کیش ، گنجینه ملی

فرهنگ و تمدن ايران زمين به قديمى ترين ادوار زندگى بشر در سطح كره زمين مى رسد فرهنگ و تمدن دير پايى كه ريشه هاى آن را مى توان در جاى جاىاين سرزمين پهناور جستجو كرد . ذوق و خلاقيت هنرى مردمان اين ديار كهن كه با اعتقادات و رسوم آنان در هم آميخته ، در آثار هنرى آنان نمود پيدا كرده است . سرزمين ما آثار ارزشمند بسيارى را در دل خاك خود جاى داده ، آثارى كه هر كدام به تنهايى مى تواند برگ زرينى بر تمدن هر سرزمين باشد .
شنبه، 3 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیش ، گنجینه ملی
کیش ، گنجینه ملی
کیش ، گنجینه ملی

تهیه کننده : مجید مکاری
منبع : راسخون
فرهنگ و تمدن ايران زمين به قديمى ترين ادوار زندگى بشر در سطح كره زمين مى رسد فرهنگ و تمدن دير پايى كه ريشه هاى آن را مى توان در جاى جاىاين سرزمين پهناور جستجو كرد . ذوق و خلاقيت هنرى مردمان اين ديار كهن كه با اعتقادات و رسوم آنان در هم آميخته ، در آثار هنرى آنان نمود پيدا كرده است . سرزمين ما آثار ارزشمند بسيارى را در دل خاك خود جاى داده ، آثارى كه هر كدام به تنهايى مى تواند برگ زرينى بر تمدن هر سرزمين باشد .
امروزه حراست از اين ميراث گذشتگان نيازمند عزم ملى است تا با جلوگيرى از تخريب اين آثار ارزشمند ، نياكان خويش را و آثار ماندگارشان را بيشتر به جهانيان و حتى خود ايرانيان معرفى كنيم .
در ميان هزاران اثر تاريخى كشورمان ، آثار باستانى كيش نيز همچون شهر تاريخى حريره از جمله آثارى است كه در سالهاى اخير با معرفى آن به يك ميليون گردشگر داخلى و خارجى بازديد كننده از آن، جايگاه ويژه اى پيدا كرده است . امپراطورى بزرگ ايران از شرق به ارتفاعات حاشيه سند ( چين امروزى ) و از غرب تا كرانه هاى شرقى قاره آفريقا و قلب اروپاى امروز گسترده بود و اقوام اصيل ايرانى مناطق وسيعى از اين امپراطورى را به خود اختصاص داده بودند .
خليج فارس و جزاير آن در طول تاريخ همواره جزء جداناشدنى اين امپراطورى وسيع و محل اتصال راه هاى دريايى شرق و غرب جهان و در مسير قديمى ترين جاده تجارى ( جاده ابريشم ) قرار داشت .
بندر سيراف در حاشيه جنوبى خليج فارس يكى از شهرهاى مهم زمان خود بود . در سال سيصد و پنجاه و شش هجرى قمري(چيزى بيش از هزار سال قبل) زلزله اى در اين شهر اتفاق افتاد كه به مدت يك هفته ادامه داشت و اين شهر را ويران كرد ؛ به طورى كه اين شهر به كلى ويران شد . بعد از اين تاريخ ، جزيره كيش جاى سيراف را گرفت . در قرن پنجم تا اواسط قرن دهم هجرى ؛ در عصر غزنويان ، سلجوقيان ، خوارزمشاهيان و مغول به عنوان مهم ترين مركز تجارى و بازرگانى منطقه خليج فارس شناخته شده و نقش اساسى را در برقرارى ارتباط بين اقوام و ملل مختلف ايفا مى كرد .
مورخينى كه در اين دوره از كيش ديدن كردند همگى از عظمت و آبادانى و زيبايى كيش سخن گفتند . بنا به روايت متون تاريخى مانند تحرير تاريخ و صاف ، شيرازنامه و ... نام كيش در دوره ايلخانان مغول پيوسته با اسامى ولايات مهمى چون بغداد و شيراز و بحرين و هندوستان آورده مى شد و هميشه پيشوند دولتخانه قبل از اسم كيش ذكر مى شده است . ياقوت حموى نويسنده مشهور كه در اوايل سده هفتم هجرى اين جزيره را ديده چنين مى گويد : "شهرى كه در جزيره كيش ساخته شده و بسيار زيبا و اطراف آن را عمارات عالى و باغ هاى دلگشا احاطه كرده است و كشتى هايى كه بين هندوستان و خليج فارس رفت و آمد مى كنند ، در آنجا توقف مى نمايند . چند آب انبار بزرگ براى ذخيره كردن آب باران و پنج بازار معمور در آنجاست ".
همزمان با حكومت اتابكان ( قرن شش و هفت هجرى قمرى ) كيش در اوج رونق و عظمت به عنوان خزانه اتابكان فارس شهرت يافت و حداقل تا دو قرن بعد از آن هم مورد توجه خاص حكومت مركزى بود . در منابع تاريخى و جغرافيايى قرون گذشته كه از كيش سخن گفته شده نامى از حريره نيست .بلكه همه از شهر كيش سخن گفته بودند .
حريره نامى است كه بوميان سينه به سينه آن را به دوران جديد منتقل كردند . بوميان معاصر كه هميشه حريره را به صورت خرابه ديده اند ، معتقدند آنجا محل زندگى جن است . آنها مى گويند كه در گذشته در مسير آبراهه هايى كه به طرف دريا مى رفت تكه هاى كوچك طلا پيدا مى شد .
كارشناسان ميراث فرهنگى در سال هزار و سيصد و هفتاد با كمك مالى سازمان عمران كيش به بررسى باستان شناسى حريره پرداختند . بر همين اساس وسعت شهر را تقريباً صد و بيست هكتار تعيين كردند كه به صورت تپه هايى در كنار هم وجود دارد . طى عمليات كاوش ، سه مجموعه مستقل اما نزديك به هم : "خانه اعياني"،"حمام" و "بخش كارگاهى و صنعتي" نامگذارى شدند .

کیش ، گنجینه ملی

خانه اعيانى :

از كاوشهاى انجام شده در عمارت اعيانى مقدار زيادى اشياء سفالى و تزئينات بدنه از جمله گچ برى و كاشى لعابدار به دست آمده كه عموماً مربوط به قرن هفتم و هشتم هجرى مى باشند . اين قطعات سفالى قرمز و نخودى و خاكسترى رنگ ساده دوره اسلامى و سفالهاى لعاب دار متعلق به قرون هفتم و هشتم بودند .
كاشى هاى ستاره اى شكل زرين رنگ و لاجوردى و فيروزه اى دوره ايلخانى نيز در اين مجموعه يافت شد كه مانند سفالهايى بود كه زينت بخش بناهاى مهم دوره ايلخانى ايران مثل تخت سليمان و سلطانيه بوده است . در يك چاه گمانه مشخص شد كه سازندگان اين بنا براى اينكه از مقاومت ساختمان مطمئن شوند ، تا عمق پنج مترى از كف را خاكبردارى كرده بعد ساختمان را بر روى صخره مى ساختند . ديوارهاى بنا با سنگ هاى قواره شده مرجانى و ملات گل آهك ساخته شده است . خانه اعيانى يادآور خانه هاى چند خانوارى قديمى در داخل فلات و در شهرهايى چون يزد ، اصفهان ، كاشان ، قزوين و تهران است . اگر اين خانه يك مجموعه چند خانوارى باشد ، يكى از نمونه هاى قديمى مسكن جمعى در خليج فارس محسوب مى شود .
عمارت اعيانى ، حمام ، مجموعه بندرگاه شهر تاريخى حريره و مسجد كهن آثارى است كه تا كنون در اين شهر تاريخى شناسايى و از دل خاك بيرون آمده است . ساكنان باستانى كيش براى تأمين آب شرب مورد نياز خود چندين رشته قنات حفر كرده بودند كه در سال هزار و سيصد و هفتاد دو اين قنات ها كشف و با سرمايه گذارى مشترك سازمان منطقه آزاد كيش و بخش خصوصى مرمّت و بازسازى گرديد و در حال حاضر تحت نام كاريز به يكى از مكان هاى تفريحى و گردشگرى كيش تبديل شده است .
در سالهاى اخير با مطرح شدن صنعت گردشگرى به عنوان گزينه اى مهم در برنامه هاى توسعه فراگير كيش و اختصاص بيش از پنجاه درصد از طرح جامع اين منطقه به امر سياحت ، آثار تاريخى جزيره كيش كه داراى استعداد هاى بالقوه خاصى بود مورد توجه ويژه قرار گرفت . توجه به فعاليتهاى بنيادين و مطابق با استانداردهاى روز و اهميتى كه فعاليتهاى پژوهشى در آثار باستانى كيش دارد سازمان منطقه آزاد كيش را بر آن داشت تا با تأسيس واحد مستقل و جذب نيروى متخصص در زمينه ميراث فرهنگى و گردشگرى زمينه هاى پژوهشى ، مرمّت و ساماندهى آثار تاريخى و فرهنگى كيش را فراهم كند .
با توجه به لزوم حراست از اين آثار باستانى و ادامه كاوش ها در سال هاى اخير سازمان منطقه آزاد كيش سالانه با تخصيص اعتبارات لازم گام اساسى را براى حفظ و صيانت از اين آثار برداشته است . به تازگى نيز در پى همكارى هاى مشترك سازمان منطقه آزاد كيش و سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى طرح مرمّت مسجد تاريخى ماشه تصويب و كارگاه مرمّت اين اثر باستانى در دست تجهيز قرار گرفته است . اين مسجد تنها بناى به جاى مانده از محله ماشه قديم است كه طبق كتيبه موجود در سال هزار و سيصد و نوزده هجرى قمرى ساخته شده و علاوه بر داشتن ارزش هاى پژوهشى و مطالعاتى در شناخت مشخصه هاى معمارى بومى و باستانى جزيره ، (به دليل داشتن موقعيت ايده آل مكانى) توان تبديل شدن به مركزى
فرهنگى و آموزشى مانند موزه را دارد . در طرح پيشنهادى اوليه اقدام سازمان منطقه آزاد كيش در جهت حفظ جاذبه هاى گردشگرى كيش و شكوفايى اقتصادى منطقه سبب شده است كيش نگين گرانبهاى خليج فارس پس از ساليان دراز شكوه و عظمت دوباره خود را باز يابد و نقش تأثير گذار خود را در منطقه ايفاء كند .

موقعیت جغرافیایی و تاریخچه ای از کیش

جزيره كيش حدود 90 كيلومتر مربع مساحت و بيضي شكل مي باشد.فاصله آن از راه دريايي تا بندرعباس300 كيلومتر و جزيره قشم 225 كيلومتر ميباشد.جزيره مرجاني كيش يكي از جذاب ترين جزاير خليج فارس بوده و از طبيعتي زيبا ، سبز و منحصر به فرد با سواحلي آرام ،ماسه هاي مرجاني ،آب زلال و درياي شفاف با انواع ماهيهاي رنگارنگ و تزييني برخوردار ميباشدمراكز گردشگري و ديدني ، ورزشهاي دريايي . مراكز غواصي ، مراكز تجاري ، خريد ، بازارهاي بين المللي ، امكانات رفاهي و اقامتي متنوع چون هتل هاي پنج ستاره . متل و ويلاهاي مدرن از جذابيتهاي كيش ميباشد
از تاريخ كيش در زمان پيش از اسلام اطلاعات دقيقی در دست نيست. تنها منبع قابل اعتماد در اين زمينه نوشته هاي(نيازخوس) دريا سالار يونانی است كه در سال ۳۲۵ قبل از ميلاد به فرمان اسكندر مامور شد سفری اكتشافی را در سواحل دريای عمان و خليج فارس انجام دهد. نوشته های نيارخوس دلالت بر آن می كند كه وی جزيره كيش (يا ارارکتا)را درقرن چهارم پيش از ميلاد مورد بازديد قرار داده است. مشخصاتی كه وی ارائه می دهد با مشخصات جزيره كيش انطباق دارد. به طوری كه نيارخوس می نويسد در اين جزيره بوستان ها و نخلستان ها ی فراوانی داشته است. در دوره هخامنشيان كيش مركز دوره عمده صيد مرواريد بين النهرين و هندوستان بود و بازرگانان بزرگ دنيا به اين جزيره رفت و آمد داشتند
.دوران عظمت و شكوفايی كيش از قرن چهارم هجری پس از وقوع زلزله در سيراف آغاز شد. پس از آنكه بندر سيراف از رونق افتاد تورانشاه به كمك حاكم محلی بنی قصير در اين جزيره بندرگاهی ايجاد كرد و به عمران و آبادی آن همت گماشت و كيش را به مركز عمده بازرگانی خليج فارس تبديل نمود. در دوران اتابكان فارس، كيش به حدی بود كه والی خليج فارس در اين جزيره سكونت داشت و بر تمام جزاير خليج فارس و دريای عمان حكومت می كرد. طبق نوشته های سياحان و تاريخ نويسان در اين دوره در آمد كيش بابت عشريه كشتی های تجاری بسيار قابل توجهی بوده است
از شواهد و قراين چنين پيداست كه دوره غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان و مغول جزيره كيش در اوج شكوفايی و رونق و مركز بازرگانی خليج فارس بوده است. مورخينی نظير قزويني، فضل ا.. بن عبد ا… شيرازي، ابن بطوطه و حمد ا… مستوفی كه در اين دوره از كيش ديدن كرده اند، همگی از عظمت، آبادانی و زيبايی كيش سخن گفته اند. بنا بر نوشته های مورخين نام كيش در دوره ايلخانيان مغول پيوسته با اسامی ولايات معتبری چون بغداد، شيراز، بحرين و هندوستان آورده می شده و پيوسته پيشوند دولتخانه قبل از عنوان كيش ذكر می شده است علاوه بر اين ويرانة به جا مانده از شهر حريره در قسمت شمال جزيره نيز از عظمت جزيره كيش در آن دوران حكايت می كند
اهميت استراتژيك كشور ما به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب و نيز موقعيت ويژه كيش در خليج فارس همواره مورد توجه كشورهای ديگر بوده است. تحولات اقتصادی اروپا در سده های پانزدهم و شانزدهم ميلادی پرتغالی ها به منظور تسلط بر بازارهای تجاری هندوستان، عربستان و ايران با هدف گسترش قلمرو مستعمراتی خويش كشتی های جنگی و بازرگانی خود را به اقيانوس هند گسيل داشتند
در سال ۱۹۱۲ هجری برابر با ۱۵۰٦ ميلادی آلفونس آلبوكرك دريا سالار مستعمره جوی پرتغالی با ناوگانی شامل چهارده ناو جنگی دريای عمان و خليج فارس را در نورديد و پس از آن كه مسقط و چند بندر ديگر را به آتش كشيد در برابر شهر هرمز لنگر انداخت و از امير هرمز و كيش خواست كه خود را تسليم و از شاه پرتغال اطاعت نماي. اين درخواست پذيرفته نشد و پرتغالی ها هرمز و كيش را به آتش سنگين توپ گرفتند و بدين ترتيب اين منطقه به تسلط پرتغالی ها در آمد. پرتغالی ها تا دوره صفوی در كيش حضور داشند و متاسفانه جز غارت و ويرانی اثر ديگری را از خود جای نگذاشتند. تا اين كه بالاخره شاه عباس صفوی پس از فارغ شدن از جنگ با عثمانيها به آزاد ساختن بحرين، هرمز و كيش از تسلط بيگانگان همت گماشت
با اين همه هنگامی كه در دهه سوم قرن هفدهم ميلادی جزيره كيش و هرمز و ديگر جزاير و بنادر در ايران خليج فارس به ايران بازگشت. نه تنها از اهميت كيش بلكه حتی از اهميت جزيره هرمز نيز كاسته شد و جای آن را موقعيت جغرافيايی قابل توجه بندر جديد التأسيس عباس گرفت
در اين دوران كيش جزيره نيمه متروكه و منزوی بود و حتی در دوره هايی به جايگاه دزدان دريايی خليج فارس بدل شد كيش در دوران ناصرالدين شاه به عنوان تيول به قوام الملك شيرازی يكی از ايل سالاران متنفذ فارس واگذار شد و او نيز آن را با مبلغ بيست و پنج هزار تومان به محمد رضا خان سطوت الممالك بستكی حاكم لنگه فروخت
جزيره كيش تا دوره پهلوی چندين بار خريد و فروش شد تا اين كه در سال 1340 خورشيدی دكتر منوچهر اقبال اين جزيره را به مبلغ 9 ميليون ريال از ورثه محمد رضا خان سطوت الممالك در سال 1349 خريداری كرد. جزيره كيش مـــورد بازديد هيات های كارشناسی ايران و آمريكا قرار گرفت و با توجه به موقعيت جغرافيايی و استراتژيكی مناسب به عنوان يك مركز بين المللی توريستي، تجاري، مورد مورد توجه قرار گرفت به منظور جلب جهانگردان به اين جزيره و تأمين آسايش و رفاه آنان در مهر1351 سازمان عمران كيش به ثبت رسيد
.سازمان عمران كيش طرح منطقه توريستی جزيره كيش را با الگو قرار داد جزاير هاوايی و كرانه های جنوبی دريای مديترانه با هزينه زيادی آغاز كرد و تا پيش از انقلاب فاز اول آن به همراه بخشی از فاز دوم به اجرا درآورد. با پيروزی انقلاب اسلامی روند فعاليتهای سازمان عمران متوقف شد
در اسفند ماه 1358شورای انقلاب از حقوق و عوارض گمركی در جزيره كيش عملاً سر فصل جديدی را در جهت شروع فعاليتهای تجاری و رونق منطقه محروم جنوب كشور گشود. اما مشكلات سالهای پس از انقلاب موجب شد كه اين لايحه قانونی تا سالها به اجرا در نيايد. در تير 1368هيات وزيران در خصوص ورود و خروج كالا و نيز صادرات جزيره كيش به عنوان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ثبت و اعلام گرديد و از اين تاريخ به بعد فعاليتهای اقتصادی مجددا در جزيره كيش شروع شد و بالاخره در سال 1371 با تأسيس سازمان منطقه آزاد كيش اين جزيره جانی تازه گرفت و دوران توسعه سريع كيش آغاز شد

كيش، گنجينه ملي

بيشتر ديدنيهاي كيش شگفتي هايي است كه طبيعت در طي سال هاي متمادي به وجود آورده و با دست بشر تغييراتي در آنها ايجاد شده است. يكي از شگفتي هاي كيش،سواحل آن كه واقعا زيبا است و كمتر نقاطي در دنيا مي توان يافت كه از لحاظ طبيعي اين قدر ديدني باشند،‌عمق كم آب، به دليل شفافيت و زلالي آب كف دريا تا عمق چند متري قابل مشاهده است و به صورت آكواريوم طبيعي است.جزيره كيش نام جزيره اي ايست از توابع بخش كيش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و يكي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران. در دوران گذشته قيس نام جزيره گذاشته بودند. شكل اين جزيره بيضاوي مانند است. و در 12 كيلومتري ساحل شيبكوه واقع شده است. سواحل ماسه اي ،‌ اسكله تفريحي، جاده كرانه كه دور تا دور جزيره كشيده شده است،‌ پيست دوچرخه سواري به طول حدود 70 كيلومتر كه تا پاسي از شب دوچرخه سواران در آن به ورزش مفرح دوچرخه سواري مي پردازند ايستگاه هاي اجاره دوچرخه ، مجموعه ورزشي المپيك با انواع زمينهاي ورزشي ، فوتبال، تنيس، استخر، واليبال، بسكتبال، شطرنج، اسكواش، و مجموعه ورزشي با انواع بازي هاي بيليارد و بولينگ از جمله مكانهايي است كه مسافران از آنها لذت مي برند. پارك ساحلي ، پارك پرندگان ، پارك آهوان كه تعداد زيادي آهو و پرندگان در فضاي طبيعي زندگي مي كنند و پارك وحش كيش ،‌پارك دلفين ها و بازي هاي زيباي آنها از جمله ديدنيها در كيش است كه مسافران حاضربه چشم پوشي و نديدن آنها نيستند. خيابان ها و بولوارهاي كيش نيز به طرز زيبايي ساخته شده اند و با نخل هاي زينتي و گل هاي رنگارنگ جذابيتي خاص به اين جزيره بخشيده اند. كيش يكي از سر سبز ترين جزاير خليج فارس است. در دو دهه اخير بيش از ده هزار هكتار از زمين هاي جزيره جنگل كاري شده است. گونه هاي عمده درختي كيش شامل: لور، كنار، كهور ايراني و پاكستاني ، آكاسيا، كرت، اكاليپتوس و نخل مي باشند. محيط زيست خشكي جزيره به دليل بسته بودن آن داراي جامعه زيستي محدود است و با اين حال گونه هايي از پستان داران در اين جزيره زندگي مي كنند كه مهم ترين آنها آهوي ايراني است.به علاوه،‌ پرندگان كيش و آبزيان پيرامون جزيره نيز از تنوع بسيار خوبي برخوردارند. انواع ماهي هاي خوراكي و ماهي هاي تزييني زيبا و رنگارنگ، مرجان ها ، صدف ها ، دلفين ها ، لاك پشت ها....در آبهاي پيرامون جزيره كيش يافت مي شوند. انتخاب كيش به عنوان منطقه آزاد و برخورداري سرمايه گذاران از معافيت هاي پانزده ساله گمركي و ديگر قوانين حاكم بر مناطق آزاد، از جمله ورود اتباع خارجي بدون نياز به اخذ رواديد اين جزيره را به منطقه اي جذاب براي فعاليت هاي اقتصادي بدل كرده است.

اماکن توریستی ، دیدنی و تفریحی کیش

شهر زیرزمینی کاریز

کیش ، گنجینه ملی

قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.
کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی های آن را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می شود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند . شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود به قسمتهای زیر تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود.
غرفه های صنایع دستی ایران و جهان ، رستوران سنتی و جدید ، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس ، گالری های هنری .
شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجانهایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است. کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد.
اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجانهایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته ، بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در ÷یش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.
در خاتمه گفتنی است که خاکهای برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در " گل درمانی " استفاده های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تاسیس مراکز اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000متر مربع در روی زمین کاریز احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این تپه ها از خاکهای برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چشم انداز بی نظیر جزیره کیش بدل خواهد شد.
ساحل کیش

کیش ، گنجینه ملی

زمین در ساحل ماسه ای کیش ، از جنس مرجان بوده و در زیر نور خورشید ، درخششی نقره فام دارد. پدیده ای که در سطح جهان بی همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث می شود کف آن از سطح دریا هم پیدا باشد. کارشناس محیط زیست این خاصیت را به وجود مرجان ها در پیرامون جزیره نسبت می دهند و معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین ساحل هاست و در دنیا کمتر ساحلی را می توان یافت که در وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند.
در ضمن علاقمندان به ماهیگیری می توانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره به صید بپردازند. ترکیب اینها با یکدیگر ، سواحل کیش را به یکی از جذابترین سواحل جهان تبدیل کرده است.
شهر باستانی حریره

کیش ، گنجینه ملی

بقایایی در مرکز ساحل شمالی جزیره قراردارد ، به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می گردد . این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع ، بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و اباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می داده است.
آن چه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجای مانده است جز پاره ای موارد که پوشش های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است.
بقایای شهر حریره در امتداد ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن ، قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی ، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.
کشتی یونانی

کیش ، گنجینه ملی

کشتی یونانی جاذبه توریستی دیگری از جزیره کیش است . در یک روز گرم تابستان ، چهارم مرداد سال هزار سیصدو چهل و پنج هجری شمسی ، بومیان جزیره کیش کشتی عظیمی را دیدند که در ساحل هزار و سیصد و بیست و دو شمسی توسط شرکت ویلیم همیلتون با هفت هزار و شصت و یک تن وزن و صد وسی و شش متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود که ابتدا " شیپور امپراطور " ، " ناتور الیست " ، " سیروس فارس " ، " سیروس فارس" ، "همدان " و بعد "کولائف" ، نام گرفت. تماشای غروب خورشید در پشت " کشتی یونانی " فراموش نشدنی است.
روستاي باغو
باغو از آبادي‌هاي قديمي كيش است كه در جنوب غربي جزيره قرار دارد در حال حاضر، اين آبادي جز چند خانوار دامدار، سكنه ديگري ندارد. در بين بوميان، حاصلخيزي اين منطقه زبانزد است
دراين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهنسال لور زيبايي چشمگيري دارد. به منظور گسترش امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 هكتار در اين منطقه احداث شده است
نمايشگاه خزندگان
در اين نمايشگاه بيش از يكصدگونه خزنده از خانواده مارسانان به نمايش گذاشته شده است. مارهاي عظيم بوا، پيتون آفريقا و آمازون، سوسمارايگوانه ماداگاسكار، عقرب سياه امپراتور آفريقا، مارپرنده تايلند، عنكبوت هاي بزرگ و پرنده خوار برزيلي نمونه‌هايي از اين گونه خزندگان هستند. علاقمندان به بازديد از نمايشگاه مي‌توانند به كانون هنر واقع در جنب پارك آهوان مراجعه كنند. اين نمايشگاه در آينده نزديك به سالن مخصوصي در پارك آهوان منتقل مي شود. در كانون هنر امكانات وسيع ديگري براي برپايي نمايشگاه‌هاي اختصاصي هنري تدارك ديده شده است كه در اختيار هنرمندان داخلي قرار مي‌گيرد

ورزش هاي دريايي در كيش

يكي از امتيازات كيش، سواحل زيبا و آرام آن است و تقريبا همه نقاط آن در سرتاسر جزيره براي شنا و انواع ورزش هاي دريايي مساعد است.
در سال هاي اخير براي استفاده هر چه بهتر از اين موقعيت طبيعي، تمهيدات جدي انديشيده شده است.
وجود سوابق طولاني و تاريخي مردم اين ديار در صيد مرواريد وارج و منزلت دريا و دريانوردي در فرهنگ مردم خطه جنوب ايران در كنار موقعيت مساعد طبيعت و دريا در كيش موجب شده است كه برنامه توسعه ورزش هاي دريايي با سرعتي به مراتب بيش از آن چه انتظار مي رفت مورد استقبال واقع شود و با موفقيت به مرحله اجرا درآيد.
هم اكنون در كيش علاوه بر امكانات پراكنده در سرتاسر سواحل جزيره، دو مجموعه كامل با انواع تجهيزات و وسايل پيشرفته براي تفريح و ورزش هاي دريايي در اختيار علاقمندان قرار دارد.

ماهيگيري تفريحي در كيش

گستردگي سواحل، درياي زلال و آرام وگرماي مهربان آفتاب جنوب در محيط آرام و بي سروصداي جزيره، شرايط مطلوبي را براي علاقمندان به ماهي گيري در كيش فراهم آورده است.
ماهيگيري در سرتاسر سواحل جزيره (به غيراز منطقه اسكله تفريحي) آزاد است و علاقمندان مي توانند با استفاده از وسايل ساده ماهيگيري با قلاب هاي معمولي كه تهيه آن ها از فروشگاه هاي ورزشي كيش امكان پذير است، ساعاتي را به اين تفريح لذت بخش بپردازند.

مسير ويژه دوچرخه سواري

يكي از طولاني ترين و زيباترين مسيرهاي دوچرخه سواري كشور در جزيره كيش قرار دارد. سرتاسر اين مسير 75 كيلومتري كاملا مستقل از مسيرهاي اتومبيل رو بوده و بخش اصلي آن به موازات جاده جهان، در حاشيه نوار ساحلي احداث شده است.
در ايستگاه‌هاي ويژه به علاقمندان دوچرخه كرايه مي‌دهند. اين ايستگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف جزيره مانند اسكله تفريحي و جنب بازار مرجان وجود دارد و به وسيله بخش خصوصي اداره مي شود.
طبيعت بكر جزيره در بخش هاي جنوبي و غربي جزيره با چشم اندازهاي زيبايي از دريا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گياهي در دسترس همگان است. حركت با دوچرخه در مسير ويژه، اين امكان را به گردشگران مي دهد كه با سرعت كم و در سكوت اين چشم اندازهاي طبيعي را تماشا كنند

اسكله تفريحي

اسكله تفريحي مجموعه‌اي است كه امكانات تفريحي از قبيل جت اسكي، قايق هاي پدالي (با ظرفيت چهارنفر)، قايق هاي ماهيگيري، قايق هاي پارويي، سه چرخه هاي آبي، امكانات غواصي و قايق هاي كف شيشه‌اي كه گردشكران از آن براي تماشاي دنياي شگفت انگيز آبزيان زيباي خليج فارس استفاده مي كنند.
مجموعه اسكله تفريحي كه در مجاورت چند مجموعه تفريحي ديگر قرار گرفته است بسيار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار مي گيرد.

پلاژها

سواحل كيش برخلاف بسياري از سواحل دنيا كه از ماسه خاكستري پوشيده شده است، پوشش مرجاني دارد رنگ نقره فام مرجان ها در پرتو آفتاب از درخشندگي خيره‌كننده اي برخوردار است. آب دريا در سواحل كيش شفاف و زلال، كف آن تا عمق چند متري به راحتي قابل رويت است. در اين سواحل پلاژهايي ويژه بانوان و آقايان و يا خانواده ها ساخته شده است و مكان مناسبي براي اسكان موقت گردشگران و ساكنان كيش است.

پلاژ بانوان

پلاژ بانوان در سواحل شمالي جزيره روبه‌روي مخابرات احداث شده است. وسعت آن حدود 15 هزارمترمربع است. اين پلاژ علاوه بر امكاناتي چون دوش آب شيرين، سايه‌بان و نورپردازي مناسب، سالن بدن سازي هم دارد و زيرنظر مربيان اداره مي‌شود. علاوه بر آن مربيان شنا و نجات غريق ايمني خاطر استفاده كنندگان از پلاژ را فراهم كرده است. پلاژ بانوان كيش به علت موقعيت مكاني مناسب و دسترسي آسان و داشتن امكانات لازم، با استقبال زيادي روبه‌رو است

پلاژ آقايان

اگرچه براي آقايان شنا در اغلب سواحل جزيره آزاد است، اما به دليل وجود امكانات مناسب براي شنا در باشگاه دريايي، استقبال از اين مكان بيشتر است. پلاژ آقايان در شمال شرقي جزيره قرار دارد و دسترسي به اين مركز با وسيله نقليه عمومي هم امكان‌پذير است. آموزش شنا در اين پلاژ هم به صورت انفرادي و هم به صورت گروهي انجام مي‌شود و نجات غريق‌ها در تمام وقت اداري حضور دارند. دوش هاي آب شيرين و بوفه از خدمات اين مركز هستند.
سواحل اين پلاژ ماسه أي است و عمق آن نيز به تدريج افزايش مي يابد و امكان مناسبي را براي شنا در عمق هاي مختلف پديد مي آورد. امكان انجام تفريحات دريايي چون جت اسكي، اسكي روي آب، پاراشوت، قايق هاي بادباني و غواصي در مركز تفريحات دريايي و محل پلاژ به جذابيت اين پلاژ افزوده است. نورپردازي مناسب در پلاژ نيز به گونه‌اي است كه شب ها نيز مي توان شنا كرد. راه اندازي سالن‌هاي بدن‌سازي، ژيمناستيك و اتاق ماساژ، از طرح هاي آتي در اين پلاژ است.

درخت لور

کیش ، گنجینه ملی

درختان محلی جزیره ، بعنوان گنجینه های طبیعی ، جذاب و زیبا هستند. درخت لور یا انجیر معابد ، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می سازد. این درختان ریشه هایشان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

درخت سبز:

کیش ، گنجینه ملی

آبهاى سطحى به قسمتى از منطقه شمالى جزیره كه به درّه پرتغالى ها معروف است سرازیر مى شوند ، لذا این منطقه از سرسبزى خاصى برخوردار است .
در اطراف یكى از كهنسال ترین درختان لور جزیره ، مجموعه ى درخت سبز احداث شده است .
سرسبزى محوطه ى ساختمانها و نرده هاى چوبى و پیاده روهاى این مجموعه، مناطق شمالى كشور را تداعى مى كند؛ اما یكى از عواملى كه گردشگران را به این منطقه مى كشاند ، هیبت افسانه اى درخت سبز است. درخت سبز ، كهنسال ترین درخت (لور) جزیره است و احتمالاً 500 تا 600 سال عمر دارد .
بر شاخه هاى این درخت نخ یا پارچه هایى بسته شده است كه در نگاه اول آن را به نوعى مقدّس مى نمایاند . گروهى از مردم عقیده دارند كه این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه هایى به شاخه هاى آن مى بندند .
هیچ كس نمى داند كه جنبه تقدّس این درخت از چیست و چه كسانى نخستین گره ها را بر شاخه ها بسته اند . ظاهراً بومیان جزیره اعتقادى به تقدّس درخت لور كهنسال ندارند و معتقدند كه گره هاى موجود احتمالاً به وسیله مسافران جزیره و ساكنان تازه آن به درخت زده شده است .
یكى دیگر از عوامل جذابیت مجموعه درخت سبز ، همجوارى آن با شهر تاریخى حریره است كه به گردشگران امكان مى دهد ضمن بازدید از بقایاى شهر تاریخى حریره ساعاتى را در این مجموعه به استراحت بگذرانند .

باشگاه سواركاری جزیره کیش

سواركاری از جمله ورزش هایی است كه علاوه بر تاثیر آن در سلامت جسمانی، به سواركار آرامش می دهد و باعث تمدد اعصاب و راحتی فكر او می شود. باشگاه سواركاری كیش در شمال جزیره، (جنب دهكده المپیك) این باشگاه در سال 1372 برای برگزاری مسابقات بین المللی خلیج فارس تاسیس شد و تا سال 1374 وضعیت محوطه‌سازی، ساخت مانژها و اصطبل های آن به كیفیت قابل قبولی رسید.
در حال حاضر، ساخت پیست كورس، احداث قسمتی از مانژ صحرایی برای گشت آزاد، فضای سبز و ساخت جایگاه های لازم سبب شده است كه این باشگاه قابلیت میزبانی مسابقات اسب دوانی كشوری را داشته باشد. به طوری كه اواخر سال 1376، 40 دوره مسابقه بزرگ كورس(جایگاه ویژه‌ای برای اسب ها قبل از شروع مسابقه است كه با شروع مسابقه، در مقابل هر اسب باز می شود) برای نخستین بار در ایران در باشگاه سواركاری كیش راه اندازی شده است.
باشگاه سواركاری كیش هم اكنون 50 راس اسب از نژادهای تربرد، دوخون، دره‌شوی و عرب دارد. فعال بودن درمانگاه دامپزشكی و اشتغال نیروی انسانی متخصص در آن مراقبت های علمی از اسب را ممكن كرده است

مسیر ویژه دوچرخه سواری جزیره کیش

یکی از طولانی ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری كشور در جزیره كیش قرار دارد. سرتاسر این مسیر 75 كیلومتری كاملا مستقل از مسیرهای اتومبیل رو بوده و بخش اصلی آن به موازات جاده جهان، در حاشیه نوار ساحلی احداث شده است.
در ایستگاه‌های ویژه به علاقمندان دوچرخه كرایه می‌دهند. این ایستگاه‌ها در بخش‌های مختلف جزیره مانند اسكله تفریحی , جنب بازار مرجان , فاز 2 صدف ,پرشین گلف و کشتی یونانی وجود دارد و به وسیله بخش خصوصی اداره می شود.
طبیعت بكر جزیره در بخش های جنوبی و غربی جزیره با چشم اندازهای زیبایی از دریا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گیاهی در دسترس همگان است. حركت با دوچرخه در مسیر ویژه، این امكان را به گردشگران می دهد كه با سرعت كم و در سكوت این چشم اندازهای طبیعی را تماشا كنند

آموزش و پرواز با گلایدر جزیره کیش

کیش ، گنجینه ملی

یكی از تفریحات لذتبخش برای گردشگران و به ویژه جوانان پرواز با هواپیمای بدون موتور (گلایدر) بر فراز آسمان جزیره است. پرواز با گلایدر علاوه بر این كه فرصتی است برای تجربه هیجان پرواز كه از امیال دیرینه انسان است، به علاقمندان امكان می‌دهد كه زیبایی های جزیره را از آسمان تماشا كنند و لذت ببرند.
آموزشگاه گلایدر كیش با همكاری سازمان هواپیمایی كشوری تاسیس گردیده است. علاقمندان می توانند جهت آموزش پرواز با گلایدر در این آموزشگاه ثبت نام نمایند و پس از انجام تمرینات و گذراندن دوره های آموزش زیرنظر مربیان گواهینامه پرواز با گلایدر را دریافت نمایند.

غواصی در جزیره کیش

کیش ، گنجینه ملی

غواصی در سواحل كیش به دلیل مرجانی بودن جزیره و شفافیت آب دریا كه امكان تماشای انواع آبزیان زیبا و منحصر به فرد این منطقه را میسر میسازد جاذبه فراوانی برای گردشگران و شهروندان کیش دارد . 2مركز در باشگاه ورزش های دریایی كیش و اسكله تفریحی خدمات و آموزش‌های لازم همراه با كلیه تجهیزات و امكانات (لباس مخصوص، كپسول هوا و. . . ) را در اختیار علاقمندان به غواصی قرار می دهند
جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكرترين مناطق خليج فارس بوده و بجرات می توان گفت که ريفهای مرجانی شرق جزيره کيش از غنی ترين و زيبا ترين مناطق و مساعد ترين سايتهای غواصی در کشورمان را در برگرفته است. پوشش مرجاني اين جزيره در سواحل شرقي آن واقع گرديده که هرساله مورد بازديد بسياری از علاقه مندان غواصی قرار می گيرد. غواصی در کيش در تمامی طول سال امکانپذير بوده و سايتهای کم عمق اين جزيره برای غواصی تمامی افراد و حتی اشخاص مبتدی بسيار مناسب است. همچنين وجود مراکز آموزشی و تفريحی غواصی درکيش اين جزيره را تبديل به قطب غواصی کشور نموده است.

باشگاه ورزش های دریایی جزیره کیش

باشگاه ورزش های دریایی در شمال شرقی جزیره واقع شده است. این باشگاه یكی از مجهزترین باشگاه های دریایی در سطح منطقه است. در این باشگاه امكانات كافی برای آموزش ورزش های دریایی و برپایی مسابقات وجود دارد. گروهی از مربیان كارآزموده كه دارای گواهینامه بین المللی هستند در این باشگاه به آموزش علاقه مندان مشغول می باشند.
از جمله امكانات و وسایلی كه در این باشگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد عبارت است از:
انواع جت اسكی، اسكی روی آب، چترپرنده، قایق های پدالی، قایق های بادبانی كوچك و بزرگ، قایق های تفریحی گشت دریایی، امكانات غواصی، امكانات ماهی گیری تفریحی و امكانات والیبال ساحلی

بولینگ مریم جزیره کیش

اين مجموعه در پايان سال ۱۳۸۳ با هدف جذب خانوادها و ايجاد محيطی سالم جهت گذران اوقات فراغت جوانان گشايش يافت و بزرگترين سالن بولينگ در ايران پس از انقلاب اسلامی می باشد . دارای مدرن ترين تجهيزات ورزشی / تفريحی است . بولينگ ، بيليارد ( ايت بال / اسنوکر / پيراميد ) ، بدنسازی (آقايان و بانوان)، دنيای بازی، سونا ، گیم نت و کافی نت، رستوران و کافی شاپ می باشد. سالن بولينگ دارای ۱۶ خط طراحی شده با استاندارد جهانی و نور پردازی شده با سيستم Back Light می باشد

سالن بولینگ مجموعه ورزشی مریم

سالن بولینگ مجموعه ورزشی مريم، جديدترين و مجهز ترين بولينگ ايران ، دارای ۱۶ خط بولينگ ديجيتالی مطابق با استاندارد حرفه ای بين المللی و مجهز به نور پردازی Black Light می باشد.
در سال ۱۳۳۵ در ایران اولین باشگاه بولینگ ، در سعادت آباد تهران با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به صورت غیر اتوماتیک افتتاح و مورد استفاده قرار گرفت. در این باشگاه کارگری موسوم به پین بوی ، پینها را جمع و سپس می چید. اوائل سال ۱۳۴۲ باشگاه بولینگ پرسپولیس در محل کنونی باشگاه بولینگ با ۲۰ خط غیر اتوماتیک طبق استاندارد تاسیس شد. چند سال پس از انقلاب اسلامی ایران باشگاه پرسپولیس مجددا بازسازی و با نام مجموعه ورزشی شهید چمران مورد بهره برداری قرار گرفت و ۸ خط اتوماتیک آن برای استفاده بازیکنان بولینگ در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۷۰ اولین فدراسیون بولینگ ایران به ریاست آقای مجید پزنده تشکیل و چندین مسابقه رسمی باشگاهی ، آزاد ، انفرادی و برون مرزی برگزار گردید.
سالن بیلیارد مجموعه ورزشی مريم، واقع در طبقه اول مجموعه با چشم انداز زیبای چزیره آماده پذیرایی از شما میهمانان عزیز می باشد این مکان دارای دو سالن خانوادگی مجزا می باشد که کلا دارای ۱۶ عدد ميز بازی شامل ۵ عدد اسنوکر، يک عدد پيراميد و ۱۰ عدد ايت بال می باشد.
ايت بال، ناين بال و استريت پول نه تنها محبوبترين بازيهای بيليارد هستند بلکه تنها بازيهای هم هستند که دارای قوانين رسمی بوده و در تورنمنت ها بازی می شوند.
در کنار مجموعه بی نظير بولينگ يک سالن بزرگ بازی عجايب می باشد که شامل بازيهای کامپيوتری است. این مجموعه بسیار مفرح بخش برای کودکان میباشد
سالن بدن سازی: اين مجموعه ورزشی ، تفريحی دارای یک سالن بزرگ بدن سازی برای خانمها و آقايان است که دارای وسايل پيشرفته بدن سازی است.
عضویت بدن سازی این مجموعه ۱۵ روزه و یک ماهه می باشد که صبح ها متعلق به بانوان و بعد ازظهرها متعلق به آقایان می باشد.
مجموعه ورزشی مریم دارای دو سالن سونا و جکوزی مجزا (هم زمان) برای بانوان و آقایان می باشد.

پيست كارتينگ جزیره کیش

كارتينگ ورزش مفرح و هيجان انگيز و پايه ورزش اتومبيل رانى حرفه اى است . پيست كارتينگ كيش به طول 800 متر يكى از بزرگ ترين پيست هاى خاورميانه و نخستين پيست كارتينگ در ايران بوده و موتورهاى چهار چرخ ATV و ماشين هاى كنترل از راه دور هم در آن مجموعه وجود دارد . سالن چند منظوره المپيك جزیره کیش
سالن چندمنظوره المپيك با ظرفيت 1200 نفر ، بيش از 11 رشته ورزشي را به خود اختصاص داده كه عبارتند از:شنا، واليبال، بسكتبال، هندبال، فوتسال، ژيمناستيك،كشتي، تكواندو، جودو، كاراته و شطرنج كه در تمامي اين رشته ها مربيان حرفه اي و مجرب و در بعضي از اين رشته از مربيان بين المللي استفاده مي گردد

كشتي

سالن كشتي واقع در سالن چندمنظوره كيش شاهد مسابقات داخلي و همچنين اردوهاي كشتي تيم ملي و تيم هاي ميهمان مي باشد. تمرينات كشتي جوانان دراين سالن در روزهاي فرد و جوانان در روزهاي زوج زيرنظر مربيان مجرب انجام مي پذيرد . علاقه مندان به اين ورزش مي توانند پس از ثبت نام در اين رشته شروع به فعاليت نمايند

تكواندو

سالن تكواندو به لحاظ داشتن مربيان مجرب و متخصص يكي از اماكن ورزشي پرطرفدار و داراي مراجعه كننده زيادي مي باشد. مربيان مذكور در روزهاي فرد تمرينات متنوعي را به علاقه مندان آموزش مي دهند. اين سالن شاهد برپايي اردوهاي تداركاتي تيم ملي تكواندو بوده و به همين لحاظ تكواندوكاران تيم در جزيره كيش و همچنين مسافرين گرامي مي توانند از امكانات اين سالن بهره مند گردند.

ووشو

اين رشته ورزشي ورزشكاران بسياري را به خود جذب كرده است. علاقه مندان به اين رشته ورزشي روزهاي فرد هر هفته از ساعت 18 الي 20 در رشته هاي ساندا، سانشو و فرمهاي استاندارد ووشو آموزشهاي لازم را فرا مي گيرند. تيم ووشو كيش مقامهاي آسيايي و بين المللي را كسب كرده است

سالن تنيس روي ميز

سالن تنيس روي ميز كيش با امكانات ويژه و خاص بين المللي در روزهاي ذكر شده مشغول به كار مي باشد .
دانش آموزان دختر و خانمها روزهاي زوج 17 الي 21
دانش آموزان پسر روزهاي فرد 17 الي 21 - آقايان از 21 الي 23
جمعه ها : 9 الي 13 خانمها - 17 الي 23 آقايان
روزهاي زوج آقايان 9 الي 13 - روزهاي فرد خانمها 9 الي 13

استخر المپیک

امكانات ويژه و خاص از قبيل سوناي خشك، سوناي بخار، جكوزي، سالن بدنسازي، بوفه و تريا و رشته هاي فعال آموزشي شامل شنا، بدنسازي، ايروبيك است .

پارك دلفین ها:

کیش ، گنجینه ملی

مساحت حدود 100 هكتار
تاریخ شروع پروژه 1377 و در تاریخ 1379 اولین پروژه بهره بردارى شد .
پروژه هاى اجرا شده : مشتمل بر مجموعه استخرهاى دلفین و باغ پرندگان ، ایجاد فضاى سبز و گونه هاى مختلف گیاهى .
پروژه هاى در دست اقدام : احداث سه هتل 5 و 7 ستاره ، احداث باغ كاكتوس ، احداث باغ پروانه ها ، احداث تونل زیر دریایى ، احداث اسكله مارینا جهت انجام بازى هاى آبى ، احداث سایت شترمرغ سوارى و ایجاد پارك كودك و ایجاد مركز خرید بین المللى مى باشد .

آكواریوم ، حیات در دریا:

کیش ، گنجینه ملی

خلیج فارس محل زندگى آبزیان متنوعى است. گردشگران در هر گوشه ساحل ، مى توانند انواع ماهیان و دیگر آبزیان را كه برخى از آن ها بسیار عجیب به نظر مى رسند ، در داخل این آكواریوم ببینند .
در آكواریوم كیش كه در ساختمان كانون هنر قرار دارد انواع مختلفى از آبزیان زیبا و شگفت انگیز خلیج فارس نگهدارى مى شود . دیدن این آكواریوم براى كسانى كه امكان غواصى در زیر آب را ندارند این امكان را به وجود مى آورد كه ماهى هاى رنگارنگ و زیباى خلیج فارس را ببینند و لحظاتى به یاد ماندنى و خاطره انگیز داشته باشند .

باغ وحش ، پارك آهوان:

کیش ، گنجینه ملی

مجموعه آكواریوم در كنار باغ وحش مجموعه اى زیبا و به یادماندنى را براى گردشگر به وجود آورده است . در این مجموعه انواع حیوانات درنده مثل : شیر و خرس ؛ حیوانات اهلى مانند : اسب ، بز و گوسفند ؛ پرندگان مانند :لك لك ، مرغابى ، قو و ...؛ آهو ، روباه،گرگ،میمون و ده ها حیوان دیگر به دور هم جمع شده اند تا همراه با یك فضاسازى زیبا همراه با درختان پیچك ، محیطى دل انگیز و خاطره انگیز را براى شما عزیزان فراهم كنند .
این بوستان با دو هكتار مساحت در انتهاى خیابان فردوسى قرار دارد و داراى 17 قفس براى نگهدارى از انواع حیوانات است .
آهوها بر خلاف سایر حیوانات كه در قفس نگهدارى مى شوند به صورت آزاد در این بوستان زندگى مى كنند.

غروب جزیره:

کیش ، گنجینه ملی

غروب آفتاب در این منطقه واقعا دیدنی است و طوری است كه كشتی یونانی درست در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد و خورشید دراواخر وقت به صورت قرص ماه تمام در می‌آید و به نظر می‌رسد كه در پشت كشتی یونانی فرو می‌رود.
تماشای خورشید كه به آهستگی درپشت این كشتی یونانی در آبهای نیلگون خلیج فارس غروب می كند خاطره ای فراموش نشدنی و جاویدان است.

آب انبارسنتی:

کیش ، گنجینه ملی

یكی از روشهای ذخیره آب آشامیدنی در قدیم الایام در جزیره كیش، ساخت آب انبار بوده است. در سال 1372 جهت جمع آوری آب های سطحی، یك آب انبار دوقلو با پنج بادگیر به سبك معماری سنتی یزدی در محل یك آب انبار باستانی در محدوده شهر حریره در نزدیكی مجموعه درخت سبز ساخته شد. با توجه به ساخت و سازهای كیش و از بین رفتن مسیر آبهای سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی، این آب انبارها كاربری اصلی خود را از دست داد و امروزه از دستگاه های آب شیرین كن برای تهیه آب شیرین استفاده می شود.معماری خاص این بنا یاد آور ایام گذشته و برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جالب و دیدنی است.

منابع :

تاريخ ( كيش گنجينه اى ملى ) http://gokish.com
معرفی جزیره کیش http://www.shahraftab.com
جاذبه های ورزشی جزیره کیش http://www.amlakkish.com
معرفی جزیره کیش http://www.shahraftab.com
جزيره کيش http://www.iranview.ir
جاذبه های توریستی کیش http://www.kishtpc.com





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.