمان تعدادی مناطق هنوز دسترسی به ارقام شیرین پرتقال نداشتند.

چه زمانی پرتقال به غرب وارد شد؟

ویلیام ولفسکی در سال 1841 درختان پرتقال را به عنوان سایه بان درختان انگور خود کشت کرد. او اولین کسی بود که درخت پرتقال را در لس آنجلس آمریکا کشت کرد. ایده ی فروش پرتقال در آمریکا بسیار عجیب بود در آن زمان بسیاری از مردم به این تلاش ها در جهت کاشت و فروش این محصول می خندیدند. با این حال، ویلیام به پرورش درختان پرتقال ادامه داد. او میوه ی خود را به کارگران معدن می فروخت و در هنگام اتمام راه آهن، او موفق به حمل و نقل پرتقال به سنت لوئیس در سال 1877 شد.

واقعیاتی در رابطه با پرتقال

پرتقال در سراسر سال (اوج زمان آن زمستان می باشد) در دسترس بوده و درختانی همیشه سبز هستند که حدود 30 فوت ارتفاع و 20 فوت عرض دارند. گل های پرتقال سفید بوده و فصل شکوفه دهی آن ها در بهار می باشد، با این حال، میوه های آن تنها در پاییز یا زمستان ظاهر می شوند. میوه ها گرد یا بیضی شکل هستند و از نارنجی تا صورتی / قرمز متنوع می باشند. پرتقال یک نوع میوه ی بری بوده و از برچه هایی تشکیل شده که می تواند به آسانی از هم جدا شود. بذور این میوه ممکن است در برچه وجود داشته باشد. قسمت خارجی میوه توسط پوست چرمی به نام "پیل" پوشیده شده که در آن چندین غدد چربی قرار دارد.

ارقام مختلف پرتقال

یکی از واقعیات جالب در رابطه با پرتقال این است که این درخت دارای 600 نوع می باشد که به سه نوع شیرین، ترش و پوست نرم طبقه بندی می شوند.
رقم شیرین (Citrus sinensis): این رقم برای تازه خوری و تهیه ی آب پرتقال استفاده شده و همچنین در سالاد نیز استفاده می شود. پرتقال های خونی، پرتقال ناول و پرتقال والنسیا رایج ترین ارقام پرتقال شیرین می باشند. پرتقال خونی به واسطه ی وجود رنگدانه ی آنتوسیانین در آن ها قرمز رنگ می باشد. پرتقال ناول بزرگ بوده و اکثرا بدون دانه می باشد و پوست آن به آسانی جدا می شود در حالی که پرتقال والنسیا دارای شش دانه در برچه می باشد. رقم والنسیا در آمریکا محبوب بوده و حدود 50 درصد از محصول پرتقال فلوریدار از این رقم می باشد.
رقم ترش (Citrus aurantium): این رقم دارای طعم تلخ بوده و به ندرت به صورت تازه مصرف می شود. کشت این رقم تا حد زیادی در جنوب آفریقا برای ساخت مامالاد انجام می شود. با این حال، این میوه ها جهت تولید مارمالاد به انگلیس و اسکاتلند صادر می شود. آب این میوه به عنوان عامل طعم دهنده به ماهی پخته شده اضافه شده و Bergamot orange برجسته ترین گونه ی این رقم ترش می‎باشد.
رقم پوست نرم (Citrus reticulata): این رقم در هند بسیار محبوب بوده و مزه ای شیرین تا ترش دارد. این پرتقال ها بخشی از خانواده ی ماندرین هستند. این پرتقال ها دارای اندازه ی کوچکی بوده و به آسانی پوست آن ها جدا می شود. نارنگی کلمانتین هیبریدی از این رقم می باشد که یک نوع پرتقال با رنگ تیره بوده و عمدتا بدون دانه می باشد. نارنگی نیز یک نوع پرتقال ماندرین بوده و دارای اندازه ی سنگینی می باشد.

بزرگترین تولید کنندگان پرتقال در جهان

برزیل بزرگترین تولید کننده ی پرتقال در جهان بوده و فلوریدا در آمریکا دومین تولید کننده ی این میوه می باشد. حدود نیمی از آب پرتقال جهان و حدود 80 درصد از کنسانتره پرتقال جهان از برزیل می آید. تولید کننده ی دیگر پرتقال تگزاس، آریزونا و کالیفرنیا در آمریکا می باشند. با این حال، پرورش پرتقال در قلوریدا سه برابر پرورش آن در کالیفرنیا می باشد. ارقام پرتقال خونی در ایتالیا رشد می کند، پرتقال کلمانتین در مراکش و ارقام یافا در اسرائیل کشت می شود.

فواید سلامتی پرتقال

پرتقال غنی از ویتامین C بوده که مورد نیاز بدن انسان می باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بوده که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، توانایی جذب آهن بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تسهیل بهبود زخم ها می‎گردد. کمبود ویتامین C می تواند منجر به اسکوربوت (خونریزی لثه) گردد. ار آن جا که ویتامین C توسط بدن تولید نمی شود، این ویتامین باید به طور منظم به از طریق تغذیه به بدن وارد شود. علاوه بر ویتامین C، پرتقال غنی از فیبر نیز می باشد که به افزایش سطح کلسترول خوب در خون و تنظیم سطوح قند خون کمک کرده و به پیشگیری از سرطان روده ی بزرگ نیز کمک می کند. پرتقال حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 نیز می باشد.

مصارف مختلف پرتقال

آب پرتقال: آب پرتقال بعد از فشردن پرتقال به دست می آید. آب پرتقال در سه شکل موجود می باشد: کنسانتره منجمد (که با آب رقیق می گردد)، مایع بازسازی شده که آماده ی نوشیدن است (کنسانتره قبل از فروش رقیق شده است) یا آب پرتقال رقیق. آب پرتقال تازه ی فشرده شده در مقایسه یا آب لیمو سالم تر، شیرین تر و دارای انرژی بیشتری می باشد.
میوه ی پرتقال: پرتقال میوه ای بوده که به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شود. بعد از پوست کندن پرتقال، تنها بخش گوشتی و آبدار درونی آن خورده می شود. پرتقال به قطعاتی برش داده شده و به سالادهای میوه اضافه می شوند.
به یاد داشته باَشید که آب پرتقال را با معده خالی ننوشید، چون سیتریک اسید موجود در آب این میوه باعث تحریک ترشحات معده می شوند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.