تاریخچه ی کشاورزی ارگانیک : از تصرف تا انقلاب

در اینجا نگاهی به تاریخچه ی مختصر کشاورزی ارگانیک انداخته شده است که این تاریخچه به شما می گوید چگونه این روش احیا شد و آگاهی و اطلاع در مورد آن در سراسر دنیا انتشار یافت.
چهارشنبه، 6 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تاریخچه ی کشاورزی ارگانیک : از تصرف تا انقلاب
تاریخچه ی کشاورزی ارگانیک : از تصرف تا انقلاب

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

در اینجا نگاهی به تاریخچه ی مختصر کشاورزی ارگانیک انداخته شده است که این تاریخچه به شما می گوید چگونه این روش احیا شد و آگاهی و اطلاع در مورد آن در سراسر دنیا انتشار یافت.
کشاورزی ارگانیک سیستم تولیدی است که سلامتی خاک، اکو سیستم و افراد را حفظ می کند. کشاورزی ارگانیک به فرآیندهای اکولوژیکی، تنوع زیستی و دوره های مناسب و موافق با شرایط محلی به جای استفاده از نهاده هایی با اثرات مضر و زیان آور وابسته است. کشاورزی ارگانیک با سنت، ابداع و نوآوری و علم ترکیب می شود تا به محیط زیست مشترک فایده برساند و روابط منصفانه و کیفیت خوب زندگانی را برای همه ی افراد و موجودات درگیر و دخیل ارتقا دهد – تعریف کشاورزی ارگانیک طبق فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک.
کمی شگفت کننده است که ببینیم چگونه یک روش که باستانی و قدیمی است باید به صورت یک روش جدید برای مردم ارائه شود تا آن را بپذیرند. کشاورزی ارگانیک همیشه روش واقعی کشاورزی بوده است اما اخیراً مردم یاد گرفته‏اند که آن چقدر مهم و سالم است. در طول انقلاب صنعتی، روش های کشاورزی برای چیزی که تصور می شد بهتر است، تغییر کردند. کشاورزی ارگانیک در میان فرآیند مدرنیزاسیون سریع و نیاز به مقدار اساسی و قابل توجه غذا برای جمعیت در حال رشد و در طول جنگ های جهانی، گم شد. این امر فرآیند تولید غذا را از طریق کشاورزی و (کشاورزی متمرکز) ارتقا داد. مواد شیمیایی نظیر آمونیوم نیترات و DDT برای این هدف در روش های کشاورزی به کار گرفته شدند. تا به امروز، برای اطمینان از محصول خوب، حتمی و الزامی است که کودهایی همراه با آفت کش ها به کار روند تا از محصولات در برابر آسیب حفاظت کنند. اما مقدار افزودنی های به کار رفته، برای مصرف انسانی و هم چنین محیط زیست، شدیداً خطرناک شد. علاوه بر این، با نیاز به تولید غذای بیشتر در بازه های زمانی کوتاه‏تر، افزایش مقادیر کود و مواد شیمیایی رشدی که به کار رفتند، غیر قابل تصور شد. وقتی این روش ادامه پیدا کرد، حقیقت وضعیت روشن شد و به دنبال آن یک جنبش کلی توسط کشاورزان و دانشمندان شروع شد تا کشاورزی ارگانیک را محبوب و مشهور سازند. در اینجا ما تاریخچه ی مختصری از کشاورزی ارگانیک را برای شما آورده‏ایم.
تاریخچه ی کشاورزی ارگانیک :
کشاورزی ارگانیک فقط به معنای کشاورزی بدون استفاده از آفت کش ها و کودها نیست. این نوع کشاورزی به گیاهان و حیوانات اجازه می دهد تا در یک محیط زیست سالم رشد کنند تا این که مجبور نشوند مواد شیمیایی اضافی را برای ارتقای رشد آنها به کار ببرند. به همین دلیل، این نوع کشاورزی هماهنگ با طبیعت کار می کند تا محصولات طبیعی و محبوب را برای خریدار فراهم کند. رودولف استینر در کتابش به نام "بنیان های معنوی برای تجدید کشاورزی" که در سال 1924 منتشر کرد، به طور واضح و با دقت در مورد فرآیند کشاورزی ارگانیک شرح داده است. او بیان کرد که این کار کشاورز است که از تعامل سالم و بخشنده بین گیاهان، حیوانات و خاک اطمینان حاصل کند؛ تا این که برای حیوانات سالم باشد، گیاهان سالم باشند و خاک نیز سالم باشد. خاک وقتی سالم می شود که مواد غذایی ضروری و الزامی را از حیوانات به شکل کود به دست آورد. با این که دانش کشاورزی ارگانیک خیلی قبل ها خوب شناخته شده بود اما در سال 1939 بود که واژه ی کشاورزی ارگانیک توسط لرد Northbourne ابداع شد.
همان طور که قبلاً ذکر شد، دلایل مختلفی وجود داشتند که سبب گسترش مواد شیمیایی و کشاورزی متمرکز شدند. وقتی بخش هایی از تولید، به آرامی متوجه شدند که غذا چگونه رشد می یابد، جنبشی به نام کشاورزی ارگانیک را به وجود آوردند که از کمترین مواد شیمیایی در فرآیند کشاورزی بهره می برد در نتیجه غذای بسیار با کیفیت را برای خریدار نهایی فراهم می کرد. در زیر طرح کلی از چگونگی شروع این جنبش و پیشروی آن تا رسیدن به مرحله ی امروزی آورده شده است.

 دانش کشاورزی ارگانیک از هندوستان و اروپای مرکزی آمده است. یک گیاه شناس انگلیسی به نام آقای آلبرت هووارد که در بنگال و هندوستان مدتی بود، روش های کشاورزی را در آنجا مشاهده کرد و آنها را مستند ساخت و بیان کرد که این روش ها بسیار برتر از آن روش هایی هستند که در بخش های دیگر دنیا به کار گرفته می‏شوند. او متوجه شد که تمام مواد گیاهی و حیوانی مرده دوباره در خاک قرار داده می شوند در نتیجه آن را تغذیه می کنند و مقدار زیادی مواد مغذی به آن می دهند.
 در سال 1939، اولین آزمایش کشاورزی ارگانیک (با نام آزمایش هوگلای) انجام شد که در این آزمایش خانم ایو بالفور (که تحت تأثیر یافته های آقای آلبرت هووارد قرار گرفته بود) کشاورزی ارگانیک و کشاورزی شیمیایی را در دو قطعه زمین مجاور هم انجام داد تا فرآیند آنها را مقایسه کند. این یافته ها در کتاب او به نام "خاک زنده" در سال 1943 منتشر شد.
 در سال 1940، یک میکروب شناس ژاپنی به نام ماسانبو فوکوکا کار خویش را رها کرد و چندین سال از زندگی خود را به توسعه و گسترش روش کشاورزی ارگانیک به نام کشاورزی فوکوکا اختصاص داد و بعداً آگاهی و اطلاع از این مفهوم را منتشر کرد.
 انجمن خاک انگلستان در سال 1946 ایجاد شد. این سازمان تا به امروز کار کرده است تا از رابطه ی سالم بین گیاهان، حیوانات و خاک اطمینان حاصل کند.
 در سال 1962، یک دانشمند برجسته به نام راشل کارلسون کتاب خود به نام "بهار خاموش" را منتشر کرد. این کتاب به طور واضح اثرات مختلف استفاده از DDT بر روی محیط زیست را در فرآیند کشاورزی مشخص کرده است. این کتاب در آن زمان در بسیاری از کشورها، کتاب پر فروشی شد.
 تمام وقایع ذکر شده در بالا تفاوت بین کشاورزی ارگانیک و کشاورزی مرسوم و سنتی را واضح‏تر و مشخص‏تر ساختند و آگاهی و اطلاع در مورد آن را بین عموم مردم منتشر کردند.
 فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک (IFOAM) در سال 1972 در ورسالی کشور فرانسه ایجاد شد که این فدراسیون دانش روش های کشاورزی ارگانیک را در سراسر دنیا ارتقا داد و آن را مبادله کرد.

این توسعه ها و گسترش ها سبب افزایش فشار بر روی حکومت در تمام بخش های دنیا برای مداخله بر تنظیم قوانین مربوط به روش های کشاورزی ارگانیک شد که سرانجام باعث تعیین استانداردهای ویژه برای تنظیم آن شد. وقتی این قوانین و مقررات، دانش و آگاهی سراسر دنیا را در مورد کشاورزی ارگانیک و فواید آن افزایش دادند، بازار محصولات کشت شده به طور ارگانیک از دهه ی 1990 شروع به افزایش کرد. ممکن است کشاورزی ارگانیک مزایا و معایب مختلفی داشته باشد اما این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که غذای ارگانیک قطعاً و یقیناً گزینه ی سالم‏تری از غذای کشت شده به طور مرسوم، برای هر کسی است. جنبش انتشار آگاهی و دانش در مورد چنین غذاهایی تا به امروز ادامه یافته است و تعداد افرادی که آن را انتخاب می کنند بیشتر شده است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.