صورت فلکی مارگیر : واقعیاتی شگفت انگیز در مورد حامل مار

صورت فلکی مارگیر، یک افسانه و اسطوره ی جالب و غنی دارد. در اینجا اطلاعاتی در مورد افسانه ها و واقعیات این صورت فلکی آورده شده است.
پنجشنبه، 7 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
صورت فلکی مارگیر : واقعیاتی شگفت انگیز در مورد حامل مار
صورت فلکی مارگیر : واقعیاتی شگفت انگیز در مورد حامل مار

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

صورت فلکی مارگیر، یک افسانه و اسطوره ی جالب و غنی دارد. در اینجا اطلاعاتی در مورد افسانه ها و واقعیات این صورت فلکی آورده شده است.
ثبت مارگیر به عنوان سیزدهمین علامت زودیاک، مورد انتقاد و عصبانیت خیلی زیادی قرار گرفت. این امر کل سناریوی طالع بینی غربی را تغییر داد و ساختار استوار و محکم علامت زودیاک را تکان داد و متزلزل کرد. اعلام شد که مارگیر سیزدهمین علامت زودیاک است که بین برج هشتم و برنج نهم قرار گرفته است. طبق علم نجوم، صورت فلکی زودیاک یک صورت فلکی (گروهی از ستارگان) است که مسیر خورشید و یا خسوف و کسوف به دنبال آن می آید. با این که مارگیر به عنوان علامت زودیاک پذیرفته نشد اما این صورت فلکی بسیار بسیار واقعی و جالب و مجذوب کننده است تا در مورد آن بدانید.

افسانه شناسی :

طبق افسانه ی مرتبط، مارگیر آسکلپیوس بود همان خدای طب و پسر آپولو. آسکلپیوس توسط یک قنطورس به نام شیرون مطرح شد. او هنر شفا و طب را از شیرون یاد گرفت. طبق یک افسانه، پادشاه کرت به نام مینوس، پیامی به آسکلپیوس فرستاد تا پسرش را که به داخل شیشه ی عسل افتاده بود، نجات دهد. اما تا آسکلپیوس بتواند به آنجا برسد، پسرش غرق شد. هم زمان آسکلپیوس ماری را دید که در حال نزدیک شدن به پسر بود. او سریعاً حرکت کرد و مار را با چوب خود کشت. بعد از یک مدت کوتاه، مار دیگری با یک گیاه در دهانش از راه رسید. مار، گیاه را بر روی بدن مار مرده قرار داد و او را به زندگی برگرداند. با دیدن این جریان، آسکلپیوس نیز همان گیاه را بر روی بدن مرده قرار داد و او نیز به زندگی برگشت!
حالا با این عمل، خدای عالم اموات یعنی حادث به خاطر از دست دادن روح، عصبانی شد در نتیجه به پادشاه خدایان و برادر او یعنی زئوس در مورد این موضوع اطلاع داد. زئوس با صاعقه ی خود آسکلپیوس را گیر انداخت و او را فوراً کشت. آپولو با مرگ پسر خویش عمیقاً غصه دار و اندوهگین شد و به زئوس ناله و شکایت کرد. در مقابل زئوس نیز با قرار دادن آسکلپیوس در آسمان به شکل یک صورت فلکی، او را آرام کرد.
طبق یک نسخه و متن دیگر، آسکلپیوس یک طبیب مشهور بود که هزاران سال پیش بر روی کره ی زمین زندگی می کرد. او راز برگرداندن مردم از مردن را از طریق یک مار یاد گرفت. اما چون این امر بر خلاف قوانین طبیعت بود زئوس، آسکلپیوس را با صاعقه ی خود کشت ولی از مهارت ها، دانش و آگاهی و حسن نیت آسکلپیوس تقدیر و تشکر کرد و مکان و جایگاهی به او در آسمان داد. هم چنین زئوس مار جادویی را در دستان او قرار داد در نتیجه آسکلپیوس، نام مارگیر و یا اوفیوکوس را گرفت (که به معنای حامل بار است).

واقعیات :

مارگیر تنها صورت فلکی و علامت زودیاک است که بر اساس یک انسان که واقعاً هزاران سال پیش بر روی کره ی زمین زندگی می کرد، استوار شده است.
• مخفف نام این صورت فلکی، "اوف" است و به نام نگه دارنده ی مار و یا حامل مار در انگلیسی مشهور و معروف است.
• این صورت فلکی بین عقاب، مار و هرکول و در مقابل شکارچی و یا جبار قرار گرفته است.
• صورت های فلکی ترازو، عقرب و قوس زودیاک، مرز این صورت فلکی را مشخص می کنند.
• آن، صورت فلکی مار را به دو بخش تقسیم می کند که عبارتند از : سر مار و دم مار.
• تا سال 2011، این صورت فلکی به عنوان صورت فلکی زودیاک در نظر گرفته نمی شد با وجود این که خورشید در ماه دسامبر از آن عبور می کرد.
• تابستان بهترین زمان برای مشاهده ی این صورت فلکی در نیم کره ی شمالی است.
• آلفا اوف (رأس الحوا) درخشان‏ترین ستاره ی یافت شده در این صورت فلکی است.
• M9، M10، M12، M14، M19، M62 و M107، NGC 6356 برخی از خوشه های کروی متعلق به این صورت فلکی هستند.
با این که ممکن است حضور سیزدهمین علامت زودیاک (مارگیر) در دنیا ناخوشایند باشد اما صورت فلکی آن قطعاً و یقیناً یکی از جالب‏ترین صور فلکی برای مشاهده است. فرصت مشاهده ی حامل مار افسانه ای را از دست ندهید. موفق باشید!

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.