معرفی 7 کتاب مفید

حديث مظلوميت علي(ع) بيانگر مظلوميت ابر مردي است كه ديباچه فضايل اولين و آخرين بود و روايت حماسه هايش اسطوره سازترين حماسه هاست و با وجود اقتدار و توان مندي، مصيبتها و ستمها را به جان خريد تا سنگ صبور اسلام و همنواي مظلومان و ياور مستضعفان باشد. سلام و صلوات خدا و درود قدسيان و صديقان و صالحان بر علي پدر شهيدان، تا زمين و زمان پابرجاست و تا از درود و سلام، نامي و نشاني هست.
چهارشنبه، 23 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی 7 کتاب مفید
معرفی 7 کتاب مفید
معرفی 7 کتاب مفید

علي (علیه السلام) ، ابرمرد مظلوم ( محمد تقي رهبر)

اين كتاب از انتشارات بوستان كتاب قم مي باشد كه در 316 صفحه به چاپ رسيده است.
عناوين بعضي از فصول كتاب عبارتند از: زادگاه و خاستگاه علي(ع)، همسفر ديرين پيامبر(ص)، مروري بر فضايل اميرالمؤمنين(ع)، حديث مظلوميت، حقانيت و مظلوميت، غدير خم و اوج مظلوميت علي(ع) و ...
حديث مظلوميت علي(ع) بيانگر مظلوميت ابر مردي است كه ديباچه فضايل اولين و آخرين بود و روايت حماسه هايش اسطوره سازترين حماسه هاست و با وجود اقتدار و توان مندي، مصيبتها و ستمها را به جان خريد تا سنگ صبور اسلام و همنواي مظلومان و ياور مستضعفان باشد. سلام و صلوات خدا و درود قدسيان و صديقان و صالحان بر علي پدر شهيدان، تا زمين و زمان پابرجاست و تا از درود و سلام، نامي و نشاني هست.

تذكرة الاحباب ( ملا احمد بن محمد مهدي نراقي)

اين كتاب از انتشارات بوستان كتاب قم مي باشد كه در 320 صفحه به چاپ رسيده است.
اين كتاب از نخستين آثار و تأليفهاي ملا احمد است و تاريخ تأليف آن به سال 1212هـ.ق آغاز سلطنت فتحعلي شاه قاجار و مصادف با رحلت علامه بزرگوار سيد مهدي بحرالعلوم مي باشد. برخي از آثار ملااحمد در تكميل آثار و مصنفات علمي پدرش ملامهدي نراقي بوده است. تذكرة الاحباب نيز از همين مقوله مي باشد كه وي آن را در تكميل تحفه رضويه و حاشيه آن نگاشته است. نگاشتن فقه به زبان فارسي در دوره صفويان و اوايل عصر قاجار رواج يافت و با كم رنگ شدن فعاليت حوزه هاي علميه شيعه در ايران در اواخر عصر صفوي و اوايل عصر قاجار، فقه فارسي در انزوا قرار گرفت. پس از يك دوره ركود، ملامهدي و ملااحمد نراقي با نثر فارسي بسيار شيوا و آراسته و به فراخور فهم عامه مردم به احياي فقه فارسي همت گماشتند. ويژگيهاي اين اثر شامل چند بخش همخواني و انسجام و... مي باشد.

جايگاه سياسي عالم ديني در دو مكتب اخباري و اصولي ( سيد محسن آل سيدغفور)

اين كتاب از انتشارات بوستان كتاب قم مي باشد كه در سال جاري در 311 صفحه به چاپ رسيده است.پيروزي انقلاب اسلامي بر مبناي انديشه سياسي شيعه و به ويژه بر اساس فقه سياسي آن از جمله انگيزه هايي است كه متفكران را وادار كرد تا به بازخواني و باز توليد فقه سياسي شيعه توجه كنند. پژوهشهاي صورت گرفته بيانگر اين حقيقت است كه صبغه سياسي فقه شيعه در دوره ائمه اطهار(ع) براي خود ائمه و مخالفان آنها امري روشن بوده است.اين صبغه در دوران غيبت استمرار داشته است، به گونه اي كه موجوديت سياسي اقليت شيعي را در برابر حاكميت اكثريت، مي توان مرهون همين فقه سياسي تلقي كرد.در كاوش انديشه هاي فقهي شاهد تحول و تطوري در فقه هستيم كه امروز به جريان حاكميت ديني در نظام جمهوري اسلامي منجر شده است.به اعتقاد نويسنده گذار از انديشه اخباري گري به انديشه اصولي و اجتهادي در فقه از مهمترين علتهاي نقش آفريني عالمان و فقها در ساحت سياست است.

برگزيده نهج البلاغه

مترجم و نگارنده: علي اكبر مظاهري
ناشر: انتشارات پارسايان
چاپ اول: 1385
اگرچه تمام محتواي نهج البلاغه اميرالمؤمنين(ع) زيباست، اما بخشهايي از آن زيباتر است؛ و اگرچه تمامي اين كتاب شريف تابناك است اما بخشهايي از آن تابناك تر مي باشد. از سوي ديگر، همگان را طاقت و فرصت خواندن متن كامل نهج البلاغه نيست.
نويسنده اين اثر، آموزنده ترين و زيباترين بخشهاي نهج البلاغه را با نثري روان ترجمه كرده و براي همه خطبه ها، نامه ها و حكمتها، عنوانها و مقدمه هايي مناسب با مطالب آنها آورده است.
شايان ذكر است، هرچند در اين گزيده از همه بخشهاي نهج البلاغه يعني خطبه ها، نامه ها و حكمتها آمده، اما «خطبه ها» حجم بيشتري را به خود اختصاص داده كه مجموعه آنها حدود نيمي از نهج البلاغه را تشكيل مي دهد.

جهاني سازي مهدوي(علیه السلام)و جهاني سازي غربي

«قرن بيست و يكم آغاز گرديد و كاروان بشريت با همه نشستها و فرازها و صعودها و سقوطها به فرجامي شايسته كرامت انساني نرسيد و با همه شكوفايي و فرازگرايي در برخي دوره ها و سرزمينها، رفاه و خوشبختي بر زندگيها سايه نيفكند، و حقوق از دست رفته انسان در سراسر كره خاكي بدو بازنگشت، دلهره ها، بيمها و نگرانيهاي انسان سرگردان در كوچه پس كوچه هاي تاريخ رخت برنبست و به آسايش و امنيتي دلپذير نرسيد و غمنامه زندگي انسان پايان نيافت.
شگفتا! كه همه كوششها و تلاشهاي آدمي به دست خود و با درك و دريافت خويش، بر ساز و كاري دست نيافت كه زندگي آينده او را به عدالتي راستين و فراگير رهنمون شود، و اندكي از حاكميت بيدادگريها و تبعيضها و نابسامانيها و كاموريها و ناكاميها بكاهد.
از اين رو، انديشه انتظار و داشتن طرحي براي فردا، ضرورتي ترديدناپذير مي يابد و آينده نگريهاي مثبت و اميدبخش، فروغي گرم و تابناك بر سر دستان تاريك زندگي كنوني مي تابد و انسان از پاي افتاده و در زير بار ستمهاي بي پايان اعصار و قرون، بويژه قرن حاضر و تمدن ماشيني، ديگر بار توان پيشروي مي يابد...»
كتاب جهاني سازي مهدوي و جهاني سازي غربي به قلم محمد حكيمي كوشيده است تا با طرح سؤالهايي در رابطه با معيارها و زمينه هاي فرهنگي جهاني سازي اسلامي، گسترش آگاهي، دانايي و عدل، تجارت جهاني، اقتصاد آزاد، تكنولوژي، بانك جهاني، كرامت اسلامي، رفاه اقتصادي، آينده نگري و... در قالب دو مقاله جهاني سازي مهدوي(ع) و جهاني سازي غربي و امام مهدي و احياي كرامت انساني، به تبيين اين راه دشوار بپردازد.
اين اثر در 136 صفحه توسط انتشارات دليل ما در 3000 نسخه و در تابستان سال 85 به زيور چاپ آراسته شده است.

مردم سالاري ديني

انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به رهبري فقيه فرهيخته زمان حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) تحولي بزرگ و فراگير در عرصه جهاني و در پايان هزاره دوم ميلادي پديد آورد، به گونه اي كه نگاه و نگرشي جديد نسبت به جهان و انسان و مناسبات گوناگون بشري در عرصه هاي
سياسي، اجتماعي، فرهنگي عرضه داشت، چه اينكه انقلاب صنعتي مغرب زمين با رويكرد نفي كاركرد سياسي، اجتماعي دين و دينداري و انكار نقش و تأثير كارآمد آن در حوزه زندگي انسان، نگاه خويش را از عالم عليا به جهان سفلي و روند زندگي خود را از حيث نظر و عمل، محدود به دنياي ملموس و محسوس توجيه نمود و در نتيجه نسبيت گرايي فلسفي مباني معرفت شناسي و سكولاريسم و ليبراليسم اساس مناسبات اجتماعي و اقتصادي، و اومانيسم تكيه گاه انسان شناسي در فرهنگ مغرب زمين گرديد.
فرياد حق طلبانه ملت مسلمان و غيور ايران به رهبري مرجعيت ديني و زعامت امام خميني(ره)، التهابي سخت در اين فضا ايجاد كرد و دنيا را متوجه عظمت اين حركت شگرف نمود. پيروزي اين جنبش بزرگ اسلامي كه از عمق اعتقادات ديني ملتي مسلمان، آرمانگرا و تكامل پو سرچشمه مي گرفت، بار ديگر اين حقيقت را آشكار ساخت كه ايمان و اعتقاد ديني، برترين سكوي حركت انسان به سوي رهايي و آزادي و عدالت خواهي است، به گونه اي كه پايان قرن بيستم عصر دين و دينداري لقب گرفت.
كتاب «مردم سالاري ديني» كوشيده است تا با بهره گرفتن از آثار پژوهشگران و انديشمندان، نمونه اي از دهها اثر پژوهشي در مباحث مختلف مرتبط با موضوع را گردآوري و منتشر كند.
اين مجموعه به كوشش كاظم قاضي زاده در 3000 نسخه با قيمت 2300 تومان به زيور چاپ آراسته و روانه بازار كتاب گرديده است.

رويكرد عقلاني بر باورهاي وهابيت

مؤلف: نجم الدين طبسي
ناشر: انتشارات اميرالعلم
چاپ اول: بهار 84
مجموعه حاضر، ترجمه كتاب نفيس «رافد الايمان الي عقائد الاسلام» استاد شيخ نجم الدين طبسي است. اين كتاب پيش تر به نام «الوهابيه، دعاوي، ردود» چاپ و منتشر گرديد و در دوره بعدي از سوي استاد بخشهايي بر آن افزوده شد و «روافد الايمان الي عقايد الاسلام» نام گرفت و توسط بخش فرهنگي دفتر مرجع عاليقدر مرحوم آية ا... فاضل لنكراني، با عنوان «رويكرد عقلاني بر باورهاي وهابيت» در يك مجموعه 6 جلدي منتشر شد.
نويسنده در ابتداي اين كتاب، پس از مرور تاريخچه وهابيت، با تشبيه اين فرقه به خوارج، به بررسي نظرهاي مشابه هر دو گروه پرداخته و ثابت مي كند وهابيت در امتداد روش و سيره خوارج است و اين گفته وهابيون كه «لادعا الا ا... و لا شفاعة الا ا... و لا توسل به ا... و لا استغاثه الا به ا...» شعار «لاحلم الا ا...» خوارج را در ذهن تداعي مي كند.
در مجموع، كتاب حاضر بر سه مبحث اساسي تأكيد دارد:
1- نقد احاديثي كه وهابيت آنها را به عنوان دليل و زيربناي افكار باطل خود قرار داده و بطلان رأي نادرست آنها
2- كثرت شواهد و نصوص تاريخي بر رد ادعاهاي وهابيت
3- بيان موضوعاتي كه وهابيت روي آنها حساسيت زيادي دارد. به عنوان مثال، در جلد اول نظر وهابيون درباره شفاعت مورد بررسي قرار مي گيرد.
وهابيان معتقدند طلب شفاعت از كساني كه خداوند براي آنها حق شفاعت قرار داده (پيامبران، صالحان و ملائكه) كفر است و نويسنده سعي كرده با ادله عقلي اين مبحث را تبيين و به رد نظر وهابيون بپردازد.در جلد دوم تبرك جستن به قبور، استغاثه و طلب حوايج، در جلد سوم زيارت قبر بويژه زيارت مرقد مطهر پيامبر(ص)، در جلد چهارم زيارت قبور توسط زنان و دعا و نماز در كنار قبرها، در جلد پنجم تعمير قبور و ساختن گنبد بر فراز آنها و سرانجام در جلد ششم روشن كردن چراغ بر روي قبور، نذر، شفاعت و سوگند به غير خدا، بزرگداشت مواليد و مخالفت وهابيون با همه اين اعتقادات، مورد نقد و بررسي بررسي قرار گرفته است.

يادداشت مرحوم آية ا... فاضل لنكراني در مقدمه كتاب

بيش از دو قرن است كه مسلك جعلي وهابيت همچون موريانه اي به دنبال تخريب دين و تهي نمودن آن است؛ مسلكي كه به هيچ وجه سازگاري عقلايي ندارد و با روشهاي ملائم با فطرت عقلا كاملاً بيگانه است و چنانچه نظري اجمالي بر عقايد پوشالي آنان كه نشأت گرفته از افكار خشن ابن تيميه است بيفكنيم، خواهيم ديد كه بنيانگذاران آن كينه عميقي با دين و بقاي شريعت در جامعه دارند و براي رسيدن به اين هدف شوم و گرفتن گوهر دين از مردم مظلوم، از ظاهر دين و شعارهاي فريبنده آن استفاده مي نمايند.با مراجعه اجمالي به مجموع عقايد آنان به خوبي در خواهيم يافت كه اين مسلك اساساً با واقعيت عيني دين و آنچه از ابتدا در زمان پيامبر(ص) به عنوان اسلام تحقق يافته است، مخالفت و معاندت دارد؛ گويي براي به فراموشي سپردن دين حق و دستورات خداوند، تصميم گرفته اند از آنچه به عنوان ظاهر دين است شروع نمايند و چنانچه ظاهري نباشد، چگونه مي توان به باطن راه يافت...
منبع: روزنامه قدس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.