سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا

رژیم‌های غذایی سم زدای مد روز و سم زدایی کبد نوید برخورداری از سلامتی و تندرستی را می‌دهند. اجازه دهید دریابیم که این رژیم چیست و چه کسانی به این رژیم نیاز دارند...
پنجشنبه، 17 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا
سم زدایی از کبد با رژیم سم زدا

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

رژیم‌های غذایی سم زدای مد روز و سم زدایی کبد نوید برخورداری از سلامتی و تندرستی را می‌دهند. اجازه دهید دریابیم که این رژیم چیست و چه کسانی به این رژیم نیاز دارند...
تنها کبد است که می‌تواند خون را تصفیه سازد و ما تنها یک کبد داریم.

دکتر ساندرا کابوت

دلیل آنکه چرا رژیم‌های سم زدا به محبوبیت رسیده‌اند این است که سلامتی و سرزندگی افراد به طور کلی به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، گرمای جهانی و فشار و استرس روحی روانی رو به افول رفته است. تمام اینها منجر به افزایش مواد سمی در بدنهای ما شده است. مواد سمی از 3 نوع یعنی وابسته به رژیم غذایی، خانگی و محیطی می‌باشند. مواد سمی موجود در هوای آلوده که تنفس می‌کنیم، در مواد غذایی فرآوری شده‌ای که مصرف می‌نماییم و در نوشیدنی‌ها، پاکسازی کننده‌های شیمیایی، مواد آرایشی و حتی در پارچه‌ی برخی لباسهایی که می‌پوشیم وجود دارند! امروزه تقریباً هرآنچه تنفس و یا مصرف می‌کنیم، خصوصاً در شهرها و شهرستانهای مدرن و امروزی، حاوی مواد سمی تهدید کننده‌ی حیات و سلامتی در شکل مواد شیمیایی، فلز سنگین، ریزموجودات یا میکروارگانیسمهایی مانند باکتریها، ویروسها، قارچها و انگلهایی بوده که وارد معده و روده و جریان خون می‌شوند.
اما خبر خوب این است که کبد ما، یعنی اندام مهم سم زدای بدن، به طور کلی در دفع مواد سمی از بدن کار بزرگی انجام می‌دهد. کبد مانند یک دستگاه تصفیه در نظر گرفته می‌شود که مواد زائد (سلولهای مرده و بقایای مواد) و مواد سمی (مواد شیمیایی، داروها، میکروارگانیسم‌ها و غیره) را از خون فیلتر و پالوده کرده و آن را تصفیه می‌سازد و اینگونه است که می‌توانید به اهمیت حیاتی کبد پی ببرید. با این حال، مواد سمی بیش از حد انباشته شده به حدی رسیده است که اکثر افراد دچار علائمی از ناسالمی و بیماری کبد شده و از اینرو نیاز است که از کبد با رژیم غذایی سم زدای کبد محافظت شود.

علائم سالم نبودن کبد

افرادی که کبد ناسالمی دارند به طور کلی خستگی مزمن و درد را تجربه می‌کنند. این افراد سرحال و پرانرژی نبوده و در معرض ابتلاء به مشکلات گوارشی (یبوست، تهوع، سندرم روده‌ی تحریک پذیر)، مشکلات مرتبط با سطوح بالای کلسترول، آلرژی، افسردگی و اختلالات سطوح قند خود قرار دارند. علائم مهم نقص در عملکرد کبد عبارتنداز:
• احساس خستگی، بی‌حالی، تنبلی، افسردگی
• اجابت مزاج نامنظم (نه هر روزه)
• ایجاد نفخ یا گاز و یا سوء هاضمه پس از خوردن
• مشکلات پوستی مانند خشکی پوست یا خارش، اگزما، آکنه و یا پسوریازیس
• ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم
• بوی ناخوشایند بدن و بوی بد دهان
• برآمدگی و بیرون زدگی شکم
چنانچه برخی و یا تمام علائم فوق‌الذکر ناشی از سوء عملکرد و یا ناسالمی کبد را تجربه می‌کنید، در این صورت لازم است که رژیم سم زدای کبد را دنبال کنید. گفته می‌شود که در دنیای امروزی افراد بیشتر و بیشتری دچار این علائم و عوارض می‌شوند. از اینرو، پاکسازی کبد در فواصل معین سم زدایی و یا به طور منظم به حفظ سلامت کبد و بدنمان کمک خواهد کرد.

نکاتی جهت پاکسازی کبد

به طور معمول، سم زدایی یا پاکسازی بدن به راه‌های طبیعی با از بین بردن مواد زائد از طریق تعرق، اجابت مزاج، تنفس و غیره انجام می‌شود. کبد به خودی خود هیچگونه مواد زائدی تولید نمی‌کند اما موادی که از کولون یا روده بزرگ و کلیه‌ها دریافت می‌شود را سم زدایی کرده و خون را تصفیه می‌کند. اما هنگامی که کبد توسط مواد سمی بیش از حد مسدود شود، قادر به انجام مؤثر عملکرد خود نبوده و در نتیجه‌ی آن مجبور می‌شود مواد سمی را به درون جریان خون فرستاده و این مواد از طریق آن به سایر نواحی بدن انتقال می‌یابند. مواد سمی دفع نشده در بافتهای بدن به عنوان چربی رسوب کرده و هفته‌ها، ماه‌ها و گاهی سالها باقی مانده و به پلاک (مواد سخت و سفت شده) تبدیل شده و کولون و سایر بافتهای بدن را می‌پوشانند. چنانچه از این کار جلوگیری نشود، در دراز مدت می‌تواند به سرطان کبد و سایر بیماریهای جدی منجر شود. از اینرو به رژیم سم زدای کبد نیاز است.
همانطور که پیش از این عنوان شد، کبد مواد ناخواسته را از جریان خون ما صاف کرده و به سلامتی کمک می‌کند. خاطر نشان می‌شود که درست مانند هر دستگاه تصفیه دیگر، کبد نیز هر چند وقت یکبار نیاز به پاکسازی داشته تا سلامت بماند، و بهترین راه، انجام این کار به صورت روزانه با وارد نمودن عادات غذایی و شیوه‌ی زندگی سالم و بهداشتی است. در ادامه چند نکته‌ی باارزش جهت سم زدایی یا پاکسازی کبد آورده شده است.
شستشوی کبد: رژیم غذایی سم زدای کبد معمولاً با دوره‌ی شستشو از طریق روزه و یا دنبال کردن رژیم متشکل از مایعات شروع می‌شود. شستشو و تخلیه می‌تواند بین 3 تا 10 روز باشد، اما حتی یک و یا دو روز می‌تواند تغییر قابل توجهی را ایجاد نماید. روزه داری درمان کهنی بوده و جهت خلاص شدن از شر مواد سمی تجمع یافته در بدن بسیار مؤثر می‌باشد. خودداری از خوردن غذا برای مدت زمانی خاص به کبد و دستگاه گوارش جهت استراحت و بهبودی کمک می‌کند. در حین روزه داری، مصرف آب سبزیجات (بدون قند) توصیه می‌شود که این کار به شستشوی کبد کمک می‌کند. نوشیدنی‌های مختلفی جهت شستشوی کبد تحت عنوان مَسترکلین (Master Cleanse‎)، و لیور فلاش (Liver Flush) و غیره وجود دارند. ساده‌ترین و محبوب‌ترین نوع، نوشیدنی سم زدا لیمو است. فرد می‌تواند هرچند وقت یکبار از این نوشیدنی (یا به عنوان اولین چیزی که در صبح مصرف می‌شود و یا پیش از رفتن به رختخواب در شب) مصرف کرده و تفاوت را مشاهده نماید.
مصرف مواد غذایی اورگانیک: اکثر ما نسبت به غذایی که می‌خوریم بی توجه هستیم. اما بدون مواد مغذی مناسب، کبد نمی‌تواند به طور مؤثر عمل نماید. از اینرو بسیار ضرورت دارد که انواع درست مواد غذایی را مصرف کرده تا دچار کمبود مواد مغذی نشویم. غذای درست بدان معنا است که تازه و طبیعی بوده و فرآوری نباشد. بیشتر غذاها از تولیدات مزرعه بدست ما می‌رسند که در آنجا مواد شیمیایی غیر طبیعی و انواع آفت کش مورد استفاده قرار می‌گیرند. گوشت نیز از حیواناتی تأمین می‌شود که مقادیر زیادی آنتی بیوتیک و هورمونهای رشد به آنها تزریق شده است. اکثر افراد نسبت به خوردن مواد غذایی خوب بدون طعم تردید دارند، اما دستورات سم زدایی کافی وجود داشته که فرد می‌تواند جهت تهیه‌ی سوپ، اسموتی، براث یا آبِ گوشت و نوشیدنی به آنها رجوع نماید. بایستی این نکته را در نظر داشته باشیم که یک سوم رژیم غذایی ما بایستی از مواد غذایی خام تشکیل شود.
مکمل‌های گیاهی: امروزه، مکمل های گیاهی بسیاری در فرمهای کپسول، نوشیدنی، و شِیکهای فیبر در دسترس بوده که به راحتی مصرف و به فرایند سم زدایی کمک می‌کنند. اینها حاوی گیاهان طبیعی بسیاری مانند شیر تیغک (milk thistle)، قاصدک، گیاه باباآدم (burdock) و غیره بوده که گفته می‌شود برای پاکسازی مفید می‌باشند، اما پیش از مصرف آنها بایستی با پزشک مشورت نمود.
غیر از موارد فوق، چند درمان خانگی ساده مانند نوشیدن آب جوشیده و تصفیه شده، خودداری از مصرف مواد غذایی تهیه شده در شرایط غیر بهداشتی (توسط افراد حامل باکتری، ویروس و یا انگل بر روی پوستشان)، خودداری از مصرف مواد غذایی کمپوت یا کنسرو شده، انجام ورزش و غیره به تسهیل سم زدایی کبد کمک کرده و سلامتی شما را حفظ خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که ما تنها 1 کبد داریم و اهمیت حیاتی دارد که از طریق یک رژیم غذایی سالم از آن محافظت نماییم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.