بارداری و مشکلات آن

اگر از بواسیر، ترش کردن و سردرد بگذریم، بارداری امر دلپذیری است. نگران نباشید. اینجا توضیحاتی در جهت بهبود سریع‏تر شما وجود دارد. بدن شما مجموعه‏ای از تغییرات جالب و اساسی را طبق انتظارتان می‏پذیرد. در حالی که شما خود را برای اضافه وزن و تهوع آماده می‏کنید، ممکن است با بعضی دردهای ناشناخته‏تر غافلگیر شوید. ما از دکتر بروس فلیم، متخصص بیماری‏های زنان و زایمان در ریورساید کالیفرنیا و دکتر شاری برنسر، نویسنده کتاب (توصیه
دوشنبه، 21 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارداری و مشکلات آن
بارداری و مشکلات آن
بارداری و مشکلات آن

نويسنده: کورتنی لیدا
مترجم: شادی رشوند
بارداری و تولد

افزایش دردها

اگر از بواسیر، ترش کردن و سردرد بگذریم، بارداری امر دلپذیری است. نگران نباشید. اینجا توضیحاتی در جهت بهبود سریع‏تر شما وجود دارد.
بدن شما مجموعه‏ای از تغییرات جالب و اساسی را طبق انتظارتان می‏پذیرد. در حالی که شما خود را برای اضافه وزن و تهوع آماده می‏کنید، ممکن است با بعضی دردهای ناشناخته‏تر غافلگیر شوید. ما از دکتر بروس فلیم، متخصص بیماری‏های زنان و زایمان در ریورساید کالیفرنیا و دکتر شاری برنسر، نویسنده کتاب (توصیه یک متخصص زایمان) می‏خواهیم که در مورد رایج‏ترین مشکلات بارداری و راه حل‏های تسکین‏بخش برایمان توضیح دهند.

بیماری مجرای مچ دست

علت: در این حالت بدن شما آب بیشتری در خود نگه می‏دارد که در نتیجه، این مقدار آب در مچ‏هایتان انباشته شده و به اعصاب فشار وارد می‏کند و در نتیجه عوارضی چون رعشه، کرختی و درد انگشتان و دست‏ها به وجود می‏آید. این عوارض معمولاً بعد از تولد کودک از بین می‏رود.
درمان: سعی کنید که زمان کار با رایانه را به حداقل برسانید و یک مچ‏بند برای صفحه کلیدتان خریداری نمایید. مچ‏ها را به صورت مستقیم قرار دهید تا فشار کمتری روی اعصاب وارد شود. هر گاه در انگشتان احساس سوزش و تحریک می‏کنید، آنها را برای مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. از آنجایی که بیماری مجرای مچ دست شب‏ها شدیدتر می‏شود، هنگام خواب دست‏ها و مچ‏ها را روی بالشی قرار دهید.

بواسیر

علت: ترکیبی از یبوست و فشار اعمال شده توسط رحم روی رگ‏های خونی لگن می‏تواند باعث ایجاد رگ‏های ملتهب مقعدی شود.
درمان: جلوگیری از یبوست، نوشیدن چندین لیوان بزرگ آب در طول روز، خوردن مقدار زیادی غذاهای الیاف‏دار نظیر (میوه‏ها، سبزی‏ها و نان‏های سبوس‏دار).
ورزش مرتب نیز به فعال شدن دستگاه گوارش کمک می‏کند. اگر هنوز با مشکل یبوست روبه‏رو هستید، از پزشک‏تان بخواهید برایتان ملین تجویز کند و چنانچه یبوست شما جدی و تحمل‏ناپذیر شد، با پزشک خود در مورد استفاده از کرم طبی برای تسکین موضعی مشورت کنید.

واریس

علت: هورمون‏های بارداری باعث می‏شوند که عضلات شما در حالت آرامش باشند در حالی که جریان خون افزایش یافته شما فشار زیادی روی رگ‏ها وارد می‏کند.
نتیجه: رگ‏های پا به رنگ بنفش مایل به آبی بدنمایی در می‏آیند.
درمان: متأسفانه امر توارث، نقش عمده‏ای را در ایجاد یا عدم ایجاد رگ‏های واریسی ایفا می‏کند. اما با محدود کردن زمان ایستادن (عدم ایستادن در یک حالت برای مدت طولانی)، از بروز آن جلوگیری کنید.
هنگام نشستن، پاها را روی هم نیندازید و پاها را تا حد امکان بالاتر قرار دهید تا فشار روی رگ‏ها کاهش پیدا کند. همچنین استفاده از شلوارهای مخصوص بارداری مفید خواهد بود. در نهایت از ماساژ رگ‏ها خودداری کنید زیرا وضع آنها را وخیم‏تر خواهد کرد.

گرفتگی ساق پا

علت: هیچ کس به درستی نمی‏داند چرا زنان باردار مستعد ابتلا به گرفتگی شدید ماهیچه ساق پا و عضلات پا در طول شب هستند. این مشکل می‏تواند بر اثر افزایش فشار خون و یا کمبود کلسیم به وجود آید.
درمان: آرامش بخشیدن به عضلات با خم کردن پا به طرف نوک پنجه به طوری که پاشنه پا را به بیرون فشار دهید. استفاده از انگشتان برای ماساژ عمیق عضلات نیز ممکن است مفید باشد. ورزش روزانه در جهت افزایش جریان خون، نوشیدن آب فراوان (کم‏آبی بدن می‏تواند گرفتگی عضلات را شدیدتر کند). اگر این مشکل تکرار شد، می‏توانید با اطلاع پزشک از قرص‏های کلسیم استفاده کنید.

ترش کردن و سوء هاضمه

علت: بزرگ شدن شکم روی معده و روده‏ها فشار وارد می‏کند و جریان گوارش اسید را به سمت بالا ساده‏تر می‏کند در نتیجه باعث می‏شود که در سینه احساس سوزش کنید.
درمان: جایگزین کردن چندین وعده غذای کم‏حجم به جای 3 وعده غذای حجیم، عدم مصرف غذاهای اسیدی و ادویه‏دار و دراز نکشیدن برای مدت 30 دقیقه بعد از صرف غذا، شیره‏های معده را در حداقل ممکن نگه می‏دارد. اگر در طول شب دچار ترش کردن می‏شوید، با پزشک خود پیرامون مصرف داروی ضد اسید قبل از خواب مشورت کنید.
علت: نوسان هورمون‏ها، فشار روحی و افزایش خستگی می‏تواند مقدمه سردرد باشد.
درمان: استامینوفن (در صورتی که توسط پزشک تجویز شده باشد) می‏تواند درد را بی‏درنگ کاهش دهد. کمپرس آب گرم نیز می‏تواند مؤثر باشد. نوشیدن مقدار زیاد آب در طول روز برای جلوگیری از کم‏آبی بدن و اطمینان از حداقل 6 تا 7 ساعت خواب شبانه نیز ضروری است. اگر سردرد شما طاقت‏فرسا است و یا با ضعف بینایی توأم شده است، به پزشک مراجعه کنید.

سیاتیک

علت: وزن کودک شما روی کمر فشار آورده و عصب سیاتیک را تحریک می‏کند و درد شدیدی در پایین‏ترین قسمت کمر تا ساق پاها احساس می‏شود.
درمان: روی طرف چپ بدن دراز بکشید و بالشی را بین زانوها قرار دهید تا جریان خون به سمت رحم افزایش پیدا کند. در طول روز نباید بیش از نیم ساعت در یک حالت بایستید و یا بنشینید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید. امکان دارد شنا توأم با کاهش وزن برای عصب سیاتیک مفید باشد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.