آثار نکبت‌بار زنا

ای علی، در زنا شش اثر سوء است: سه در دنیا و سه در آخرت، امّا آنها که در دنیاست: آبرو بَرَد و زودتر نابود سازد و رشته‌ی روزی ببَرد. امّا آنچه در آخرت است: سختگیری هنگام حساب و خشم خدای رحمان و خلود (همیشه ماندن) در
جمعه، 29 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آثار نکبت‌بار زنا
 آثار نکبت‌بار زنا

 

نویسنده: آیة الله العظمی مکارم شیرازی

 
یا عَلیُّ، فِی الزِّنا سِتُّ خِصالٍ، ثَلاثٌ مِنها فِی الدُّنیا وَ ثَلاثٌ مِنها فِی الآخِرَةِ. أَمّا الَّتِی فِی الدُّنیا فَیَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ الفَناءَ وَ یَقطَعُ الرِّزقَ وَ أمّا الَّتی فِی الآخِرَةِ فَسُوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمانِ وَ الخُلُودُ فِی النَّار.
ای علی، در زنا شش اثر سوء است: سه در دنیا و سه در آخرت، امّا آنها که در دنیاست: آبرو بَرَد و زودتر نابود سازد و رشته‌ی روزی ببَرد. امّا آنچه در آخرت است: سختگیری هنگام حساب و خشم خدای رحمان و خلود (همیشه ماندن) در آتش دوزخ است.
بحارالانوار، ج 77، ص 58

نور هدایت

فلسفه‌ی تحریم زنا

1. پیدایی هرج و مرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطه‌ی فرزندان و پدران، رابطه‌ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است، بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان می‌شود و پایه‌های محبّتی را که در تمام طول عمر سبب ادامه‌ی این حمایت است می‌گذارد.
در جامعه‌ای که فرزندان نامشروع و بی پدر فراوان شوند روابط اجتماعی که بر پایه‌ی روابط خانوادگی بنیان شده سخت دچار تزلزل می‌شود.
برای پی بردن به اهمّیّت این موضوع کافی است یک لحظه چنین فکر کنیم که چنانچه زنا در کلّ جامعه‌ی اسلامی مجاز و ازدواج برچیده شود، فرزندان بی هویّتی که در چنین شرایطی متولّد شوند تحت پوشش و حمایت هیچ کس نیستند، نه در آغاز تولّد و نه هنگام بزرگ شدن.
از این گذشته، از عنصر محبّت که نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه با جنایت‌ها و خشونت‌ها دارد محروم می‌شوند و جامعه‌ی انسانی به یک جامعه‌ی کاملاً حیوانی توأم با خشونت در همه‌ی ابعاد مبدّل می‌گردد.
2. این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکش‌های فردی و اجتماعی در میان هوسبازان است. داستان‌هایی را که برخی از چگونگی وضع محلّه‌های بدنام و مراکز فساد نقل کرده و نوشته‌اند به خوبی بیانگر این واقعیّت است که در کنار انحرافات جنسی بدترین جنایات رخ می‌دهد.
3. تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه‌ی انواع بیماری‌هاست و با تمام تشکیلاتی که برای مبارزه با عواقب و آثار آن امروزه فراهم کرده‌اند باز آمار نشان می‌دهد که تا چه اندازه افراد از این راه سلامت خود را از دست داده و می‌دهند.
4. این عمل غالباً سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می‌شود، زیرا چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری این‌گونه فرزندان نیستند و اصولاً وجود فرزند مانع بزرگی بر سر راه ادامه‌ی اعمال شوم آنان است، لذا همیشه سعی می‌کنند آنها را از میان ببرند.
5. نباید فراموش کرد که هدف از ازدواج تنها مسأله‌ی اشباع غریزه‌ی جنسی نیست، بلکه اشتراک در تشکیل زندگی و انس روحی و آرامش فکری و تربیت فرزندان و همکاری در همه‌ی شؤون حیات، از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به یکدیگر و تحریم زنا هیچ یک از اینها امکان‌پذیر نیست. (1)

پی‌نوشت‌ها:

1. رجوع شود به: تفسیر نمونه، ذیل آیه‌ی 32 سوره‌ی اسراء.

منبع مقاله :
مکارم شیرازی، ناصر، (1390) انوار هدایت (مجموعه مباحث اخلاقی)؛ قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.