واقعیت‌هایی درمورد جهانی شدن و تأثیرات هشداردهنده آن بر محیط زیست

جهانی شدن به رشد بیکران تجارت و امور مالی بین‌المللی کمک شایانی کرده است. این پدیده، کشورها را وادار کرده است تا با یکدیگر صمیمانه‌تر کار کنند و منجر به چندین نوآوری در علم و تکنولوژی شده است. به هر حال این پدیده
سه‌شنبه، 23 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واقعیت‌هایی درمورد جهانی شدن و تأثیرات هشداردهنده آن بر محیط زیست
واقعیت‌هایی درمورد جهانی شدن و تأثیرات هشداردهنده آن بر محیط زیست

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون
 

جهانی شدن به رشد بیکران تجارت و امور مالی بین‌المللی کمک شایانی کرده است. این پدیده، کشورها را وادار کرده است تا با یکدیگر صمیمانه‌تر کار کنند و منجر به چندین نوآوری در علم و تکنولوژی شده است. به هر حال این پدیده مرتبط با تخریب زیستی نیز است.
جهانی شدن، تاثیرات گسترده‌ای بر سبک زندگی شما داشته است. جهانی شدن، منجر به دسترسی سریع‌تر به تکنولوژی، ارتباط پیشرفته و نوآوری شده است. جدا از داشتن نقش مهم در گرد هم آوردن مردمانی از فرهنگ‌های مختلف، این پدیده عصر جدیدی در رفاه اقتصادی را آغاز کرده است و راه‌های وسیعی از پیشرفت را گشوده است. به هر حال، جهانی شدن برخی نگرانی‌‌ها را نیز به وجود آورده است و در بین آن‌ها، مهم‌ترین مورد تاثیری است که بر محیط زیست است.
جهانی شدن به طور گسترده‌ای بحث‌ها در زمینه زیست محیطی را برجسته کرده است و دوستداران محیط زیست تاثیرات دور از دسترس آن را پررنگ کرده اند.
فعالان اشاره داشته‌اند که جهانی شدن منجر به افزایش مصرف محصولاتی می‌شود که بر چرخه اکولوژی تاثیر می‌گذارند. مصرف افزایش یافته منجر به تولید بیشتر چیزهایی می‌شود که به محیط زیست استرس وارد می‌کند.
جهانی شدن همچنین منجر به افزایش حمل و نقل مواد خام و غذا از جایی به جای دیگر شده است. پیش از این مردم عادت به مصرف غذاهای محلی داشتند اما با جهانی شدن، مردم محصولاتی را استفاده می‌کنند که در کشورهای خارجی تولید شدند.
جهانی شدن باعث افزایش سطح آلودگی می‌شود
افزایش مصرف سوخت مسئول افزایش سطح آلودگی است
مقدار سوخت مصرفی در حمل و نقل منجر به تولید محصولاتی می‌شود که آن‌ها باعث افزایش سطوح آلودگی در محیط زیست می‌شوند. مقدار سوخت همچنین منجر به نگرانی‌های زیست‌ محیطی دیگر مانند آلودگی صوتی و مخدوش کردن چشم اندازها می‌شود. حمل و نقل همچنین فشاری بر منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند بنزین و گازوئیل می‌شود.
تخریب لایه ازن
گازهایی که از هواپیما منتشر می‌شوند جدا از افزایش اثر گلخانه‌ای منجر به تخریب لایه ازن نیز می‌شوند. مواد زائد صنعتی که در نتیجه تولید، حاصل می‌شوند بر روی کشتی‌ها بار زده می‌شوند و در اقیانوس‌ها رها می شوند. این موضوع، بسیاری از ارگانیسم‌های زیر آب را از بین برده است و مواد شیمیایی بسیار مضری را وارد اقیانوس‌ها کرده است.
آسیب وارد شده به اکوسیستم ناشی از نفتی که به دلیل نشت کانتینر نفت بریتانیایی در سال 2010 سرازیر شد، تنها یک نمونه از خطرات جهانی شدن بود که به محیط تحمیل شد.
آلودگی خاک
به دلیل جهانی و صنعتی شدن، مواد شیمیایی مختلفی به خاک وارد شده است که منجر به رشد گیاهان و علف‌های هرز سمی شده است. این مواد زائد سمی به واسطه دخالت در ترکیب ژنتیکی گیاهان باعث آسیب زیادی به آن‌ها شده‌اند. این مسئله فشاری بر منابع زمین در دسترس وارد کرده‌ است.
تعرض به زمین
در بخش‌های مختلف جهان، کوه‌ها برش داده شده‌اند تا راهی برای عبور تونل یا بزرگراه ایجاد شود. به زمین‌های بایر وسیعی برای ایجاد راهی جهت ساختمان‌های جدید تعرض شده است. در حالی که ممکن است انسان‌ها از این روزنه‌های ایجاد شده توسط این نوآوری‌ها، احساس شادی کنند، این موارد می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر محیط زیست داشته باشد.
پلاستیک، دلیل اصلی آلودگی است
مطالعات مختلفی طی سال‌ها دریافته‌اند که پلاستیک یکی از آلاینده‌های سمی اصلی است زیرا یک محصول زیست ‌تجزیه نا‌پذیر می‌باشد. به هر حال، پلاستیک مصرف زیادی در بسته‌بندی و حفظ وسایلی دارد که قصد صادر کردن آن‌ها را داریم. این مسئله منجر به استفاده زیاد از پلاستیک می‌شود که باعث گسترش آلودگی زیست محیطی می‌شود.
جهانی شدن، تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده است که برگشت‌پذیری آن‌ها غیرممکن است. راه حل این است که مکانیسم‌هایی کارآمدی به وجود آید که بتوانند مقدار تاثیر بر محیط را بررسی کنند. محققان معتقدند، پاسخ به این مشکل در خود این مشکل وجود دارد؛ به عبارتی خود جهانی شدن می‌تواند باعث حمایت از ایجاد ساختار بهتری شود که از نظر اقتصادی امکان پذیر است و دوستدار محیط زیست نیز می‌باشد. جهانی شدن، مسئله‌ای رقابتی است و اگر شرکت‌های خصوصی که هدایت را در دست می‌گیرند طرفدار محیط زیست باشند، این کار دیگران را تشویق به پیروی از این کار مناسب می‌کند.
مهم است که برای هماهنگی با محیط، تلاش کنیم. بقا نژاد انسان بر روی این سیاره وابسته به محیط زیست به این گستردگی است که باعث می‌شود ما نتوانیم به عواقب عملکردهایمان بی‌توجه باشیم. در حالی که بحث زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، نیاز به آن است که سیاست‌های کارآمدی وجود داشته باشد و این سیاست‌ها به کار گرفته شوند. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در صورتی که آسیب‌های وارده از جانب انسان‌ها به محیط زیست محدود نشوند، بسیار مخرب و ویرانگر خواهند بود. امیدواریم این مقاله به درک شما از جهانی شدن و اثر آن بر محیط زیست و اهمیت عملکردهای جدی در مقابل آن کمک کرده باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.