حمله به سلامت مردم با دفاع از تراریخته

استفاده از مواد عذایی تراریخته با آلوده کردن محیط زیست به برهم خوردن چرخه های زیستی و آثار غیرقابل جبرانی مانند عقیم شدن انسانها می انجامد.
سه‌شنبه، 30 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
حمله به سلامت مردم با دفاع از تراریخته
  حمله به سلامت مردم با دفاع از تراریخته

 

 



 
استفاده از مواد عذایی تراریخته با آلوده کردن محیط زیست به برهم خوردن چرخه های زیستی و آثار غیرقابل جبرانی مانند عقیم شدن انسانها می انجامد.
 مطالعات نشان می دهد، علاوه بر ثابت شدن تاثیر مخرب محصولات تراریخته بر محیط زیست، گیاهان و حیوانات، اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن انسان باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی‌ مدت همچون بروز سرطان‌ها و تومورها خواهد شد. متاسفانه اکثریت جامعه و بسیاری از تحصیلکرده‌ها و متخصصان کشور اصلا نمی‌دانند محصولات دستکاری شده ژنتیکی چیست و گمان می کنند یک فناوری جدید و مفید برای جامعه بشری است. این عدم آگاهی، دشمن پنهانی را بوجود آورده که مقابله با آن را سخت می کند.
دانشمندان برای اولین بار در سال 1946 متوجه شدند که می‌توانند "دن ان ای" را بین ارگانیسم‌ها منتقل نماید. در سال 1955 یک شرکت بیوشیمیایی به نام مونتسانو، از بزرگترین غول‌های کنونی عرصه محصولات ژنتیکی، یک دانه سویای مقاوم در برابر علف های هرز را معرفی نمود. اگرچه بخش اعظمی از محصولات ژنتیکی در آمریکای شمالی تولید می‌گردند اما در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر این پدیده در کشورهای جهان سوم بوده‌ایم. در سال 2011 در حدود 29 کشور جهان مشغول به تولید محصولات ژنتیکی بوده و در مجموع قریب به 16 میلیون کشاورز در این حوزه مشغول به کار بودند. در همین سال، کشورهای جهان سوم 50 درصد محصولات ژنتیکی را تولید نمودند.
علاوه بر مطالعات اولیه که مختص گیاهان بود، دانشمندان سعی نموده‌اند که برای افزایش محصولات تولیدی از حیوانات در آنها نیز تغییرات ژنتیکی انجام دهند. دانشمندان چینی 300 گاو تغییر ژن یافته را پرورش دادند که شیرآنها شباهت زیادی به شیر انسان‌ها داشت. در تولید این گاو‌ها از ژن‌های انسانی استفاده شده بود. در ژاپن، محققین یک موش تغییر ژن یافته تولید نمودند که مانند قناری آواز می‌خواند. یک شرکت آمریکایی توانسته است ماهی‌های سالمون بسیار بزرگ و عضلانی تولید نماید که با سرعتی سه برابر یک ماهی سالمون معمولی رشد می‌کنند.
  حمله به سلامت مردم با دفاع از تراریخته
در ژوئن 2012 رسانه‌ها اخباری را منتشر نمودند مبنی بر اینکه دانشمندان آمریکایی توانسته‌اند پس از آزمایشات مربوطه سی کودک را که تحت تغییرات ژنتیکی قرار گرفته بودند به دنیا آورند. بنا بر این گزارشات، سه کودکی که تا کنون آزمایش شده‌اند ژن‌های سه نفر را به ارث برده‌اند. 15 نفر از این نوزادان طی سه سال گذشته و در نتیجه یک برنامه آزمایشی در "مؤسسه علوم و پزشکی باروری" در نیوجرسی به دنیا آمدند.
تاثیرات ثابت شده تراریخته در جهان
در کشور آمریکا، صدها زارع گزارش داده اند که هزاران رأس خوک پرورشی در اثر مصرف واریته هایی از ذرت تغییر یافته ژنتیکی عقیم شده اند، تعدادی آبستنی ناقص داشته و برخی به جای تولد فرزند، زهدان مملو از مایع داشته اند. عقیم شدن بر اثر مصرف ذرت تغییر یافته ژنتیکی، در گله های گاوهای نر و ماده نیز در آمریکا مکرراً گزارش شده است؛ در حال حاضر، در جامعه انسانی آمریکا رویدادهایی مانند تولد نوزادان با وزن کم، ناباروری و مرگ نوزادان در حال افزایش است.
آکادمی پزشکی زیست محیطی ایالات متحده آمریکا، اعلام داشته است که با توجه به اینکه حیوانات در اثر تغذیه با محصولات تغییر یافته ژنتیکی مبتلا به بیماریهایی خطرناک از جمله اوتیسم، چاقی، دیابت، آسم، سرطان، بیماری قلبی، آلرژی و مشکلات تولید مثل شده اند، مشابه این گونه بیماریها و عوارض در میان جامعه انسانی آمریکا نیز مکرراً مشاهده شده است به طوری که 9 سال پس از کشت گسترده ذرت در سال 1996 میلادی در کشور آمریکا، میزان ابتلاء مردم به بیماریهای قلبی - عروقی به تقریباً دو برابر رسید و از 7 درصد به 13 درصد افزایش یافت. آکادمی یاد شده خاطرنشان میکند که مردم آمریکا نباید منتظر نتایج آزمایشات و مطالعات بر روی محصولات تغییر یافته ژنتیکی گردند و ضروری است از مصرف هر گونه محصول از جمله سویا، ذرت و مشتقات آنها، پنبه دانه، روغن کلزا و قند حاصل از چغندر قند تغییر یافته ژنتیکی خودداری نمایند مگر آنکه این گونه محصولات ارگانیک و یا حاوی برچسب باشند. Non-GMO
چه موادی در داخل حاصل تراریختگی هستند؟
هم اکنون بخشی از برنج تولید داخل و برنج وارداتی، اغلب روغن‌های کلزا، آفتابگردان و سویای تولید داخل، ذرت وارداتی؛ دستکاری شده ژنتیکی هستند. در حوزه فرآورده‌های دامی نیز با توجه به استفاده دامداری‌ها و مرغداری‌ها ازکنجاله سویای وارداتی تراریخته، وضعیت نامطلوب است. علاوه بر آن بخشی از محصولات وارداتی شامل غلات صبحانه، کیک و شیرینی، دراژه شکلاتی، ژله و ادویه‌های آماده، آلوده به محصولات تراریخته هستند که در اغلب کشورهای اروپایی امکان عرضه ندارند و در آمریکای شمالی و جنوبی نیز با برچسب هشدار به مصرف‌کننده و با مقاومت بسیار شدید مردمی عرضه می‌شوند. دانشمندان، کشاورزان، متخصصین محیط زیست و حتی مصرف کنندگان، مخالفتهای زیادی در مورد تهدید های ژنتیکی محصولات کشاورزی داشته اند ولی در سال های گذشته بیشتر، رشد تجاری محصولات مهم بوده است و بسیاری از موارد از آلودگی ها ثبت و نشان داده نشده است.
دیدگاه مردم و مسئولین نسبت به تراریخته در ایران چیست؟
در ایران کسانی هستند که با تراریخته موافق هستند اما معتقدند ابهاماتی در مورد ایمنی آن و سلامتی مردم و عرصه‌های محیط زیست مرتبط با تراریخته وجود دارد. یعنی در این دانش و فناوری می‌تواند مسائلی باشد که باید احتیاط شود؛ بنابراین نباید با عجله و بدون بررسی و ارزیابی‌های گسترده و طولانی‌مدت محصولات تراریخته کشاورزی و دامی را به سفره غذایی مردم برد. اما در مقابل کسانی هستند که صد در صد با این موضوع موافق هستند، و این موافقت آنها شاید از روی مسایل منفعتی، سیاسی و یا کاری باشد.
یک شهروند در یک فروشگاه مواد غذایی بعد از توضیحات خبرنگار تسنیم در مورد مضرات تراریخته گفت: ما به عنوان یک شهروند در جامعه ای که اکثریت با نا آگاهان است چه می توانیم بکنیم؟
آیا در ایران کمپینی برای مقابله با این خطر وجود دارد ؟
آیا راه دیگری برای مقابله با این خطر می شناسید؟
یک مهندس کشاورزی نیز در این باره گفت:" اصلاح ژن از هزاران سال پیش معمول بوده و محصولات تراریخته به روش های طبیعی و به صورت طولانی مدت تهیه می شده اند. اما الان با پیشرفت های علمی اخیر "زمان تغییرات" را کوتاه و "هدفمندتر" کرده اند. البته طبق روایات در زمان ظهور نیز به طور کامل از این علم استفاده می شود و محصولات کشاورزی بسیار پر محصول عرضه خواهد شد. یعنی علم اصلاح ژنتیک فی نفسه مضر نیست بلکه فرصت های زیادی را در اختیار صاحبان آن قرار می دهد".
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از تولید و عرضه محصولات تراریخته در کشور، گفت: رشد 40 درصدی سرطان نتیجه مصرف محصولات تراریخته در کشور است.
محمدتقی توکلی، با انتقاد از تولید و عرضه محصولات تراریخته در کشور، گفت: تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این نوع محصولات بیش از توجه به کیفیت محو سود بالای این نوع محصول شده اند.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش تولید در محصولات تراریخته انگیزه برخی افراد برای سرمایه گذاری در این بخش است، تصریح کرد: افزایش سرطان و راه افتادن سونامی آن در کشور نتیجه دستکاری ژنتیکی در محصولات و مواد غذایی مردم است.
این در حالی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،با مثبت ارزیابی کردن تولید محصولات تراریخته در کشور،گفت: تولید محصول با کیفیت و در کمیت بالا اصل مهمی است که در صورت لحاظ شدن این دو مهم در تولید محصولات تراریخته هیچ منعی برای ادامه فعالیت گلخانه ها وجود ندارد.
محمدحسین قربانی، با مثبت ارزیابی کردن تولید محصولات تراریخته در کشور، گفت: تولید محصولات تراریخته می تواند علاوه بر رفع نیاز کشور زمینه ارزآوری از طریق صادرات را نیز فراهم کند.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، با رد هر نوع اظهار نظری مبنی بر لحاظ نشدن اصول ارگانیک در تولید محصولات تراریخته، افزود: تولید محصول با کیفیت و در کمیت بالا اصل مهمی است که در صورت لحاظ شدن این دو اصل در تولید محصولات تراریخته هیچ منعی برای ادامه فعالیت گلخانه ها در این زمینه وجود ندارد. در این ارتباط وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای که در تاریخ 28 آذر 94 با امضای وی صادر شد، دفاع تمام‌قد از محصولات تراریخته کرد، و تعجیل خلاف قانون وی برای تصویب مجوز کشت این محصولات، و تعریف و تمجید از این محصولات منعکس شده است. همچنین روند تصویب مجوزها در بخشهایی از وزارت جهاد کشاورزی متأسفانه نشان از نفوذ خطرناک و غیرقانونی عوامل توسعه محصولات تراریخته است.
  حمله به سلامت مردم با دفاع از تراریخته

در این نامه که به زیر مجموعه‌های وزیر ابلاغ شد آمده است:
معاونین محترم وزیر
رؤسای محترم سازمانها، مؤسسات و شرکتهای تابعه
رؤسای محترم سازمان جهاد کشاورزی استانها
سلام علیکم
باتوجه به افزایش سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در جهان، و توانمندی دانشمندان و محققین کشور در توسعه فعالیتهای فناوری زیستی، و در راستای تحقق اهداف به‌زراعی و به‌نژادی، و افزایش بهره‌وری آب مصرفی، و با استفاده از ظرفیت این دانش در بهینه کردن مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، به پیوست شیوه‌نامه صدور مجوز واردات، صادرات، رهاسازی، و تولید تجاری‌ موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک (تراریخته) موضوع بند الف ماده 4 قانون ایمنی زیستی جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
محمود حجتی
وزیر جهاد کشاورزی
28/ 9 / 94»
به راستی این همه اظهار نظرهای متناقض در چیست؟ آیا کسانی که این اظهارات را بیان داشته اند، از روی آگاهی و تسلط بر این موضوع، این مطالب را بیان داشته، در صورتی که این نظرات و دستورات مستقیما با سلامت 80 میلیون ایرانی در ارتباط است؟ اظهارات متناقض در خصوص محصولات ارگانیک خود معضل جدی شده که اجازه تصمیم گیری در خصوص مصرف یا عدم آن را از مردم سلب کرده است.
علاوه بر سلامتی عمومی، کشاورزان جزو آسیب پذیران جامعه محسوب می شوند. در صورت وجود هر گونه ریسک در سلامت فرآوده های دستکاری شده ژنتیکی، عملاً سلامتی و یا عامل زندگی آنها یعنی زمین کشاورزی آنها به مخاطره خواهد افتاد. امید است مسئولین و کسانی که در این ارتباط کار می کنند، سلامت مردم را در نظر داشته و با نظر کارشناسان نسبت به این موضوع برخورد کنند.

منبع مقاله : تسنیم

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.