عوارض جانبی فولیک اسید

مکملهای فولیک اسید هنگامی که به میزان دوز تجویز شده مصرف شوند، هیچ عوارض جانبی را ایجاد نخواهند کرد. با این حال، مصرف دوز یا میزان بالای فولیک اسید می‌تواند به اسهال، بی خوابی، بثورات پوستی و غیره منجر شود.
يکشنبه، 17 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی فولیک اسید
عوارض جانبی فولیک اسید

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مکملهای فولیک اسید هنگامی که به میزان دوز تجویز شده مصرف شوند، هیچ عوارض جانبی را ایجاد نخواهند کرد. با این حال، مصرف دوز یا میزان بالای فولیک اسید می‌تواند به اسهال، بی خوابی، بثورات پوستی و غیره منجر شود.
فولیک اسید یا اسید فولیک عضوی از خانواده ویتامین B است و وجود آن برای انجام فرآیندهای مختلف در بدن اهمیت دارد. فولیک اسید که همچنین تحت عنوان ویتامین B9 شناخته می‌شود، همانند سایر ویتامین‌ها به طور طبیعی در بدن یافت نمی‌شود و به همین دلیل است که تأمین آن از منابع خارجی برای بدن ضرورت دارد.
فولیک اسید به طور طبیعی در مواد غذایی مانند لوبیا، حبوبات، مرکبات، آب میوه، سبزیجات برگ سبز تیره، سبوس گندم، غلات کامل یا سبوس دار، جگر، سخت پوستان، و مرغ به شکل فولات یافت می‌شود. علاوه بر این منابع طبیعی، اسید فولیک همچنین به شکل فولات در مکمل‌ها وجود دارد.

فولیک اسید چگونه عمل می‌کند؟

فولیک اسید به همراه ویتامین B12 و ویتامین C، به بدن برای ساخت، استفاده، و تجزیه پروتئین‌های جدید کمک می‌کند. بدن انسان برای تشکیل و تکثیر سلول، تشکیل سلولهای قرمز و سلولهای سفید خون و رونوشت DNA از فولیک اسید استفاده می‌کند. علاوه بر آن، مصرف میزان درست فولیک اسید پیش از دوران بارداری و در طول آن به پیشگیری از بروز نقائص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک می‌کند. فولیک اسید همچنین برای درمان عوارضی مانند کم خونی مگالوبلاستیک، عوارض قلبی، و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی شنیده شده است که بعضی افراد فولیک اسید را به منظور پیشگیری از بروز عوارض مرتبط با کمبود اسید فولیک مانند بیماری کبد، کولیت اولسراتیو، دیالیز کلیه، و غیره، مصرف می‌کنند.

مقدار مصرف مناسب فولیک اسید

مقدار دوز فولیک اسید به عامل بوجود آوردنده‌ی کمبود آن بستگی دارد. مصرف روزانه حدود 400 میکروگرم از آن در رژیم غذایی برای افراد بالغ سالم توصیه می‌شود. میزان مجاز برای کودکان بین 1 تا 13 سال از 150 میکروگرم در روز به 300 میکروگرم در روز متغیر خواهد بود. عارضه‌ی ناشی از کمبود فولیک اسید پدیده‌ی شایعی در افراد سالم به حساب نمی‌آید. زنان باردار و شیرده به دوزهای بیشتری از فولیک اسید یعنی حدود 600 میکروگرم در روز نیاز دارند. برای افراد مبتلا به بیماری ناشی از کمبود آن، دوز توصیه شده می‌تواند از 400 میکروگرم به 1000 میکروگرم متفاوت باشد. مقدار دقیق آن به شدت بیماری ناشی از کمبود و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد.

اثرات جانبی فولیک اسید چه مواردی را شامل می‌شود؟

در صورتی که فردی دوز بالایی از فولیک اسید را مصرف نماید که بیش از 1000 میکروگرم در روز باشد، آنگاه خطر کمبود ویتامین B12 پوشیده می‌شود. این وضعیت مضر است به این دلیل که فولیک اسید بدست آمده از مکمل می‌تواند کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را اصلاح نماید، با این حال، آسیب عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 مخفی باقی می‌ماند. عوارض جانبی به قرار ذیل می‌باشند:
• اسهال
• حالت تهوع
• دل درد
• گاز و نفخ
• راش یا جوشهای پوستی
• بی‌خوابی
• کمبود روی
• بروز رفتار روان پریشانه
• تشنج
• طعم تلخ در دهان
• بیش فعالی، زود خشمی، و یا تحریک پذیری
این عوارض جانبی به هنگام مصرف دوز طبیعی مشاهده نمی‌شوند. مصرف میزان بالا همچنین دیده شده است که خطر ابتلاء به سرطان، مشکلات شناختی مرتبط با سن و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
قبل از مصرف مکمل‌های فولیک اسید، همیشه با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که احساس کردید دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف این مکملها شده‌اید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک قادر خواهد بود مشکل را تشخیص و درمان سازد. بهترین راه جلوگیری از عوارض جانبی، مصرف و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است بطوریکه سطوح فولیک اسید مورد نیاز بدن را تأمین خواهد ساخت.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.