راه‌های طبیعی کاهش اشتها

راه‌های طبیعی کاهش اشتها عمدتاً ایجاد برخی تغییرات در عادات غذایی و شیوه زندگی را شامل می‌شود. در این مقاله در خصوص چند راه‌کار طبیعی که می‌توانند به طور مؤثر اشتها را از بین ببرند، به بحث می‌پردازیم.
چهارشنبه، 16 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌های طبیعی کاهش اشتها
راه‌های طبیعی کاهش اشتها

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

راه‌های طبیعی کاهش اشتها عمدتاً ایجاد برخی تغییرات در عادات غذایی و شیوه زندگی را شامل می‌شود. در این مقاله در خصوص چند راه‌کار طبیعی که می‌توانند به طور مؤثر اشتها را از بین ببرند، به بحث می‌پردازیم.
آندسته از افرادی که دارای وزن اضافی بوده، لازم است که به منظور محافظت از بدن در برابر اثرات مضر چاقی کمی از وزن خود بکاهند. در حین کاهش وزن به شما توصیه می‌شود که آن را به شیوه‌ای سالم انجام داده بطوریکه هیچ گونه اثر منفی بر روی سلامت کلی شما برجای نگذارد. سه جنبه‌ی مهم وجود دارد که به هنگام سعی در کم کردن آن کیلوهای اضافی بایستی مراقب آنها باشید. این سه جنبه پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دربرگیرد، ورزش مناسب جهت سوزاندان آن کالری‌های اضافی و کنترل اشتها بطوری که احساس نیاز مکرر به خوردن در شما وجود نداشته باشد را شامل می‌شود. اکثر مردم مهار و از بین بردن اشتها را چالش برانگیزترین کار می‌دانند. چندین داروی سرکوب کننده اشتها وجود دارد اما می‌توانند در دراز مدت عوارض جانبی برجای گذارند. بنابراین بهترین راه کاهش اشتهای فرد انجام این کار به طور طبیعی است.
راه‌های طبیعی کاهش اشتها
نیاز به کاهش اشتها به این دلیل وجود دارد که وقتی اشتهای بیشتری دارید، غذای بیشتری خورده و دخیره‌ی چربی در بدن افزایش می‌یابد. علاوه بر آن پیروی از یک رژیم لاغری سختگیرانه بسیار دشوار است. چند رهنمود و نکته‌ی مفید در این زمینه را در ادامه معرفی می‌کنیم:
نکته شماره 1: مقدار زیادی مواد غذایی سرشار از فیبر را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود سازید به این دلیل که در تمام طول روز احساس سیری به شما می‌بخشند. همچنین مقادیر نسبتاً زیادی از انرژی را برای شما فراهم می‌سازند. برخی از مواد غذایی متداول که حاوی محتوای فیبر بالایی می‌باشند، برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل یا سبوس‌دار، جو دوسر، میوه‌های تازه و سبزیجات برگ دار، لوبیا، و غیره را شامل می‌شوند.
نکته شماره 2: مصرف پروتئین خود را افزایش دهید. این کار اشتهای شما را تا حد زیادی تحت کنترل قرار می‌دهد. بایستی پروتئین بدون چربی بیشتر و بیشتری را در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود وارد نمایید. برخی از منابع خوب پروتئین کم چربی شامل، ماکیان، ماهی، گوشت بدون چربی، سفیده تخم مرغ، سویا، محصولات لبنی کم چرب، و غیره می‌شوند.
نکته شماره 3: مقدار زیادی آب بنوشید، بدین معنا که بایستی حداقل 8 لیوان آب در روز مصرف کنید. به هنگام صبح پس از برخواستن از خواب، اولین چیزی که با شکم خالی بایستی مصرف کنید، یک لیوان آب ساده بنوشید. همچنین بایستی یک لیوان آب نیم ساعت پیش از صرف هر وعده‌ی غذایی در طول روز مصرف کنید. آب به خودی خود اشتها را از بین نمی‌برد اما فضای کمی را در معده برای غذایی که می‌خورید برجای گذاشته و در نتیجه احتمال پرخوری کمتر می‌شود. یک لیوان آب پس از صرف وعده‌های غذایی به سیر ماندن شما به مدت طولانی‌تری کمک خواهد کرد. مهمترین نکته آنکه اگر پس از فواصل منظم آب مصرف کنید، معده‌ی شما پر باقی مانده و احساس نیاز به خوردن نخواهید داشت.
نکته شماره 4: چای سبز یکی از چنین مواد طبیعی است که اشتها را به خوبی از بین برده و به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که محتوای کافئین موجود در چای سبز برای مدت زمان کوتاهی به طور طبیعی اشتها را از بین برده و هوس به خوردن را فرو می‌نشاند. از سوی دیگر، ترکیبات پلی‌فنول موجود در آن سرعت سوخت و ساز را افزایش داده و کالری‌های اضافی را می‌سوزاند. در نتیجه، شما بایستی روزانه از چای سبز مصرف کرده تا اشتهایتان کاهش یابد.
نکته شماره 5: مراقب سرعت غذا خوردن خود باشید. هنگامی که به سرعت و با عجله غذا می‌خورید، دستگاه گوارش شما فرصت برقراری ارتباط در رابطه با پر شدن معده را با مغز نخواهد داشت. در نتیجه، احتمال دارد که در نهایت بیش از آنچه در حقیقت نیاز دارید، غذا مصرف کنید. بنابراین، جهت کنترل پرخوری، بایستی به آرامی غذا میل کنید. برای جویدن هر لقمه از غذا به طور مناسب وقت کافی صرف کنید. میان هر دو لقمه مکثی نمایید. چنانچه با سرعت کمتری بخورید، بدن شما احساس سیری و رضایت خواهد نمود و پیام به اتمام رسیدن عمل خوردن را دریافت و اشتهای شما به طور طبیعی کاهش می‌یابد.
نکته شماره 6: به طور مرتب ورزش کنید. روزانه حداقل نیم ساعت از وقت خود را به انجام ورزش اختصاص دهید. این کار شما را به لحاظ فیزیکی فعال و پر انرژی نگاه داشته که به نوبه‌ی خود اشتهایتان کاهش خواهد یافت. تغییر مهم دیگری که ورزش کردن به همراه می‌آورد این است که ذهن شما از تمرکز بر خوردن و غذا تغییر جهت داده و به سمت داشتن بدنی سالمتر و خوش اندام‌تر منحرف می‌سازد.
بایستی از تمام مواد غذایی این چنینی که دارای کالری‌های پوچ می‌باشند خودداری کنید. این غذاها، هله هوله، غذاهای فرآوری شده، شکر تصفیه شده و غیره را شامل می‌شوند. چنین کالری‌هایی به سرعت هضم شده و معده را برای مدت زمان طولانی پر نگاه نمی‌دارند. در نتیجه اشتهای شما را افزایش می‌دهند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.