پيشگيرى از مسموميت با مواد شيميايى و شوينده خانگى

درهنگام مصرف دارو و يا استفاده از فرآورده هاى شيميايى حتما در نور كافى برچسب روى بسته بندى را مطالعه كرده سپس مصرف كنيد. استفاده از داروها و مواد شيميايى در تاريكى مى تواند خطرناك باشد. در هنگام استفاده از مواد شيميايى و فرآورده هاى شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبى در محيط جريان داشته باشد. از اختلاط مواد شيميايى مانند جوهر نمك با فرآورده هاى سفيد كننده جدا خوددارى كنيد. بخارات و گازهاى ناشى از اين اختلال بسيار سمى و خفه كننده
شنبه، 19 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشگيرى از مسموميت با مواد شيميايى و شوينده خانگى
پيشگيرى از مسموميت با مواد شيميايى و شوينده خانگى
پيشگيرى از مسموميت با مواد شيميايى و شوينده خانگى

درهنگام مصرف دارو و يا استفاده از فرآورده هاى شيميايى حتما در نور كافى برچسب روى بسته بندى را مطالعه كرده سپس مصرف كنيد. استفاده از داروها و مواد شيميايى در تاريكى مى تواند خطرناك باشد. در هنگام استفاده از مواد شيميايى و فرآورده هاى شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبى در محيط جريان داشته باشد. از اختلاط مواد شيميايى مانند جوهر نمك با فرآورده هاى سفيد كننده جدا خوددارى كنيد. بخارات و گازهاى ناشى از اين اختلال بسيار سمى و خفه كننده مى باشد.
پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاى دربسته و كوچك مانند دستشويى و حمام به هيچ عنوان در اين مكانها توقف نكنيد چرا كه گازهاى توليد شده در اين محيط بدون تهويه مناسب حفظ كننده و سمى مى باشد.
ضمن استفاده از مواد شيميايى حتما از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير- لباس آستين بلند - شلوار بلند و جوراب استفاده كنيد.
علايم تماس طولانى با منوكسيد كربن، سردرد، گيجى و خواب آلودگى مى باشد. در ادامه تماس، فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب مى شود. تماس با مقادير بالاى CO مى تواند سبب كاهش هوشيارى و مرگ شود. در هنگام استفاده از بخارى هاى نفتى و گازى، جهت پيشگيرى از مسموميت با گاز منوكسيد كربن، اطمينان از نصب صحيح و كاركرد مناسب دودكش ها الزامى است. منوكسيد كربن گازى بى رنگ، بى بو، بى مزه و غير محرك است كه در اثر سوختن ناقص سوخت هاى فسيلى مانند نفت، گاز، بنزين، گازوئيل و ذغال چوب حاصل مى شود.
مسموميت با منوكسيدكربن يكى از مرگبارترين انواع مسموميت ها مى باشد. براى پيشگيرى از بروز آن توصيه هاى ايمنى در مورد استفاده از وسايل حرارتى را رعايت كنيد. در برخى موارد علايم ونشانه هاى مسموميت با گاز منوكسيد كربن به صورت اختلالات گوارشى مانند تهوع و استفراغ در فرد تظاهر مى كند. تماس طولانى مدت با مقادير كم گاز منوكسيدكربن مى تواند فرد را به بيمارى هاى قلبى- عروقى مبتلا سازد. تماس طولانى مدت با گاز منوكسيدكربن به ويژه در كودكان، مى تواند با بروز اختلالات رفتارى و كاهش حافظه و ضريب هوشى همراه باشد.
در دود سيگار مقاديرى از گاز منوكسيدكربن موجود است و اين گاز مى تواند در اثر مصرف طولانى مدت سيگار سبب بروز مسموميت مزمن در افراد سيگارى شود. مواردى از مسموميت هاى كشنده با منوكسيدكربن در رانندگانى گزارش شده است كه براى گرم كردن خودروى خود در فصول سرد سال از گاز پيك نيكى استفاده كرده اند.
استفاده از بخارى هاى بدون دودكش تنها در محيط هايى كه داراى تهويه و جريان مناسب هوا مى باشند، مجاز است. از به كار بردن اين وسايل در محيط هاى بسته و فاقد جريان هوا خوددارى كنيد. حضور در گاراژهاى در بسته كه در آن اتومبيل با موتور روشن وجود دارد، خطر بروز مسموميت با منوكسيد كربن را به همراه دارد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.