نان و چگونگی نگهداری درست آن

نانی که از تنور بيرون می‏آيد استريل است ولی بلافاصله بعد از خروج از تنور و سرد شدن، به اسپور کپک‏های موجود در محيط آلوده می‏شود و اگر در نگهداری آن دقت نشود، به سرعت کپک خواهد زد. برای جلوگيری از کپک زدن و حفظ نان از بياتی زودرس، بايد در خنک کردن و نگهداری آن دقت کرد. نان بعد از خروج از تنور بايد سرد شود و برای حفظ بافت آن هرگز نبايد به تعداد زياد روی هم چيده شود.
دوشنبه، 14 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نان و چگونگی نگهداری درست آن
نان و چگونگی نگهداری درست آن
نان و چگونگی نگهداری درست آن

نويسنده:شراره انصار
نانی که از تنور بيرون می‏آيد استريل است ولی بلافاصله بعد از خروج از تنور و سرد شدن، به اسپور کپک‏های موجود در محيط آلوده می‏شود و اگر در نگهداری آن دقت نشود، به سرعت کپک خواهد زد. برای جلوگيری از کپک زدن و حفظ نان از بياتی زودرس، بايد در خنک کردن و نگهداری آن دقت کرد.
نان بعد از خروج از تنور بايد سرد شود و برای حفظ بافت آن هرگز نبايد به تعداد زياد روی هم چيده شود.
در منزل و يا شرايطی که بخواهيم مقدار زيادی نان را برای مدت بيشتر از يک روز تا چند ماه نگهداری کنيم بايد از روش خشک کردن و يا از روش انجماد استفاده کنيم. هر يک از اين روش‏ها بستگی به نوع نان و شرايط نگهداری دارد. مثلاً برای نگهداری نان بربری نمی‏شود آن را خشک کرد ولی با انجماد می‏توان کيفيت و تازگی آن را برای مدت چند ماه حفظ کرد. درجه حرارت يخچال فقط از کپک زدن نان به مدت چند روز جلوگيری می‏کند ولی در بياتی آن اثر منفی دارد.

توصيه‏ها:

1ـ کيفيت نان در مدت زمان نگهداری آن مؤثر است، هر چه نان با کيفيت مطلوب‏تر تهيه شود، مدت زمان ماندگاری نان بيشتر می‏شود.
2ـ دسته کردن نان داغ، کپک‏زدگی را تسريع، فسادزدگی را تسهيل و ضايعات نان را تشديد می‏کند. در حقيقت درجه حرارت نان در هنگام بسته‏بندی از عوامل مهم در مدت زمان نگهداری نان است.
3ـ توصيه می‏شود نان مصرفی به شکل روزانه تهيه گردد. اگر امکان چنين کاری نيست بايد نان به شکل اصولی قبل از قرار دادن در داخل يک نايلون تميز، خنک گردد زيرا در غير اين صورت نان داغ در داخل نايلون اصطلاحا عرق کرده و با توجه به رطوبت حاصل از تعريق ممکن است کپک بزند. بعد از خنک کردن نان می‏توان آن را در داخل نايلون تميز قرار داد و در فريزر به مدت بيشتری نگهداری کرد.
4ـ قرار دادن نان در يخچال، بيات شدن آن را تسريع می‏کند. نگهداری نان در درجه حرارت يخچال نه تنها از بياتی نان جلوگيری نمی‏کند بلکه موجب شتاب آن می‏شود. بنابراين بهترين دمای نگهداری نان، درجه حرارت فريزر است.
5ـ و بالاخره اينکه از قرار دادن نان در داخل روزنامه و يا داخل کيسه نايلون سياه (بازيافتی) خودداری کنيد.

منابع:

1ـ مهندس پايان، رسول، «تکنولوژی فرآورده‏های غلات».
2ـ دکتر محمودی، سوسن و همکاران، «بهداشت و ايمنی مواد غذايی».
3ـ دکتر فرج‏زاده آلان، داود، «بهداشت مواد غذايی».

منبع: پیام زن




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما