دانشجو؛ عنصری فعال

دانشجوي متعهد و آگاه از پيش از انقلاب تا كنون، همواره در جستجوي مهمترين مسائل جاري كشور بوده است. او با انگيزه آگاهي و نشاطي كه لازمه ی محيط هاي دانشجويي است، در پي آن است كه آرمان هاي والا و تعهدآور خود را در پيگيري اين گونه مسائل جستجو كند و در راه آن گام نهد. او همواره فهرستي از ارزش هاي حقيقي انقلاب را در برابر چشم خود نگاه مي دارد؛ پايبندي جوانانه و پرشور به مباني نظري و عملي انقلاب، تشكيل صفوف مقدم در عملياتي كردن آرزوهاي امام
يکشنبه، 27 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشجو؛ عنصری فعال
دانشجو؛ عنصری فعال
دانشجو؛ عنصری فعال

نويسنده: سمانه سادات صفويه
«دانشجويان مسلمان و مبارزي كه لانه جاسوسي را اشغال كرده اند، با عمل انقلابي خودشان ضربه اي بزرگ بر پيكر آمريكاي جهانخوار وارد نمودند و ملت را سرافراز كردند.» امام خميني (ره) 4/12/58
دانشجوي متعهد و آگاه از پيش از انقلاب تا كنون، همواره در جستجوي مهمترين مسائل جاري كشور بوده است. او با انگيزه آگاهي و نشاطي كه لازمه ی محيط هاي دانشجويي است، در پي آن است كه آرمان هاي والا و تعهدآور خود را در پيگيري اين گونه مسائل جستجو كند و در راه آن گام نهد. او همواره فهرستي از ارزش هاي حقيقي انقلاب را در برابر چشم خود نگاه مي دارد؛ پايبندي جوانانه و پرشور به مباني نظري و عملي انقلاب، تشكيل صفوف مقدم در عملياتي كردن آرزوهاي امام بزرگوار درباره دانشجويان، تاباندن نور اميد به افق هايي كه بيگانگان براي تيره جلوه دادن آن مي كوشيدند، افتخار و اعتزار به مسلماني و انقلابي بودن خويش و ...
آن روز و امروز انگيزه هاي شناخته و نا شناخته اي همواره خواسته اند اين عنصر فعال و مفيد را از انقلاب و نظام اسلامي جدا كنند، مراكز قدرت استكباري نيز ميل و اصرار خود را بر چنگ انداختن به ذهن و دل دانشجويان، امروز آشكارتر از هميشه ابراز مي دارد.
اكنون خط مقدم جبهه ظلم و استكبار در تهاجم به ملت انقلابي ايران و نظام جمهوري اسلامي عملّه تبليغ و بوق هاي فريب و نيرنگ است. اين نيز امروزه ديگر حقيقتي آشكار است كه همت زورگويان و قلدران آمريكايي بر غارت منابع نظري و معنوي و تهيدست كردن ملت ايران از اين پشتوانه اقتدار خويش است. اين منابع همان ايمان و و اميد و انگيزه ملت ايران است و جوانان نخستين آماج اين غارت فرهنگي هستند.
نيت دشمن آن است كه با اين كار، هزينه ي تهاجم نظامي را از دوش خود بردارد و بدون آن به هدف هاي پليد خود دست يابد. اين مسلم است اگر دشمنان و استكبار جهان در غارت اميد و ايمان و انگيزه جوانان ما موفق شوند سلطه ی دوباره آمريكا بر ايران حتمي خواهد شد. در كشاكش اين حوادث بزرگ تنها نيرويي كه قادر است هميشه ی قدرت استكباري را درهم شكند و قدرت هاي شيطاني متكي به سلاح را عقب راند، اتحاد ملت ها و دانشجويان است. آنچه از روح جواني و دانشجويي انتظار مي رود، خنثي كردن جوانانه و شجاعانه ي اين شبيخون فاجعه بار است.
شبكه استكبار جهانی امروز از بيداري و هوشياري دانشجو هراس دارد و به دنبال از بين بردن وحدت دانشجويان از طريق شبيخون هاي فرهنگي، تحريم اقتصادي و ... مي باشد. در قبال اين نقشه شوم دشمن، بايستي روحيه خودباوري و خوديابي در دانشگاه ها تزريق شود. اين وظيفه اي است كه از جنبش هاي دانشجويي انتظار مي رود.
در جهت تلاش براي اعتلاي كشور و صدور انقلاب به ساير ملت ها و مقابله با متحرفين، بايستي برنامه هايي بنيادين انجام گيرد و اين برنامه ها را با هدف ريشه كني استكبار و پياده كردن احكام اسلامي بايستي انجام داد.
دانشجوي بيدار بايستي به دنبال پيدا كردن نقطه هاي روشن در جنبش هاي دانشجويي باشد تا از اين راه بتواند به آرمان ها و اهداف ترسيم شده برسد. سه برنامه مهم استكبار جهاني را مي توان در بحث جنگ رواني، جنگ اقتصادي و تلاش در جهت عقب ماندگي علمي كشور هاي اسلامي خلاصه كرد. دانشجوي هوشيار به نقشه هاي دشمن با ديد بصيرت مي نگرد و سهل انگاري و غفلت پرهيز مي كند و در راه براندازي و خنثي كردن نقشه هاي دشمن گام بر مي دارد
با نگاهي به وضعيت امروز جهان اسلام متوجه مي شويم كه نقشه هاي دشمن در اين سه حوزه تا حدودي عملي شده است دشمنان بيكار ننشسته اند و در جهت تحريم اقتصادي از طريق تبليغات مسموم خود تلاش مي كنند.
همچنين آنها اجازه پيشرفت علمي به ما نمي دهند و در جهت كمرنگ جلوه دادن دستاوردهاي علمي دانشجويان هستند.
حال بايد چه مسيري را طي كنيم؟ از يك طرف دشمن دروني و بي نشاطي و نااميدي و وابستگي و عدم باور استقلال در بين بعضي دانشجويان آسيب مي آفريند و از طرف دیگر ايادي استعمار و استكبار جهاني در پي تلاش جهت عملي كردن نقشه هاي خود هستند.
در اين بين دانشجوياني متعهد و دلسوز انقلاب وجود دارند كه با وجود عدم حضور در آن دوران اما روح انقلابي و اهداف و آرمان هاي امام خميني(ره)، به عنوان سرآغاز جنبش هاي دانشجويي در روح شان رسوخ كرده است. آنها در پي ريشه كني نقشه هاي دشمن هستند، آنها از تهديدها، فرصت مي آفرينند و به عنوان بازوي كمكي براي نظام تلاش مي كنند.
همين افراد در پي تشكيل گروه ها و امت واحده هستند. هرچند تعداد آنها كم است اما مي دانند چه بسا عده ی كمي بر عده ی كثيري پيروز می شوند و اميد به ياري خداوند متعال دارند و روحيه خود باوري به خود و به ملت خود و وحدت ملي در ميان آنها جريان دارد. در حالیکه از پتانسيل و امكانات فراهم شده، در راه چشم انداز ترسيم و تعيين شده گام بر مي دارند.
تلاش هاي شبانه روزي، استمداد و ياري از اساتيد و اهل فن، تشكيل جلسات مباحثه، تدوين استراتژي هاي مسير پيش رو، غني كردن فضاهاي علمي و فرهنگي، انجام پروژه هاي بنيادين و بالاخره اعتلاي كشور را جزو وظايف مسلم خود مي دانند. چرا که می دانند اگر امروز در پی تحقق این اهداف نباشند آیندگان آنها را مؤاخذه خواهند کرد.
به حقیقت تشکیل جنبش های دانشجویی یکی از برکات نظام انقلاب اسلامی است. چرا که در این محیط های فعال دانشجویی، نوپردازی فکری صورت می گیرد و نگاه و توقعات آرمانی در خروش است.
علاوه بر نقشه ها و برنامه های دشمن که هر ثانیه بر سایر مشکلات دامن می زند، مشکلات داخل کشور هم فراوان بوده و بایستی برای آنها راه حل ارائه داد. که حل این مسائل و مشکلات در قالب گروه های فکری و جنبش های دانشجویی مرتفع می شود. در بحث مبارزه با فساد، عدالت خواهی و ... بایستی پیش از گذشته تلاش شود.
لازمه ی حل این معضلات و مسائل، داشتن قدرت تحلیل مسائل و جریان های مهم کشور است. فهم و قدرت تحلیل سیاسی پیدا کردن، یکی از وظایف جنبش های دانشجویی است.
نیروی محرکه و تسهیل کننده ی این راه معرفت دینی است که بایستی روح معرفت دینی در بین تشکل های دانشجویی حاکم باشد. ایمان، تقوا، پاکی و پاکدامنی، طهارت دل و مجذوب معارف الهی شدن هم نیازمند است. باید دقت شود که عنصر گمشده ی بشر امروز، عنصر معنویت است و باید دانسته شود که چگونه این عنصر در فضاهای دانشجویی عطرافشانی کند؟
اعضای جنبش های دانشجویی نبایستی در جهت تضعیف هم گام بردارند و حربه ای به دست دشمن دهند. چرا که دشمن به طور ویژه روی جریان های دانشجویی سرمایه گذاری نموده تا بتواند از محیط های دانشجویی نفوذ و رخنه کند.
باید دانست که مسؤولیت در این حوزه سنگین است. چرا که بایستی هم درس ها خوانده شود، هم محیط های سیاسی شناخته و هم روی محیط سیاسی اثرگذاری شود و آمادگی فکری و روحی ایجاد شود.
برای فردایی که وزن و ثقل و اهمیت جمهوری اسلامی در معادلات جهانی – بین المللی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ بیان افکار سازنده، ده برابر امروز است. در نهایت می توان گفت بایستی قدر فرهنگ و ایمان خود و نظام اسلامی سرافزاز خود را بدانیم و برای یاری رساندن و نقش آفرینی در آن خود را آماده کنیم.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.