افزايش وزن در دوران بارداري

افزايش وزن ايده آل در دوران بارداري تا حدي به وزن مادر پيش از دوران بارداری بستگي دارد. افزايش وزن متوسط توصيه شده در اين دوران بين 13-14 کيلو مي باشد. اگر خانمي اضافه وزن دارد مي تواند با احتياط کمي از اين ميزان کمتر وزن اضافه نمايد. اين امر به اين علت است که افزايش وزن بطور طبيعي و نرمال براي ساختن ذخائر چربي توصيه ميشوند. براي خانمي با کمبود وزن (زير حد نرمال) يک اضافه وزن بين 13-18 در دوران بارداري بهترين نتيجه را به همراه خواهد داشت.
جمعه، 2 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزايش وزن در دوران بارداري
افزايش وزن در دوران بارداري
افزايش وزن در دوران بارداري

افزايش وزن ايده آل در دوران بارداري تا حدي به وزن مادر پيش از دوران بارداری بستگي دارد. افزايش وزن متوسط توصيه شده در اين دوران بين 13-14 کيلو مي باشد. اگر خانمي اضافه وزن دارد مي تواند با احتياط کمي از اين ميزان کمتر وزن اضافه نمايد. اين امر به اين علت است که افزايش وزن بطور طبيعي و نرمال براي ساختن ذخائر چربي توصيه ميشوند. براي خانمي با کمبود وزن (زير حد نرمال) يک اضافه وزن بين 13-18 در دوران بارداري بهترين نتيجه را به همراه خواهد داشت. خانم هايي که قدشان زير 157 سانتي متر مي باشد بايد با در نظر گرفتن قدشان وزن کمتري اضافه نمايند. اضافه کردن وزن در دوران بارداري در رشد نرمال جنين بسيار ضروري مي باشد بنابراين محدود نکردن دريافت کالري در اين دوران مهم است.
بطور کلي افزايش وزن در سه ماهه اول بارداري بين 1.5 -3.5 کيلو است. اگر در سه ماهه اول بارداري کمتر از اين ميزان افزايش وزن داشتيد زياد نگران کننده نمي باشد. در طي سه ماهه دوم و سوم، وزن بايد در هر هفته بين 300-500 گرم افزايش پيدا کند که اين مقدار ايده آل مي باشد. اما اگر افزايش وزن ها متفاوت هستند بهترين روش افزايش وزن تدريجي و مداوم است تا اينکه ماهانه مقادير زيادي وزن به يکباره زياد شود.
باورهاي غلط
اعتقادات و پندها و اندرزهای بسياري در مورد بارداري و تغذيه زنان وجود دارند. بعضي از آنها مفيدند و بعضي واقعا مضر هستند. اگر در مورد چيزي که به شما گفته شده مطمئن نيستيد. از پزشک يا متخصص مربوطه بپرسيد تا به شما اطلاعات دقيق و علمي ارائه نمايد.
باورهاي غلط: حالا که بارداريد بايد به جاي دو نفر غذا بخوريد.
واقعيت: اينکه نيازهاي غذايي زنان باردار زياد مي شود اما نيازهاي انرژي به ميزان 300 کيلوکالري در روز، در سه ماهه دوم و سوم بارداري افزايش پيدا مي کنند. مصرف مقدار کمي غذاي اضافي قادر است تا جبران اين مقدار را بنمايد. انتخاب نوع ماده غذايي براي تامين اين مقدار بسيار مهم
مي باشد. توجه: انرژي اضافي، پروتئين، ويتامين D ، کلسيم و فسفر اضافي ممکن است براي نوجوانان در دوران بارداري مورد نياز باشد. در اين مورد حتما با طبيب متخصص خود مشورت نماييد.
باور غلط: هر چه افزايش وزن شما در دوران بارداري کمتر باشد وضع حمل راحت تري خواهيد داشت.
واقعيت: تحقيقات نشان داده اند که بچه هاي اينگونه مادران بيشتر در معرض تولدهاي پيش از موعد قرار دارند و يا از نظر فيزيکي خيلي کوچک و ريز هستند که همين امر آنها را در معرض دشواري ها و مشکلات متعددي قرار خواهد داد.
باور غلط: اگر در دوران بارداري خوب غذا نخوريد، بچه از ذخائر مادر براي رفع نيازهايش استفاده خواهد کرد.
واقعيت : اگر چه اين مسئله ممکن است در مورد بعضي از موارد مانند کلسيم درست باشد، اما تحقيقات نشان داده اند که زنان با تغذيه بد و ناقص بيشتر بچه هاي ناقص و کوچک به دنيا مي آورند. احتياجات غذايي بايد با يک برنامه غذايي متنوع و مواد تکميلي براي مادر تامين گردد.
باور غلط: اگر شما وزن مورد نظر را در دوران بارداري بدست آوريد ديگر چربي اضافه نخواهيد کرد.
واقعيت: يک بارداري سالم با مقداري ذخيره چربي نيز همراه است و اغلب اين ذخيره سازي در اطراف باسن و ران ها صورت مي گيرد. اين چربي ذخيره شده انرژي مورد نياز به هنگام کار و زايمان و همچنين براي توليد شير در مادران شيرده را تامين مي کند.
باور غلط: اگر شما دوقلو باردار هستيد بايد دوبرابر خورده و دو برابر هم وزن اضافه کنيد.
واقعيت : بنابر اکثر توصيه هايي که اخيرا به اين خانم هاي باردار مي شود در هر هفته بايد بين 650 – 700 گرم در طي سه ماهه دوم و سوم اضافه کنند و در مجموع در پايان دوران بارداري بين 15.5 – 20 کيلو افزايش وزن داشته باشند. اگر خانمي قبل از بارداري کمبود وزن هم داشته بايد در اين حالت قدري بيشتر افزايش وزن داشته باشد. بعضي نيازهاي غذايي در مورد خانم هايي که دو قلو باردارند بيشتر مي باشد.
باور غلط: خانم هاي باردار بطور غريزي ميل به غذاهايي دارند که بدنشان به آنها نياز دارد و از مواد غذايي که براي سلامتي آنها مضر است پرهيز مي نمايند.
واقعيت: در واقع خانمهاي باردار ميل به خوردن بعضي از مواد غذايي پيدا مي کنند که هيچ ربطي به برنامه غذايي و نيازهاي غذايي آنان ندارند. برآورده کردن اين اميال و هوسها در صورتي که وزن قابل قبول باشد خوب است. شما مي توانيد از اين هوسهای خود به سود خود استفاده نماييد بطور مثال اگر هوس خوردن شيريني يا کلوچه کرده ايد با يک ليوان شير آنرا بخوريد.
نوع ديگر از هوس که"پيکا" خوانده مي شود وجود دارد که ميل به خوردن مواد غير غذايي مانند خاکستر، گِل يا نشاسته (آهار لباس) مي باشد. بسيار مهم است که در اين مورد حتما با طبيب معالجتان يا يک متخصص تغذيه مشورت نماييد.
باور غلط : يک بارداري سالم ، بارداري بدون ويار و ناراحتي است.
واقعيت : بعضي از خانمها بارداري هاي بسيار خوب و سالمي هم دارند متاسفانه اغلب ناراحتي هايي مانند تهوع، ترش کردگي و يبوست را تجربه کرده اند.
باور غلط: محدود کردن مصرف نمک در دوران بارداري مفيد مي باشد.
واقعيت : نمک حاوي سديم مي باشد که به عنوان يک ماده غذايي ضروري براي بدن محسوب مي شود. مصرف بيش از حد نمک براي سلامتي مضر مي باشد اما محدود کردن مصرف نمک در دوران بارداري در واقع ممکن است خطرناک باشد . زيرا در آنصورت نياز به سديم در بدن افزايش پيدا مي کند به استثنا مواردي که پزشک شما مصرف نمک را منع کرده باشد.

 


منبع: www.iranmania.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.