راهنمای بصری برای تمام اجزای کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک اساساً شامل روش‏های ساده و دوستانه با محیط زیست در کشاورزی است. استفاده از کودهای کمپوست، کشت نوبتی و کنترل آفت بیولوژیکی برخی از ویژگی‏های این نوع کشاورزی هستند.
پنجشنبه، 16 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راهنمای بصری برای تمام اجزای کشاورزی ارگانیک
راهنمای بصری برای تمام اجزای کشاورزی ارگانیک

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

کشاورزی ارگانیک اساساً شامل روش‏های ساده و دوستانه با محیط زیست در کشاورزی است. استفاده از کودهای کمپوست، کشت نوبتی و کنترل آفت بیولوژیکی برخی از ویژگی‏های این نوع کشاورزی هستند.
روش‏هایی که از کارهای کشاورزی سنتی مختلف مثل کشت حداقل، کمپوست کردن، کشت نوبتی، کنترل آفت بیولوژیکی و غیره بهره می‏برند و مستثنی از به کار بردن کودهای ترکیبی و مصنوعی، حشره کش‏ها، تنظیم کننده‏های رشد و اصلاح ژنتیکی گونه‏های زراعی هستند، در کشاورزی ارگانیک جای می‏گیرند. استفاده از تکنولوژی مدرن در ترکیب با روش‏های ارگانیک، به ایجاد محیط زیست متعادل و پایدار برای رشد محصول کمک می‏کند. کشاورزی ارگانیک یک دید کل نگرانه نسبت به رشد محصول به جای بهره برداری از منابع طبیعی موجود دارد. فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک (IFOAM) کارهای جهانی مربوط به تعیین استانداردها و تنظیم فعالیت‏های کشاورزی ارگانیک را انجام می‏دهد.

اجزا :

کشت :

چند کشتی یک جنبه‏ی مهم از این نوع کشاورزی است. در نوع سنتی، تک کشتی انجام می‏شد که شامل رشد یک محصول تنها در قطعات داده‏ی شده‏ی زمین بود. انگیزه‏ی اصلی کار تک کشتی، کاهش هزینه‏های صرف شده برای کود، بذر، آفت کش و غیره است. اما آن مشکلاتی را نیز در طولانی مدت ایجاد می‏کند. کاهش حاصل خیزی خاک به خاطر استخراج مواد غذایی در طولانی مدت و نتایج فرسایش خاک مربوطه از کار تک کشتی حاصل می‏شود. علاوه بر این، آفات نسبت به مواد شیمیایی به کار رفته برای کنترل آنها، مصون و ایمن می‏شوند. چند کشتی دید کاملاً متفاوتی نسبت به کشاورزی در مقایسه با تک کشتی دارد. در این روش انواعی از محصولات در یک قطعه زمین کشت می‏شوند. این کار به جذب میکروب‏های مختلف خاک کمک می‏کند. برخی از محصولات به عنوان دفع کننده‏ی آفات عمل می‏کنند و این امر منجر به کنترل آفت به روش ارگانیک می‏شود.

کود :

کمپوست‏ها برای تقویت حاصل خیزی خاک در کشاورزی ارگانیک به کار می‏روند. هم چنین کود دهی سبز نیز یک روش خوب برای افزودن مواد مغذی به خاک است. این کار، کشت گیاهان با رشد برگ‏های حاصل خیز مثل یونجه و دفن کردن آنها در خاک قبل از کشت محصول اصلی است. چنین محصولاتی، مواد آلی و ارگانیک به خاک اضافه می‏کنند که برای رشد گیاه بسیار ضروری است.

کنترل آفت :

این یک جنبه‏ی مهم در رشد و پرورش هر نوع محصولی است. این عمل شامل انجام دادن فعالیت‏های مختلف برای کنترل آفات بدون استفاده از آفت کش‏ها و حشره کش‏های شیمیایی است. رشد حشرات مفید با کشت گیاهان مناسب که آنها را جذب می‏کنند، تشویق و تقویت می‏شود. این حشرات واقعاً شکارچی هستند و آفات مضر را کنترل می‏کنند. انواع مقاوم به بیماری برای کشت و پرورش انتخاب می‏شوند تا بیماری را بدون این که مجبور شوند هزینه‏ای برای آفت کش‏های گران قیمت صرف کنند، دور نگه دارند.
انواع ویژه‏ای از گیاهان معروف به "زراعت همراه" برای کنترل، دور کردن و متوقف کردن رشد آفات، کشت می‏شوند. آفت کش‏های بیولوژیکی نظیر عصاره‏ی چریش برای کنترل بسیاری از آفات مختلف، مفید هستند. عمل کشت نوبتی به ایجاد اختلال در چرخه‏های تکثیر و تولید مثل آفات کمک می‏کند در نتیجه مانع رشد آنها می‏شود و از محصولات حفاظت می‏کند.

کشاورزی پایدار :

هدف اصلی و نخست پیروی از روش کشاورزی پایدار حفظ اکو سیستم است. در نتیجه کشاورزی پایدار شامل حفظ و نگه داری مواد غذایی موجود در خاک، هوا دار نگه داشتن آن و استفاده از کودهایی است که در خاک تجزیه می‏شوند. نتیجه‏ی انجام این نوع کشاورزی، حفظ خاک سالم است که باید قادر باشد رشد گیاه را به مدت طولانی تغذیه کند.
ضروری و الزامی است که از تکنیک‏ها و روش‏های کشاورزی ارگانیک برای رشد پایدار محصولات استفاده بکنید. این روش نه تنها به کشت گیاهان با هزینه‏های پایین‏تر نسبت به روش سنتی کمک می‏کند بلکه تعادل اکو سیستم ما را نیز حفظ می‏کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.